Tapaamispyyntö reksiltä kun anna lasten tupakoida kotona!??
No, ei ne lapsia ole enää, 15v poika joka käy ysiä, haluaa lukioon ja pääsee varmaan myös.
Ja 17v tytär, joka käy amista ja lukiota samaan aikaan.
Molemmat oavt tupakoineet parsien vuotta, ja ennen joulua en enää jaksanut sitä ainaista huutamista, vaan nyt molemmat saa polttaa kotiparvekkeella.
Joku on nähnyt ja ilmonnut reksille, ei kuulemma omat lapset kuitenkaan.
Tuleekohan tästä myös LS ilmo?? :)
Ihan naurettavaa paskaa tällainen kyttääminen!
Kommentit (81)
Siis mihin hittoon tämä touhu suomessa on menossa :O ? Mä en hyväksy tupakointia, mutta melko varmasti toimisin samoin kuin ap oman nuorisoni kohdalla. Täällä ihan pokkana ehdotellaan ls-ilmotuksia nuorten tupakoinnin vuoksi, ei ole mikään ihme että lastensuojelu alkaa olla kriisissä jos sossut joutuu selvittelemään jotain 15 ja 17 vuotiaiden tupakointia.
Minun nuoruudestani ei ole niin kauan aikaa ettenkö muistaisi millaista tuo teini-ikä oli. Kyllä oli tupakit ja kaljat jo 15 vuotiaana kokeiltu ja ihan kunnollisia aikuisia minunkin ikäryhmästä kasvoi vaikka teininä tyhmyyksiä tuli tehtyä.
Pitäiskö ap:nkin kieltää partsilla polttaminen ja sitten sulkea silmänsä siltä tosiasialta että nuoriso käy salassa tupakalla? Voi sitten kaikille väittää että kyllä vaan meidän nuorilta loppu tupakointi kun kielsin niitä polttamasta.
Tupakointi on tyhmää, mutta teinit tekee tyhmyyksiä, aikuiset voi kertoa oman mielipiteensä ja yrittää ohjata ja neuvoa oikeaan suuntaan mutta silti tuon ikäiset on niin pässinpäitä että ne tekee ne tyhmät jutut silti.
Täällä puolustelijat selittää kuinka ne polttaisi joka tapauksessa. Mutta nuorten tupakointi on vähentynyt vuosi vuodelta. Ja näillä pakkasilla ne todellakin pitäisi lähettää ulos röökille.
Mitä enemmän ja säännöllisemmin ne polttaa sitä pahemmksi riippuvuus nikotiinistä syntyy. Lopettaminen on päivä päivältä vaikeampaa.
Voko tämä olla totta vai onko keksitty juttu? Jos lapset kerran ovat fiksuja ja heillä on äitinsä kanssa hyvät välit, niin miten ihmeessä he eivät kuuntele äitiään, jos heille järkevästi puhuu? Oletko kysynyt, miksi he ovat alkaneet polttaa ja miksi polttavat edelleen?
Mun entisen naapurin äiti pisti vielä paremmaksi. Se kävi yhdessä lastensa kanssa röökillä. Sitä oli kyllä aika kipeä katsella.
Minusta lastensuojeluilmoitus, varsinkin tuon nuoremman lapsen kohdalla, on ihan aiheellinen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:43"]
Yläasteen reksi soitti. On ollut molempien lasten reksi ja tuntee meidät hyvin.
Ei sanonut enempää kuin jo kerroin, en kysellytkään, van sovittiin tapaamisesta.
Lapset eivät ole mitään raggareita, vaan tavallisia lapsia joilla nyt on tämä kausi menossa ja minä hoidan sen tällä tavalla.
Avoimesti ja luottavaisesti, lapsiani kunnioittaen. Mutta en minä lapsiani tupakoinnista kiittele - mutta en myöskään aja kotoa pois.
ap.
[/quote]
Vai että lapsiasi kunnioittaen.
Entä kunnioittavatko lapsesi sinua? Jos sinä olet kieltänyt heitä tupakoimasta kotonanne (ainakin aluksi) niin miksi lapsesi eivät kunnioita tätä pyyntöä? Eikö tämä kasvatustapa saa heitä juurikin kuvittelemaan olevansa maailmannapoja??
Oletko todellakin sitä mieltä että 15- ja 17-vuotiaat ymmärtävät vielä täysin mikä on heidän oman etunsa parhaaksi?? Sinä olet heidän huoltaja, sinun tehtäväsi on holhota heitä heidän etujaan ajatellen. Jos suostut heidän typeryyksin vain jotta "välit säilyvät hyvinä" olet pettänyt luottamuksesi lastesi vanhempana. Sinulla on heikko itsetunto etkä uskalla olla jämpti vanhempi. Vaikka lapsesi sanoisivat vihaavan sinua kun kiellät heitä tupakoimasta voisit olla hyvillä mielin siitä että ainakin teet parhaasi suojellaksesi heidän terveyttään ja heidän tulevaisuuttaan. Teet karhunpalveluksen lapsillesi.
Itse sain melkolailla vapaankasvatuksen äidiltäni, tai niin kuin sinä varmaan sanoisit että "lastaan kunnioittavan kasvatuksen", ja voin kyllä ihan suoraan sanoa että en juurikaan kunnioita äitiäni ja olen jossain määrin jopa ollut äidilleni katkera siitä ettei edes yrittänyt pitää minulle kuria monissa tärkeissä asioissa. Kasvukivut aikuisuuteen ovat olleet paljon vaikeammat kuin jos minua olisi kurinalaisesti holhottu. Nuorena ne toki ottaa päähän mutta aikuisena niistä kiittää.
Omat lapseni kasvavat kurissa, mutta myös rakkaudessa ja arvostuksessa. Lapseni kunnioittavat minua ja kunnioittavat myös itseään. Jos he rikkovat meidän kodin sääntöjä he tietävät että siitä on seuraamuksia. En ole natsimutsi, eivätkä lapsenikaan ole sitä mieltä. Selkeillä säännöillä he oppivat että elämässä aina teoilla on seuraamukset, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja. Jos minä en näitä opeta lapsilleni niin olen itse syypää siihen kun vanhempana lapseni eivät ymmärrä mitä törppöilystä seuraa. Ja jos silti törppöilevät niin tekevät sitten ihan omaa tyhmyyttään.
Älä tee lapsillesi karhunpalveusta ja anna heidän liian varhain päättä näinkin suurissa asioissa omasta elämästään. He eivät ole siihen vielä kykeneviä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:30"]
Tyttö saa lain mukaan harrastaa seksiä tulla raskaaksi/äidiksi 16 vuotiaana, mutta parvekkeella ei saa joidenkin mielestä poltaa....woe jeeses sentään näitä sossutanttoja..
[/quote]
seksi on terveellistä tupakointi ei. Siinä ero :)
[/quote]
menestyvät koulussa jos kerrot toinen 15v poika joka käy ysiä, haluaa lukioon ja pääsee varmaan myös.
ei näin kirjoiteta jos toinen menestyy koulussa.
kuka ostaa tupakat, jos olet niin loistava äiti ? annatko niin paljon viikkorahaa ?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:18"]
Voko tämä olla totta vai onko keksitty juttu? Jos lapset kerran ovat fiksuja ja heillä on äitinsä kanssa hyvät välit, niin miten ihmeessä he eivät kuuntele äitiään, jos heille järkevästi puhuu? Oletko kysynyt, miksi he ovat alkaneet polttaa ja miksi polttavat edelleen?
[/quote]
Veikkaan että keksitty. Ei kai kukaan satunnainen ohikulkija koulun rehtorille ilmoittaisi siitä, mitä lapset tekevät kotonaan. Toiseksi asiallinen rehtori kehottaisi ottamaan yhteyttä johonkin muuhun viranomaiseen.
Epäilen kuitenkin, että rehtori haluaa keskustella siitä, että lapsesi polttavat myös koulussa, äidin luvalla.
Äitinä et saa antaa alaikäisten tupakoida. Se on tosi huonoa kasvatusta. Eri asia on, kuuluuko reksille, mutta hyvä asia on, että joku välittää lapsistasi. Meti lasten kanssa yhdessä tätä ja kannusta lopettamaan!
Toivottavasti rehtori tekee sekä lastensuojeluilmoituksen että tutkintapyynnön!
Minullakin oli teininä "se vaihe päällä" ja se jatkuu edelleen yli 30-vuotiaana. Lukuisista lopettamisyrityksistä, itseinhosta, hirveästä hajusta, syövän pelosta ja rahan menosta huolimatta. Ja vuosia silloin nuorena uskottelin itselleni etten mä missään koukussa ole, voin lopettaa heti kun haluan....
Ja huolimatta siitä, että varmaan polttaisivat salassakin sinun ei tule sitä hyväksyä, koska se tosiaan on laitonta. Vai olisiko sekin ok jos ihan vähän vaan varastaisivat kaupasta Silloin kun olet itse mukana jos ne sit ei vaikka varastais paljoa kun et ole mukana.
Vai lastensuojeluilmoitus :D Kyllä taas täydelliset av-mammat höyryävät niin että yli kiehuvat. On tyhmää hyväksyä nuorten tupakointi kotona, mutta kai sossun tädeillä on parempaakin tekemistä.
Mun nuoruudessa vielä varmaan valtaosa kersoista polttivat jossain vaiheessa, useimmat salaa mutta jotkut ihan julkisestikin ja kotonaan. Uskon, että salliva asenne lisää jossain määrin niiden nuorten tupakointia, jotka ovat kessuttelussaan jo riippuvuuden tasolla. Suurin osa nuorista varmasti lopettaa kokeilunsa jossain vaiheessa joka tapauksessa.
Tupakkavalistus kuuluu enemmän kotiin kuin koululle, mutta johan olisi tärähtänyttä tehdä lastensuojeluilmoitus :D
Vähän aiheen vierestä, mutta onko muilla ollut sellaista, että riparilla on 14-15 -vuotiaat saaneet vanhempien lupalapulla polttaa?! Uskomatonta!
Meijän riparilla sai, vuonna -95, eikä ees tarvinnu lupalappua. Vierailupäivänä oli ilmoitustaululla "me emme polta"-lappu ilmoitustaululla ja siinä savuttomien nimet. Omat vanhempani eivät edes huomanneet koko lappua missä minun nimeäni ei ollut...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:46"]Meijän riparilla sai, vuonna -95, eikä ees tarvinnu lupalappua. Vierailupäivänä oli ilmoitustaululla "me emme polta"-lappu ilmoitustaululla ja siinä savuttomien nimet. Omat vanhempani eivät edes huomanneet koko lappua missä minun nimeäni ei ollut...
[/quote] haha! Itse kävin riparin 2002 ja lapulla sai polttaa. Koen sen edelleen hyvin oudoksi. Miksi vanhemmat voivat asettua lain yläpuolelle? Olisi ollut reilua, että ne jotka eivät pysty olemaan polttamatta, olisivat menneet päiväriparille!
Itse sain alkaa polttamaan kotona vasta kun tulin täysi-ikäiseksi, mutta kyllä ennen sitäkin tuli poltettua epäsäännöllisesti salassa jo monta vuotta. Eikä siitä ainakaan omalla kohdallani seurannut mitään hyvää että opin niinkin hyväksi salailemaan ja piilottelemaan. Kyllä olivat vanhemmat kuin puulla päähän lyötyjä kun heidän kiltti ja luotettava lukiolaisensa kärähti huumeista. Tämäkin tapahtui vasta siinä vaiheessa kun sivullinen päätti puuttua touhuuni, muuten käyttäisin salassa varmaan vieläkin.
Eli toisin sanoen minusta ap:n toiminnassa ei ole mitään väärää, päinvastoin. Uskokaa tai älkää, jos teinit haluavat polttaa, niin he kyllä keksivät keinot, sanoi äiti ja isä mitä tahansa.
t: 19-vuotias, joka nykyään pystyy puhumaan vanhemmilleen mistä vain.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:25"]
Reksi kuitenkin oli se joka soitti. Huomenna tapaaminen. Ja kyllä reksi sanoi, että lasten oli nähty tupakoivan omalla parvekkeella.
Ehkä tämä liittyy siihen koulujen uusiin järjestyssääntöihin?
Ja minä en aja lapsiani tupakoimaan salaa. Nyt pystyn sentään vähän valvomaan tilannetta. Ei kumpikaan askia vedä päivässä, tiedän sen koska jos ovat päivän kotona, käyvät ehkä 3-5 kertaa röökillä.
Haluan pitää hyvät ja luottavaiset välit lapsiini, en ole mikään natsimutsi - niin kuin moni täällä näyttää olevan!
[/quote]
Näin minäkin toimisin, jos alkaisivat polttamaan. Naurettavia nämä mammat, jotka keuhkoaa, että he kyllä kieltäisivät ja veisivät puhelimen ja kuukausirahat.
Se nuori ei silti lopeta, kun on jo nikotiinikoulussa.
Se vain tekee niin, että alkaa varastaa tai muuten hommata rahaa. Lisäksi se ei ole enää kotona, koska on päästävä kaunpungille, missä voi polttaa.
Omasta nuoruudesta muistan,että yksikään ei lopettanut, vaikka kiellettiin kotona. Minä sain jopa remmillä perseelle. Opettelin vain olemaan varovaisempi.
Eli täytyy luottaa vain nuoren omaan järkeen, jos niin tyhmä on ollut. Jos rahansa polttaa savuna taivaalle, jää muusta paitsi. Mutta jos polttaa kotona, on se jotenkin kontrolloitavissa ja välit pysyy hyvänä ja voi siten vaikuttaa nuoren mielipiteeseen.
Jos heitätte kotoa ja kiellätte, yllätys, yllätys, polttaminen jatkuu,mutta se osataan vain piilottaa paremmin.
Vielä esimerkki isästäni, joka nuorena pieksi minut tupakasta. Välit todella viilenivät. Natkutti myös nuorena aikuisena ollessani jatkuvasti tupakoinnistani. Joten en halunnut enää käydä viikonloppuisin ja lomilla kotona, koska vielä parikymppisenä piti kärvistellä nikotiinintuskissa ja käydä salaa tupakalla. En siis käynyt katsomassa vanhempiani, kun en jaksanut sitä syyllistämistä.
Samoin kävi isäni lapsenlapsille. Motkotti ja marmatti heille, kun pari heistä poltti ja lapsenlapsetkin lopetti mummolassa kulkemisen, vaikka äidistäni välittivätkin paljon.
Itse ja melkein kaikki muutkin lopetti ennen kuin täytti 30v. Yleensä raskaus oli se syy.
Mutta se on todella paska nakki, jos nuori menee tupakkaa kokeilemaan. Mutta se ei edes hakkaamalla lopu, vaikka niin luulette
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:43"]
Yläasteen reksi soitti. On ollut molempien lasten reksi ja tuntee meidät hyvin.
Ei sanonut enempää kuin jo kerroin, en kysellytkään, van sovittiin tapaamisesta.
Lapset eivät ole mitään raggareita, vaan tavallisia lapsia joilla nyt on tämä kausi menossa ja minä hoidan sen tällä tavalla.
Avoimesti ja luottavaisesti, lapsiani kunnioittaen. Mutta en minä lapsiani tupakoinnista kiittele - mutta en myöskään aja kotoa pois.
ap.
[/quote]
Vai että lapsiasi kunnioittaen.
Entä kunnioittavatko lapsesi sinua? Jos sinä olet kieltänyt heitä tupakoimasta kotonanne (ainakin aluksi) niin miksi lapsesi eivät kunnioita tätä pyyntöä? Eikö tämä kasvatustapa saa heitä juurikin kuvittelemaan olevansa maailmannapoja??
Oletko todellakin sitä mieltä että 15- ja 17-vuotiaat ymmärtävät vielä täysin mikä on heidän oman etunsa parhaaksi?? Sinä olet heidän huoltaja, sinun tehtäväsi on holhota heitä heidän etujaan ajatellen. Jos suostut heidän typeryyksin vain jotta "välit säilyvät hyvinä" olet pettänyt luottamuksesi lastesi vanhempana. Sinulla on heikko itsetunto etkä uskalla olla jämpti vanhempi. Vaikka lapsesi sanoisivat vihaavan sinua kun kiellät heitä tupakoimasta voisit olla hyvillä mielin siitä että ainakin teet parhaasi suojellaksesi heidän terveyttään ja heidän tulevaisuuttaan. Teet karhunpalveluksen lapsillesi.
Itse sain melkolailla vapaankasvatuksen äidiltäni, tai niin kuin sinä varmaan sanoisit että "lastaan kunnioittavan kasvatuksen", ja voin kyllä ihan suoraan sanoa että en juurikaan kunnioita äitiäni ja olen jossain määrin jopa ollut äidilleni katkera siitä ettei edes yrittänyt pitää minulle kuria monissa tärkeissä asioissa. Kasvukivut aikuisuuteen ovat olleet paljon vaikeammat kuin jos minua olisi kurinalaisesti holhottu. Nuorena ne toki ottaa päähän mutta aikuisena niistä kiittää.
Omat lapseni kasvavat kurissa, mutta myös rakkaudessa ja arvostuksessa. Lapseni kunnioittavat minua ja kunnioittavat myös itseään. Jos he rikkovat meidän kodin sääntöjä he tietävät että siitä on seuraamuksia. En ole natsimutsi, eivätkä lapsenikaan ole sitä mieltä. Selkeillä säännöillä he oppivat että elämässä aina teoilla on seuraamukset, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja. Jos minä en näitä opeta lapsilleni niin olen itse syypää siihen kun vanhempana lapseni eivät ymmärrä mitä törppöilystä seuraa. Ja jos silti törppöilevät niin tekevät sitten ihan omaa tyhmyyttään.
Älä tee lapsillesi karhunpalveusta ja anna heidän liian varhain päättä näinkin suurissa asioissa omasta elämästään. He eivät ole siihen vielä kykeneviä.
[/quote]
Näitä kurissa kasvatettuja kyllä poltti salaa aikamoinen liuta minun nuoruudessani. Vanhemmille oli järkytys, kun olivat kehuneet, ettei minun lapsi ainakaan ja sitten pääsi kylän juoruakka sanomaan, että kyllä, juuri se sinun lapsesi on näin tehnyt.
Työttömät kotiäiditkö täällä arvostelevat työssäkäyvien tapaa kasvattaa lapsia, ja omille lapsille varmaan tehdään ruumiinaukkojen tarkastus joka kerta kun kotiin tullaan eikö? Ja kotona oleva aika on 100% lasten kanssa olemista tai kyyläämistä ja kaappien penkomista salaa. Yleensä näiden "natsimammojen" mussukat on täysi-iällä niitä pahimpia pirin vetäjiä lopuksi, kun pilalle suojeltu kamalalta maailmalta. :D . Oliko monenkin "supermamman" vanhemmat alkoholistisia ja nyt kompensoitte huonoa kasvatusta pitämällä yllä fiktiivisen nollatoleranssin pahuuksien suhteen vaikka pienellä henkisellä pahoinpitelyllä? :) . Näyttipä jollakin olleen puhdasta fyysistä pahoinpitelyäkin ja alaikäiselle luovuttamista, jos kerta isä pakottanut ketjupolttamaan.. Olisi sen postaajan isä sietänyt saada linnaa ja postaaja joutanut viimestään silloin kasvatuslaitokseen isänsä synneistä! Jumala on ainoa joka pelastaa!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:28"]Minusta taas kieltäminen kannattaa! Lasten on edes hyvä tietää, ettei ole kotona sallittua, eikä muutenkaan suotavaa. Salassa tietty tekevät mitä tekevät?
[/quote]
Olen samaa mieltä! Omalla käytöksellään voi osoittaa, että ei hyväksy nuoren tupakointia tai juomista: kotona ei lapset tee kumpaakaan (mieheni kyllä tupakoi :/ ) ! Jos jää kiinni muuten jommasta kummasta niin asiasta puhutaan ja mahdollisesti jotenkin rangaistaan!
oikeasti pitäisi tehdä tutkintapyyntö poliisille mistä teinit saavat tupakkansa sillä joku tässä rikkoo lakia (toki poliisit vaan naureskelisivat , mutta lain mukaan se pitäisi selvittää ja syyllisiä rangaista) Hyvä , että tässä tarinassa on edes yksi vastuullinen aikuinen.