Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua Pompholyx-ihottumaan?

Vierailija
20.10.2020 |

Sormessani on yhtäkkiä villiintynyt pompholyx-ihottuma. Kutina on välillä ihan uskomattoman kivuliasta ja mikään ei tunnu auttavan. Inhottavinta on herätä siihen yöllä.
Lääkäri on vasta ensi maanantaina.
Onko kellään vinkkiä tai keinoa jolla helpottaa oloa? Sormi on jo aika hurjan näköinen :(

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi avioeron aikaan samanlainen oireilu sormesta kämmeneen ja jalkapohjiin. Pienet nesterakkulat tulee ja menee ja välissä iho hilseilee. Kolmen vuoden jälkeen ihottuman paikka kämmenissä on hieman siirtynyt ja kutistunut, mutta jalkapohjissa tilanne sen sijaan pahenee. Hoitona vahvat kortisonivoiteet, jotka hieman hillitsevät oireita/nopeuttavat paranemista, mutta kohta iho taas näyttää kurjalta. Hydrokolloidisuojat toimivat rakkulavaiheessa hyvin, mutta maksavat maltaita. 

Vierailija
22/26 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prednisolon edes pariksi päivää auttaa, kunhan sen saisi heti, eikä vasta kun on yrittänyt ihoa ohentavilla (ja kuivattavilla) kortisonirasvoilla ensin. Reseptillä saatava kortisonirasva (Elocon) kuivattaa näppylät, mutta samalla iho kuivuu, aukeaa ja kuoriutuu ja uusiutuu. Kuiva ja aukeileva iho taas on altis itselläni helposti uudestaan kehittämään näppylöitä.

Sain terveyskeskuksesta nyt ohjeen rasvata käsirasvalla/perusvoiteella (ei kortisonipitoisella), ja öisin puuvillakäsineet päälle. Se ei kuitenkaan helpota näppylöistä aiheutuvaa sormien jäykistymistä, kuumotusta ym. vaan on kärsittävä nähtävästi tuo ihon kuivatus ja lohkeilu haavoille taas kerran. Kerran olen saanut Suomessa lääkäriltä Prednisolonia, kun kämmenet olivat täynnä kellukkeita jo. Espanjassa asuessani sain eka kerran tuota ja auttoi välittömästi, siellähän sitä sai apteekista myöhemmin myös ilman reseptiä ja sain pysäytettyä muutamalla pillerillä alkavan "epidemian" käsissä. Ymmärrän miksi ei jaella helposti, mutta mikä on järkevintä - pysäyttää oireilu nopeasti ja rasvailla sitten niitä käsiä, vai tämä kärsimys ja monen viikon rumba, että saa kädet lopulta niistä haavautumista kuntoon. Ja sitten alkaakin taas alusta, eli kuivista kohdista pääsee näppylät alkuun jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vanha keskustelu mutta kokeilen silti.

Itselläni myös rakkulamaista ihottumaa kämmenselässä ja sormien välissä, pieniä pieniä vesi rakkuloita, kutsutaan kuulema pomplfyx-ihottumaksi tai dyshidroosiksi. Itse olen kokeillut myös vahvojen kortisoni voiteiden käyttöä, rakkolaastareita, perusrasvausta päivittäin mutta mikään ei tunnu auttavan rakkuloihin.

Vierailija
24/26 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäinen vastaus mutta kortisoni liuos on itselleni toiminut useasti moitteetta ja saanut parin päivän käytön jälkeen kokonaan pois.

Vierailija
25/26 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi mulla ollut tuo vaiva vuosia, olin käsineni ihan invalidi, kunnes ostin 99% aloevera geeliä ja käytin n. 5x päivässä! Vähitellen katosi eikä ole tullut takaisin. Käsien iho oli täysin auki ja tulehtunut, lääkäreissä ramppasin n. 10 vuotta kunnes tuolla geelillä pääsin eroon. En itsekkään uskonut yhtään sen auttavan.. mutta oli paras hoito!

Vierailija
26/26 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin joka antoi kortisoni voidekuurin, ei auttanut ja kun sain seuraavan ajan sen verran kauaksi, niin ehdin epätoivoissani kokeilla hiivavoidetta (ei toiminut), ja sitten lamisilia eli jalkasienivoidetta ja sillä yllätyksekseni kaarimaisesti (sieni) etenevä kutina pysähtyi ja poistui. Otin kuvia ja lääkäri oli ihmeissään miten olin saanut sen ajettua pois. Tästä on siis 14vuotta.  Nyt uudestaan oireet sormisssa ja alkaa levitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan