Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10kk vauvani syö 2-3kg perunaa viikossa

Vierailija
23.01.2014 |

Laskin juuri, että vauvani syö 2-3kg pottuja viikossa. Lisäksi 11 banaania ja 7dl puurohiutaleita. Tuntuu aika paljolta. Ja tietty kaikki lihat, maidot ja satunnaiset muut hedelmät lisäksi.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosiaan kova syömään. Meidän 5 v:kään ei syö yleensä ruoalla kuin 1-2 perunaa. Eikä toisaalta kiloja ole kuin 3-4 enemmän kuin teidän alle vuosikkaalla. Meidän lapsi on taas syönyt aina noin, vaikkei meilläkään ruoasta ole tehty numeroa ja me vanhemmat syödään ihan normaalisti. Me ollaan ihmetelty millä se pärjää, kun liikkuukin tosi paljon, mutta tasaisesti kasvaa, joten kai tuo ruokamäärä sitten riittää. Lapset ovat niin erilaisia.

Vierailija
22/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 17:28"]Onpa kovasyömäinen vauva.

[/quote]

DD...kuvittelen mielessäni vauvan vetävän kokonaisia perunoita suuhunsa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntui kanssa että poika söi ihan hirveesti tuon ikäisenä (ku lähti kävelemään, kuten kaikkien muiden kasvupyrähdysten aikana). En kyllä laskenut määriä. Ja nyt ku katselin kaverin tyttöä, joka hetki sitten oli tuon ikäinen, niin ruokaa upposi kanssa todella hyvin. Molemmat tosin ovat olleet hyviä syömään, mut ei vissiin tuollaisia määriä mitä sun lapsesi. Sun lapses vissiin sit tykkää perunasta :D Kyl meilläkin tohon aikaan välillä tuntui, että lapsi olisi halunnut syödä vain jotain tiettyä ruoka-ainetta ja nytkin perunat (muussina tai voin kanssa) häviävät lautaselta aina ekana, vaikka saa siis paljon muutakin syödäkseen.

Vierailija
24/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 17:28"]Onpa kovasyömäinen vauva.

[/quote]

DD...kuvittelen mielessäni vauvan vetävän kokonaisia perunoita suuhunsa..

[/quote]

Varmaan söisi kokonaisena jos en muussaisi. Usein kinuaa niin ruokaa, että annan jotain sormiin sinä aikana kun soseutan (teen ajoittain vasta ruokapöydässä soseen haarukalla muiden jo aloitellessa). Lapsella on muutama tunnistettava sana, "Anna" ja "hyvää" selvimpinä.

Vierailija
25/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajjumala... :D

Vierailija
26/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kateudella katsonut joskus vauvoja jotka vetää ruokaa hyvällä halulla, monen desin puurolautasia jne.

Itsellä kun kaksi tyttöä ovat aina olleet hemmetin huonoja syömään, ja niitä sosepurkkejakin on saanut yrittää useammalla aterialla syöttää. Itse asiassa yhden perunan syövät ehkä nykyisinkin, vaikka ikääkin on jo 11 ja 13.

Vierailija
27/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:53"]Mä olen kateudella katsonut joskus vauvoja jotka vetää ruokaa hyvällä halulla, monen desin puurolautasia jne.

Itsellä kun kaksi tyttöä ovat aina olleet hemmetin huonoja syömään, ja niitä sosepurkkejakin on saanut yrittää useammalla aterialla syöttää. Itse asiassa yhden perunan syövät ehkä nykyisinkin, vaikka ikääkin on jo 11 ja 13.

[/quote]

Samoin! Oma taaperoni syö todella vaihtelevasti, yleensä huonosti ja yökkii jos vähänkään jotain epämiellyttävää syötetään. Silti riittää energiaa jostain kumman syystä :)

Vierailija
28/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen potun syönti pienenä kasvattaa diabetesriskiä.

Vierailija
29/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:57"]

Liiallinen potun syönti pienenä kasvattaa diabetesriskiä.

[/quote]

Onko peruna todella todettu imeväisellä diabetesriskitekijäksi? Entä verrattuna pastaan tai riisiin? Olen kyllä pitänyt perunaa ensisijaisena hiilihydraatin lähteenä suomalaisessa ruokavaliossa tämän ikäisellä.

Omien lasteni kokemuksella ei kannata verrata tällaisten liikkumista opettelevien vauvojen ruokailuja leikki-ikäisten ruokailuun, kuten joku sanoikin. Vauvathan kolminkertaistavat painonsa ensimmäisen elinvuoden aikana. Kyllä meilläkin on ruokahalu tasoittunut uhmaiän myötä.

Sainpa kerrankin aikaan täysin harmittoman ketjun. Ja ei ole provo, kyllä minä tuota perunan kulumista päivittelen. Ap

Vierailija
30/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu myös suursyömäri, joka söi vauvana ihan hervottomia annoksia. Helposti upposi useita perunoita yhdellä aterialla. Nyt 1,5-vuotiaana syö isompia annoksia kun 8-vuotias siskonsa. Ja on ihan sopusuhtainen (vajaa 90 cm ja 12,5 kg). Hyvähän se on kun ruoka maistuu :). 

Vierailija
31/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaa pienillä alle 1v. pottu todettu riskiksi, sen takia kiinteiden aloitusikää nostettiin ettei heti tungeta perunaa häkänä.

Vierailija
32/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on muihin vihanneksiin ja juureksiin verrattuna ravinneköyhää. Jos haluat lapsellesi vitamiineja, hivenaineita ja muita tärkeitä rakennusaineita lähes pelkän tärkkelyksen (sokeri) sijaan, niin vaihda edes puolet perunoista johonkin värikkääseen.

Vierailija
33/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja tuo ap:n lapsen ruokavalio on tosi hiilihydraattipitoinen, perunaa ja banaania... Saako lapsi enää ollenkaan maitoa, kun noin kamalasti pitää perunaa syödä? Meille ainakin on annettu ohjeeksi, että (äidin)maito on kuitenkin alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravinto (ei peruna tai muu hiilarihöttö...)

Toki lasten ruokahalussa on eroja, mutta itse miettisin miksi lapsi ahmii noin kamalasti. Puuttuko ruokavaliosta ne oikeasti ravitsevat ruoat ja pitää perunalla täyttää mahaa?

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:28"]

Nimenomaa pienillä alle 1v. pottu todettu riskiksi, sen takia kiinteiden aloitusikää nostettiin ettei heti tungeta perunaa häkänä.

[/quote]

Vierailija
34/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa iso ja pyöreä vauva, tai taaperohan se kohta jo on. Ihan 12 kiloon ei taidettu ylttää vielä 10 kk:n iässä. On näiden ruokahaluissa kyllä eroja, joidenkin tuttujen pienikokoiset vauvat temppuilevat ruoan kanssa ihan koko ajan.

Veikkaan, että se, mikä tekee meidän vauvoista lihavia, on kuitenkin maitokorvike. Sisältää nimittäin aika paljon kaloreita! Omani joisi varmaan loputtomiin! Osittaisimetin 9 kuukauteen paljolti painon kertymisen takia, kertyi siis jo alle puolivuotiaana reippaasti, ja ihan syntymästä asti. Tissillä se olikin oikeasti ihan koko ajan, se "tiheän imun kausi" ei loppunut koskaan ja siksi siirryin osittain korvikkeeseen. 

Mutta sun kannattaisi todellakin antaa jo jotain muutakin kuin perunaa. Peruna on tosi yksipuolista ja heikkoa ruokaa pelkiltään... Korvaa osa puolet porkkanalla, parsakaalilla ja kukkakaalilla vaikka. Banaani on toinen, mikä lihottaa, appelsiini kalvoista kuorittuna on esim. paljon parempi.

Vierailija
35/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho aikamoinen määrä o.O 

Meillä ei aikanaan tuon ikäinen syönyt perunaa kuin ehkä pari kertaa viikossa maistoi. Soseet tein itse ja aina about puolet oli porkkanaa, loput kukkakaalia, sipulia,parsakaalia jnejne..

Vierailija
36/42 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin lukemaan aloituksesta että vauva syö tuon määrän päivässä! =DDD

Vierailija
37/42 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta diabetestietäjät. Nyt tuli uneton yö kun kuvittelin lapsemme tuoreina diabeetikkoina. Oliskiko teillä referenssivinkki? Meinaan, että uskon kiinteiden, ja siten myös perunan, aloitusiän assosioituvan diabetesriskiin. Mutta olen ajatellut tämän mekanismin liittyvän enemmän lyhyempään imetykseen. 

Onko siis todella tutkimustuloksia siitä, että varhaislapsuudessa saadulla tärkkelyksen määrällä olisi assosiaatio lapsuusiän diabeteksen puhkeamiseen? Kun kiinteiden aloitusikä on vakio. 

ap

Vierailija
38/42 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10-vuotias poikakaan ei syö noin paljon! :) 

Vierailija
39/42 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Kannattais tosiaan korvata suurin osa tosta perunasta kukkakaalilla, kesäkurpitsalla, porkkanalla, bataatilla jne. Perunassa ei oo juurikaan mitään ravintoarvoja ja on tärkkelystä (=sokeri) täynnä.

Vois ehkä määrätkin vähän pienentyä jos sais ravinteikkaampaa ruokaa.

En oo kuullu tosta diabetesriskistä, mutta kuulosta loogiselta koska perunassa on niin paljon tärkkelystä. Nyt nopeesti ruokavalion muutos.

Itse tarjoilen 1,5-vuotiaalle perunaa ainoastaan silloin kun ollaan reissussa ja syödään purkkiruokaa (nekin luomua ja ei niissäkään tietty aina perunaa). Kotona en laita lapselle perunaa ollenkaan ja isovanhempien luona saa muusia ehkä kerran kuussa.

Vierailija
40/42 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk vauvani veteli 1,5 kg bataatteja kolmessa päivässä. En ihan noin yksinkertaiselle ruokavaliolle itse uskaltaisi jättää pientä vauvaa, jonka makuihin totuttaminen pitäisi joskus hoitaa loppuunkin, mutta voisin kuvitella, että varmaan aika samoissa hujakoissa liikutaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan