Helsingissä asuvat sinkut, miten/missä asutte? Ja miten teillä on varaa siihen?
Katselin tuossa Helsingin vuokra-asuntoja ja myös myytäviä asuntoja (ero tulossa). Mietin, miten tavan ihmisellä on noihin varaa. Jos haluaisi ostaa vaikka kaksion keskusta-alueelta, se voi maksaa jopa 600 000 euroa! Toki vuokralle muuttaminen on varmaan realistisempaa. Itsellä olisi siksi tärkeää, että asunto on lähellä päärautatieasemaa, koska joudun mennä junalla töihin noin tunnin matkan päähän. Itselläni on vielä ihan hyvät tulot.
Missä te asutte, ja miten teillä on varaa siihen? Vuokralla vai omistuskämpässä? Pitikö ottaa suuri laina?
Te, jotka olette ostaneet kämpän joskus 1970 tai saaneet vanhemmilta ilmaiseksi, voitte jättää vastaamatta, koska ne vastaukset ei minua auta.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat asua Helsingin keskustassa? Käytätkö keskustan palveluja joka päivä? Itse olen laskenut että säästän enemmän aikaa kun asun työpaikan lähellä, koska en käy ravintoloissa, teatterissa, kaupoissa tai ystävien luona 5 kertaa viikossa.
Mietin lähinnä sitä, että vuokralla asuisin mieluusti keskustassa, koska ole n huomannut, että vuokra-asunnoissa keskustan ja lähiöiden välinen hintaero on todella pieni, miltei olematon. Jos taas omistusasuntoa miettii, keskusta on selkeästi kalliimpi, mutta se on ainut alue todennäköisesti missä asuntojen arvo ei varmuudella laske ja todennäköisimmin myös nousee tulevina vuosina. En nimittäin usko, että tulen asumaan ostamassani yksiössä/kaksiossa ikuisesti vaan toivottavasit pääsen muuttamaan isompaan jos löydän miehen ja mahdollista perheenlisäystäkin ajatellen. Sitten onkin hankala tilanne, jos ei saa sitä itähelsingin tms kämppää myytyä.
Mihinköhän tietoon perustat sen, että jossain kohdassa Helsingissä on alue, jolta ihmiset eivät osta asuntoja?
No, ehkä ostavat, mutta arvo saattaa laskea. On minulla tuttuja, joilla on kestänyt tosi pitkään saada idästä kämppä myytyä. Ja jos korona tulee jatkumaan niin onko kellään kohta varaa ostaa mitään asuntoja
No eihän tässä ole yksityiskohtia sijainneista ja neliöistä noiden kämppien suhteen. Asun itse alueella, josta tällä hetkellä taas tavalliset ihmiset ostavat asuntoja, koska hinnat ovat vielä kohtuulliset.
Mikä se alue on...?
Ehkä sinulla olisi erotilanteessa pieni mahdollisuus saada kaupungilta vuokra-asunto? Et välttämättä pääsisi kantakaupunkiin, mutta voisit saada rahaa säästöön omistusasuntoa varten. Olen itse asunut kaupungin yksiössä Herttoniemessä ja vuokraa maksoin vajaat 250 euroa. Muutin miehen kanssa suurempaan Hekan asuntoon ja osuuteni vuokrasta on nykyisin suurempi, kuin mitä maksoin yksiöstä.
Asumalla vuokralla. Mitä niillä seinillä haudassa tekee, jos ei ole jälkeläisiäkään.
Asun kaksiossa 7 km keskustasta pohjoiseen. Maksoi 212 keur muutama vuosi sitten ja luulen nykyään saavani siitä 10-20k enemmän. Enemmän pitäisi tienata, että olisi varaa asua kaksiossa keskustassa, ei siitä mihinkään pääse, en nykyisillä tuloilla ja omaisuudella todennäköisesti saisi lainaa yli 300 keur asuntoon. Mieluiten asuisin kaksiossa ratikkalinjojen varrella jossain, mutta täytyy kerryttää omaisuutta ja nostaa tulotalosoa vielä jonkin verran.
Jos olisi puoliso niin asuminen olisi eri tasolla - olisi varaa kivaan kaksioon keskustan alueelta. Tämä kieltämättä joskus ottaa päähän, kun jos kylmästi ajattelee, niin tulevaa haluttua elintasoa varten puoliso olisi aika oleellinen.
Miksi et muuttaisi lähemmäs työpaikkaa? Tunnin junamatka on jo aika kaukana ja jos et voi tehdä etätöitä, menisi työmatkoihin yli 2 tuntia päivässä.
