Miksi miehen pitäisi maksaa minun töppäilyistäni?
Vaikka rahat olisivat periaatteessa yhteiset, niin miksi toisen pitäisi olla maksumiehenä toisen omille veloille? Jos vaikka miehesi olisi peliaddikti ja tehnyt siksi kymppitonneja velkaa, niin haluaisitko maksaa ne velat itse tienaamistasi rahoista? Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, että se joka velkaa hankki omalla hölmöilyllään, myös maksaa sen? Asialisia mielipiteitä, kiitos!
t. "Apua, miten pääsen eroon veloistani?" -ketjun ap, joka sai useamman vastauksen jossa mielipiteenä oli, että miehen pitäisi maksaa velat pois
Kommentit (8)
vastasin sulle ap jo siihen toiseenkin viestiin, että sulla on oikea asenne ja olen samaa mieltä että miehesi ei pitäisi maksaa sinun töppäilyä.
Mutta koska asutte samassa taloudessa hänellä on elatusvelvollisuus ja siloin mielestäni olisi reilua, että jos saat häneltä rahaa niin maksat edes osalla tuota velkaasi. Eli ei niin että kaikki mutta osassa maksusta miehen tarvitsee olla mukana.
Miten sitten jos pääset töihin niin maksatko sinä vain velkoja? Mihin loput rahasi käytetään? Suunnittelet tai menet pankkiin suunnittelemaan jonkun summan jolla vähennät tuota velkaa.
Paljonko nyt saat rahaa muuten kuin mieheltä?
Eipä kannata solmia taloudellista sopimusta nimeltä avioliitto, jos ei ole valmis sitoutumaan sen sopimuksen ehtoihin. Ihmiset kuvittelevat että avioliittosopimus on joku romanttinen hömppäihmissuhdesopimus, mutta se on oikeasti juridinen, sitova taloussopimus, missä määritellää puolisojen varoista ja omaisuudesta. Ottakaa selvää ennenkuin solmitte sopimuksia, mihin ne sitovat.
Tosiaan siis maksan velkoja myös mieheltä saamillani käyttörahoilla, ja lisäksi kaikki keikkatöistä tienaamani rahat menevät velkojen maksuun (tai käytännössä siis tuhlailuun, ennemmin tai myöhemmin). Väkisinkin tämä siis vaikuttaa myös miehen elintasoon, koska mulla ei ole omia tuloja juurikaan. Toisaalta en osallistu vaikka auton kuluihin ollenkaan muuten kuin tankkaamalla omat ajoni, sen mies taas maksaa omista rahoistaan. (Tätä kirjoittaessa alkaa vähän tuntua, että mies on tässä järjestelyssä isompi häviäjä, vaikka periaatteessa itse velkojani hoidankin...)
Kun menen töihin, maksamme elämisen niin, että molemmille jää sen jälkeen yhtä paljon rahaa omaan käyttöön. Tällä vauhdilla omat käyttörahani menevät varmaan velkojen maksuun, mies tehköön omillaan mitä haluaa.
ap
Lisään vielä tähän, että vaikka mies nyt maksaisi minun velkani pois, se ei auttaisi pitkällä tähtäimellä ollenkaan, koska velkojen syy on holtiton rahankäyttö ja tekisin vain luultavasti uutta velkaa tilalle. Olemme molemmat sillä linjalla, että minun pitäisi ensin oppia olemaan tuhlailematta. Ja paras tapa oppia on varmaan huolehtia niiden velkojen maksusta itse.
ap
Ja vielä, miehen lisäksi rahaa tulee ainoastaan Kelalta kotihoidontuki + lapsilisät, lisäksi saan satunnaisia tuloja keikkatöistä.
ap
visassa on se hyvä puoli että näet sieltä pankin sivuilta mihin visaa olet käyttänyt. Katso niitä ostoja ja mieti mitkä niistä on tärkeitä!
Mä tiedän ton että joskus on pakko ostaa kengät jos kertakaikkiaan kaikki kengät on rikki, mutta joskus on ostettava kengät koska mulla ei ole hyviä kesäkenkiä tai näillä kengillä ei ketaa mennä juhliin... Niin eli koska ne kengät on pakko osaa?
Mä olen juuri muuttanut ja käynyt kauheasti läpi 15vuotta kertyneitä tavaroita. Ostettiin myös suht paljon huonekaluja ja lamppuja... Näistä mulla on vähän paha mieli kun tuli tuhlattua... IKEA on yksi kamallimmista paikoista tuhlaajalle, joka tarvitsee todellakin kaikki tavarat sieltä.
Mutta nyt on koti ostettu täyteen. Mitään ei tavita enämpää ja mitään ei tarvita.
Mä olen yrittänyt suunnata tuota mun shoppailu vimmaa muualle. Miettinyt puutarha juttuja ja suunnitellut pihaa. Tehnyt käsitöitä.... lankojakin tulee ostettua liikaa ja niitä on jo vaikka kuinka paljon. Nyt päätin että yhtään lankakerää en osta! En vain osta! Jos joku pyytää tekemään tumput niin kyllä niistä langoista on tehtävä mitä sängynaluslaatikot on täynnä.
Sä ja mä tarvitaan jotain puuhattavaa!
Hyvä esimerkki säästämisestä on se että mä sain meidän sähkölaskun lokakuulta joka oli 70€. Se oli meill ihan hirveän iso! Mä vaihdoin kaikki lamput ledeihin ja sähköäsäästäviin, aloin pitää sähköpäiväkirjaa ja sammutella valoja ja olla tarkkana sähkönkanssa. Aloin käyttämään wattenfallin sähkönkulutus ohjelmaa ja tarkkailemaan menoja.
Tälla tavalla sain tyydytettyä osto vimmaani.... Sain vimmaki säästämisen :)
3
Menojen seuraamiseen ruutuvihko tai excel-taulukko sopivat paremmin kuin visa, ainakin jos on tapana tuhlata liikaa tuloihin nähden. Tärkeintä on ottaa kuitit talteen ja kirjata ylös, mihin rahaa käytti ja kuinka paljon. Se on sitten ihan sama, käyttääkö käteistä vai pankkikorttia.
Itse maksan visalla vain sellaisia juttuja, joihin ei käyttötilillä oleva raha riitä kuten kodinkoneita, matkoja tai muuta kallista. Olen saanut rahaa säästöön, mutta niille tileille ei ole kortteja. Koskaan en osta mitään, jos ostos maksaa enemmän mitä säästössä on. Asunto ja auto on tähän poikkeuksena.
Kyllä, minä olen maksanut mieheni vanhoja velkoja pois käytännössä. Minä siis olen perheen isompituloinen, tienaan tuplasti sen mitä mies. Meillä on yhteiset rahat. Ja kyllä niitä miehen vanhoihin velkoihin liittyviä laskuja on toki minun tuloistanikin maksettu. Ja hyvä niin. Minulle on pääasia, että tullaan tarpeeksi hyvin toimeen ja että meillä ei ole kahta eri elintasoa.
Ei minua ainakaan kiinnosta tuollaiset "oikeudenmukaisuudet" yhtään. Raha on minulle suhteellisen merkityksetöntä, se on vain keino saada tietty elintaso. Ei minua kiinnosta kysymykset siitä kuka minkäkin rahoittaa jne, pääasia että eletään mukavasti ilman liian vähän rahan aiheuttamaa kitkaa perheenä.