Minkä ikäinen on liian nuori äidiksi?
Täytän tänä vuonna 25 eikä lähipiirissä ole vielä perheellisiä. Olen asunut omillani 6 vuotta ja koen eläväni normaalin nuoren aikuisen elämää; käyn osa-aikatöissä, mutta opiskelut ovat yhä kesken. Valmistun kandiksi keväällä. En juurikaan biletä tai vietä villiä opiskelijaelämää, olen tiiviissä parisuhteessa kolmatta vuotta jne.
Ystävien suhtautuminen lastenhankintaan tuntuu olevan "Apua! Näin nuorena? Katsotaan kymmenen vuoden kuluttua!" tai vaihtoehtoisesti "Ei _koskaan_.". Aihe on tullut joskus ohimennen puheeksi, että haluaisin itse saada myös maisterinpaperit käteen nopeasti (taitaa mennä parisen vuotta vielä), koska en haluaisi jättää lastenhankintaa kovin myöhäiseksi. Oma äitini oli 35 syntyessäni ja on aina tuntunut, että välillämme on liian suuri ikäkuilu. Reaktio on lähes väistämättä kummaksuva, "Ei kai nyt näin nuorena vielä...". Fakta on, että naisen hedelmällisyys lähtee jyrkkään laskuun 27 vuoden jälkeen ja samalla todennäköisyys lapsen kromosomipoikkeavuuksille ym. lähtee nousemaan äidin iän myötä. Ja silti tuttavapiirissäni hämmästellään yhteisten, keksimäärin 25-28-v. tuttujen perään: "Kauheen nuorena tekemässä lapsia!"
Tällainen mentaliteetti vaikuttaa sitten minuunkin. Yksi vanha ystäväni on pian 27 ja hän ja miehensä tjottailevat. Muutama tuttu on myös raskaana, iältään keskimäärin 24-26 v. Jotenkin automaattisesti huomaan miettiväni itsekin, että ovatpa nuoria äideiksi... vai hetkinen, tämähän on täysin ristiriidassa omien ajatuksieni kanssa!
Olen vain niin tottunut sivuuttamaan lastentekoajatukset, koska en halua teiniäidiksi. No, onhan noista teiniajoista jo aikaa... Kun täytin viimeksi vuosia, sain jo sukulaiselta kommenttia että sinun ikäisenäsi minulla oli jo lapsi. Tällä palstallakin on vaikka kuinka naisia, jotka ovat saaneet esikoisensa vaikkapa 20-22 vuotiaana.
En tiedä mitä ajatella. Onko 25 liian nuori äidiksi? Onko kyseessä enemmänkin elämäntilannekohtainen seikka, eli jos opiskelut ovat merkittävästi kesken, 25-vuotias on vähemmän kypsä kun jo työelämässä oleva 22-vuotias? Ajatuksia kehiin :)
Kommentit (48)
26v ja neljä lasta. :)
En omasta mielestäni ole ollut liian nuori kun sain esikoisen 19v iässä.
Ite sain lapseni 18-vuotiaa7633na eikä kaduta yhtään :) maailman täydellisin lapsi<3 nuorena jaksaa touhuta paljon enemmän. Kyllä sitä voi matkustella, opiskella yms. Myös lapsen kanssa :)
Jo biologiankin kannalta alle 20 v. on liian nuori. Esim. lisää ennenaikaisuuden riskiä.
20-30 v. nainen on hedelmällisimmillään. Silti sanoisin, että alle 22 v. on liian nuori.
Nykyaikana koin itsekin olevan vielä nuori, kun sain lapsen 26 vuotiaana. Silloin ei vielä kellään saman ikäisellä kaverillani ollut lapsia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:47"]
Riippuu todellakin henkilöstä. Itse olen 25v enkä olisi valmis äiteyteen vielä tässä iässä, mutta 17-vuotias serkkuni synnytti viime kesänä ja parempaa äitiä hänen lapselleen ei voisi edes kuvitella! Serkkuflikka on aina ollut ikäistään kypsempi ja lapsi on hänellä vahvalla etusijalla muita menoja ajatellen. Varmasti osaa kasvattaa pojastaan yhtä sympaattisen ja muita ihmisiä kunnioittavan kansalaisen kuin hän itse on!
[/quote]
Joopa joo! Millä hän elätttää lapsensa???? Ettei vaan tämän ns. hyvinvointiyhteiskunnan työssäkäyvien selkänahalla?
Oikean ikäinen on, kun itse tuntee olevansa valmis ja haluaa lapsen. Moni on kypsä jo hyvin varhaisessa vaiheessa, toiset eivät vielä kolmekymppisinäkään ole tarpeeksi kypsiä. Itse sain esikoiseni 23 vuotiaana ja nyt liki kolmekymppisenä olen kahden lapsen onnellinen äiti.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:47"]
Riippuu todellakin henkilöstä. Itse olen 25v enkä olisi valmis äiteyteen vielä tässä iässä, mutta 17-vuotias serkkuni synnytti viime kesänä ja parempaa äitiä hänen lapselleen ei voisi edes kuvitella! Serkkuflikka on aina ollut ikäistään kypsempi ja lapsi on hänellä vahvalla etusijalla muita menoja ajatellen. Varmasti osaa kasvattaa pojastaan yhtä sympaattisen ja muita ihmisiä kunnioittavan kansalaisen kuin hän itse on!
[/quote]
Joopa joo! Millä hän elätttää lapsensa???? Ettei vaan tämän ns. hyvinvointiyhteiskunnan työssäkäyvien selkänahalla?
[/quote]
hyvä äiti voi olla vaikka eläisikin tukien varassa, ei se lapsi sitä mieti mistä se äiti oikein vaipat maksaa.
Alle 24-vuotiaat äidit ovat minusta turhan nuoria. Varmasti kykenevät lapsesta huolehtimaan, sitä en nyt kiellä. Mutta onhan se ajatusmaailma vielä aika naivi ja elämässä usein vielä hiukan sellainen "minä tiedän kaikesta kaiken"-ajatusmaailma. Sellaista jäännettä teini-iästä, joka karisee vasta iän myötä, juuri siinä muutama vuosi parinkympin jälkeen. Loppuu sellainen turha todistelun tarve yms.
Kyllähän sen malliesimerkin tästä esim. nimeltä mainitsemattomasta blogista näkee. Ihan raakile tämä 21v. naisena vasta on. Ja silti on äiti. Sanoisin ettei ne kaikki päätökset ja toimintamallit ole kovin pitkälle vielä mietittyjä ja moni mitätönkin asia saa vielä hirveän suuret mittasuhteet ja tuntuvat isoilta, pikkuasioista kauhea provosoituminen ja haloo. Myöhemmin sitten ehkä osaa laittaa oikeaan perspektiiviin kun saa lisää elämänkokemusta. Kuitenkin lapset kasvavat siinä ympäristössä ja asennemaailmassa jo nyt ja ei se välttämättä aina ihan hyväksi ole. Tai kai se on makuasia.
Hieman vanhemmalla on jo sellaista kauskantoisempaa ajattelua, kokemusta elämästä, turhat luulot karisseet pois ja realiteetit valjenneet. Ei ole niin ehdotonta, mutta ei myöskään niin ruusuista kuvaa kaikesta. Muutkin ottaa vakavammin kun ei ole ihan junnu, ei tarvitse joka asiaa puolustella.
Näkisin, että myös vertaistuen tarve on esikoista odottavalla usein aika suuri ja jos on poikkeuksellisen nuori, ei kaveripiiristä sitä saa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:47"]
[/quote]
Joopa joo! Millä hän elättää lapsensa???? Ettei vaan tämän ns. hyvinvointiyhteiskunnan työssäkäyvien selkänahalla?
[/quote]
hyvä äiti voi olla vaikka eläisikin tukien varassa, ei se lapsi sitä mieti mistä se äiti oikein vaipat maksaa.
[/quote]
Voi pyhä tyhmyys! Eikö periaate pitäisi olla, että silloin lisäännytään, jos halutaan (kaikki ei edes halua) ja JOS on elatuskykyä ja kasvatuskykyä. On MORAALITONTA puskea tenavia tuutin täydeltä muiden elätettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 16:33"]
Liian nuori äideiksi se joka ei ole opiskellut ja ei ole ammattia. Sitten kun saa vauvan niin jatkuvalla syötöllä kiikutetaan vauva mummolaan.
[/quote]
Hyvä! Koht tämä hyvinvointiyhteiskunta rapisee liitoksistaan. Elttäkääpä sitten katukerjäläisinä mukelonne. EN anna senttiäkkään, jos edes tekovaiheessa ei ole vastuullisuutta. Elämässä voi tapahtua mitä vain, mutta jo mukeloitten pykäämisvaiheessa hällä väliä- meikinki on muiden ihmisten paskamaista väheksyntää - selkäranka se katkeaa kameliltakin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:03"]
Oikean ikäinen on, kun itse tuntee olevansa valmis ja haluaa lapsen. Moni on kypsä jo hyvin varhaisessa vaiheessa, toiset eivät vielä kolmekymppisinäkään ole tarpeeksi kypsiä. Itse sain esikoiseni 23 vuotiaana ja nyt liki kolmekymppisenä olen kahden lapsen onnellinen äiti.
[/quote]
Oikean iköäinen on, kun kykenee elättämään jälkeäisensä. Se ei ole kun siltä tuntuu-hölmöilyä vaan realismia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:03"]
[/quote]
Oikean iköäinen on, kun kykenee elättämään jälkeäisensä. Se ei ole kun siltä tuntuu-hölmöilyä vaan realismia.
Olet fiksu. Tällä sivustolla pyörii liuta tosi tyhmää sakkia. Vastuuttomia ja yhteiskuntaa lypsäviä hölmöläisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
[/quote]
Joopa joo! Millä hän elättää lapsensa???? Ettei vaan tämän ns. hyvinvointiyhteiskunnan työssäkäyvien selkänahalla?
[/quote]
[/quote]
Voi pyhä tyhmyys! Eikö periaate pitäisi olla, että silloin lisäännytään, jos halutaan (kaikki ei edes halua) ja JOS on elatuskykyä ja kasvatuskykyä. On MORAALITONTA puskea tenavia tuutin täydeltä muiden elätettäväksi.
[/quote]
tarkoitin kommentillani sitä, että tuilla elävä äiti voi olla hyvin fiksu ja empaattinen äiti. Olosuhteet saattaa meillä kaikilla muuttua ihan koska vaan. Aina lapsi ei ole suunniteltu, mutta ei se sitä tarkoita, että äiti ei olisi kypsä äidiksi. Sitäpaitsi pahastakin suosta voi nousta jaloilleen, jos tarpeeksi yrittää. Iyse ainakin yritän ymmärtää eri tilanteissa olevia ihmisiä, vaikka itse rahani ansaitsenkin. Mielestäni maailma ei ole mustavalkoinen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
tarkoitin kommentillani sitä, että tuilla elävä äiti voi olla hyvin fiksu ja empaattinen äiti. Olosuhteet saattaa meillä kaikilla muuttua ihan koska vaan. Aina lapsi ei ole suunniteltu, mutta ei se sitä tarkoita, että äiti ei olisi kypsä äidiksi. Sitäpaitsi pahastakin suosta voi nousta jaloilleen, jos tarpeeksi yrittää. Iyse ainakin yritän ymmärtää eri tilanteissa olevia ihmisiä, vaikka itse rahani ansaitsenkin. Mielestäni maailma ei ole mustavalkoinen.
Mielestäni 25v pitäisi olla minimi-ikä naimisiinmenoon ja lastentekoon. Sekin sillä ehdolla että pariskunta olisi ollut yhdessä n. 3 vuotta, mutta ei missään nimessä alle 20 vuotiaista. Ja vielä että eivät olisi toistensa ensimmäiset. Jos nämä ehdot ei todistetusti toteutuisi, pitäisi odottaa vielä n. 2v lisää. Eli ikää, kokemusta, tarpeeksi pitkä parisuhde, jota ei ole aloitettu "lapsena" ja opiskelut/ammatti hommattuna.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:07"]
Mielestäni 25v pitäisi olla minimi-ikä naimisiinmenoon ja lastentekoon. Sekin sillä ehdolla että pariskunta olisi ollut yhdessä n. 3 vuotta, mutta ei missään nimessä alle 20 vuotiaista. Ja vielä että eivät olisi toistensa ensimmäiset. Jos nämä ehdot ei todistetusti toteutuisi, pitäisi odottaa vielä n. 2v lisää. Eli ikää, kokemusta, tarpeeksi pitkä parisuhde, jota ei ole aloitettu "lapsena" ja opiskelut/ammatti hommattuna.
[/quote]
H Y V Ä!!!!!!
Öö? Miten nuorena lapsen saaminen tarkoittaisi tuilla elämistä? Eikö yli 30 vuotiaana saa äitiyspäivärahaa? Tai kotihoidontukea. Ikinä saanut opintotukeakaan? Enemmän yhteiskunta maksaa sen huippuliksaa vetävän mukelon teosta kun esim opiskelijan joka saa minimin ja sitten myöhemmin tienaa saman. Ihme ajatus se että nuorena lapsen tekeminen tarkoittaisi ikuista talousahdinkoa... Pienten lasten kanssa opiskelu on vielä huomattavasti helpompaa sovittaa yhteen töihin verrattuna
Kauhean rumasti jotkut kirjoittavat. Minä olen yksi tähän ketjuun vastanneista nuorista äideistä ja kysynkin, että millä tavoin tämä minun "liaan nuori" äitiyteni on kenenkään elämää haitannut? Millä tavoin "liian nuori" äidiksi tulo näkyy?
Itse olin 20-vuotias kun sain esikoiseni. Miehen kanssa oltiin oltu muutama vuosi yhdessä ja ollaan muuten vieläkin. Tuohon aikaan minulla oli ammattikoulututkinto ja lapsen syntymän jälkeen opiskelin amk-tutkinnon. Mies valmistui juuri amk:sta ja sai vakkarityön. Eli millään sossunrahoilla ei meidän lasta ole elätetty.
Ja on kuulkaa matkusteltukin. Vaikka en ihan koekaan, että se on se tekijä millä mitataan vanhemmaksi kykenevyyttä.
Niin mikä tässä yhtälössä nyt on sellaista, että koette olevanne itse parempia ja voivanne arvostella ja ylenkatsoa minua?
Äitini on saanut minut 19-vuotiaana ja hän oli aina luokkakavereideni vanhemmista nuorin. Vaaka kääntyikin sitten toisin päin neljännen lapsen kohdalla ja äiti olikin vanhin vanhemmista. Itse en kyllä koe, että äitini olisi ollut liian nuori tai jollain tavalla erilainen äiti minulle tai nuorimmalle veljelleni.
itse olen 25 ja odotan esikoistani, siskoni taas oli 21 saadessaan lapsensa, enkä koe että kumpikaan on liian nuori. Se on niin riippuvainen elämäntilanteesta ja henkisestä kypsyydestä