Lopen uupunut lääkerumbaan: migreenistä eroon lääkkeettömästi?
Monta estolääkettä kokeiltu ilman pitkäkestoista apua. Buranaa ja kohtauslääkkeitä kuluu. Liikunta on pannassa. Särkypäiviä on ainakin puolet joka kuukausi. Pari työpäivää viikossa menee vessanpöntöstä alas migreenin takia.
Vielä pitäisi kokeilla biologisia estolääkkeitä ja Botoxia, mutta kun koko migreenirumba lääkkeineen uuvuttaa. Todennäköisesti miggeni on hormonaalista laatua, jolloin sitä on lääkkeillä kaikkein vaikeinta hoitaa.
Onko kukaan pystynyt hoitamaan migreeniään luontaisilla keinoilla? Miten? Onko muita vaihtoehtoja olemassa kun tämä erilaisten pistosten ja pillereiden viidakko?
Kommentit (44)
En ole kokonaan päässyt eroon, mutta todella paljon olen helpotusta saanut luontaisista keinoista. Lääkkeitä käytän enää aniharvoin. Pahimmillaan oli 2 vuorokauden kohtausta/viikko, nykyään muutama vuodessa ja kestävät vain muutaman tunnin. En osaa sanoa mistä eniten on ollut apua, mutta tässä kaikki keinot, jotka mulla on käytössä:
1. ruokavalio: gluteeniton, laktoositon, lisäaineeton, sokeriton runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio, päivittäin erilaisia maitohapatettuja tuotteita (hapankaali, boris-juoma, kefiiri, jugurtit, piimä), melko paljon raakoja kasviksia ja elävän ravinnon ruokaa, esim. ituja ja versoja. Vihreää ja valkoista teetä, matchaa. Vettä n. 1,5 litraa. Riittävästi suolaa (käytän ruususuolaa) ja joskus päänsärky loppuu kun otan 0,5 tl suolaa.
2. päivittäinen ulkoilu (yleensä teen kaksi kävelylenkkiä päivässä) ja jooga.
3. luontaishoidot: käyn säännöllisesti hoitajalla ja yleensä hän hieroo ja tekee vyöhyketerapiaa, joskus guashaa, intialaista päähierontaa ja korvakynttilähoitoja. Kerran vuodessa käyn kuppauksessa, ihan siinä verikuppauksessa.
4. lisäravinteet: B-vitamiini, C-vitamiini, magnesium voiteena, rauta suihkeena. Kannattaa muuten tarkistaa ferritiini! Jos päänsärkyyn liittyy pahoinvointia, piparminttuöljy voi helpottaa, itselläni auttaa.
5. riittävä uni, itse tarvitsen ainakin 8 t/yö.
6. mahdollisimman stressivapaa elämä. Jouduin jättämään entisen työni juuri sen stressaavuuden takia. Nyt olen yrittäjä, tykkään työstäni ja helpottaa kun tiedän, että jos päätä särkee, voin pitää vapaapäivän ja tehdä sitten työt vaikka lauantaina. Teen 6-tuntisia päiviä, tietysti palkkakin on sen mukainen, mutta tämä on nyt tämän tilanteen ratkaisu.
7. hyvä suoliston kunto, käyn paksunsuolen vesipesussa 3 kerran sarjan/vuosi ja teen huuhteluja myös kotona ja otan välillä kuurin jotain maitohappobakteereja. Vyöhyketerapiassa hoidetaan paljon suolistoani myös ja ruokavalio ja jooga tähtää sen hoitoon myös.
Minkään sairauden tai vaivan ns. luontainen hoito ei ole helppoa, vaan siihen pitää itse paneutua; lukea netistä ja kirjoista ja lehdistä, etsiä hyvä luontaishoitaja ja kokeilla eri juttuja. Se on paljon vaikeampaa kuin ottaa se lääkärin määräämä pilleri, mutta jos apua saa, niin kannattaahan se. Tässä jotain, toivottavasti innostut kokeilemaan. Tsemppiä paranemisen tielle!
