Minun vastuuntuntoinen ja ihan lapseni muuttui kun täytti 18v!
Ollaan ihan hukassa! En voi käsittää tätä, ihan kuin eläisin jonkun toista elämää. Lopetti koulun, ei ole töissä ja syynä vaan isovanhempien perintö jonka sai hallintaansa.
Älkää missään tapauksessa antako (isovanhmmat) 18v lapselle suuria rahoja käyttöön. Ns. kunnollinenkin nuori voi mennä siitä sekaisin.
Kommentit (26)
Niin. Monet vanhemmathan säästävät esim. lapsilisät ja ne annetaan lapselle hänen tullessaan täysi-ikäiseksi. Vaikka se ei nyt niin suuri summa ole, niin nuorelle se on kuitenkin aika iso.
Toivottavasti tuo on vain välivaihe ja nuoresi tajuaa pian, että on tehnyt huonoja valintoja ja palaa takaisin entisekseen.
Riittävätkö rahat pitkäksikin aikaa? Ei ole mahdollista ylipuhua nuorta säännöstelemään rahaa kuukausittain, että se riittää pidemmäksi aikaa ja sitä kautta ohjastamaan opiskelemaan tai töihin?
Lapsellani on suuria ja hyviä suunnitelmia vielä 17v noille rahoille. En ymmärrä miten hänen ajatusmaailmansa muuttui lähes yhdessä yössä.
Minä tiedän miten tuossa voi käydä muttei lapseni ota puheitani vakavasti. Rahat voivat riittää jopa vuodeksi jos jatkaa nykyiseen tapaan. Olen niin ahdistunut koska en voi tilanteelle mitään. Ikinä en olisi uskonut olevani tällaisessa tilanteessa :( ap
Anna lapsen elää. Routa porsaan tuo kotiin ja palaa kyllä kouluun.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:36"]
Anna lapsen elää. Routa porsaan tuo kotiin ja palaa kyllä kouluun.
[/quote]
Outo ajatusmaailma sinulla! Rahat tuhlataan ja se on älytöntä! Pahimmillaan hänestä tulee huumeiden käyttäjä tai alkoholisti. ap
No, hän pitää hauskaa ja saa varmasti hauskan vuoden elämässään. Eikä mikään ole menetettyä jos hän vaikka vuoden tai muutamankin rilluttelee. Kyllä siihenkin kyllästyy, ja sitten hän varmasti alkaa taas miettiä mitä tekisi loppuelämällään, ja hankkii sen koulutuksenkin. Mikään pakko ei ole mennä opiskelemaan suoraan lukion jälkeen.
Itsekin pidin 4 välivuotta, joina lähdin ulkomaille seikkailemaan. Vanhempieni suureksi kauhuksi myös. Lähdin ensin au-pairiksi, mutta tapasin siellä itseäni 2 kertaa vanhemman miehen, jonka kanssa sitten asuin "luksus-avovaimona" 3 vuotta vielä. Ikinä en ole katunut mitään, olen hyvin kiitollinen noista vuosista. Ja sitten kun suhde meni poikki, oli ihan helppo palata Suomeen ja lähteä opiskelemaan. Hoisinkin opinnot yliopistolla sitten 3 vuodessa, kun tuntui että haluaa jo äkkiä ne pois alta kun on vähän vanhempi kuin useimmat muut aloittaessaan.
No, veditkö kännit 4 kertaa viikossa kun pidit välivuosia? ap
Sitä välivuotta on helpompi viettää (tai sieltä on helpompi palata) jos on joku tutkinto taskussa. Ja eikös nykyään uudet yo:t saa lisäpisteitä haussa eli ne välivuodet siinäkin kohtaa sattaa tulla aika kalliiksi. Ennen oli toisin. Olisiko mahdollista ilmoittaa lapselle, että kustannatte asumisen koulunkäyntiajalta, kun hän on nyt täysi-ikäinen. Jos ei olla koulussa niin sitten pitää muuttaa omaan asuntoon ja kustantaa elämä itse. Käsket etsiä vuokrakämpän ja tehdä laskelman tarvittavista huonekaluista (hintoineen) ja pakollista kuukausimenoista. Josko hän ymmärtäisi, että ne rahat meni sitten siihen.
Riittääkö rahoista mihinkään suureen, kuten oma yksiö ja auto? Koita puhua lapsi sijoittamaan ensin johonkin ennenkuin törsää kaikki. Onhan se harmi kun isovanhemmat tehneet elämänsä töitä ja nuori hukkaa rahat vuodessa.
Auts. Järkevintä olisi ollut, jos perinnön olisi antanut pikkuhiljaa.
Nimenomaa siitä ollaan puhuttu paljon, ettei elätetä 18v joka ei opiskele. Joutuu maksamaan tällä hetkellä kaikki menonsa itse. Ruokaa saa kun vaivautuu tulemaan kotiin (harvoin). Hän ei ole nyt köyhä ja nauttii rahoistaan. ap
Auton hän sai isovanhemmilta jo ennen 18v synttäreitä. Ei häntä kiinnosta asunto tai mikään muukaan järkevä. ap
Oh hoh. Minunkin äitini on säästänyt pojilleni. Mutta rahat on lupa käyttää vain ajokorttiin ja opiskeluun. Ei puhettakaan että saisi hummata mummon vaivoin pikkuhiljää säästetyt rahat. Onko AP:n tapauksessa isovanhemmat jo kuolleet? Eivätkö ota kantaa mihin rahat oli tarkoitettu?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:03"]
Oh hoh. Minunkin äitini on säästänyt pojilleni. Mutta rahat on lupa käyttää vain ajokorttiin ja opiskeluun. Ei puhettakaan että saisi hummata mummon vaivoin pikkuhiljää säästetyt rahat. Onko AP:n tapauksessa isovanhemmat jo kuolleet? Eivätkö ota kantaa mihin rahat oli tarkoitettu?
[/quote]
18v pankkitillin ei kellään ole sanoista. Ei edes niillä isovanhemmilla jotka rahan on säästänyt. Huomioitavaa on myös se, että autokouluun mennään usein alle 18v ja silloin niitä säästettyjä rahoja ei voi käyttää autokoulumaksihin. Nuori ei saa niitä vielä nostaa ja jos käyttöoikeutta ei ole muilla niin rahat pysyy tilillä 18v synttäreihin asti.
Me vanhemmat ja isovanhemat voimme olla mitä mieltä vaan mutta nuori tekee rahoilla mitä tykkää. ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:40"]
No, veditkö kännit 4 kertaa viikossa kun pidit välivuosia? ap
[/quote]
Taisin olla itse asiassa kännissä vähän joka päivä tuon ajan kun olin miehen elättinä Roomassa. Meillä oli paljon juhlia joissa otin runsaasti viinaa aina, ja lisäksi tissuttelin kotosalla baarikaapista juomia vähän pitkin päivää, kun ei niin ollut muutakaan tekemistä, miehen ollessa hoitamassa bisneksiään. Ihan aito suurkuluttaja olin.
Opiskeluaikana tuli sitten vielä harrastettua varsinkin ekana vuonna ryyppäämistä aika ankarasti, bileet 3 kertaa viikossa ja meiningillä "sammutaan tyylillä". VAan nuorena sitä jaksaa, aina sitä sai kömmittyä viimeistään puoleksipäiväksi luennoille ja hoidettua opintohommat, vaikka olisi yöllä viiden aikaan vasta könynnyt kotiin baarista voimaan pahoin... Opintojen toisena vuonna opinnot alkoi vaatia sen verran enemmän keskittymistä ettei rankka bailaus onnistunut enää niiden ohessa, ja lisäksi alkoi jo vähän kyllästyttääkin se opiskelijaelämä, varsinkin kun ne muut oli tosiaan suurin osa nuorempaa porukkaa.
