Kirjalliset "kodin säännöt" lapsia varten?
Hei, onko teillä kenelläkään kotona käytössä kirjallisia sääntöjä lapsia varten? Siis ihan, että seinällä on lappu missä lukee asiat mitä ei saa tehdä ja että mitä siitä seuraa jos rikkoo jotain sääntöä?
Jos on, niin paransiko se teillä lasten käytöstä?
Kommentit (19)
Remmiä sitten, jos sääntöjä rikkoo?
Eikö tuo opeta vain sääntöuskovaiseksi: se mikä on kiellettyä on tullut meille tähtiin kirjoitettuna, ja sallittua on se mitä ei ole erikseen kielletty. Tosin eikös suomalaisista 90 % ajattele näin - lapsestasi tulee kelpo veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli. Ne oli yhdessä mietitty. Suosittelen kyllä. Mutta älä yksin niitä sääntöjä tee.
Todella monessa isommassa lapsiyhteisössä ( kerhot, ip-kerhot, harrastukset) tuollaiset säännöt tehdään yhdessä lasten kanssa. Suosittelen todella sitä, koska aikuisen sanelemat säännöt on ylhääntäohjattua, mutta kun lapset itse pohtii sitä, miten muita tulisi kohdalla, ja tietysti siinä samalla sitä, miten itse haluaa tulla kohdelluksi, niin jo lapsen moraali kasvaa.
Ja kun joku pälli jo ehti kysellä, että mitä sitten jos sääntöjä rikkoo, remmiäkö? No ei pälli, vaan myös sääntörikkomuksiin liittyvä rangaistus tulee olla lasten itse ehdottama. Näin mikään ei tunnu lapsista epäoikeudenmukaiselta ja ylhäältä sanellulta, ja myös antaa lapsille tunteen, että heillä on valtaa päättää omista asioistaan.
Meillä ei ole tällaisia sääntöjä tarvittu, kun olen itse sen verran luontaisesti autoritäärinen+ en ikinä anna periksi väärissä tilanteissa esim. jankuttajille, niin meillä on aina ollut leppoisa meininki, vaikka löytyy niitä pahamaineisia ADHD-lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli. Ne oli yhdessä mietitty. Suosittelen kyllä. Mutta älä yksin niitä sääntöjä tee.
Mukava kuulla. Ja tuo kuulostaa hyvältä idealta, että olisi "ideakokous" säännöistä lasten kanssa. Ettei tulisi ihan sitä mielikuvaa, että nyt tässä vaan sanellaan kaikki. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli noin. Ja mielestäni se oli epäreilua, että rangaistus tuli nimenomaan siitä, että ei ollut totellut sääntöjä, eikä siitä, että varsinainen teko olisi ollut erityisen kamala. Vai onko teidän mielestä kohtullista että esim. kotiintuloajan unohtamisesta kuritettiin?
Millaisia rangaistuksia nykyään voi antaa? Mitä teillä on käytössä (ja minkä ikäisille)?
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa isommassa lapsiyhteisössä ( kerhot, ip-kerhot, harrastukset) tuollaiset säännöt tehdään yhdessä lasten kanssa. Suosittelen todella sitä, koska aikuisen sanelemat säännöt on ylhääntäohjattua, mutta kun lapset itse pohtii sitä, miten muita tulisi kohdalla, ja tietysti siinä samalla sitä, miten itse haluaa tulla kohdelluksi, niin jo lapsen moraali kasvaa.
Ja kun joku pälli jo ehti kysellä, että mitä sitten jos sääntöjä rikkoo, remmiäkö? No ei pälli, vaan myös sääntörikkomuksiin liittyvä rangaistus tulee olla lasten itse ehdottama. Näin mikään ei tunnu lapsista epäoikeudenmukaiselta ja ylhäältä sanellulta, ja myös antaa lapsille tunteen, että heillä on valtaa päättää omista asioistaan.
Kyllä siinä iso riski on, että homma menee lekkeriksi jos antaa lasten yksin päättää. Varsinkin jos puhutaan säännöistä tyyliin kotiintuloaika ja niiden rangaistuksista. Eli yhteinen neuvottelu, kyllä, mutta sen viimeisen sanan on pysyttävä aikuisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli noin. Ja mielestäni se oli epäreilua, että rangaistus tuli nimenomaan siitä, että ei ollut totellut sääntöjä, eikä siitä, että varsinainen teko olisi ollut erityisen kamala. Vai onko teidän mielestä kohtullista että esim. kotiintuloajan unohtamisesta kuritettiin?
Terveisiä Trollbölestä.
Ne unohtuu viikossa, korkeintaan kahdessa. Itse olen heittänyt roskiin useampia vaimoni laatimia lappusia, kun ei hän eikä kakarat sittenkään jaksa niitä noudatella.
Vierailija kirjoitti:
Ne unohtuu viikossa, korkeintaan kahdessa. Itse olen heittänyt roskiin useampia vaimoni laatimia lappusia, kun ei hän eikä kakarat sittenkään jaksa niitä noudatella.
Kun sääntörikkomus on todettu, niin kyllä se on tarkoitus, että muistutetaan siitä säännöstä ja käydään tarvittaessa ihan lapusta katsomassa, että mitä siellä lukeekaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä iso riski on, että homma menee lekkeriksi jos antaa lasten yksin päättää. Varsinkin jos puhutaan säännöistä tyyliin kotiintuloaika ja niiden rangaistuksista. Eli yhteinen neuvottelu, kyllä, mutta sen viimeisen sanan on pysyttävä aikuisella.
Minä korostinkin sanaa ”yhdessä”. Ei ne lapset sääntöjä laatineet yksin. Heillä oli oikeus milipiteeseensä, samoin minulla. Olin yllättynyt, kuinka lapset ottivat minunkin näkökannan huomioon.
Ykkönen
Meil ei oo kirjoitettu mitä ei saa tehdä vaan lähinnä ku jossain tilanteissa on ollu ongelmia, esim nukkumaan meno ni oon tehny kuvalliset ja kirjalliset ohjeet siitä, miten se menee hienosti. Ja esim ruutuaika on meillä nappitauluna ja on sovittu et joka päivälle on tietty määrä nappeja ruutuaikaa kohti. Etukäteen ei saa käyttää ruutuaikaa toiselta päivältä, mut loppuviikoks voi säästää ruutuaikaa edeltäviltä päiviltä.
Sit esim ulos lähtöön on lappu, et muista avaimet ja puhelin, soita tai kysy ensin lupa ja kerro minne menet ja muista huolehtia tavaroista. Mut lasten kanssa on suullisesti käyty läpi, et jos esim sen puhelimensa jättää tai ei vastaa siihen ja joudun hakemaan niin sillon pitää kotiarestissa miettiä päivän verran miten tavaroista pidetään huolta. Eipä oo ku toisella 2 kertaa tullu kotiaresti ku oon joutunu hakeen sen googlemapsin avulla.
Mut siis mun mielestä ylipäätään positiivisen kautta. Ohjataan oikeeseen suuntaan, vaikka sit niillä lapuilla. On meil kyl saunasta ollu lasten kanssa tehty lappu mihin ne on miettiny mitä saunakäyttäytymiseen kuuluu, mitä siel saa tehdä ja mitä ei. Mut mun mielestä ois aika negatiivista katella kotona jotain kielto lappuja.
Lapset 7 ja 9v ja nuoremmalla adhd epäily. Nuoremman kanssa ollaan pärjätty just tosi hyvin kuva ja teksti ohjeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä korostinkin sanaa ”yhdessä”. Ei ne lapset sääntöjä laatineet yksin. Heillä oli oikeus milipiteeseensä, samoin minulla. Olin yllättynyt, kuinka lapset ottivat minunkin näkökannan huomioon.
Ykkönen
Toki riippuu tosi paljon lapsen luonteesta. Osalla lapsista on vahva oikeudentunto. Esim. kokevat huonoa omaatuntoa jos ovat rikkoneet sääntöä ja päässeet siitä omasta mielestään kuin koira veräjästä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia rangaistuksia nykyään voi antaa? Mitä teillä on käytössä (ja minkä ikäisille)?
Nykyään ovat laillisia kaikenlaiset rangaistukset paitsi tukistukset, luunapit, remmi, vitsa yms. ruumiillinen kuritus. Laki ei ole tämän suhteen muuttunut 80-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ovat laillisia kaikenlaiset rangaistukset paitsi tukistukset, luunapit, remmi, vitsa yms. ruumiillinen kuritus. Laki ei ole tämän suhteen muuttunut 80-luvun jälkeen.
Luullakseni ylläoleva tarkoitti sitä, että mitkä rangaistukset ovat ns. sosiaalisesti hyväksyttäviä, eli mitkä voisi kirjoittaa vaikka siihen seinällä olevaan lappuun joka on vieraidenkin luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullakseni ylläoleva tarkoitti sitä, että mitkä rangaistukset ovat ns. sosiaalisesti hyväksyttäviä, eli mitkä voisi kirjoittaa vaikka siihen seinällä olevaan lappuun joka on vieraidenkin luettavissa.
Sanoittaminen taitaa olla ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiintuloajan "unihtamisesta" kuuluu saada sapiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin kotiintuloaika oli yksi sellainen sääntö, jonka rikkomisesta sai remmiä. Muutenkin aika 80-luvulla oli eri. Silloin lähtökohtaisesti sai ensisijaisena rangaistuksena ruumiillista kuritusta sääntöjen rikkomisesta ja tottelemattomuudesta. Siis ainakin meillä kotona.