Asun yksiössä Helsingin keskustassa, vuokra 650 e/kk. Nettotulot n. 2600 e. Työpaikka on keskustassa, vaikkakin teen etätöitä todennäköisesti vielä pitkään. Asuntojen hinnat ovat järkyttävät niillä alueilla, joissa haluan asua. Siksi tyydyn yksin elävänä vuokra-asuntoon. "Ylimääräiset" rahat sijoitan eläkepäiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et muuttaisi lähemmäs työpaikkaa? Tunnin junamatka on jo aika kaukana ja jos et voi tehdä etätöitä, menisi työmatkoihin yli 2 tuntia päivässä.
Asun yksiössä Helsingin keskustassa, vuokra 650 e/kk. Nettotulot n. 2600 e. Työpaikka on keskustassa, vaikkakin teen etätöitä todennäköisesti vielä pitkään. Asuntojen hinnat ovat järkyttävät niillä alueilla, joissa haluan asua. Siksi tyydyn yksin elävänä vuokra-asuntoon. "Ylimääräiset" rahat sijoitan eläkepäiviä varten.
Sinulla on edullinen vuokra keskustayksiöstä ellei kyseessä ole joku 17-neliöinen asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: miksi et muuta sinne missä se työpaikka on? Tai miksi pitää asua steissin vieressä, kun jokaikinen juna pysähtyy myös Pasilassa? Varmaan 3000e eroa neliöhinnoissa. Mutta joo, omistusasunto Kalliossa, ihan olen palkalla tämän maksanut.
Eipä Pasilassakaan välttämättä ole erityisen paljon edullisempaa, vaikka lähiöasumista edustaakin. Joko Itä-Pasilan DDR-talot tai Länsi-Pasila, jonne voi olla asemalta jopa 1 km kävelyä.
Jopa 1 km ....khekhe...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla olisi erotilanteessa pieni mahdollisuus saada kaupungilta vuokra-asunto? Et välttämättä pääsisi kantakaupunkiin, mutta voisit saada rahaa säästöön omistusasuntoa varten. Olen itse asunut kaupungin yksiössä Herttoniemessä ja vuokraa maksoin vajaat 250 euroa. Muutin miehen kanssa suurempaan Hekan asuntoon ja osuuteni vuokrasta on nykyisin suurempi, kuin mitä maksoin yksiöstä.
Millähän vuosikymmenellä tämä 250 euron yksiö Herttoniemessä tapahtui? Vai oliko kyseessä joku purettavaksi tuomittu talo? Vai kuittasitko osan vuokrasta jollekulle luonnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat asua Helsingin keskustassa? Käytätkö keskustan palveluja joka päivä? Itse olen laskenut että säästän enemmän aikaa kun asun työpaikan lähellä, koska en käy ravintoloissa, teatterissa, kaupoissa tai ystävien luona 5 kertaa viikossa.
Mietin lähinnä sitä, että vuokralla asuisin mieluusti keskustassa, koska ole n huomannut, että vuokra-asunnoissa keskustan ja lähiöiden välinen hintaero on todella pieni, miltei olematon. Jos taas omistusasuntoa miettii, keskusta on selkeästi kalliimpi, mutta se on ainut alue todennäköisesti missä asuntojen arvo ei varmuudella laske ja todennäköisimmin myös nousee tulevina vuosina. En nimittäin usko, että tulen asumaan ostamassani yksiössä/kaksiossa ikuisesti vaan toivottavasit pääsen muuttamaan isompaan jos löydän miehen ja mahdollista perheenlisäystäkin ajatellen. Sitten onkin hankala tilanne, jos ei saa sitä itähelsingin tms kämppää myytyä.
Itä-Helsingissä ja muilla edullisimmilla alueilla asunnon saa myytyä kyllä ja nopeasti. En usko myöskään että asuntojen arvo Stadissa laskee. Itse myin perimäni kaksion heti ensimmäisellä näytöllä. Asun itse omassa kaksiossa lähellä metroasemaa, 10 min asemalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosikymmenellä tämä 250 euron yksiö Herttoniemessä tapahtui? Vai oliko kyseessä joku purettavaksi tuomittu talo? Vai kuittasitko osan vuokrasta jollekulle luonnossa?
Kyse oli 2010-luvun puolivälistä ja Hekalla on edelleen kohteita, joissa neliövuokra on alle 10e. Talossa oli tehty peruskorjaus viimeksi 80-luvulla. Peruskorjauksen jälkeen neliöhinta nousi johonkin 12 euroon eli kyseisen asunnon nykyinen vuokra lienee vajaat 350e.
No eihän tässä ole yksityiskohtia sijainneista ja neliöistä noiden kämppien suhteen. Asun itse alueella, josta tällä hetkellä taas tavalliset ihmiset ostavat asuntoja, koska hinnat ovat vielä kohtuulliset.