Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen Asperger on puolisona?

Vierailija
21.10.2020 |

Onko kellään kokemusta Aspergerista puolisona? Miten oireyhtymä ilmenee käytännön arjessa? Epäilen lähipiirissäni olevan Asperger, mutta häntä ei ole diagnosoitu mitenkään.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäiset miesaivot

Vierailija
2/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukka elekieli, vaikeaa välillä ymmärtää mitä toinen tarkoittaa (ottaa kirjaimellisesti asiat), jumittaa välillä joko kielellisesti ja teoissaan, eli ei osaa päästää jonkin asian "jankkaamisesta" irti. Saattaa omata syvip mielenkiinnon kohteita, nämä usein aikuisiällä helpottavat ja normalisoituvat. Toisaalta voi olla hyvin empaattinen, kiltti jne. Ei se asperger luonteeseen vaikuta, jokainen on omanlaisensa yksilö, mutta tietyt vaikeudet ja lahjakkuudet usein näkyvät as-ihmisillä. Ihan ylipäätään aspergereilla suurimmat vaikeudet ovat lapsena, kasvaessaan oppii kompensoimaan paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni harva niistä saa naista, joten varmaan kertoo aika hyvää hänestä, jos on pääsemässä naimisiin.

Vierailija
4/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni harva niistä saa naista, joten varmaan kertoo aika hyvää hänestä, jos on pääsemässä naimisiin.

Vai niin. Minä olen ”saanut” sekä miehiä että naisia. Ja ollut yli 20 vuotta naimisissa.

”Pääsemässä naimisiin.” Voi kristus armahda taas.

Vierailija
5/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Minä olen ”saanut” sekä miehiä että naisia. Ja ollut yli 20 vuotta naimisissa.

Onnea sulle siitä.

Moni on yksinäinen ja kiusattu.

Vierailija
6/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä. Niitä on miehiä ja naisia ja pääsemässä naimisiin? Haloo!

Vierailija
7/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea sulle siitä.

Kiusattu, kyllä, mutta on se supervoimakin kun tavikset neurotisoi narsisminsa ja pelkotilojensa kanssa  ettei olisi rakastettu, pidetty ja suosittuja ja  koittavat kiusata aspergeria joka ei välitä tippaakaan mistään suosioista ja ihmisistä, eikä ole muista riippuvainen ja muiden pitämisistä.

Vierailija
8/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on aspi ja puolisona hän on ihana, mutta myös raskas. Hän ei ikinä valehtele, hän on aito ja täysin sitoutunut minuun, lasten kasvatuksessa äärimmäisen johdonmukainen ja hänellä on kultainen sydän.

Toisaalta myös on hirveän kärttyisä kun rutiinit rikkoutuu ja joustamaton arjessa. Ottaa monet asiat kirjaimellisesti ja vaatii minulta paljon, että osaan kysyä "oikeat" kysymykset tai sanoa asiat oikein. Esimerkiksi talon maaleja valitessa saan täysin erilaiset vastaukset kysymyksiin "minkä värin ottaisit", "mikä sopisi" ja "mistä väristä pidät". Koko tietopakettia en saa kuin kysymällä oikean kysymyksen. Ostoslistaan hän tarvii todella tarkat ohjeet, jotta osaa tuoda oikeat asiat, huolimatta siitä, että samoja asioita on ostettu jo vuosia. Hänellä on myös pahoja muistiongelmia ja aspisuus korostuu kun hän on väsynyt tai nälkäinen.

Monet sosiaaliset normit eivät käy hänelle järkeen, eikä hän osaa filtteröidä itseään tai puheitaan. Opiskeluhakemuksen "miksi haet opiskelemaan" kysymykseen, hän oli kirjoittanut "koska vaimoni käski" eikä aidosti nähnyt tässä mitään ongelmaa.

Hänellä on myös paljon päähän pinttymiä ja on aina vakuuttunut olevansa oikeassa ja kaikki muut väärässä. Hän on esimerkiksi saattanut lukea jonkun tieteellisen artikkelin vuosia sitten jostain aiheesta ja tästä tulee hänelle "totuus", vaikka yleisesti asia olisi hyväksytty toisin. Lähipiiriemme asiantuntijoita hän ei kuuntele, vaan jos haluan kääntää hänen päänsä minun pitää näyttää hänelle tieteelliset tutkimukset, joihin yleinen mielipide perustuu. Hän alkaakin aina vänkäämään lääkäreiden, neuvola hoitajien yms. kanssa. Nyt korona-aikaan vängättävää on löytynyt.

Hän on kuitenkin ns. high-functioning, eli hänellä on lievä oireyhtymä.

Vierailija
9/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea sulle siitä.

Minäkin olen ajoittain yksinäinen, ja on minua myös rankasti kiusattu. Suhteita on silti ollut ja naimisiinkin ”pääsin”.

Vierailija
10/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä minkälainen Hesburger puolisona?

Vierailija
11/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kerro se meille? On tietysti vaikea keskittyä yhteen diagnoosiin, kun niitä tupsahtaa kuin sieniä sateella.

Vierailija
12/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä minkälainen Hesburger puolisona?

Olitko omasta mielestäsi hauska?

Vierailija
13/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger on näitä vähän puoliksi keksittyjä tauteja joiden diagnosointi on aina epävarmalla pohjalla. Jotkut tapaukset ovat ehkä selviä, mutta tutkitusti monelta todetulta aspergeriltä antaa toinen lääkäri eriävän mielipiteen.

Psykiatrian historia on yleisestikin lyhyt ja synkkä. En ymmärrä miksi ihmiset antavat tämän ns. tieteen määritellä itseään tai lapsiaan.

Vierailija
14/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspilover kirjoitti:

Puolisoni on aspi ja puolisona hän on ihana, mutta myös raskas. Hän ei ikinä valehtele, hän on aito ja täysin sitoutunut minuun, lasten kasvatuksessa äärimmäisen johdonmukainen ja hänellä on kultainen sydän.

Toisaalta myös on hirveän kärttyisä kun rutiinit rikkoutuu ja joustamaton arjessa. Ottaa monet asiat kirjaimellisesti ja vaatii minulta paljon, että osaan kysyä "oikeat" kysymykset tai sanoa asiat oikein. Esimerkiksi talon maaleja valitessa saan täysin erilaiset vastaukset kysymyksiin "minkä värin ottaisit", "mikä sopisi" ja "mistä väristä pidät". Koko tietopakettia en saa kuin kysymällä oikean kysymyksen. Ostoslistaan hän tarvii todella tarkat ohjeet, jotta osaa tuoda oikeat asiat, huolimatta siitä, että samoja asioita on ostettu jo vuosia. Hänellä on myös pahoja muistiongelmia ja aspisuus korostuu kun hän on väsynyt tai nälkäinen.

Monet sosiaaliset normit eivät käy hänelle järkeen, eikä hän osaa filtteröidä itseään tai puheitaan. Opiskeluhakemuksen "miksi haet opiskelemaan" kysymykseen, hän oli kirjoittanut "koska vaimoni käski" eikä aidosti nähnyt tässä mitään ongelmaa.

Hänellä on myös paljon päähän pinttymiä ja on aina vakuuttunut olevansa oikeassa ja kaikki muut väärässä. Hän on esimerkiksi saattanut lukea jonkun tieteellisen artikkelin vuosia sitten jostain aiheesta ja tästä tulee hänelle "totuus", vaikka yleisesti asia olisi hyväksytty toisin. Lähipiiriemme asiantuntijoita hän ei kuuntele, vaan jos haluan kääntää hänen päänsä minun pitää näyttää hänelle tieteelliset tutkimukset, joihin yleinen mielipide perustuu. Hän alkaakin aina vänkäämään lääkäreiden, neuvola hoitajien yms. kanssa. Nyt korona-aikaan vängättävää on löytynyt.

Hän on kuitenkin ns. high-functioning, eli hänellä on lievä oireyhtymä.

Nauroin tuolle "koska vaimo käski". Olen itsekin vastannut tuon tyyppisesti kaavakkeisiin :D Miksi ne kysyy sitä jos ne ei haluakaan oikeaa vastausta?

Vierailija
15/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Niinpä. Vaikka arki voi käydä joskus raskaaksi, on meidän neuroerilaisuus tuonut mukanaan myös paljon huumoria ja naurua :)

Vierailija
16/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AS-puolisosi itsekeskeinen? Minun tuntemani (todennäköinen) AS ei osaa ajatella asioita muiden näkökulmasta, vaan minun pitää aina esimerkin kautta kysyä häneltä, että ”tuntuisiko sinusta kivalta, jos..”.

Entä osaavatko teidän AS puolisoineen riidellä? Tämä AS välttelee konflikteja viimeiseen saakka, mikä on johtanut siihen, että hän jättää myös joitain asioita kertomatta, ”jotta ei tulisi riitaa”.

Vierailija
17/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AS-puolisosi itsekeskeinen? Minun tuntemani (todennäköinen) AS ei osaa ajatella asioita muiden näkökulmasta, vaan minun pitää aina esimerkin kautta kysyä häneltä, että ”tuntuisiko sinusta kivalta, jos..”.

Entä osaavatko teidän AS puolisoineen riidellä? Tämä AS välttelee konflikteja viimeiseen saakka, mikä on johtanut siihen, että hän jättää myös joitain asioita kertomatta, ”jotta ei tulisi riitaa”.

Onhan nyt tokikin. Hyvin itsekeskeinen. Muiden maailma ei vain mahdu hänen ajatusmaailmaan. Puolisoni on usein myöhässä koska lähtee tapaamisiin silloin kun hänelle sopii. Tai hän saattaa heittää ruuan tähteet roskiin jos ei itse pitänyt ruoasta sen sijaan, että säästäisi ruuan meille muille, jotka pidimme siitä.

Puolisoni ei välttele konfliktia, mutta ei voi sietää jos ääneni hiemankin korottuu tai jos pyöräyttelen silmiäni tms. Asioista pitäisi aina pystyä puhumaan robottimaisen rauhallisesti ja loogisesti väitellen. Tätä on usein vaikea toteuttaa kun minulla kiehuu yli, enkä jaksa sitä vänkäämistä. Joskus kaipaan vanhaa kunnon huutomatsia, vaikkei se olisikaan rakentavaa.

Vierailija
18/21 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellaisia kuin muutkin.

Vierailija
19/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellaisia kuin muutkin.

Tiettyyn pisteeseen saakka

Vierailija
20/21 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole diagnoosi vaan sukututkimus! Ainakin Juhani Asperger oli ihan hyvä puoliso kuulemma. Eveliina Asperger puolestaan ei oikein ollut puoliso materiaalia, mutta ihan hyvä yhden yön juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän