Mikä minua vaivaa? :(
Unohtelen asioita, jos joku kysyy minulta, montako lasta minulla on, joudun miettimään ja laskemaan mielessäni että niin, neljähän niitä on.. minkä ikäisiä? Vaatii pinnistelyä muistaa, ei tule kuin apteekin hyllyltä iätkään. Lasten nimet sekaisin vähän väliä. En saa otetta mistään. Elämä on yhtä stressaavaa kaaosta enkä osaa muuttaa sitä, olen kotiäiti. Liikaa tavaraa, sekamelskaa, jne.
Kommentit (29)
Jos koet että kodin järjestely saattaisi auttaa. Kokeile sitä! Älä yritä kesyttää koko kaaosta kerralla vaan vaikka hylly per päivä. Saat mieleesi rauhan, että olet tehnyt asian eteen jotakin. Lapset voit ottaa mukaan järjestelyyn.
Mulla teki tuota äitiyslomalla, kun ei yhtään käyttänyt aivojaan muuhun kuin tiskien ja lasten hoitamiseen. Tee ristikkoja ja lue kirjoja. Auttaa.
Omat veikkaukset, oman kokemuksen mukaan olisivat kilpirauhasen vajaatoiminta, stressi tai masennus tai ne kaikki samaan aikaan. Kirjoita kaikki mahdolliset oireet ylös ja suosittelen varaamaan lääkäriin ajan. Tsemppiä <3
VA
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:43"]
Voisko olla kilpirauhasen kanssa ongelmia?
[/quote]
En ole se kuka tuota kilpirauhassairautta ehdotti, mutta jos yhtään tietää sairaudesta, niin tietää kuinka moneen asiaan se vaikuttaa. Minullakin oli mitä kummallisempia oireita vuosikaudet ja lääkäri sanoi jo luulosairaaksi, mutta kun kilpppari tutkittiin olikin vajaatoimintaa. Kun hoito saatiin kuntoon kaikki epämääräiset oireet hävisi. Kannattaa ehdottomasti pyytää tutkimaan kilpirauhashormoonit!
Huoh... olisiko mitenkään mahdollista, että tätä ei tungettaisi ihan kaikkeen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:43"]
[/quote]
En ole se kuka tuota kilpirauhassairautta ehdotti, mutta jos yhtään tietää sairaudesta, niin tietää kuinka moneen asiaan se vaikuttaa. Minullakin oli mitä kummallisempia oireita vuosikaudet ja lääkäri sanoi jo luulosairaaksi, mutta kun kilpppari tutkittiin olikin vajaatoimintaa. Kun hoito saatiin kuntoon kaikki epämääräiset oireet hävisi. Kannattaa ehdottomasti pyytää tutkimaan kilpirauhashormoonit!
Huoh... olisiko mitenkään mahdollista, että tätä ei tungettaisi ihan kaikkeen?
[/quote]
[/quote]
Anteeksi! Vastaus on ensin ja lainaus vasta sen jälkeen! Kirjoitin väärään kohtaan. Olen pahoillani!
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa "aivosumua", jolloin ajatus ei kulje niin kuin pitäisi ja muutenkin on tyhmä ja hidas olo ym, vaikeasti selitettävää ja aiheuttaa mysö masentuneisuutta. Masentuneen ei mm. muista asioita.
Syön jo Omega3:sta, ei siitäkään mitään apua tähän ole. Mikään ei pysy muistissa kuin hetken, unohtelen asioita..
ap
mökkihöperöys. hae töitä ja mene ihmisten ilmoille, alkaa aivotkin toimia.
Taitaa masennus ja stressi sotkea ajatuksia.
Olet luultavasti liian stressaantunut. Sun mielessä liikkuu kokoajan kaikenlaista ja sen takia et pysty yhdistää heti vastauksen kysymykseen. Aivot liian kuormittuneet. Mikä siihen sitten auttaisi? Kaikilla on omat konstinsa saada stressi hallintaan. Minusta liikunta on paras. Jos tunnin päivässä omistaa täysin itselleen ja vaikka treenaa niin se jotenkin tyhjentää päätä kaikista ajatuksista. Joillekin se voi olla maalaaminen, leipominen, kynsien laitto, ihan mitä vaan mutta se tunti päivässä on minusta hyvä pitää itsellään ja tehdä just sitä mitä haluaa.
Tottakai jos tuo huolestuttaa sua kauheasti niin kannattaa käydä lääkärillä.
Unen laatu ja määrä voi vaikuttaa, uupumus ja masentuneisuus. Ilmeisesti MS-tautikin oireilee joillakin tuolla tapaa. Onko jotain mikä stressaa tai kuormittaa?
Nuku muutaman kunnon yöunet, käy kampaajalla tai vaikka kasvohoidossa...ota pieni irtiotto!
6, jotain tuollaista itsekin ajattelisin.. en osaa keskittyä mihinkään täysillä, hommat jää kesken, kauheasti mielenpäällä kaikkea tekemistä mitä pitäisi tehdä mutten saa aloitettua mitään. Elämä on jotenkin hallitsematonta ja kiireistä. Toki vauvakin vaikuttaa asiaan :) Mutta haluaisin saada selkeän päivärytmin meille ja mielen päällä olevat asiat hoidettua, kuten esim. haluaisin vähentää meiltä tavaraa ja järjestää lasten vaatekaapit perinpohjin. En vain osaa nyt tarttua mihinkään ja päivät menee pääasiassa saamatta aikaiseksi muuta kuin ruoka, vauvanhoito ja lastenhoito, pikku siivoiluja, pesukoneitten täyttämistä. Puhdasta pyykkiä hirveät kasat odottamassa viikkausta. Jne..
ap
Minulla oli tuollaista. Olin allergisoitunut raskauksien/imetysten aikana ja kun löysin itselleni sopivan ruokavalion alkoi taas ajatus kulkea ja keskittymiskyky parani. Toki nytkin on surkea olo kun söin taas juustoa vaikka maitotuotteet ei sovi minulle kunnolla mutta tämä on nyt kuitenkin vain satunnaista ja tiedän mistä johtuu.
10, kuinka allergiasi selvisi ja mille kaikelle olet allerginen?
ap
10 vastaa.
Itse huomasin että esim. tuoreen omenan ja paprikan jälkeen olo oli tosi väsynyt.
Sitten käyvin lapsen MSAS analyysissä ja samalla otatin huvikseni itseltänikin. Ei kuulu viralliseen lääketieteeseen. Testin mukaan olin todella kovin allerginen maidolle ja perunalle. Olin aikaisemmin kokeillut maidotonta ja siitä ei ollut apua. Nyt jätin nämä molemmat ja muutamia muita aineita (esim. selleri) pois kuten testissä väitettiin. Yllättäen väsymys, keskittymisvaikeudet, "heikotuskohtaukset" ym. jäi pois. Minulla oli aikaisemmin sellaisia heikotuskohtauksia että tuli näköhäiriöitä ja väsytti aivan armottomasti. Jalat meni maitohapoille jne. Nämä kaikki jäi kun karsin ruokavalion. Ja valitettavasti palasivat kun koetin syödä perunaa tai maitotuotteita.
Suosittelen kyllä tuota MSAS analyysiä mutta ei kannata uskoa kaikkea. Vaan kokeilla koneen ehdottamaa ruokavalioa jonkin aikaa ja sitten kaikkea takaisin seuraten tuleeko oireita vai ei.
Kovasti jaksamista !
Tee lista ja sillä saat lähinnä siis mielesi kuntoon mitä pitäisi tehdä tänään ja mitä jää huomiselle ja mitä ensi viikolle, ensi kuulle yms.
Itselläni on siis muutamaa listaa johon suunnittelen mitä pitäisi tehdä talolle, jotain kun lumet lähtee, jotain kesällä, jotain syksyllä.
Sitten on lista lähihistoriaan. Kirjoittele siihen ne kaappien lajittelut, järjestä joku tila johon voit kiikuttaa aina silloin tällöin tavaraa mikä menee kaatopaikalle, mikä taas menisi kierrätykseen, mikä tavara sinne, tänne ja tonne. Järjestä ja tee se vähitellen.
Mitä sinulla on tänään tekemistä? Kaupassa käyminen ja mitä muuta? Suunnittele. Laita lapulle ylös ja viivaa yli kun teet sen. Näin tulee vähän nähtyä itsekin mitä kaikkea on tehnyt.
Tuo että menee sekaisin lapsien lukumäärässä, iät yms kuulostaa jo pahemmalta, minulla oli tuota kun menetin perheenjäsenen. Yhä kattaan välillä pöytää väärällä ruokailijamäärällä. Onko sinulla muuta kuin perheen hoitaminen? Sinun kannattaa koittaa saada vähän omaa aikaa ja sitten kun olet kotona niin uppoudutko perheeseen?
Onko sinulle oikeasti kiire? Vai onko se kiire johtuen siitä epäjärjestyksestä jossa elät? Kannattaa koittaa saada etukäteen laittaa asioita valmiiksi: lapsille reppu illalla valmiiksi ja katsotte että on vaatetta aamuksi yms. Näin voi ottaa valmiiksi pakatut tavarat eikä alkaa sitten viimehetkellä alkaa etsimään niitä. Se tekee kiireentunteen, vaikkei sinulla olisi kiire.
Koita karsia asioita joita sinun ei tarvitse tehdä. Teetkö kaiken muille valmiiksi? Auttaako lapset?
Välillä kannattaa silittää. Tee illalla valmiiksi seuraavan päivän ruoka jota vaan lämmität ja silittelet menemään jos silittää pitää. Vähän suunnitelmallisuutta ja tavaralle paikka.
Jos koet että kodin järjestely saattaisi auttaa. Kokeile sitä! Älä yritä kesyttää koko kaaosta kerralla vaan vaikka hylly per päivä. Saat mieleesi rauhan, että olet tehnyt asian eteen jotakin. Lapset voit ottaa mukaan järjestelyyn.