Arkirytmi täysin hukassa - mikä neuvoksi?
Eli opiskelen etänä, ja arjesta kadonnut rytmi kokonaan. Kouluajat vaihtelevat, ja kun ei juuri tarvitse poistua kotoa, tuntuu että rytmi kadonnut arjesta kokonaan. Poistun kotoa käytännössä ainostaan ulkoillakseni ja käydäkseni kaupassa. Viikonloppusin tapaan joskus kavereita pienessä porukassa.
Siksi rytmi on kadonnut arjesta kokonaan, ja tuntuu etten saa mitään tehtyä. Mikä neuvoksi?
Kommentit (37)
Mikä neuvoksi? Hankit sen rytmin takaisin. Se löytyy sohvan alta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Mikä neuvoksi? Hankit sen rytmin takaisin. Se löytyy sohvan alta. 😂
No sitähän tässä yritetään, muttei ole niin helppoa miltä kuulostaa! Kysymys oli periaatteessa, kuinka luoda rutiineita kun niitä ei vaadita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin... oliko nyt niin, että sinulla on kadonnut rytmi arjesta kokonaan?
Hups. Huomasin vasta nyt että toistin itseäni aika monta kertaa, mutta joo, rytmi on totaalisesti hukassa! xD
Ap
Perusrytmin tuo nukkumisen ja valveillaoloajan säännöllisyys. Toinen perusjuttu on ateriarytmi. Kolmas päivittäisen ulkoilun ajoittaminen, joka päivä kannattaa ulkoilla, oli sää mikä tahansa.
Opiskeluun tuo rytmiä myös tenttiaikataulu tai tehtävien palautusaikataulu.
Ruutupaperi esiin ja tekemään viikko- tai kuukausiaikataulua!
Leila Koo kirjoitti:
Perusrytmin tuo nukkumisen ja valveillaoloajan säännöllisyys. Toinen perusjuttu on ateriarytmi. Kolmas päivittäisen ulkoilun ajoittaminen, joka päivä kannattaa ulkoilla, oli sää mikä tahansa.
Opiskeluun tuo rytmiä myös tenttiaikataulu tai tehtävien palautusaikataulu.
Ruutupaperi esiin ja tekemään viikko- tai kuukausiaikataulua!
Kiitos neuvosta Leila!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hups. Huomasin vasta nyt että toistin itseäni aika monta kertaa, mutta joo, rytmi on totaalisesti hukassa! xD
Ap
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ta…
Kun aamukahvin jälkeen avaat koneen, katso ensin tuo.
Onko sun pakko lähteä tiettyyn aikaan jonnekin?
On tärkeää antaa unen tulla silloin, kun on väsynyt ja nukkua kaikki univelka pois. Sen rytmin korjaamiseen menee suunnilleen viikko, tai siis vähintään se.
Itse yritän noudattaa kotona samaa aikataulua kuin töissä. Klo 9 alan tehdä niitä juttuja mitä päivän aikana pitää tehdä. Klo 11 lounas. Sitten töitä klo 16 tai 17 asti. Ilta vapaa.
Tulee kyllä lipsuttua paljon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On tärkeää antaa unen tulla silloin, kun on väsynyt ja nukkua kaikki univelka pois. Sen rytmin korjaamiseen menee suunnilleen viikko, tai siis vähintään se.
En kyllä ymmärrä miten tuo elintarvikkeiden takaisinvetolista auttaisi minua rutiineissani, mutta kiitos kumminkin!
Ap
Eipä muuta kuin kello soimaan aamulla aina samaan aikaan, jos ei etäkoulu ala juuri silloin, käytät aamun muuten opiskeluun. Lounastauko suunnilleen silloin, kun se koulussakin oli ja sitten lisää opintoja. Sen jälkeen ulos, ja ilta vapaata.
Miksi sitä rytmiä tarvitset nyt?
Miksi jää asiat tekemättä? Mitkä asiat?
Itse olen aina inhonnut kaikkia rytmejä ja säännöllisyyttä niin siksi kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On tärkeää antaa unen tulla silloin, kun on väsynyt ja nukkua kaikki univelka pois. Sen rytmin korjaamiseen menee suunnilleen viikko, tai siis vähintään se.En kyllä ymmärrä miten tuo elintarvikkeiden takaisinvetolista auttaisi minua rutiineissani, mutta kiitos kumminkin!
Ap
Niistä ei uutisoida ajoissa. Moni asia menee pieleen siksi, ettei ole koskaan saanut tietää;-)
http://www.ylakuu.com/suomi/kirjat.htm#paivakirja
Tuota kokeilisin ihan heti, jos olis ongelma. Toistuuko se, selviää myöhemmin.
Laadi itsellesi aikataulu kirjallisesti ja ala noudattaa sitä.
Pyri heräämään ja menemään nukkumaan samaan aikaan joka päivä. Tee aamutoimet ja syö aamupala. Opiskele pari tuntia. Ulkoile, syö lounasta. Opiskele lisää. Sitten taas ruuanlaittoa, kaupassakäyntiä, harrastuksia, kotitöitä, iltatoimet jne.
Voit luoda myös viikkoaikataulun jossa otetaan huomioon esim. eri harrastusten vaatima aika.
Tärkeintä olisi, että päätät päivärytmisi ja alat pitää siitä kiinni. Minulla auttaa, että aluksi palkitsen itseäni jotenkin kun saan tehtyä jonkin asian mihin ei huvittaisi tarttua. Päätän vaikka että käyn kaupungilla kahvilassa tai ostan kukkia jos vain saan aikaiseksi herätä ajoissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jää asiat tekemättä? Mitkä asiat?Itse olen aina inhonnut kaikkia rytmejä ja säännöllisyyttä niin siksi kysyn.
Olen ihmetellyt ahkeraa miestäni, kun hän on aamulla saanut jo kalankin perattua, laittanut sen suolaan ja tietysti käynyt sen "pyytämässä" vedestä! Hänellä se rutiini on ollut lapsesta saakka, mutta mulle ei pääse sellaista kehittymään, koska tykkään alaskanseidistäKIN pakastettuna:-D
http://www.ylakuu.com/suomi/sisluet_kalastus.htm
Tuossa niille sun kavereillekin, uusi harrastus ehkä?
Noh. onko sulla päikkärit tapana? Ihan hyvä, jos on, saat univelat pois.
Ennemmin ei kannata tehdä suurempia suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jää asiat tekemättä? Mitkä asiat?Itse olen aina inhonnut kaikkia rytmejä ja säännöllisyyttä niin siksi kysyn.
Siinä n semmonen hyvä syy, että me opetetaan aivokoppaa kaikki nämä vuodet ja jos sitä rummuttaa liikaa kaiken aikaa, ei se vaan tuu kestämään. Lomilla pistä kello kokonaan pois käytöstä ja katso, miten luontojasi heräät. Saattaa olla yllätys, et olet ohjelmoinut oman pääkoppasi jo niin tehokkaasti, et heräät samaan aikaan kuin aikaisemminkin. Elimistö vaan ei kestä semmosta kovin pitkään ja siksi asia on hyvä tarkistaa ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! Taidat vielä nukkua?
Huomenta! Itse asiassa en. Heräsin 7.50, oikeeseen suuntaan menossa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! Taidat vielä nukkua?
Huomenta! Itse asiassa en. Heräsin 7.50, oikeeseen suuntaan menossa!
Ap
Hieno homma!
Pitikö sun opiskella vielä jotaki?
https://yle.fi/uutiset/3-11361497