Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä asuvat sinkut, miten/missä asutte? Ja miten teillä on varaa siihen?

Vierailija
21.10.2020 |

Katselin tuossa Helsingin vuokra-asuntoja ja myös myytäviä asuntoja (ero tulossa). Mietin, miten tavan ihmisellä on noihin varaa. Jos haluaisi ostaa vaikka kaksion keskusta-alueelta, se voi maksaa jopa 600 000 euroa! Toki vuokralle muuttaminen on varmaan realistisempaa. Itsellä olisi siksi tärkeää, että asunto on lähellä päärautatieasemaa, koska joudun mennä junalla töihin noin tunnin matkan päähän. Itselläni on vielä ihan hyvät tulot.

Missä te asutte, ja miten teillä on varaa siihen? Vuokralla vai omistuskämpässä? Pitikö ottaa suuri laina?
Te, jotka olette ostaneet kämpän joskus 1970 tai saaneet vanhemmilta ilmaiseksi, voitte jättää vastaamatta, koska ne vastaukset ei minua auta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksion keskustasta. Ei maksanut "kuin" 540 000. Kuinka olen hankkinut? Kuuntelin koulussa kun opetusta annettiin ja hankin insinöörin koulutuksen. Menin töihin, säästin palkasta 200 000 ja loput otin lainaa.

Vierailija
2/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksio Herttoniemessä. Se maksoi 267 tuhatta. Metrolla 15 min keskustaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asun kaksiossa. Omistan kuitenkin yksiön. Ehkä joskus varaa myydä se ja asua omistamassani kaksiossa. En ole perinyt mitään enkä tule perimäänkään.

Vierailija
4/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sulla kesti säästää tuon verran? Itsellä kuukausitulot yli 5000 mutta tuntuu että 200 000 säästämiseen menisi ikuisuus 

Vierailija
5/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuokralla VVO:n omistamassa asunnossa, vuokra oli ennen poismuuttoani muistaakseni noin 750 e/kk. Metrolla pääsin keskustaan reilussa 20 minuutissa. Asumiseen meni noin 1/3 nettotuloistani eli ei kohtuutonta osuutta.

Vierailija
6/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kaksion keskustasta. Ei maksanut "kuin" 540 000. Kuinka olen hankkinut? Kuuntelin koulussa kun opetusta annettiin ja hankin insinöörin koulutuksen. Menin töihin, säästin palkasta 200 000 ja loput otin lainaa.

Siis viesti 5 oli ap:lta ja tähän jatkokysymyksenä

Vierailija
7/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen ja minulla on yksiö Itä-Helsingissä (maksan lainaa). Minun tuloillani voin unohtaa kaksiot ja kantakaupungissa tai nosteessa olevilla alueilla asumisen. Itä-Helsinki on ollut mainettaan parempi. On palvelut, lenkkipolut ja niitä häiriöitä ei ole oikeasti niin paljon kuin mediassa annetaan ymmärtää. Toki en nyt itse asu missään pahamaineisimmassa kohdassa.

Ap:lle neuvoni on, että katsele asuntoja junaradan varresta. Jos et ole pienituloisin, saanet hyvien kulkuyhteyksien päästä lähiöstä kaksion.

Vierailija
8/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta: miksi et muuta sinne missä se työpaikka on? Tai miksi pitää asua steissin vieressä, kun jokaikinen juna pysähtyy myös Pasilassa? Varmaan 3000e eroa neliöhinnoissa. Mutta joo, omistusasunto Kalliossa, ihan olen palkalla tämän maksanut.

Vierailija
9/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeasuo, omistusasunto. Säästöillä ja lainalla. Keskuspuiston läpi pääsee muutamassa minuutissa Pasilaan.

Vierailija
10/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarikolmio Pohjois-Helsingissä. Ostin ensiasuntoni (kerrostalokaksio vähän edullisemmalta alueelta) 90-luvun puolivälissä lapsilisäsäästöillä, muilla omilla säästöillä ja valtaosin lainarahalla juuri ennen kuin asuntojen hinnat ihan tosissaan ampaisivat nousuun. Maksoin siitä lainat 15 vuodessa, asuin sen jälkeen mukavan edullisesti ja laitoin rahaa säästöön, kunnes oli asunnon arvon lisäksi sen verran pesämunaa kasassa, että sain hankittua unelmakämppäni omalla pihalla ja täydellisillä ulkoilumaastoilla vain pienellä lisälainalla.

Vierailija
11/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat asua Helsingin keskustassa? Käytätkö keskustan palveluja joka päivä? Itse olen laskenut että säästän enemmän aikaa kun asun työpaikan lähellä, koska en käy ravintoloissa, teatterissa, kaupoissa tai ystävien luona 5 kertaa viikossa.

Vierailija
12/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: miksi et muuta sinne missä se työpaikka on? Tai miksi pitää asua steissin vieressä, kun jokaikinen juna pysähtyy myös Pasilassa? Varmaan 3000e eroa neliöhinnoissa. Mutta joo, omistusasunto Kalliossa, ihan olen palkalla tämän maksanut.

Eipä Pasilassakaan välttämättä ole erityisen paljon edullisempaa, vaikka lähiöasumista edustaakin. Joko Itä-Pasilan DDR-talot tai Länsi-Pasila, jonne voi olla asemalta jopa 1 km kävelyä.

Vierailija
13/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat asua Helsingin keskustassa? Käytätkö keskustan palveluja joka päivä? Itse olen laskenut että säästän enemmän aikaa kun asun työpaikan lähellä, koska en käy ravintoloissa, teatterissa, kaupoissa tai ystävien luona 5 kertaa viikossa.

Mietin lähinnä sitä, että vuokralla asuisin mieluusti keskustassa, koska ole n huomannut, että vuokra-asunnoissa keskustan ja lähiöiden välinen hintaero on todella pieni, miltei olematon. Jos taas omistusasuntoa miettii, keskusta on selkeästi kalliimpi, mutta se on ainut alue todennäköisesti missä asuntojen arvo ei varmuudella laske ja todennäköisimmin myös nousee tulevina vuosina. En nimittäin usko, että tulen asumaan ostamassani yksiössä/kaksiossa ikuisesti vaan toivottavasit pääsen muuttamaan isompaan jos löydän miehen ja mahdollista perheenlisäystäkin ajatellen. Sitten onkin hankala tilanne, jos ei saa sitä itähelsingin tms kämppää myytyä. 

Vierailija
14/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä Pasilassakaan välttämättä ole erityisen paljon edullisempaa, vaikka lähiöasumista edustaakin. Joko Itä-Pasilan DDR-talot tai Länsi-Pasila, jonne voi olla asemalta jopa 1 km kävelyä.

Toteutuneiden kauppojen neliöhinnan ero 00100 vs 00520 on ihan tasan 2765,24e. Eli ihan hatusta vedin ton 3000e ja näyttäisi aika hyvin osuvan kohdilleen.  

Vierailija
15/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin lähinnä sitä, että vuokralla asuisin mieluusti keskustassa, koska ole n huomannut, että vuokra-asunnoissa keskustan ja lähiöiden välinen hintaero on todella pieni, miltei olematon. Jos taas omistusasuntoa miettii, keskusta on selkeästi kalliimpi, mutta se on ainut alue todennäköisesti missä asuntojen arvo ei varmuudella laske ja todennäköisimmin myös nousee tulevina vuosina. En nimittäin usko, että tulen asumaan ostamassani yksiössä/kaksiossa ikuisesti vaan toivottavasit pääsen muuttamaan isompaan jos löydän miehen ja mahdollista perheenlisäystäkin ajatellen. Sitten onkin hankala tilanne, jos ei saa sitä itähelsingin tms kämppää myytyä. 

Mihinköhän tietoon perustat sen, että jossain kohdassa Helsingissä on alue, jolta ihmiset eivät osta asuntoja?

Vierailija
16/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän tietoon perustat sen, että jossain kohdassa Helsingissä on alue, jolta ihmiset eivät osta asuntoja?

Tämä kiinnostaisi minuakin.

Vierailija
17/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen sivu löytyy ainakin toteutuneista asuntokaupoista https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/

Vierailija
18/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä ostavat, mutta arvo saattaa laskea. On minulla tuttuja, joilla on kestänyt tosi pitkään saada idästä kämppä myytyä. Ja jos korona tulee jatkumaan niin onko kellään kohta varaa ostaa mitään asuntoja

Vierailija
19/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa hyvä säästämään. Ja voi olla tavan insinöörin palkkaa paremmat tulotkin. 200 000 € säästettynä esim. viidessä vuodessa vaatii jo yli 3000 € kuukausittaisen siirron säästöön vaikka tulisi vähän korkoakin. Siihen saa olla jo melko hyvä palkka.

Vierailija
20/31 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa metron varrelle tai sitten kovapalkkainen työ ja elää säästeliäästi. Itsellä ei ole mitkään huipputulot, käteen jää kyllä hieman vajaat 3000€/kk, mutta otin tarkoituksella pienen yksiön itä-helsingistä, ei autoa, teen ruokaa kotona ja syön yleensä itse tekemääni ruokaa niin saan säästöön hajautettuun osakesalkkuun noin 1500-1800€/kk. Kun keskimäärin tuotto on 9%/vuosi ja korkoa korolle niin joku päivä omistusasuntoon. Tätä jatkanut 25-vuotiaasta ja nyt olen 33-vuotias eli säästössä on jo sievä summa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi