Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaaminen - työ vai harrastus

Vierailija
19.01.2014 |

Kumpaa se bloggaaminen teistä on? Mitä ajattelette, jos joku bloggaaja korostaa kuinka blogin pitäminen on työtä? Mistähän se johtuu, että bloggaajilla itselläänkin on niin eriävät käsitykset asiasta? Ootteko huomanneet?

Ketkä bloggaajat pitävät blogiaan työnään ja miten se näkyy heidän blogissaan? Ovatko ne blogit parempia tai laadukkaampia, joihin bloggaaja suhtautuu työnä? Onko bloggaajalla mielestänne enemmän ns. velvollisuuksia lukijoitaan kohtaan, jos hän pitää blogiaan työnään, kuin jos se olisi pelkkä harrastus?

Toivon asiallista keskustelua ja kritiikkiä, ei haukkumisia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 21:55"]

Makuasioista ei kannata kiistellä. Itse en jaksa lukea blogia jonka sisällön kolmasosa on bloggarin omakuvia.

[/quote]

Totta tämä makuasia, sillä minä puolestani en jaksa lukea blogeja missä on muualta lainattuja kuvia, ne on niin persoonattomia (luen lehtiä jos haluan "yleisiä" kuvia katsella). Blogikuvat on oltava omia/omasta elämästä tai ei mitään kiitos. Kokonaan kuvaton blogi, jonka ydin on laadukkaassa kirjoituksessa, on myös ok.

Vierailija
2/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta esim. Pieni Kaunis Elämä-blogi on hyvä esimerkki blogista, joka selkeästi on kirjoittajalleen työ ja oman nettikaupan mainostamisen väline. Blogista ei saa kuvaa, että kirjoittaja nauttisi kirjoittamisesta ja blogin pitämisestä, vaan se on eräänlaista pakkopullaa ja bisnestä. Siksi kai päivityksiä tulee todella harvoin. Uskon, että blogin pitäjä nauttii askarrella ja tehdä kaikenlaista, mutta blogi itsessään on vain mainospaikka. Siksi se jää mielestäni jollain tapaa etäiseksi ja pintapuoliseksi. Blogisti ei myöskään kommentoi eikä vastaile lukijoiden kysymyksiin tai kommentteihin, mikä mielestäni on myös ikävä juttu ja tulee fiilis, ettei hän oikeasti välitä lukijoista muuten kuin rahan tuojina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti, jos siitä tulee pääosa toimeentulosta. Muuten harrastus.

Vierailija
4/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 21:54"]

Sanoisin, että työtä jos tienaa sillä elantonsa eikä vain pikkurahaa taskunpohjalle

[/quote]

Samaa mieltä. Silti monet bloggaajat mainostavat blogiaan työnään, vaikka takuulla eivät siitä elatusta tienaa. Olen ihan varma, että esim. mutsis on ei tienaa blogillaan niin paljon, että sillä itsensä ja perheensä elättää ja kuitenkin kirjoittaa menevänsä työtapaamiseen kun tarkoittaa jotain Indiedaysin blogigaalailtaa ;D

Olen myöskin sitä mieltä, että jos blogi on ihmiselle työ, silloin bloggaajalla on vähän velvollisuuksia lukijoitakin kohtaan. Ilman lukijoitaan kun se blogi ei hänelle työ olisi. Silloin pitäisi kuunnella esim. lukijoiden postaustoiveita, ottaa opikseen asiallisesta kritiikistä ja vastata saamiinsa kommentteihin. Ne kun on silloin osa sitä työtä, ja työ kai pitäisi tehdä kunnolla. Näissä jutuissa esim. Mungolla olisi minusta petrattavaa.

Vierailija
5/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin muuten sanoa, että Emilia tienaa blogillaan "elantonsa", koska ei ole perheen ainoa tienaava :) yhdessä miehen tulojen kanssa hän tienaa osan perheen elannosta. Kyllä Emilian kokoisella blogilla ja portaalien kuukausipalkalla tienaa aika hyviä summia. Harrastelijabloggaajakin voi saada 300-400e kuukaudessa kerätyyä ihan vaan mainos- ja yhteistyötuloilla, niin mites nää kuukausipalkkaa tienaavat...

