Onko lapsellasi kansallispuku, milloin laittaisit sen päälle lapselle, olisitko tyytyväinen jos saisit semmoisen?
Kommentit (8)
Muistan miten kamalaa oli pitää sitä, esim koulun joulujuhlassa. tyttärelleni en ole ikinä sitä päälle laittanut. Roikkuu vaatehuoneessa.
Vierailija:
Muistan miten kamalaa oli pitää sitä, esim koulun joulujuhlassa. tyttärelleni en ole ikinä sitä päälle laittanut. Roikkuu vaatehuoneessa.
Itse en lapselle ostaisi, ellei ala harrastamaan tanhua. Pelkkään juhlakäyttöön sillä kasvuvauhdilla se on turhan tyyris hankinta.
Morre:
Itse en lapselle ostaisi, ellei ala harrastamaan tanhua. Pelkkään juhlakäyttöön sillä kasvuvauhdilla se on turhan tyyris hankinta.
Riippuen puvusta. Kun laittaa essuun ja hameeseen kunnon käännökset, niin pituutta saa lisättyä. Jos on erillinen hame ja liivi, niin hameeseen voi laittaa muutaman vekin vyötärölle, joita voi avata tarpeen mukaan. Liiviikin saa kasvunvaraa vekeillä. Paitaan ei saa tehtyä vekkejä tms.
Jos taas joku lahjoittaisi kansallispuvun, niin ilman muuta olisin oikein tyytyväinen :) Juhlissa sitä sitten käytettäisiin :)
Mutta jos hankkii sellaisen puvun, missä on ihan " tavalliset" mustat suorat housut eikä esim. polvihousuja tai luukkuhousuja, niin sitten ei tarvitse ostaa kuin uusi paita, kun jää pieneksi. Liiviin saa tehtyä vekkejä.
Se olis ihana ihan missä juhlissa tahansa. Itsekin sellaisen haluaisin. Ovat vaan aika tyyriitä. Itseasiassa haluasin tehdä sellaisen itse ihan alusta alkaen.
Meidän lapsilla on kaikilla kaksi pukua:
Esikoisella (poika 7 v) on Johanneksen ja Valkealan puvut.
Toiseksi vanhemmilla (5 v tyttö) on Munsalan ja Elimäen puvut.
Kaksosilla (3v pojat) on Seiskarin ja Valkealan puvut.
Kuopuksella (1v tyttö) on ainoastaan yksi puku; Munsalan ja toinen isompi puku odottamassa (Anjalan).
Lapset käyttävät pukuja sukujuhlissa (häät, sukukokoukset ym.) sekä kansantanssiesityksissä. He kaikki (kuopusta lukuun ottamatta) harrastavat tanhua, he kaikki ovat aloittaneet vähän yli vuoden ikäisenä eli tuo kuopuskin aloittanee tanhun syksyllä.
Mulla itselläni on Jääsken sekä Munsalan puvut. Miehellä puolestaan on Valkealan ja Johanneksen puvut. Myös me harrastetaan kansantanssia ja pidetään noita esityksissä sekä erilaisissa sukujuhlissa (häät ym.)
Olen tehnyt nuo poikien puvut itse, samoin mieheni Johanneksen puvun ja oman Jääsken pukuni.
Mieheni suku on Johanneksesta lähtöisin ja itse olen isäni puolelta evakkoja (Jääskestä) ja sen takia pojilla on toiset puvut karjalaisia ja toiset Kymenlaakson alueen pukuja, kun tällä alueella kerta asutaan. Samoin tytöillä on nuo toiset puvut Kymenlaakson alueen pukuja. Itse tykkään tuosta Munsalan puvusta, varsinkin pienillä, koska se on helppo pukea heille ja se on niin yksinkertainen.