Olen menettämässä otteeni elämästä.
Meillä on yli 300 000 euron asuntolaina. Minulla on alkoholiongelma. Minulla on rahankäyttöongelma. Olen patologinen valehtelija (edelliset kolme lausetta olivat kyllä kaikki totta) ja peittelen valheitani ja virheitäni päivittäin.
Minulla on kulutusluottoja 10 000 euron edestä, joista mies tietää vain noin 2000 euroa. Senkin paljastuminen oli hirveä kriisi, joten en pystynyt kertomaan lopuista.
Otin juuri 800 euron pikavipin, koska rahat eivät riitä peruslaskuihin.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:31"]
Heh, täytyy tunnustaa että tarinani oli ihan vaan vitsillä kirjoitettu. Halusin vaan kokeilla että mitenkä suhtaudutte naisten juomiseen ja rahankäyttöön. Jos olisi ollut minun mies joka on vastaavassa tilanteessa, eli rahanmenoja salataan, lainaa otetaan, ja päivittäin viinaa juodaan, kaikki olisitte tuominneet ja haukkuneet miehen ja ehdottaneet eroa. Mutta koska olin nainen ja keksin tälläisen tilanteen, olittekin heti kaikki tukenani.
ap
[/quote]
Ilkeää.
Naisilla on ihn yhtä lailla vastaavia ongelmia, mutta naiset pääsääntöisesti häpeävät liikaa kertoa tilanteestaan ulkopuolisille.
Ehkä aloituksesi oli vitsi, mutta ongelma on ihan todellinen ja toivottavasti joku löysi tähän ihan oikeita neuvoja. Lisäksi on ihana huomata, että löytyy vielä ihmisiä jotka tuomitsemisen sijaan välittävät.
Heh, täytyy tunnustaa että tarinani oli ihan vaan vitsillä kirjoitettu. Halusin vaan kokeilla että mitenkä suhtaudutte naisten juomiseen ja rahankäyttöön. Jos olisi ollut minun mies joka on vastaavassa tilanteessa, eli rahanmenoja salataan, lainaa otetaan, ja päivittäin viinaa juodaan, kaikki olisitte tuominneet ja haukkuneet miehen ja ehdottaneet eroa. Mutta koska olin nainen ja keksin tälläisen tilanteen, olittekin heti kaikki tukenani.
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:43"]
ap
[/quote]
Ilkeää.
Naisilla on ihn yhtä lailla vastaavia ongelmia, mutta naiset pääsääntöisesti häpeävät liikaa kertoa tilanteestaan ulkopuolisille.
Ehkä aloituksesi oli vitsi, mutta ongelma on ihan todellinen ja toivottavasti joku löysi tähän ihan oikeita neuvoja. Lisäksi on ihana huomata, että löytyy vielä ihmisiä jotka tuomitsemisen sijaan välittävät.
[/quote]
Aloitukseni ei todellakaan ollut vitsi. Joku nyt käyttäytyy vielä törkeämmin kuin minä :(
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:31"]
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[/quote]
Itse et ole. Kehtaatkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:31"]
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[/quote]
Itse et ole. Kehtaatkin.
ap
[/quote]
Kaikissa meissä asuu pieni ap, sovitaanko niin?
ap
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:27"]
Hei!
Minuakin itketti, kun luin tarinaasi.
Olen itse ollut viisi vuotta sitten samassa jamassa. Velkaa oli 30 000, ulosottomies otti yhteyttä ja ulosmittasi rakkaan koko suvun yhteisen kesäpaikkamme. En kehdannut kertoa siskoilleni ja äidilleni, että nyt menetetään mökki. Purin hammasta, rukoilin ja rukoilin ja sain kuin sainkin voimaa hoitaa asiat. Neuvottelin monet kerrat uo:n kanssa, viilattiin ja viilattiin sopimusta kasaan ja sain maksusuunnilteman lopulta.
Oli vielä pakko nöyrtyä ja kertoa tilanne yhdelle varakkaalle ystävälle, joka auttoi muutamalla tonnilla alkuun. Häpesin sitä kaikkea niin, että välillä mietin itsemurhaakin. Onneksi minulla on myös perhe, jonka puolesta halusin elää ja yrittää. Viime syksynä pääsin uo:sta kuiville, mökki on edelleen kaikkien käytössä ja nyt vain lyhentelen vielä velkani ystävälleni. Suhde mieheen lujittui, kun käytiin rehellisesti kaikki läpi yhdessä ja pidettiin pöytä puhtaana, en enää yrittänyt salaa yksin hoitaa kaikkea. Luottotiedotkin palautuvat ensi kesänä ja syksyllä valmistun uuteen ammattiin. Elämä siis hymyilee, vaikka niin pimeässä silloin vuosia sitten kuljin ja luulin etten enää onnistu. Alkoholista pääsin kuiville jo nuorempana, se on toinen tarina.