Vierailija
6/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 21:55"]

Makuasioista ei kannata kiistellä. Itse en jaksa lukea blogia jonka sisällön kolmasosa on bloggarin omakuvia.

[/quote]

Totta tämä makuasia, sillä minä puolestani en jaksa lukea blogeja missä on muualta lainattuja kuvia, ne on niin persoonattomia (luen lehtiä jos haluan "yleisiä" kuvia katsella). Blogikuvat on oltava omia/omasta elämästä tai ei mitään kiitos. Kokonaan kuvaton blogi, jonka ydin on laadukkaassa kirjoituksessa, on myös ok.

[/quote]

Tarkoitettiinkohan tuossa bloggarin omakuvilla hänen itsensä ottamia kuvia vaiko häntä itseään esittäviä kuvia. Mäkin tykkään blogeista, joissa on bloggaajan itsensä ottamia kuvia eikä vain muualta lainattuja, mutta en jaksa seurata sellaisia blogeja, joissa pääosa kuvista esittää bloggaajaa itseään. Ei jaksa kiinnostaa mitkään päivän asut kymmenestä "eri kuvakulmasta", kuntodellisuudessa vain varpaiden tai pään asento suunnilleen muuttuu kuvasta toiseen. Pidän enemmän blogeista, joissa on maisemia, ruokia, tuokio-otoksia tai vaikka sisustuskuvia kuin pelkkää bloggaajaa itseään.

Vierailija
7/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaaminen voi olla työtä ilman rahallista vastinettakin. Minulle se on. Olen ollut monta vuotta kotiäitinä ja kirjoitellut blogia huvikseni mutta tämän vuoden alusta päätin tehdä siitä työni, ilman ulkopuolista työnantajaa tai palkkaa. Se tuo minulle mielekästä puuhaa muutamaksi tunniksi päivässä. Suunnittelen, valokuvaan, tutkin, etsin ja yritän kehittää sekä itseäni että blogia. Suurin osa työajasta tapahtuu lasten kouluaikaan joten kaikki kotityöt ja sellaiset teen kun lapset ovat kotona, ihan samoin kuin muut työssäkäyvät. Nautin siitä että puolen päivän aikaan pidän kahvitauon tai ruokatauon ja minulla on hyvä rytmi päivälle ja musta tuntuu että teen jotakin itseäni kehittävää. 

Blogini ei ole ollut erityisen suosittu mutta nyt kun olen tehnyt siitä työn itselleni on lukijoita pikkuhiljaa tullut lisää. Ehkä ne vanhat lukijat eivät tunnista blogia enää omakseen mutta sille en sitten voi mitään. Kunnioitan lukijoita, ei tulisi mieleenkään kirjoitella valheita tai mitä sattuu. Niin että voi blogi olla työ näinkin. 

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi suomalaiset lukevat tietynlaisia blogeja. Suomalaiset menestyvät blogit ovat white trash-blogeja. Niissä on sellainen Harlemin gangstat meininki. On halpaa kimallusta ja glamuuria mutta tyyli puuttuu. Oma blogini ei ole tyyliblogi mutta välillä sinne joku eksyy ihmettelemään asukuvien ja laukkujen puuttumista:)

Vierailija
8/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oikeasti kykenee elättämään itsensä blogin avulla tienatuilla rahoilla, sitten lasken sen työksi. siinä vaiheessa on varmasti yhteistyökuvioita, tapaamisia jne vähän erimittakaavassa kuin kotiäidillä joka istuu koneella puolisen tuntia ja kirjottaa perheensä kuulumisia.

Vierailija
9/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 23:12"]

jos oikeasti kykenee elättämään itsensä blogin avulla tienatuilla rahoilla, sitten lasken sen työksi. siinä vaiheessa on varmasti yhteistyökuvioita, tapaamisia jne vähän erimittakaavassa kuin kotiäidillä joka istuu koneella puolisen tuntia ja kirjottaa perheensä kuulumisia.

[/quote]

Soosoo!!! Olen 16. blogini ei käsittele perheen kuulumisia ja teen todellakin työtä blogin eteen myös kodin ulkopuolella. Olen aikaisemmin tehnyt hyväntekeväisyystyötä (Palkatonta yhdistyksissä) joten kuule kyllä työ voi olla palkatonta ja sitä voi itse työllistää itsensä. Tietysti toivon että blogi jossakin vaiheessa tuo myös rahaa ja mieheni on hommassa henkisesti mukana ja hän pitää tätä työnä. Joillakin kotiäideillä on muutakin mielenkiintoa elämässä kuin koti ja lapset:) Voin sitäpaitsi käyttää opiskelujen ja entisen työnkuvan antamia kokemuksia ja tietoja blogin sisältöä kehittäessäni. Minulla on myös yhteistyökumppaneita jotka avustavat teknisissä asioissa ja ne ovat tosiaan auttaneet näkyvyyden suhteen ja sen myötä lukijoiden määrän suurenemiseen. 

Mallia olemme hakeneet ulkomaalaisista blogeista, suomalaiset "huippublogit" eivät sovellu mallikappaleiksi:)

Vierailija
10/22 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL

Vierailija
11/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä maksetaan palkkaa ja veroja, se on työtä. Aika yksinkertaista. Palkattomat harrastajabloggaajat harrastaa, palkansaajabloggarit tekee töitä. Sama juttu pitkälti kuin mikä tahansa harrastus mistä on tullut lopulta työtä, ammattisurffaajat vs surffausta huvikseen harrastavat jne.

Vierailija
12/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa, ei ole velvollisuuksia lukijaa kohtaan, tietenkään, miksi olisi. Lukeminen on vapaaehtoista ja ilmaista eli lukija ei saa rahaa vastaan mitään "laatutaetta" kuten ostaessaan vaikkapa tuotteen kaupasta.

Vierailija
13/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee yleensä niin, että mikäli blogi on kirjoittajalle työtä, laatu on huonoa. Väkisin väännettyä, tikusta asiaa, toistuvia juttuja. Harrastelublogeissa kirjoittajalla ei ole mitään velvollisuuksia ketään kohtaan, ja sen huomaa heti laadussa. Postaukset ovat ns. kunnollisia, ei mitään "tässä kuvayrjö, sori blogihiljaisuudesta, nyt mä taas menen moi".

Vierailija
14/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 19:52"]

Jos siitä maksetaan palkkaa ja veroja, se on työtä. Aika yksinkertaista. Palkattomat harrastajabloggaajat harrastaa, palkansaajabloggarit tekee töitä. Sama juttu pitkälti kuin mikä tahansa harrastus mistä on tullut lopulta työtä, ammattisurffaajat vs surffausta huvikseen harrastavat jne.

[/quote]

Juuri näin. Jos jotain muita kriteerejä täytyy miettiä niin bloginpitoon käytetty aika voisi olla yksi hyvä. Siinä on eroa lainaako kuvat muualta ja kirjoittaa puolisen tuntia päivässä vai ottaako ja käsittelee kuvat alusta asti itse, miettii tekstejä ja blogin ulkoasua yms.

Vierailija
15/22 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen yleistys että palkatut bloggaajat olisivat huonoja ja harrastajat hyviä. Lukemani työkseen bloggaavat ovat mahtavia, lukemani harrastajabloggaajat ovat myös, en lue paskoja blogeja.

Vierailija
17/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että työtä jos tienaa sillä elantonsa eikä vain pikkurahaa taskunpohjalle

Vierailija
18/22 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/22 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen vähän eri mieltä näistä työn määritelmistä. Mielestäni työn päämäärä on määritelmässä tärkeämpi kuin se, että sillä tällä hetkellä tienaa. Aika monella alalla täytyy tehdä kauan palkatonta työtä harjoittelijana, jotta on mitään mahdollisuuksia päästä palkalliseen työhön. Useimmat yritykset tekevät tappiota alussa vuoden tai pari, ennen kuin alkavat tehdä voittoa (jos alkavat).

Sitä paitsi, jos blogissa on mainoksia, yhteistyölinkkejä tai muuta kaupallista sisältöä, se ON kaupallinen blogi, riippumatta siitä, tienaako sillä vai ei.

Vierailija
20/22 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi