Miehen kohta 12 v.tyttö lässyttää aina vaan vauvakieltä ???
Olen odottanut nyt jo 6 vuotta että se loppuisi. Luulin että koulun aloitus muuttaisi häntä, mutta ei. Nyt täyttää jo helmikuussa 12 ja aina vaan puhuu miltei poikkeuksetta llllthhhttt.... siis sitä vauvakieltä. ???? Siis itse tuon ikäisenä "taisin" jo poltella tupakkaa ja kotona olin kyl ihan aikuismaisesti.
Kommentit (20)
Ai vähän niinkuin iholla-sarjan Maria?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:17"]
[/quote]
Ap. En ole seurannut sarjaa. Ai olisko jokin "muotijuttu"?? Itse olen ollut jo vuosia huolestunut asiasta. Itse olen 40 vuotias.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:36"]
Ääliö...
[/quote]
Ap. Ai minä??? Mitä tarkotat??? Eikö sun mielestä 12 vuotias ole jo liian vanha puhumaan vauvakielellä??? Eikö olisi jo aika puhua muutenkin, ettei tule jotain puhevikaa??? Jos "anna" on aina AAnnnnnnA" ja muut sanat samaa kavaa niin eikö vähän huolestuttavaa???
Voi olla ns. muotijuttukin. Minä jouduin käskemään 12-vuotiasta, että puhu kunnolla. Kavereidensa kanssa lässyttävät, se jäi päälle. Oletko koskaan kysynyt, että miksi puhut noin ja puhutko koulussakin. Sano että oot huolestunut hänestä.
Siis mikä on vauvakieltä? Olen yläkoulun opettaja, ja jotkut tytöt puhuvat hiukan lässyttäen ja vähän kimeämmin kuin oikeastaan on luonnollista, mutta eivät he mitään erityistä kieltä puhu vaan ihan normaalia suomea mutta äänensävy on vähän sellainen söpöttävä ja ääntä käytetään hiljaisella volyymilla.
En nyt oikein osaa kuvitella kouluikäistä lasta, joka puhuisi vaikkapa tutinasta, niin kuin meidän 2-vuotias, kun tarkoittaa rusinaa. Tuo on kai sitä vauvakieltä? Johan tuohon puuttuisi koulukin, joten veikkaan, että jos ei vanhemmatkaan ole huolissaan, niin sinä vain projisoit lapseen nyt erityisongelmia siksi, kun et hänestä erityisemmin pidä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:17"]
[/quote]
Ap. En ole seurannut sarjaa. Ai olisko jokin "muotijuttu"?? Itse olen ollut jo vuosia huolestunut asiasta. Itse olen 40 vuotias.
[/quote]
No ne Maria-jaksotkin meni jo vuosia sitten. Täällä on vielä vähän, 00:42 eteenpäin:
Ei, ei ole mitenkään trendikästä lässyttää. Onko tytöllä kavereita? Toivottavasti on, vaikkei kai kukaan ikätoveri pidä yhden lässyttämistä normaalina.
Joo, sillä on varmaan joku neurologinen vaiva, jos ei kerta vielä 12-vuotiaanakaan polta tupakkaa.
Siis millaista se vauvakieli ihan käytännössä on? Sellaista "mä menin tikti tinne kun tiellä oli niin hilveen kivaa"?
Ap. Siis kyse on kielestä jossa käytetään paljon esim. L ja T Kirjainta. Läsyttävää siis... Korostetaan näitä. "Annnna mullle sitttä" "pule mullle kankät" . ...Siis ei 12 vuotias tarvi enään pukemisapua?????
Puhu itsekin ihmekyylä ja toisten kadehtija! Mitä vittua sulle kuuluu miten joku puhuu, hanki elämä.
Alottaja, ei ois kannattanut aloittaa sitä tupakanpolttoa ihan niin nuorena. Nyt on näköjään aivot pilalla, etkä osaa esim. käyttää kysymysmerkkejä asiallisesti tai ymmärrä eroa vauva kielen ja lapsen puheen välillä.
Mä luulen kyllä, että lapsi kaipaa huomiota jos puhuu noin. Tekeytyy pienemmäksi tai siis nuoremmaksi kuin oikeasti on. Asuuko lapsi teillä vai onko esim. vuoroviikoin tms...?
Mä luulen kyllä, että lapsi kaipaa huomiota jos puhuu noin. Tekeytyy pienemmäksi tai siis nuoremmaksi kuin oikeasti on. Asuuko lapsi teillä vai onko esim. vuoroviikoin tms...?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:15"]
Puhu itsekin ihmekyylä ja toisten kadehtija! Mitä vittua sulle kuuluu miten joku puhuu, hanki elämä.
[/quote]
No on se mun mielestä ihan hyvä vähän kiinnittää huomiota, jos varhaisteini puhuu kuin neljävuotias. Ei se nyt ihan normaalilta kuulosta mun mielestä. Ainakaan jos puhuu koko ajan niin.
Onko fyysisesti missä vaiheessa kehitystä? Mietin vaan, että jos on alkanut murrosikä niin voisiko tuo olla jotain "taantumista" jos ei halua vielä lakata olemasta lapsi.
Ap, nää kritisoivat täällä eivät tiedä, mistä puhut. Mulla on vielä vanhempi tytär, joka edelleen puhuu isänsä kanssa vauvaa (olemme eronneet). Minun kanssa ei ole puhunut vauvaa enää vuosiin, koska hyvin tiukasti kielsin häntä tekemästä niin. Oikeasti siis jopa joka lauseen jälkeen huomautin asiasta.
En todellakaan tiedä, mistä se johtuu, mutta jo tästä meidän perheemme esimerkistä käy ilmi selkeästi, että ei se ainakaan neurologista ole.
Eikun jaa, näköjään tuo ei olekaan uusi juttu eli tuskin mistään taantumisesta on kyse...
16
Mulla oli mukulana kaveri joka kovasti aina kehuskeli serkullaan ja kuinka se on niiiiin ihana ihminen ja näin. (Meillä ikää tuolloin 12-13 vuotta, serkku vuoden vanhempi). Kerran sitten minullakin oli kunnia tavata tämä serkku ja järkytys oli suunnaton (siis jo tuolloin). Tämä serkku (joka oli siis 13-14 vuotias) lässytti, puhui vauvaa ja puhui itsestään kolmannessa persoonassa (niin kuin pikkulapset tekevät). Kaveri sisaruksineen, heidän äitinsä ja tämän serkun äiti säteilivät vieressä ja kehuivat about kaikkea mitä tämä serkku sanoi ja kaikki oli niin hauskaa ja hassua. Itse olin, että wtf missä teidän korvat on. Ja ihan normaalijärkinen ja -älyinen tämä serkku oli (vaikka muuta olisi voinut olettaa), joku vauvavaihde ja kova esittäminen vaan jäänyt päälle.
Tierän ainaki yhden esiteinin (11v) joka myös puhuu "vauvakieltä" ja oon muutoinki huomannu muutakin.
Ymmärrän kyl jos puhuu vauvalle tai taaperolle moista kieltä,mut ku se on koko ajan sitä lässytystä jota tuolla iällä ei enää pitääsi olla.
Mut ymmärrän ku senki jot oppi lähtee sieltä missä kasvaa ku tahtoo vanhempikin läsyttää vielä.
Tällä vanhemmalla henkilöillä vaa on sairaus jonka myötä näin tapahtuu... harmillista,mutta näin tämä nykymaailma menee😒
Ap. Siis ihan jo huolettaa, että onko jokin neurologinen vaiva ??? Isäthän ei murehdi näitä vaan pitävät 12 vuotiastakin vielä vauvana.