Supistuksia rv28..?
Auttakaahan ensikertalaista, en osaa tulkita kropan tuntemuksia.. Mä en ole ihan varma, mutta luulen että mulla on jo jokusen viikon ollut supistuksia. Ennen ei usein, mutta tänään ja eilen on ollut paljon erilaisia kipuja. Kivuttomia suppareita on ollut jo paljon aiemmin. Nyt sitten satuin eilen törmäämään tietoon että menkkamaiset kivut voikin tarkoittaa supistuksia? Näitä on ollut harvakseltaan nyt pari viikkoa. Mulla oli jo alkuraskaudessa vahvaa jomotusta joihin terkka ei reagoinut (kasvukipuja) niin en tajunnut että tarkottaisi nytkään mitään. Kipu kestää ehkä 5min ja on inhottavaa mutta siedettävää.
Eilen tuommoisen lisäksi tuli myös muutaman sekunnin kestäviä tiukempia kipuja muutaman minuutin välein ehkä 5 kertaa.
Tänään sitten kävelyllä alavatsa alkoi kramppaamaan niin että piti pysähtyä. Se auttoi vähän, mutta helpotti lopullisesti vasta kun pääsin istahtamaan hetkeksi. Myöhemmin kotona alkoi sitten taas menkkajomotus pariin otteeseen ja hetkellinen kuumotus alavatsalla. Sitten vielä kivuton suppari ja lievää alavatsasärkyä on jatkunut koko illan ihan ihan alavatsalla.
Mitkä näistä kuulostaa oikeille supistuksille vai kuulostaako mikään?
Mulla on extraultra 5 päivän päästä jossa on lääkäri. Onko aihetta ottaa neuvolaan yhteyttä jo aiemmin vai voinko odottaa ultra-aikaan? Kuulostaako nämä perusvaivoilta vai ovatko kropan tapa varoittaa jostain? Kivut on kaikki olleet siedettäviä eli ei mitään hampaat irvessä meininkiä. Taustalla henkisesti rankka syksy työn puolesta ja unettomuutta viimeiset puoli vuotta. Pelkään että jatkuvasti kasautuvat ongelmat töissä saa näitä aikaan :( otin eilen saikkupäivän kun en enää jaksanut unettomuutta ja jatkuvaa itkeskelyä, sitten alkoikin nämä kivut..
Kommentit (10)
Sinun olisi rauhoitettava elämääsi ja hoidettava itseäsi. Lepoa, rentoutusäänitteiden kuuntelua. Se auttaa unettomuuteen. Jos saat itsesi piippuun raskausaikana, voimasi ovat niukat synytykseen ja varsinkin vauvanhoitoon. Ole nyt hyvä itsellesi. Ja aloita äitiysloma varhaisimpana mahdollisena aikana.
Mulla on nyt rv 25 eli vielä muutama viikko vähemmän ja viime päivinä on tullut joitain inhottavan tuntuisia supistuksia rasittuessa, vaikken olisi mitään kovin fyysistä tehnyt. Sinun supistukset kuulostavat kyllä vielä kivuliaimmilta ja voimakkaammilta. Soita tosiaan synnärille maanantaina, ja mene tarkistukseen jos sieltä pyytävät.
Supistuksilta kuulostavat juuri nuo kuvailevasi menkkajomotukset ja kuumotukset ja kivut alavatsalla, olen yhden lapsen synnyttänyt ja tuolla tavalla synnytys alkoi pikkuhiljaa. Ne "oikeat" supistukset ovatkin sitten tuhat kertaa voimakkaampia.
Huonolta vaikuttaa. Ei kai sulla ole vaan keskenmenonvaara. Lepää ja relaa. Itsellä ei ollut moista vaaraa vaikka olinkin reippaasti yli 40 ja piti oikein käynnistää synnytys kun ei supistellut.
Lepää eläkä lähde lenkille tai tee muuta raskasta. Soittaisin heti vaikka varmistukseksi synnärille lisäohjeita.!
Oho, ihanko totta? :o ei nämä nyt noin vakavilta tunnu.. Kun ei tosiaan ole mitään kamalan kipeitä. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:03"]
Oho, ihanko totta? :o ei nämä nyt noin vakavilta tunnu.. Kun ei tosiaan ole mitään kamalan kipeitä. Ap
[/quote]
Noilla viikoilla on vakavia! Soittaisin kyllä synnärille ja ehdottomasti ei mitään rasitusta mikä supistuksia lisää! Tuolloin ei supistukset saa olla vielä lainkaan kipeitä! Eikä olla millään ei niin kamalan kipeitä asteella mittaamassa!
T: 27 viikolta supisteli ja lopussa melkein pelkässä vuode levossa ja sitä tuskin tahdot.
Jos menee levossa ohi, niin ei hätää. Mut se tosiaan saattaa tarkoittaa, että sun pitää oikeasti sitten ottaa loppuraskaus iisisti.
Okei, no olipa hyvä että kysyin.. Jos mä katson mikä olo huomenna on ja jos ihan ok niin odottelen maanantaille ja soitan neuvolaan. Kai sitä töihin kuitenkin voi ma mennä kun on ihan vaan istumatöitä? Kotiin tietty sitten jos sieltä niin sanotaan.
Voit aina soittaa synnärille, niiden tehtävä on siellä olla avuksi. Ja ne varmasti kertoo että voitko odotella sen viisi päivää vai pitääkö mennö jo tänään tai huomenna
Meillä sairaalan sivuilla lukee että ennenaikaiset supistukset: yhteys neuvolaan. Eli virka-aikana...
Voisko joku vielä selventää mikä/mitkä näistä kivuista kuulostaa supistuksilta?
Saako vatsassa olla minkäänlaisia kipuja loppuraskaudessa?