Päivähoito varhaiskasvatusta vai säilytyspaikka?
Nyt puhutaan kovasti lasten oikeudesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Mä olen aina ajatellut, että lapsi viedään hoitoon, kun on pakko, kun ei sitä voi yksin kotiinkaan jättää. Hyvä tietysti, että siellä tehdään jotain järkevää eli ei latskoteta telkkarin edessä tms. Mutta mun mielestä ihan tavallinen elämä hoidossa kuten kotonakin riittää. Mitä se laadukas varhaiskasvatus sitten lieneekään.
Kommentit (4)
Joskus tuntuu, että vallankäytön paikka. Toimiva arki ei edellytä niitä käytänteitä, joita uudestaan ja uudestaan halutaan toistaa. Päivälepo pakkonukutuksineen on esimerkki siitä, että päiväkoti ei ole varhaiskasvatusta vaan isomman ihmisen valtaa. Mikään laki tai säädös tai turvallisuustekijä ei edellytä, että päiväkodissa lapset eivät saisi leikkiä ruokailun jälkeen ennen iltapäiväulkoilua, mutta hoitajat haluavat taukonsa, joten lapset jätetään varhaiskasvattamatta muutamaksi tunniksi. Norjassa asiat tehdään toisin, siellä lapset saavat itse valita, mitä tekevät ja varsin mallikkaasti aikuiset siihen suhtautuvat.
Jatko-opiskelen parhaillaan lisää alalleni ja koko tammikuu ollut 3-7h/pvässä varhaiskasvatusta koulussa. Ja siihen liittyvää tehtävää olen tämänkin päivän koneella tehnyt, itsenäisen työn päivä siis.
Googletapa netistä oppimis-ja opiskelusuunnitelma omalle kaupungillesi ja kaupunkisi arvot kys toiminnoille, saat tietoa mitä varhaiskasvatus sisältää, tai ainakin parhaimmillaan tulisi sisältää.
Juu ja tiedän mainiosti etteivät hienot sanat ja ideat ja suunnitelmat paperilla aina toteudu käytännössä, olen työvuosieni aikana ilm kyynistynyt mutta faktahan on että aina vain pahenevat säästöt niin materiaaleissa kuin hlökunnankin suhteen ja kiire ja aina vain vaikeammat psykososiaaliset ongelmat ovat tehneet päiväkotiarjesta aikamoista selviytymistä lähes päivittäin..
Siis oppimis-ja opetussuunnitelma, sorry. Alkaa mennä sanat ja termit sekaisin kun tosiaan taas päivän kaikenlaisia hienoja ritirampsuja sun muita lueskellut ja naputellut koneella esseitä ym.
-2-
Säilytyspaikka enimmäkseen, henkilökunnan vähyyden vuoksi.