Minun lapseni juo ja juhlii, nukkuu varmaan päivät. Ei raahaudu millekkään luennolle päivällä. ap
Jos lapsi käyttäytyy holtittomasti ns. ilmaiseksi saamansa rahan kanssa, hän haluaa viestiä turvattomuuden tunnettaan. Hän rankaisee nyt sinua ja puolisoasi siitä, että lapsuus ei mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt. Jo tuo tilanne ja se miten täällä jotenkin velton oloisesti murehdit asiaa, osoittaa, ettet ole koskaan osannut asettaa lapselle rajoja.
Sitä saa mitä tilaa. Kasvattajana pitää osata kasvattaa. Lapsesi on hassannut omaisuutensa aivan tuota pikaa, joten se ongelma ei jää päälle. Alkoholi- ja huumeongelma valitettavasti jäävät.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:16"]
Jos lapsi käyttäytyy holtittomasti ns. ilmaiseksi saamansa rahan kanssa, hän haluaa viestiä turvattomuuden tunnettaan. Hän rankaisee nyt sinua ja puolisoasi siitä, että lapsuus ei mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt. Jo tuo tilanne ja se miten täällä jotenkin velton oloisesti murehdit asiaa, osoittaa, ettet ole koskaan osannut asettaa lapselle rajoja.
Sitä saa mitä tilaa. Kasvattajana pitää osata kasvattaa. Lapsesi on hassannut omaisuutensa aivan tuota pikaa, joten se ongelma ei jää päälle. Alkoholi- ja huumeongelma valitettavasti jäävät.
[/quote]
Iso kiitos viestistäsi! ap
Onpa harmillista. Jotenkin siinä on puolensa, jos nuoret menee ja rellestää jo vähän nuorempana, ne on paremmin hanskassa silloin:)
Tavallaan ymmärrän tuon elämisen tarpeen, viittaan tässä sinuun, joka pidit 4 välivuotta. Kyllä nuoruuteen tietyllä tavalla kuuluu juhliminen ja matkustaminenkin, ja ymmärrän välivuodetkin, mutta tuo on kyllä tosi harmi, jos ap:n nuori on jättänyt koulun ja rellestää kaikki rahat. Välivuosi on tosiaan paljon järkevämpi pitää siinä vaiheessa, kun on joku todistus taskussa.
Mutta elämä opettaa. On tietysti harmi ja surullista jos kaikki rahat menee noin vain... Mutta se on hänen virheensä, josta toivottavasti oppii.
Yritä nyt ap pitää nuoreen mahdollisimman hyvät välit. Näytä että välität ja rakastat kaikesta huolimatta, ja sano tämä. Puhu vakavasti,
että ymmärrät kyllä, mutta että itsekin miettisi mitä tekee vuoden tai kahden kuluttua. Mutta älä nalkuta tai paasaa tai puhu tästä asiasta aina hänet nähdessäsi, muuten pakenee vielä kauemmas kotoa.
Ja yritä ap jaksaa!
Itse olen nuoruudessani juuri 18-vuotta täytettyäni saanut myös perinnön isovanhemmiltani. Tiedän tasan miltä se tuntuu. Elät silloin aivan herroiksi ostelet ihan mitä vaan kun luulet että se raha riittä ainiaan. Totuus on kumminkin se, että normaalia elämää pitää elää vaikka rahaa on silti. Itselleni tuli melkoinen isku vasten kasvojani kun huomasinkin että rahani olivat loppuneet. Mitä niillä olin saanut? Pari rättiä, pari hyvää ravintolaruokaa, pari baari iltaa, mutta en mitään konkreettista josta olisi oikeasti jäänyt jotain käteenkin !
Toivoisin että voisit vaikka näyttää tämän tekstin tyttärellesi!
Kouluja en silti jättänyt kesken vaan kävin kunnialla loppuun, se on jo oikeasti erittäin erittäin typerää. Minusta sinun tulee painottaa tyttärellesi ettei hän todellakaan tule elämään loppu elämää kyseisellä rahalla jos edes loppu vuottakaan !
Raha palaa nopeasti kun sitä myös käyttää tiuhaan tahtiin! Ja sille tulee nopeasti sokeaksi.
otsikossa piti olla ihana lapseni