Viisaudenhampaan poisto, seuraavana päivänä luento?
Viisuri alkoi kipuilemaan toissailtana, tänään röntgenissä todettiin, että pitää poistaa. Leikkaus torstaina, perjantaiaamuna olisi luento, jolta en mielelläni olisi pois. Uskaltaako luennolle mennä, vai onko seuraavakin päivä kotona makaamista?
Kommentit (14)
Jos se luento ei ole mikään kokeellisen pihvinmaistelun jatkokurssi, niin uskoisin että pystyt menemään sinne. Lähinnähän nuo hammasoperaatiot nimittäin vaikuttavat siihen, että joutuu syömään aika sosemaista ruokaa muutaman päivän. Mun viisaudenhammasleikkaus oli tosin niinsanotusti helpoin mahdollinen kirurginen poisto, eli hammas oli vain ikenen alla, ei luun. Jos on hankalampi tilanne sulla niin en tiedä siitä sitten.
Juu, toki pystyy, en mäkään ole koskaa saanut edes samaa päivää sairaslomaksi. Kylmää ruokaa, ei kahvia (saati tupakkaa) heti.
Kysyin tätä kun itseltäni leikattiin ylä- ja alaviisurit (samalta puolelta) samalla kertaa ja seuraavana aamuna pakollinen luento. Ei kuulemma mitään ongelmaa eikä käytännössä ollutkaan. Se just on hyvä huomioida, että aika nestemäisellä ruokavaliolla sitä on alkuun, evästä mukaan tarvittaessa :) Tsemppiä!
Jos et itse pidä sitä luentoa, pärjäät kyllä. Särkylääkettä voi ottaa.
Jos itse luennoit, voit mainita asiasta, etteivät ihmettele mustelmia/turvotusta/sössötystä (mahdollisisa, ei välttämättä.
Menin vielä samana päivänä kouluun, poistettiin kerralla 2 viisuria.
Riippuu ihan sikana tuurista että miten se hammas siellä on ja miten poisto sujuu. Yläviisurit on vissiin pääsääntöisestu kiltimpiä lähtemään kuin alhaalta.
Multa on otettu vaan yksi alhaalta pois, ja se oli kyllä yllättävän helppo, oli toki aika kurja olo sen illan mutta seuraavana päivänä jo normaalisti töissä. Mut tiedän että pääsin helpolla, monilla on seuraavakin päivä vielä tosi kipeä.
Niin ja naama voi hyvinkin olla mustana ja poski turvonnut, vaikkei niin kamalasti sattuisikaan :)
Jos sun ei tarvitse pitää sitä luentoa, niin ei hätää. Särkylääkkeitä on ja niitä täytyykin käyttää, mutta kyllä sä istumaan pystyt.
Mutta jos meinaat pitää luennon seuraavana aamuna, niin se voi olla himppasen tukalaa, voi olla vielä aika vaikeaa puhua selkeästi.
Toivottavasti sinulle annetaan hampaan poiston jälkeen jääpussi mukaan. Sitä kun pitää poskella niin vähentää turvotusta. Pitää tietysti katsoa, ettei palelluta itseään. Mulle annettiin jäädytetty kumihanska mukaan. Vähän korni mutta toimiva. 30 min poskella, 30 min pakasteessa. Tätä tuntikausia, turvotus jäi vähäiseksi. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulle annetaan hampaan poiston jälkeen jääpussi mukaan. Sitä kun pitää poskella niin vähentää turvotusta. Pitää tietysti katsoa, ettei palelluta itseään. Mulle annettiin jäädytetty kumihanska mukaan. Vähän korni mutta toimiva. 30 min poskella, 30 min pakasteessa. Tätä tuntikausia, turvotus jäi vähäiseksi. Tsemppiä.
Tuohon käy ihan joku pakastevihannespussi. Itse laitoin sen vanhan tyynyliinan sisään ja poskea vasten.
Vierailija kirjoitti:
Jos et itse pidä sitä luentoa, pärjäät kyllä. Särkylääkettä voi ottaa.
Jos itse luennoit, voit mainita asiasta, etteivät ihmettele mustelmia/turvotusta/sössötystä (mahdollisisa, ei välttämättä.
Turvotusta voit estää kylmällä, pakastepussi pakastimesta pyyhkeeseen käärittynä poskelle. Vastaanotolla saat kyllä hyvät jälkihoito-ohjeet. Mahdolliset mustelmat peität meikillä, jotenkin kuvittelen, että olet nainen, partaiselle miehellehän ne eivät ole ongelma :-D
Älä huoli, pääset viisurin aiheuttamasta ongelmasta eroon, poistata loputkin sopivana ajankohtana, ennenkuin alkavat oireilemaan. Hammassärky ei kivaa!
Riippuu ihmisestä ja hampaasta.
Alaviisureista toisen jälkeen menin luennolle seuraavana päivänä. Toisen poiston jälkeen jouduin olemaan 2vkoa poissa yliopistolta. Hampaat periaatteessa samalla lailla, sama lääkäri, samat lääkkeet, sama hoito. Poistojen välissä 2kk.
Yläviisurit oli ihan helpot, en muista muuta, kuin että ne on poistettu.
Minulla otettiin samalta puolelta molemmat kerralla. Ja samantien vaan luennolle, suoraan hammaslääkäristä. Tosin niitä ei tarvinnut leikata, kunhan vaan kiskottiin raivolla ja pyöritettiin niin, että olisi tehnyt mieli huutaa, että ei se mikään kierrekorkki ole. Vaan huudapa siinä jotain, kun suu on täynnä pumpulituppoja, instrumentteja ja käsiä, ja kurkkuun valuu koko ajan kuolaa, vaikka sitä kuinka imuroidaan pois.
Lepää poistopäivä, lämpöä voi nousta vähän ja se on täysin normaalia (minulle käy aina näin poiston jälkeen, helponkin). Älä juo pillillä äläkä muutenkaan ota riskejä poistokuopan kanssa! Noudata saamiasi ohjeita tunnollisesti, niin paraneminen alkaa nopeasti. Ei kuumaa juotavaa ainakaan kolmeen päivään, poistopäivänä suosittelen rahkaa, vispipuuroa ym. kylmää ja helppoa syötävää. Jätskiä toki myös. :) Ei liikuntaa mieluiten ollenkaan, ei saunaa tms. jossa verenpaine kohoaa.
Mulla joskus leikattiin hampaita, ihan normaalisti menin kouluun seuraavana päivänä.