Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestämätön tilanne töissä pomon kanssa.

Vierailija
24.01.2014 |

Olen ajautunut täysin jaksamiseni äärirajoille.

Pomoni vihaa minua ja osoittaa sen kaikin mahdollisin tavoin.

Hän huomauttaa päivittäin n. 10-15 eri "virheestä" joita väittää minun tehneen. Nämä ovat todella ristiriitaisia, kuten esim. eilen sain häneltä sähköpostia, jossa hän ohjeisti tyhjentämään yhteisen sähköpostin sitä mukaa kun luen viestit ja otan ne hoidettavaksi. Tein työtä käskettyä, ja tänään hän valitti, että olin arkistoinut erään meilin. Kerroin tehneeni työtä käskettyä. Tein kuulemma väärin.

On täysin mahdotonta miellyttää häntä. En osaa tehdä mitään oikein ja koska pelkään hysteeristesti tekeväni jotain väärin (kun tiedän että hän kyttää jokaista liikettäni). Mikäli koitan kysyä lisäohjeita asioihin, saan häneltä osakseni silmienpyörittelyä, alentuvaa ja tylyä käytöstä. Avoimen vihamielistä. Hän korostaa tätä olemalla muille siirappisen mukava ja ystävällinen. Kollegaani hän suosii avoimesti, esim. palavereissa hän ei edes katso minua kun puhuu vaan ohittaa minut ja juttelee vain kollegalleni. Tietenkin jos näistä koitetaan jutella, hän kiistää asian.

Olen etsinyt uutta työtä. Tuntuu vaan täysin epäoikeudenmukaiselta lähteä ihanasta työstä kiusaajapomon takia. Lisäksi alani on ylityöllistettyä, eli uutta työtä on vaikea löytää kun tekijöitä löytyy puoli-ilmaiseksi.

Olen jaksamiseni äärirajoilla. Miten jatkan tästä? En haluaisi luovuttaa ja antaa tämän työpaikkakiusaajan voittaa. Mutta mitä aseita minulla on? Tiedän että jos nostan kissan pöydälle, minulla on tukena ihmisiä jotka ovat kokeneet pomoni nurjan puolen. Avoimeen sotaan en halua, mutta sekin on parempi kuin tämä mitä nyt on.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene puhumaan työterveyshuoltoon. Millainen organisaatio on kyseessä - onko pomolla oma pomo? Jos on, ota asia puheeksi hänen kanssa. Tiedän, että asia ei ole helppo ja siitä ei ole helppoa puhua, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei oikein ole.

Vierailija
2/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä siitä tai kerro hänelle, että ellei meno muutu teet valituksen. Muistuta vaikka Ahteesta. Mieti käytännön esimerkkejä joita annat jos tulee tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on nostettava kissa pöydälle heti ja puolustauduttava. Tuollaiset tapaukset ovat äärimmäisen raskaita. Kuvittelepa ensin, että olisit itse se pomo. Tunnetko, kuinka väärässä olet?

pomo jatkaa ja pahenee niin kauan kun vain saa. Eli nyt joko pomon pomon, työpaikkalääkärin tai luottamusmiehen pakeille.

Älä lannistu, jos ensimmäinen oljenkorsi ei auta. Lopulta apua kyllä löytyy. Ensimmäinen prioriteettisi on nyt osoittaa, kuinka huono omo on, että saa kenkää.  Kommunikoi tästä eteenpäin pelkästäan sähköpostilla, että sinulla on esittää asiat mustaa valkoisella.

Älä lannistu, olen kokenut saman. Lopulta kävelet voittajana pois tilanteesta.

Vierailija
4/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut vihkoon ylös näitä esimerkkejä epäoikeudenmukaisesta käytöksestä. Todisteita on vaikka millä mitalla. Kirjaan päivittäin ylös kaiken.

On varmaan ihan hyvä että mulla on mustaa valkoisella erään pomoni ulossavustaman henkilön osalta, joka kertoo avoimesti, millaista oli työskennellä pomoni kanssa ja että hän lähti talosta pomoni vuoksi. Hän mainitsee juuri nämä samat seikat kuin mitä minä.

Kävin eilen työterveyshuollossa puhumassa unettomuudesta, jota työstressi aiheuttaa. Olin hilkulla mainita pomosta, mutten sitten saanut sanottua.

Kesällä kävin juttelemassa psykologin kanssa pomostani, kun pomoni piti minulle elämäni nöyryyttävimmän ja raskaimman puhuttelun. Olin ollut onnettomuudessa ja sen seurauksena sairaslomalla. Palasin töihin kesken sairasloman, jolloin pomo haukkui minut pataluhaksi. Olin ammattitaidoton, huono, epäpätevä, "en ole koskaan tavannut kaltaistasi työntekijää" Vihjasi suoraan että minun on aika etsiä uutta työtä. Koin tämän puhuttelun aivan hirveänä, sillä olin muutenkin hajalla onnettomuudesta, mutta koin huonoa omaatuntoa sairaslomasta ja koitin tulla töihin helpottamaan pomoni työtaakkaa. Pomo sanoi että pärjää paremmin ilman minua ja tekee työni vasemmalla kädellä.

ap

Vierailija
5/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääny työsuojeluvaltuutetun ja/tai luottamusmiehen puoleen ja kysy neuvoa. Kyllähän tuo on kiusaamista. Luulisi esimiehen esimiehen (jos on järkevä tyyppi) ymmärtävän, että pomosi tyyli syö tehokkuutta ja estää kaikenlaisen uudistumien ja kehittämisen. Pelon ja varomisen ilmapiiri heikentää myös tiimityötä. Ehkä voit ottaa työsuojeluvaltuutetun mukaan keskustelemaan asiasta ja kirjaamaan kesustelun? Mieti etukäteen konkreettisia esimerkkejä kerrottavaksi ja valmistaudu siihenkin, että sinua on mustamaalattu (eli osaa kertoa omista toimintatavoistasi antamiesi esimerkkien yhteydessä.).

Vierailija
6/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tyyppi! Hyvä että olet kirjannut kaiken! Nyt vaan asiaa viemään eteenpäin, ei vain itsesi vaan myös entisten ja tulevien sorrettujen alaisten vuoksi.

Tuo sairaslonmaepisodi on kerrassaan pöyristyttävä.

4

Vierailija
7/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tänään päiväkirjan pito. Kirjoita tarkkaan aika (myös kello), paikka, ketä läsnä ja mitä asiasta sanottiin.

Tee vaikka valmiit sarakkeet johonkin pieneen vihkoon, niin tulee kirjattua nopeasti eikä unohdu siksi, kun kirjoittaminen veisi aikaa.

Tämä on terapiaa itsellesi, on helpompaa kun on todiste ja mahdollisessa työsuojelupiirin kanssa asioinnissa on tukena. Pomo tuskin edes kehtaa väittää sinun valehtelevan, ja jää siinä kiinni omista sekoiluistaan kun ne on sinulla kirjattuna. Mahdolliset sähköpostiohjeet tulostat.

Kieltämättä oli ajattelematonta palata töihin kesken sairausloman. Pomollasi oli täysi syy olettaa, että et ollut vielä täysin työkykyinen. Älä ainakaan sitä virhettä tee toista kertaa.

Todennäköisesti sinä et ole ainoa, jota pomo kohtelee/ on kohdellut noin. Pidä silmäsi ja korvasi auki, niin huomaat kyllä ja te uhrit voitte liittoutua keskenänne yhteen.

Näillä keinoilla voi selvitä ja usko pois, tiedän asiasta jotain. Seuraavaksi alankin taas lukemaan poliisilta tullutta tietoa vastaavaan tapaukseen liittyen.

Vierailija
8/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:04"]

Kamala tyyppi! Hyvä että olet kirjannut kaiken! Nyt vaan asiaa viemään eteenpäin, ei vain itsesi vaan myös entisten ja tulevien sorrettujen alaisten vuoksi.

Mitä se auttaa, että on kirjannut kaiken. Voinhan minäkin kirjata mitä vaan, mutta se on helppo kiistää. Sinun tulee nauhoittaa näitä kanssakäymisiä pomosi kanssa.

Tuo sairaslonmaepisodi on kerrassaan pöyristyttävä.

4

[/quote]

Vierailija
9/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku samantyyppinen ihminen kertoa miksi ap:n pomon kaltainen tyyppi tekee noin? Saako kiusaamisesta jotain iloa vai mikä tuollaisessa on takana?

Vierailija
10/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:18"]

Voisiko joku samantyyppinen ihminen kertoa miksi ap:n pomon kaltainen tyyppi tekee noin? Saako kiusaamisesta jotain iloa vai mikä tuollaisessa on takana?

[/quote]

Paolo Coelhon sanoja lainatakseni. "How people treat other people is a direct reflection of how they feel about themselves"

Vierailija
11/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitenkään mahdollista mennä juttelemaan pomon kanssa suoraan. Vaikuttaa siltä, että tuosta on tullut ihan molemminpuolinen kierre. Hän kyttää virheitä ja sinä hänen sanomisiaan. Mitä jos nostat listataan kissan pöydälle ja kysyt suoraan ja kerrot miten koet tilanteen. Ehkä hän jopa maksaa sinut ulos jos on sitä mieltä, ettette tule toimeen. Ja voisit rauhassa etsiä uutta paikkaa.

Vierailija
12/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kirjoitusvirhe, kännykkä muuttaa itsekseen sanoja.-12

Vierailija
13/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikanaan ahdistus pomostani, jonka käytös ei ollut toki noin läpinäkyvää, mutta ajoi minutkin sairaslomalle ja senkin jälkeen henkisen jaksamiseni rajoille. Lähdin pois, irtisanouduin tyhjän päälle. Tuntui pahalta, koska työ oli ollut unelmatyöni ja olin ollut talossa jo vuosia ja muut yhteisön jäsenet arvostivat minua kovasti. 

Vierailija
14/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: Ei ne pomot osta alaisia ulos, koska tietävät niiden lähtevän ajan kanssa ihan itsestään. Ei kukaan rääkkää itseään ikuisesti töissä. 

Vierailija
15/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voinut irtisanoutua, kun täällä maalla ei uusia työpaikkoja ole ja olen jo vanha (57 v). Koitin vaan kestää, kunnes sain kohtauksen työpaikalla, luultiin sydänkohtaukseksi. No ei onneksi ollut, mutta minua hoitanut lääkäri kielsi töihin palaamisen. Takana työuraa tuossa tehtävässä yli 30 vuotta! Ja niin loppui "ura". Työstäni pidin ja tämän esimiehen puolelta en työstäni saanut moitteita, kehuja jopa, mutta muutoin kohtelu meni aivan oudoksi! Nyt olen sairaslomalla, en tiedä jaksanko enää mennä töihin, eri osastolle minulla on mahdollisuus palata.

Tilannetta yritettiin ratkoa monta kertaa ennen kohtaustani, mikään ei muuttunut. En ollut ainoa huonosti kohdeltu, joten yksin minussa vika tuskin oli. Entinen pomoni pyysi minua n. vuosi lähtöni jälkeen naamakirjassa kaveriksi, arvatkaa suostuinko? Surullinen ja katkera olen työni menettämisestä, katkeruudesta pitäisi päästä, jotta masennus hellittäisi.

Toivottavasti pääsen työkyvyttömyyseläkkeelle, silloin voisin jättää kaikki työkuviot, ehkä sitten osasin katsoa tulevaisuuteen. Eläke ei kummoinen tule olemaan, mutta olisi kiva kun jaksaisin elää! Minulla on aikuisia lapsia, jotka kyllä mammaansa vielä tarvitsevat, ja minä rakastan heitä ja tahtoisin vielä nauttia elämästä heidän kanssaan.

Anteeksi tämä avautuminen, mutta pointti on, että puuttukaa ajoissa, ennen kuin tilanteet eskaloituu ja niitä on vaikea ratkoa!

Voimia ap:lle!

Vierailija
16/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat vaan tuota asioiden ylös kirjaamista ,se ei mitenkään auta välien korjaamiseen vaan lisää inhoasi häntä kohtaan ja varmasti hänkin sen vaistoaa. Tai varsinkaan jos kerrot ulkopuolisille hänen kiusaavan sinua. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä keskustelemaan. Viet vaikka pullat ja sovittelevaan sävyyn sanot että nyt selvitetään jatko, miten toimitaan ja haluatko pitää minut työntekijänä vai maksatko, että irtisanon itseni. Mieti hinta etukäteen mikä sinulle sopisi.

Vierailija
17/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:18"]

[/quote]

Paolo Coelhon sanoja lainatakseni. "How people treat other people is a direct reflection of how they feel about themselves"

[/quote]

Kiitokset tästä, tässä on "vinha perä"!

Vierailija
18/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:42"]12: Ei ne pomot osta alaisia ulos, koska tietävät niiden lähtevän ajan kanssa ihan itsestään. Ei kukaan rääkkää itseään ikuisesti töissä. 

[/quote] Kyllä maksavat,olen ollut tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
19/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei maksettu. Ja jos pomo on tarpeeksi viekas, ymmärtää hän todellakin sen, että ihminen on halukas lähtemään ja se on vain ajan kysymys ilman rahaakin. 

Vierailija
20/25 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:49"]

Jos jatkat vaan tuota asioiden ylös kirjaamista ,se ei mitenkään auta välien korjaamiseen vaan lisää inhoasi häntä kohtaan ja varmasti hänkin sen vaistoaa. Tai varsinkaan jos kerrot ulkopuolisille hänen kiusaavan sinua. Kyllä aikuisen pitäisi pystyä keskustelemaan. Viet vaikka pullat ja sovittelevaan sävyyn sanot että nyt selvitetään jatko, miten toimitaan ja haluatko pitää minut työntekijänä vai maksatko, että irtisanon itseni. Mieti hinta etukäteen mikä sinulle sopisi.

[/quote]

Anteeksi, mutta olet täysin väärässä, nimittäin "aikuinen" ihminen ai käyttäydy näin. Esimiehen vastuuseen kuuluu olla asiallinen ja puhua asioista suoraan ja vain asioista, henkilökohtaisuuksiin ei ammattitaitoinen esimnies koskaan mene!

Ja nämä väärinkäyttäytyjät eivät kyllä ole parhaita "keskustellaan asiat selviksi" -tyyppejä, omaa käyttäytymistä ei haluta kritisoitavan, eikä osata nähdä siinä mitään väärään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi