Saako lääkäri sanoa mitä ultrassa näkyy jos
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:35"]
Miltä se hoitohenkilökunnan mielestä oikeasti tuntuu nähdä ihmisen näköinen liikkuva sikiö ruudulla ja tietää että se tullaan kohta tappamaan?
[/quote]
No yleensä se alkio on niin pieni siinä vaiheessa kun aborttia aiotaan, että se ei todellakaan näytä miltään pieneltä ihmiseltä vaan epämääräiseltä möykyltä. Mutta vähän pidemmällä oleva raskaus ja siten isompi sikiö, jos sellainen siellä ruudussa näkyy, niin henk. kohtaisesti tuntuu pahalta. Mutta kyseessä ei ole minun valintani eikä päätökseni, joten en missään nimessä voi naista siinä alkaa ohjastaa suuntaan tai toiseen. Ei aborttikeskusteluun ole koskaan lopullista, oikeaa mielipidettä.
[/quote] Mikä on henkilökohtainen mielipiteesi trisomia21:n abortointiin?
Miltä se hoitohenkilökunnan mielestä oikeasti tuntuu nähdä ihmisen näköinen liikkuva sikiö ruudulla ja tietää että se tullaan kohta tappamaan?
[/quote]
Miltä siitä gynekologista tuntuu nähdä ultrassa että raskaus on mennyt kesken ja siinä tutkittavana makaa nainen joka olisi kovasti toivonut lasta?
Miltä lääkäristä tuntuu kun hän näkee ultrassa että on tapahtunut kohtukuolema ja nainen on vielä autuaan tietämätön lapsensa kohtalosta?
Miltä lääkäristä tuntuu, kun hän ultraa lapsettomuushoidoissa käyvää naista ja nainen purskahtaa itkuun tutkimuspöydällä?
Siitä gynestä tuntuu todennäköisesti monessa tilanteessa aika pahalle. Kaikki nämä tilanteet ja myös abortit ovat kuitenkin lääkärin työtä. Jokainen valitsee alansa itse.
On eri asia tappaako lapsensa itse vai kuoleeko lapsi itsestään......
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 22:33"]
[/quote]
No yleensä se alkio on niin pieni siinä vaiheessa kun aborttia aiotaan, että se ei todellakaan näytä miltään pieneltä ihmiseltä vaan epämääräiseltä möykyltä. Mutta vähän pidemmällä oleva raskaus ja siten isompi sikiö, jos sellainen siellä ruudussa näkyy, niin henk. kohtaisesti tuntuu pahalta. Mutta kyseessä ei ole minun valintani eikä päätökseni, joten en missään nimessä voi naista siinä alkaa ohjastaa suuntaan tai toiseen. Ei aborttikeskusteluun ole koskaan lopullista, oikeaa mielipidettä.
[/quote]En pystyisi tekemään työtäsi ikinä, en päivääkään. Kokisin murhaavani lapsen.
Se on gynelle haastava työtehtävä, kuten nuo muutkin tuossa mainitut, muttei varmaan henk.koht tunnu pahalta, ellei tilanteeseen liity jotain ihan erityistä, mikä jää mieleen.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 22:48"]
[/quote]
Miltä siitä gynekologista tuntuu nähdä ultrassa että raskaus on mennyt kesken ja siinä tutkittavana makaa nainen joka olisi kovasti toivonut lasta?
Miltä lääkäristä tuntuu kun hän näkee ultrassa että on tapahtunut kohtukuolema ja nainen on vielä autuaan tietämätön lapsensa kohtalosta?
Miltä lääkäristä tuntuu, kun hän ultraa lapsettomuushoidoissa käyvää naista ja nainen purskahtaa itkuun tutkimuspöydällä?
Siitä gynestä tuntuu todennäköisesti monessa tilanteessa aika pahalle. Kaikki nämä tilanteet ja myös abortit ovat kuitenkin lääkärin työtä. Jokainen valitsee alansa itse.
[/quote]Luulisi että pahimmilta tuntuu kuitenkin viedä pieneltä ihmisen alulta elämä.
Pahempaa se olis jollekin sanoa että sulla on syöpä johon tulet kuolemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:28"]
Pahempaa se olis jollekin sanoa että sulla on syöpä johon tulet kuolemaan.
[/quote]Oikeasti ?! Kyllä me niin eri tavalla ajatellaan. Kyllä mä koen että mitä nuorempi kuolee, sen suurempi oikeus hänellä olisi ollut elämään.
mun mielestä erittäin fiksua pohtia tätä asiaa. Ihminen joka lähtee työskentelemään raskaana olevien kanssa luultavasti haluaa auttaa ja olla tukena raskaudessa hoitaa vauvoja oli sitten kätilö, hoitaja, lääkäri, neuvolatäti. Ei ne ole sille alalle lähteneet lapsia abortoimaan vaan auttamaan maailmaan.
Mutta ammatinvalinta kysymyksiä kyllähän ne koulussa saa jo tietää että abortteja pitää varmasti tulla tekemään. Kyllä se silti on varmasti joillekin henkilökohtaisesti kova pala vaikkei alkio tai sikiö olekkaan oma. Silloin pitää vain jättää koti minä pois ja antaa työminän puskea päälle.
Jos abortoit lapsen viikolla 20 (down tai joku muu syy) se on jo lapsen näköinen ja sellainen pitää lääkärin tai kätilön heittää sitten roskiin kun se on ensin synnytetty. Ei minusta olisi siihen ei ikinä
Minulle ei lääkäri sanonut yhtään mitään, ei myöskään kysynyt haluanko nähdä mitä ultrassa näkyy.
Kun abortti oli jo tehty, hoitaja esitteli minulle (16-vuotiaalle ressukalle) tulostettuja ultrakuviani jostain kansiosta ja kysyi vielä haluaisinko yhden niistä itselleni - tokaisin vain hämmentyneenä "ei kiitos" ja kysyin saanko jo lähteä kotiin. En pyytänyt nähdä mitään - herkempi ihminen olisi voinut alkaa katua aborttia tässä vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]Luulisi että pahimmilta tuntuu kuitenkin viedä pieneltä ihmisen alulta elämä.
[/quote]Tätä en tietenkään tarkoittanut syyttäen, työtään se on mikä on pakko tehdä mutta jos siitä puhutaan mikä pahimmalta tuntuu niin eikö tosiaan pahimmalta tunnu abortointi? Onko mulla vääristynyt käsitys elämästä kun mietin että keneltäkään ei saa viedä elämää, pienimmän elämä on arvokkain jos pitää arvojärjestykseen laittaa, olenko ihan outo ja ainoa? Mietin myös että kaikki me ollaan yhtä arvokkaita mutta pienimmän elämä tulee pelastaa jos valinta pitää tehdä.
Aika vähän olet elämää nähnyt jos sikiön tappaminen on elämän suurimpia kärsimyksiä... Varmaan hyvä niin.
Kokemus sairauksista ja siitä mitä kuolema monesti on, tuo vähän näkemystä asiaan.
Ja jos pitää valita, kyllä se on äiti joka pelastetaan eikä syntyvä vauva.
Turha moralisoida jos abortti tehdään, Se on Suomessa laillista.
Miksi mennä ultraan jos haluaa abortin. Tietää milloin tullut raskaaksi ja käynyt terveyskeskuksessa testeissä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:14"]
Miksi mennä ultraan jos haluaa abortin. Tietää milloin tullut raskaaksi ja käynyt terveyskeskuksessa testeissä.
[/quote]
Ultraäänitutkimuksessa varmistetaaan raskaus ja sen kesto. Abortin tekoon tarvitaan kahden lääkärin lähete, toinen on yleensä tk-lääkäri tai yksityinen ja toinen esh:n lääkäri.
Tähän asiaan liittyen, Suomessa lääkäri saa myös kommentoida aborttipäätöstä. Tiedän tapauksen, jossa lääkäri sanoi aborttia hakevalle äidille (hänellä lähempänä täysi-ikäistä olevat lapset, ehkäisystä huolimatta tuli raskaaksi ja se oli järkytys), että jos nyt teet tämän, tulet sitä katumaan. Tämä nainen päätti sitten pitää lapsen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:57"]Minulle ei lääkäri sanonut yhtään mitään, ei myöskään kysynyt haluanko nähdä mitä ultrassa näkyy.
Kun abortti oli jo tehty, hoitaja esitteli minulle (16-vuotiaalle ressukalle) tulostettuja ultrakuviani jostain kansiosta ja kysyi vielä haluaisinko yhden niistä itselleni - tokaisin vain hämmentyneenä "ei kiitos" ja kysyin saanko jo lähteä kotiin. En pyytänyt nähdä mitään - herkempi ihminen olisi voinut alkaa katua aborttia tässä vaiheessa.
[/quote]
Huh! Kohdallesi sattui joku pipipää- hoitaja!
[/quote]