Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niukat kuukautiset - ongelmia tulla raskaaksi?

24.01.2014 |

Heippa!

Mulla on ennen ollut ihan normaalit kuukautiset, mutta lopetettuani pillerit pari kuukautta sitten on menkat muuttuneet melkoisen niukoiksi (1-3 vuotopäivää entisen 5-6 sijaan). Voiko tämä olla merkki liian ohuesta limakalvosta? Vauva on haaveissa, joten kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia siitä, onko niukat kuukautiset mahdollisesti olleet merkki siitä, että limakalvo on liian ohut munasolun kiinnittymiseen. Jos menkat ovat aina olleet niukat, ilmeisesti silloin ainakaan huolta ei ole, mutta itselläni ovat tosiaan selkeästi niukentuneet hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen. Ajatuksia / kokemuksia?

Kommentit (13)

1/13 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rva79:n sanat tuolla aiemmin olivat kuin minun suustani...

Nuorena likkana mulla oli niukat menkat, vuotopäiviä 4-6. Kierukan asennettuani v.  2007 jäivät menkat kokonaan pois. Kierukan poistamisen jälkeen viime syksynä kahdet ensimmäiset luomukuukautiset oli runsaat kuin mitkä, ja sen jälkeen homma tasaantui, niukentuen niukentumistaan. Nyt viimeisimmät menkat kesti enää 2 päivää!

Lisäksi minullakin on (nivelreuman vuoksi) kuivat ja ohuet limakalvot joka paikassa, joten olen alkanut miettiä kohdun limakalvon ultraamista ehkä seuraavassa kierrossa. Ihan mielenrauhan vuoksi.

2/13 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo pari haaleaa haamua r-testiin, mutta sitten menkat alkoi ja testi puhdas nega. Eli ehkä jotain oli yrittänyt kiinnittyä? Vuodon määrä on pikkuisen runsaampi nyt, mutta ei tässä vielä kehumista ole. Jatkan tyrniöljykapseleita kuitenkin, koska tuntuman mukaan ovat ainakin muita limakalvoja vahvistaneet, toivotaan, että ajan kanssa kohdun limakalvokin elpyisi ennalleen ja vuoto normalisoituisi... Greippimehuakin taidan jatkaa, koska oli niin selvät ovistuntemukset menneessä kierrossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/13 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei tullut plussaa. :( Toivotaan, että ne kapselit tai mehu auttaisi niin, että ensi kierrosta tärppäisi. Itse en ole onnistunut nyt tässä kierrossa edes metsästämään ovulaatioplussaa vielä, toivotaan, että se jostakin ilmestyisi...

4/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Itse olen samassa tilassa. Ennen pillereitä vuoto oli runsasta ja kesti 5-6 päivää. Pillereiden aikaan oli myös runsasta ja kesti 5-6 päivää.

Pillerit lopetin elokuussa 2013 ja sen jälkeen vuoto ollut niukkaa ja kestää 3-4 päivää. Muutenki kierto sekaisin eli välillä 22-32 päivää.

Meillä myös yritys käynnissä ja kaksi kertaa syyskuu ja lokakuu oli kiinnitys yritykset, koska testiin tuli kerran haalea viiva. Mutta raskaus ei koskaan alkanut.  Nyt jännään taas onnistuuko kiinnitys. Tällä kertaa olen saanut  kolme kertaa viivan, joka hitaasti on vahvistunut.

Koskaan ennen ei ole ollut tällaista "ongelmaa"  vuotojen ja raskauden alkamisen

kans. Lapsia on jo kuitenki kolme.

Siksi mietin myös onko syynä tuo vuodon niukkuus ja mahdollinen limakalvojen ohuus.

itsellä tietty oman osan kuukautisten heittelyyn ja raskautumisen vaikeuteen tuo ikäkin jota on jo 36v.

5/13 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista... Olisipa tosiaan kiva tietää, johtuuko nuo niukat kuukautiset ohuesta kohdun limakalvosta, vai mistä. Itse olen miettinyt, voiko olla kyse siitä, että pillereiden lopettamisen jälkeen menee hetken aikaa ennen kuin vuodot normalisoituvat. Olen käyttänyt ovulaatiotestejä, ja niiden mukaan ainakin tässä kierrossa tapahtui ovulaatio, mutta silti vuoto on vähäistä. Meillä yritystä ei ole vielä takana, kuukauden päästä on tarkoitus koittaa raskautumista.

6/13 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon murehtinut niukkoja kuukautisia eli pelkään niiden olevan merkki ohuesta kohdun limakalvosta ja haittaavan raskautumista... Multa poistettiin h-kierukka lokakuun alussa (kierukan aikana 6,5v ei lainkaan menkkoja). Muutama päivä poiston jälkeen tuli runsasta tuhruvuotoa (tyhjennysvuoto) ja marraskuun alkupuolella normimenkat, tällöin ei ollut vielä raskautumisyritys päällä. Mutta joulukuun ja tammikuun menkat olivat aivan säälittävät, vain pienen pientä ruskeaa tiputtelua (kesti kyllä 5-6 pv). Näissä kierroissa yritys ollut päällä, mutta liekö ollut turhaa kun vuoto oli niin surkeaa.

Gynekologin mukaan ei ole syytä huoleen, koska vuodot tulevat kuitenkin säännöllisesti ja ovulaatioplussankin olen saanut tikutettua. Sanoi, että voin kyllä oman mielenrauhani vuoksi mennä ultralla tarkastuttamaan kohdun limakalvon, jos ei muutaman kuukauden kuluessa ala tärppiä tulla.

Ensin rauhoituin gynen sanoista, mutta kyllä tuo mahdollisesti liian ohut limis kummittelee mielessä. Mulla on myös silmät ja nenän limakalvot kuivat, joten aloitin tässä kuussa Omega7 tyrniöljykapselit ja myöskin greippimehun 2 lasia päivässä, jos vaikka niillä saisi limakalvoja vahvistettua. Lisäksi yritän nyt harrastaa liikuntaa päivittäin. Luin jostain, että joskus (etenkin jos on taaksepäin kallistunut kohtu, kuten mulla) ohueen kohdun limakalvoon voi olla syynä huono verenkierto kohtuun ja liikunta voi parantaa tätä. Viime menkkojen aikana olinkin havaitsevinani, että kuukautisvuoto oli hitusen runsaampaa lenkkipäivinä.

Jos seuraavat menkat ovat vielä yhtä surkeat, niin ajattelin varata ajan sinne ultraan. Alan olla sen verran vanha akka, että ei viitsii kuukausi- tai vuositolkulla vaan arvuutella ja odotella, kun hedelmällisyys muutenkin vähenee huimaa vauhtia. Mutta toivotaan, että omegat, greippimehu ja liikunta auttais ja seuraavat menkat olis jo normaalimmat tai vielä mieluummin ei menkkoja lainkaan ja r-testiin plussa! ;) Oon ajatellut, että eipä noista mun doupeista pitäis mitään haittaa ainakaan olla, joten miksipä en kokeilisi.

Nenän limakalvot itse asiassa tuntuu jo paremmilta, mutta en tiedä johtuuko vain lauhtuneesta pakkasesta tms. Niin ja tässä ekassa greippimehukuussa sain muuten piiiiitkästä aikaa tosi selvät (suorastaan tukalat!) oviskivut o-plussaa seuraavana päivänä. En tiedä oliko vaan sattumaa. Koitan muistaa päivitellä tilannettani tänne seuraavien menkkojen aikaan eli viikon 6 loppupuolella...

Rouva79 (kp 19/30-31, yk 3)

7/13 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että kohtalotovereita löytyy! Mielenkiintoista oli myös kuulla tuo, että gyne oli ollut sitä mieltä, että huolta ei ole, jos ovulaatio on kuitenkin tapahtunut. Tällaista arvuutteluahan tämä on, kun tosiaan sinne vatsaan ei voi nähdä, eli varmaan viisainta käydä itse kukasenkin sitten ultrassa tarkistuttamassa tilanne, jos tärppiä ei kuulu. Täältä netistä tutkimalla olen saanut sen kuvan, että tärkeintä ei niinkään ole limakalvon paksuus vaan sen laatu, eli ohueenkin limakalvoon voi munasolu kiinnittyä, jos se kalvo on laadultaan oikeanlaista. Itse olen ajatellut, että yritämme ensin jonkin aikaa ja käyn sitten gynellä, jos ei tärppää, ja kuukautiset ovat edelleen niukat. Olen vasta 25, mutta aion silti melko pian pyytää tarkastamaan ainakin limakalvon, jos sen paksuutta / laatua on syytä epäillä, koska on turhauttavaa iän kaiken yrittää tuloksetta, jos taustalla vaikka sattuukin olemaan jokin helposti hoidettava ongelma! Tuota greippimehua kyllä suositellaan vähän joka paikassa, pitäisköhän itsekin kokeilla... :D

8/13 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo greippimehu olla pelkkää urbaanilegendaa, mutta eipä siitä haittaakaan ole (kun ei ole greippimehun kanssa ristireagoivia lääkityksiä käytössä), joten päätin kokeilla. Itse pidän kovasti greippimehun raikkaan kirpsakasta mausta, mutta ei takuulla ole kaikkien makuun! ;) Ostin sellaista 100% puristettua tuoremehua ilman lisättyä sokeria (Tropicana Golden Grapefruit). Täytyy vaan koittaa muistaa stopata happohyökkäys suussa sen jälkeen (esim. maito, ksylitolipastilli), ettei hammaskiilteet kärsi. Ja pitää vähintään puolen tunnin paussi ton mehun jälkeen ennen kuin harjaa hampaat.

9/13 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin mulla on (tai oli) menkat, kestivät peräti kaksi päivää kunnollisina, ja tänään onkin sitten tullut enää pelkkää tuhrua. Todella kummallista, nää on jo kolmannet luomumenkat ja aina vain sama homma. Olispa hauska tietää, mistä johtuu tämä kuukautisten niukentuminen ehkäisyn lopettamisen jälkeen! Ei kai ne pillerit nyt oo mitenkään pysyvästi limakalvoa ohentaneet... Oon aiemminkin huolestuneena googletellut aiheesta, ja joistakin keskusteluista kävi ilmi, että toisillakin on käynyt samalla tavalla. Todella mystistä. Odotan mielenkiinnolla, tuleeko koko kevään aikana tärppiä, kun sitten aletaan yrittää. Jos ei, niin tiedän kyllä, mitä osa-aluetta tutkitutan ensimmäisenä...

10/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi päivää vuodat kunnolla MrsRobinson, niin tuskin sulla on mitään hätää. :) Vaikka tottakai se huolestuttaa, kun huomaa selvän muutoksen aiempaan. Mulla normimenkat on aina olleet tollaset, että 2(-3) päivää vuotaa punaista (aika vähän kylläkin) ja sitten muutama päivä vähän ruskeaa tuhrua perään. Nyt on sitten 2 viimeiset "menkat" tullut vain pari ruskeeta tippaa päivässä. Eikä gyne ollut puhelimessa silti huolissaan, kun tulevat säännöllisesti. Mutta itseäni kyllä epäilyttää kovasti. Toivotaan kuitenkin, että kummallakin tilanne normalisoituu pian. Tai ainakin ettei vaikuttais alkion kiinnittymiseen! :)

11/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja gyne muuten sanoi puhelimessa myös, että osalla naisista vuodon määrä niukkenee ihan luonnostaan iän myötä, eikä vaikuta hedelmällisyyteen. Ilman hormoniehkäisyä se ehkä tapahtuisi niin vähitellen, ettei eroa kunnolla huomaisikaan. Hormoniehkäisyn jälkeen ero aiempaan kuitenkin huomataan kerralla selkeämmin.

12/13 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olikin hyvä pointti, että tosiaan hormoniehkäisyn aikana tuollaisia eroja ei huomaa, jolloin ne tulevat kertarysäyksellä, kun ehkäisy lopetetaan. Ehkä siis tosiaan en huolehdi ainakaan vielä. :) Tule sitten kertomaan, miten kävi kiinnittymisen kanssa, toivotaan pysyvää plussaa!

13/13 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun asiaa aloin miettiä, niin lukioaikaan alle parikymppisenä useammallakin ystävällä oli riesana tosi runsaat menkat (tunneilla pelkäsivät "ylivuotoja"). Mutta heillä ne tasaantui parin kympin jälkeen pikkuhiljaa paljon kohtuullisemmiksi. Uskoisin siis, että sinunkin tapauksessa on kyse tämmöisestä luonnollisesta niukentumisesta. Eli älä huoli vielä, turhaa ressiä. :) Jos tulee ongelmia raskautumisessa, niin sitten vasta kannattaa pitää mielessä, voisiko liittyä niukentuneeseen vuotoon. Mutta mun korvaan ei tosiaan kuulosta huolestuttavalta ollenkaan. Tuo parin päivän kunnon vuoto kuulostaa siltä, että kohdussa ihan riittävän paksu limakalvo kasvaa. :)

Tuun kyllä kertomaan ens viikolla, miten mun tilanne etenee. Lisääntynyt vuodon määräkin ilahduttais kovasti, mutta tietysti plussa olisi ehdottomasti paras uutinen. Peukalot pystyyn! ;)