Mulla oli aikanaa helvetillisiä mikreeni kohtauksia.
Kaksi viikkoa meni aina ennen kuin olo oli normaali kohtauksen jälkeen.
Mulle ihme lääke joka auttoi kohtauksiin oli:
Mustaseljatuoremehu.
Kun ensimmäiset oireet kohtauksen alkamisesta alkoi, niin joi ko mehua, niin kohtaukset loppuivat heti ennen kuin kerkesi edes alkaa.
Sitä voisit kokeilla, jos koet sen tarpeelliseksi
Vierailija kirjoitti:
Krooninen migreeni helpottui kohdallani gluteenittomalla ruokavaliolla.
"
The connection between gluten and migraines
Gluten may be a trigger for migraines in some people. One recent study has suggested a link between celiac disease and migraines. Migraines may even be an early symptom of celiac disease in some people, though migraine is considered a rare complication of celiac disease."
Aloitin gluteenittoman ruokavalion ihan muista syistä. Jossain vaiheessa tajusin, että päätä ei ole särkenyt pitkään aikaan. Lääkäri oli ihmeissään, kun asiasta kyseli. Netissä aiheesta tietoa, jos kiinnostaa.
Olen lukenut samaa, että gluteeni voi aiheuttaa migreeniä. Itselläni nivelpsoriasis pitää gluteenin vähissä. Nyt olen huomannut, että saan gluteenista aftoja.
Minulla on ollut aurallista migreeniä. Nyt on mennyt jokunen vuosi ja migreeniä ei ole ollut. Viimeisinä vuosina se tuli tyypillisimmin töissä.
Pää on kipeä vielä muutaman päivän varsinaisen päänsäryn poistuttua. Migreeni on kova tauti.
Toivottavasti migreeniä potevien oireet helpottaa 💛
Vierailija kirjoitti:
Itselläni migreeni loppui, kun hormonitoiminta lakkasi ja kuukautiset loppuivat.
Sitä ennen oli ankaraa migreeniä kerran pari kuukaudessa.
Sain siihen sellaisen reseptilääkityksen, että heti kun oli ensim. oireet migreenistä piti tabletti ottaa.
Ja se todellakin auttoi siten, että kaikkein helvetillisin kipu ei enää päässyt kokonaan päälle.
Tavallisia päänsärkyjä oli kylläkin viikottain, koviakin, mutta ei niin pahoja kuin migreenikivut.
Päänsärky ja migreeni ovat kaksi eri asiaa.
Todellakin ovat kaksi eri asiaa. Migreeniyhdistyksen lehden nimi muutettiin Päänsärky-lehdestä Aura-lehdeksi, koska migreeniin ei aina liity päänsärkyä ja lehden nimeä pidettiin harhaanjohtavana. Toisaalta migreeniin ei aina liity aurojakaan, joten onko uusi nimi sen parempi?
Mulla ei ole paha migreeni, kohtauksia tulee harvoin ja ne tulevat ilman päänsärkyä.
Mutta yleensä minulla kohtauksen syynä on kireät hartian, niskan, kaulan ja pään alueen lihakset.
Eli jo edellä kerrottujen vinkkien lisäksi suosittelen voice massagea, jossa nimenomaan keskitytään käsittelemään edellä mainittuja alueita.
Migreeni on myrkytysoire, siksi sitä on niin monenlaista. Aivojen toimintaa ei saa pilata!
Aloitin SCD ruokavalion jossa lähti viljat, laktoosi, sokeri ja pahimmat hiilarit pois, lisäksi kaikki teollinen / lisäaineet. Yritin löytää apua nivelsärkyihin joihin auttoikin mutta yllätys oli suuri kun migreeni lähti samalla .
Myöhemmin otin muut ruoka-aineet takaisin mutta viljat jäi pysyvästi pois. Migreeni pysyy myös poissa.
Mulla aurallinen migreeni. Yleensä kohtauksia ollut 1-2vuodessa. Mutta synnytyksen jälkeen jotain tapahtui niin että mulla on kohtauksia 2-3 kertaa viikossa. Tätä on jatkunut jo vuoden päivät. Ei johdu imetyksestä kun se on jo aikaa sitten lopetettu. Hullua on se että nykyään saan vain aura oireet särkyä tulee ehkä kerran kuukaudessa. Mitäpä tuolle oikein voi kun kuulemma estolääkitys ei ole toimiva jos pelkkää auraa on. Jotkut estolääkkeet saattaa jopa pahentaa. Apua tuntuu olevan vaikea saada kun ei ketään tk.ssa ei edes erikoissairaanhoidossa kiinnostanut. Eikä yksityistä neurologia missään lähialueilla.
Pitää kai johonki luontaistuotteita kokeilla.
Söitkö glysiiniferrosulfaattia odotusaikana? Siitä glysiinistä tulis varmuudella mullekin.
Olen päässyt eroon. Kaikenlaiset hormonivalmisteet on ehdoton ei. Myöskään Burana ei sovi. Stressin välttäminen on ehdoton. Sokeri ja huonot hiilarit pois. Jos jo etukäteen jännittyneenä miettii, että nyt nyt kohta se kohtaus taas alkaa, niin silloin se ainakin tulee. Eli mielen psyykkaukseen avuksi terapia.
Itse olen päässyt eroon imukuppihieronnalla.
Kaikille, joilla on usein pääkipua. Oletteko varmoja, että se on aina migreenikohtaus? Itselläkin on todettu migreeni, mutta olen syitä kohtauksiin pohtiessani tullut siihen tulokseen, että osa niistä kauheista päänsärkykohtauksista onkin jännityspäänsärkyä, joka nousee niskasta. Jännityspäänsärkykin voi olla todella paha. Rentoutusharjoitukset, joissa keskittyy hengittämään kunnolla pallean kautta voivat auttaa. Samoin se, että harrastaa kevyttä liikuntaa (ei kohtauksen aikana vaan yleensä). Myös ruokavaliolla huomaan olevan vaikutuksia. Herkuttelupäivät kostautuu joskus pahalla päänsäryllä ja huomaan sillä olevan jotain tekemistä ruuansulatuksen kanssa yleisesti. Burana ei auta. Thomapyrin Tension Duo Ibuprofeeni ja kofeiini on auttanut. En asu Suomessa, joten en ole varma saako sitä siellä.
Kaikille migreenikoille voimia. Hirveä sairaus joka vaikuttaa koko perheen elämään.
Itse sain magnesiumsitraatista apua. Tietysti myös triggereiden tiedostaminen ja niiden välttäminen. Vain hormonaaliset kohtaukset kuukautisten aikaan tulevat, kaikki loput jäi pois. Vielä kun saisi tuon hormonaalisen migreenin kuriin. Onko täällä kellään kokemusta homeopatiasta migreenin hoidossa?
Maria Nordinin Free to Heal-menetelmä. Ei kokemusta.
35 lisää: mitä enemmän stressiä, sitä rajummat kohtaukset
Mulla loppui migreenit kokonaan kun aloitin 10 vuotta sitten vhh ruokavalion. Gluteeni, siemenöljyt, natriumglutamaatti, hiiva ja karrageeni kiellettyjen listalla. Muuten saa syödä mitä vaan kunhan vrk kokonaishiilarit jää max 50 grammaan. Rasvalla kalorit täyteen.
Miksi liikunta on pannassa? Itselläni liikkumattomuus nimenomaan aiheuttaa migreenin. Jos en pariin päivään käy kävelylenkillä on takuuvarmasti migreenipäivät edessä. Ymmärrän että pinnistelevä tai muu päähän "painetta" aiheuttava liikunta voi olla ongelma, mutta nimenomaan kevyttä liikuntaa ulkoilmassa pitää olla runsaasti. Joku vinkkasikin jo metsäkävelyn.
Riittävästi lämpöä. Villasukat ja välihousut. Hassua kyllä, sormien imeminen auttaa täällä migreeniin.