Mutta kaikkea hyvää sinulle, selviät kyllä. Olet rukouksessani juuri nyt, Jumala ja enkelit kulkevat kanssasi jokaisen askeleen, jonka otat. Rohkeasti eteenpäin nyt!
[/quote]
Kiitos viestistä!
Täytyy sanoa, että tuntemattomien tuki tuntuu todella merkityselliseltä tässä tilanteessa, jossa en rakkaimmilleni ja lähimmilleni voi asiasta puhua.
ap
No mä uskon, että ap:n viesti oli aito. Kukaan ei niin aidosti kiittäisi saadessaan kannustavia viestejä kuin aidosti hädissään oleva.
Pidän peukkuja sulle ap! Rahaongelmat ja alko-ongelmat eivät muuten ole erillisiä ongelmia vaan saman addiktion eri puolia. Saman tyypin kanssa, jonka kanssa puhut alko-ongelmasta, voit puhua myös raha-ongelmista. Vaikuttaa siltä, että sinulle rahaongelma saattaa olla jopa se suurempi kuin alko.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:31"]
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[/quote]
Itse et ole. Kehtaatkin.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
Hei älä viitsi. Miksi teet tätä? On aika arka aihe. Menisit kiusaamaan jotain vahvempaa.
ap (joka ei kirjoittanut kahta edellistä ap-viestiä)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:51"]
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[/quote]
Itse et ole. Kehtaatkin.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
Hei älä viitsi. Miksi teet tätä? On aika arka aihe. Menisit kiusaamaan jotain vahvempaa.
[/quote]
Niin. Arka yhdelle. Viihdettä monelle! Ja nämä AV-sivut nyt vaan on loppujen lopuksi viihdettä. Mene hoitoon jos sinulla on oikeita ongelmia.
ap
Todella vastenmielistä kusettaa kanssaihmisiään näin ja leikkiä heidän myötätunnollaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:51"]
ap
[/quote]
Et ole ap. Häpeäisit.
ap
[/quote]
Itse et ole. Kehtaatkin.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Niin. Arka yhdelle. Viihdettä monelle! Ja nämä AV-sivut nyt vaan on loppujen lopuksi viihdettä. Mene hoitoon jos sinulla on oikeita ongelmia.
ap
[/quote]
Minulla ei ole aikaa tällaiseen lapselliseen pelleilyyn.
Poistun ketjusta, joten jos täällä joku vielä esittäytyy ap:nä, sen ole minä.
Oikea ap
Minusta tuo ap:n ja ap:n keskinäinen väittely ainakin oli hauskaa. Häpeäisit. Kehtaatkin... ='D Mutta ei se poista sitä, ap, että sympatiani ovat sinun puolellasi ja toivon, että saat selätettyä tämän asian, tsemppiä kovasti!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:39"]
Meillä on yli 300 000 euron asuntolaina. Minulla on alkoholiongelma. Minulla on rahankäyttöongelma. Olen patologinen valehtelija (edelliset kolme lausetta olivat kyllä kaikki totta) ja peittelen valheitani ja virheitäni päivittäin.
Minulla on kulutusluottoja 10 000 euron edestä, joista mies tietää vain noin 2000 euroa. Senkin paljastuminen oli hirveä kriisi, joten en pystynyt kertomaan lopuista.
Otin juuri 800 euron pikavipin, koska rahat eivät riitä peruslaskuihin.
[/quote]
Hyvä että tajuat olevasi kriisissä ja umpikujassa. Tilanteen purkaminen on mahdollista vain, jos tunnustat itsellesi tosiasiat. Et voi jatkaa samalla tavalla. Lapsesi eivät ansaitse alkoholistiäitiä. Etkä sinä ansaitse kivoja lapsiasi, jos jatkat juomista. Lopeta se heti. Nyt vain "lääkitset" itseäsi alkoholilla, koska todellisuutta on vaikea kestää. Mutta se turmelee perheesi, vie rahasi ja terveytesi. Ensimmäinen askel: tee tämä päätös.
Toinen on tuo taloustilanne. Lopeta shoppailu, jos et ole sitä tähän menessä jo tehnyt. Tee inventaario kodissa ja päätä, että sinulla on tasan kaikkea sitä, mitä tarvitset. Voit myös miettiä, olisiko sinulla jotain sellaista, jota voit itse myydä kirppiksillä tai huutonetissä. Onko sinulla koruja ym. joitaa voi pantata . Muutoin pysy pois houkutusten äärestä - kaupoista, joissa raha palaa tai nettikaupoista. Kehitä itsellesi jotain muuta sisältöä elämään, johon ei liity kuluttaminen.
Sitten alat miettimään todellisia tulojasi ja kuinka paljon niillä pystyt vähitellen lyhentelemään velkojasi. Työssäkäyvälle 10 000 euron velka ei ole mikään mahdottomuus. Mutta koska se ei ole varmaan ihan hetkessä ole syntynyt, on sen poismaksaminen pitkäjänteisyyttä vaativa projekti.
ap