Paljonko teillä menee ruokaa roskiin?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:57"]
Vanhasta maidosta (harvoin sekään pilalle menee etes ) teen jotain, kaikkia hapanmaitotuotteita voi surutta käyttää käyttöpäivän jälkeen.
[/quote]
En tiedä mistä johtuu, mutta minulla menee maito piimäksi usein jo ennen viimeistä päivää. Jääkaapissa on ihan oikeat asteet, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Mutta kai sinä sitten sellaisenkin käyttäisit?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:33"]
Hävettävän paljon.
Eniten menee hedelmiä, vihanneksia ja leipää, mutta myös kanamunia, leikkeleitä, jogurtteja. Toisinaan menee myös joku kana- tai possunfileepaketti, silloin ottaa päähän.
Kuivatuotteet kuten kauraryynit, riisit, korppujauhot yms ovat sitten oma lukunsa. Tuntuu että aina kun etsin jotain tiettyä, on siinä parasta ennen mennyt 10 kk sitten...
Tänään tein kyllä kalan kaveriksi risoton 23.09.13 "vanhentuneista" riiseistä. Hyvää oli.
[/quote]
Tiesitkö että kananmunia voi käyttää turvallisesti vielä "eräpäivän" jälkeen? Olen käyttänyt jopa kuukauden yli eikä ongelmia (mutta en säilytä lämpimässä). Pilaantuneen munan kyllä haistaa! Ihmiset heittää todella hyvää tavaraa hukkaan! Leipääkin voi syödä päiväyksen yli kunnes homehtuu, niin ennen tehtiin kun ei ollut parasta ennen päiväyksiä:D
Kuivatuottetkaan ei todella vanhene päiväyksen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:57"]
Vanhasta maidosta (harvoin sekään pilalle menee etes ) teen jotain, kaikkia hapanmaitotuotteita voi surutta käyttää käyttöpäivän jälkeen.
[/quote]
En tiedä mistä johtuu, mutta minulla menee maito piimäksi usein jo ennen viimeistä päivää. Jääkaapissa on ihan oikeat asteet, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Mutta kai sinä sitten sellaisenkin käyttäisit?
[/quote]
No onpa outoa! En tiedä onko meillä ikinä maito piimäksi mennyt. Josko jääkaapin ovessa on vaan liian lämmin kuitenkin?? En sellaista maitoa käyttäisi..
T 20
Yleensä ei ollenkaan. Joskus jotkut soijakerman perät saattaa päästä homehtumaan ja keväällä kellarista voi löytyä liiaksi itäneitä perunoita.
Yleensä ei ollenkaan. Joskus jotkut soijakerman perät saattaa päästä homehtumaan ja keväällä kellarista voi löytyä liiaksi itäneitä perunoita.
Todella vähän. Olen hyvä kokki, ja pyrin käyttämään kaikki purkinpohjat/vihannekset ym. ruokiin, joita teen sen verran kuin syödään. Jos laitettua ruokaa jää, se laitetaan jääkaappiin tai pakastimeen annospakkauksiin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:07"]
Liian paljon :( Teen aina liikaa ruokaa, ostamme liikaa leipää eikä niitä muisteta pakastaa. Myös hedelmiä pilaantuu samoin kuin kasviksia.
[/quote]
Täällä sama! Ja asutaan vielä kahdestaan miehen kanssa. :(
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:56"]
[/quote]
Jos jotain on päässyt pilaantumaan heitetään roskiin,muuten ei yhtään.Mies on loistava talousporsas!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:56"]
[/quote]
Jos jotain on päässyt pilaantumaan heitetään roskiin,muuten ei yhtään.Mies on loistava talousporsas!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]
No onpa outoa! En tiedä onko meillä ikinä maito piimäksi mennyt. Josko jääkaapin ovessa on vaan liian lämmin kuitenkin?? En sellaista maitoa käyttäisi..
T 20
[/quote]
Se on todella ärsyttävää. Esim. joskus olen aamulla juonut maitoa ja purkissa on vielä ehkä 1/3 jäljellä. Matkalla töistä ajattelen, ettei maitoa tarvitse ostaa lisää, mutta kotona huomaankin, että maidosta on tullut paksua löllöä päivän aikana. Tai lämmitän normaalin oloista maitoa mikrossa kaakaota varten, mutta sitten se onkin juoksuttunut karsean näköiseksi. Tätä tapahtuu ihan liian usein.
Kerran laitoin palautteen maidon valmistajalle ja sain lahjakortin, mutta eihän se varsinaista ongelmaa ratkaise.
Nyt mittari näyttää jääkaapin ovessa +3 astetta. Lieneekö jopa liian vähän? Olen miettinyt, että voisiko vika olla siinä, että joudun kantamaan maidon noin 20 minuutin päästä kotiin. Eli ehtiikö kylmäketju katketa tuossa ajassa niin pahasti, ettei maito kestä edes eräpäivään. Kesällä tämä ehkä voisi selittää osan pilaantumisista.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
T 20
[/quote]
Se on todella ärsyttävää. Esim. joskus olen aamulla juonut maitoa ja purkissa on vielä ehkä 1/3 jäljellä. Matkalla töistä ajattelen, ettei maitoa tarvitse ostaa lisää, mutta kotona huomaankin, että maidosta on tullut paksua löllöä päivän aikana. Tai lämmitän normaalin oloista maitoa mikrossa kaakaota varten, mutta sitten se onkin juoksuttunut karsean näköiseksi. Tätä tapahtuu ihan liian usein.
Kerran laitoin palautteen maidon valmistajalle ja sain lahjakortin, mutta eihän se varsinaista ongelmaa ratkaise.
Nyt mittari näyttää jääkaapin ovessa +3 astetta. Lieneekö jopa liian vähän? Olen miettinyt, että voisiko vika olla siinä, että joudun kantamaan maidon noin 20 minuutin päästä kotiin. Eli ehtiikö kylmäketju katketa tuossa ajassa niin pahasti, ettei maito kestä edes eräpäivään. Kesällä tämä ehkä voisi selittää osan pilaantumisista.
[/quote]Menee mullakin kauemmin kaupasta kotiin, mutta maito säilyy hyvin. Kaappi on niin kylmä että maito on miltei jäähileistä joskus.
Kauanko sulla on se purkki auki? Mun mielestä avaamaton kevytmaito on säilynyt hyvin viikonkin parasta ennen -päivän jälkeen, mutta mulla se avattu purkki kuitenkin menee ainakin nyt kolmessa päivässä. Ex käytti rasvatonta maitoa, ja sen huomasin ettei siellä säilynyt yhtä hyvin kyllä ne maidot.
Normaalisti todella vähän.
Raskauden alkuaikoina tuntui, että sai tasaisin väliajoin tyhjentää jääkaapin sisällön roskiin, mutta pian sitä oppi käymään päivittäin kaupassa ja ostamaan tuotteita, jotka ei aiheuttanut pahaa oloa, eli ne tuli myös syödyksi. Sitä kun ei osannut samana päivänä sanoa, mikä seuraavana päivänä oksennuttaa :/
Aivan liikaa! Tätäolen viime aikoina harmitellut, kun rahatilannekin on ollut poikkeuksellisen tiukka. Yleensä roskiin joutuu nimenomaan valmistetun ruuan jämät, jotka on laitettu rasiaan jääkaappiin. Sitten pilaantuvat sinne... Ennen mieheni aina otti jämärasiat töihin evääksi, näin eivät jääneet hukkaan ja miehellä oli hyvät eväät. Viime aikoina eivät ole kelvanneet, vaan ostelee ruokalasta pizzoja, munkkeja jne. Minun täytyy nyt varmaan alkaa pakastamaan jämäannokset ettei menisi hyvää ruokaa roskiin.
Liian paljon. Jokainen ruuan jämä mikä jääkaapissa homehtuu ja joudun heittämään pois on liikaa. Ei sitä paljon ole, mutta sen verran, että sapettaa joka kerta.
Ruuasta, kun jää ylimääräistä, niin laitan ne rasioihin ja seuraavana päivänä joku sitten syö ruokanaan... sinne sitten jää tyyliin lusikallisen verran ja jätetään kaappiin. Mua niin riepoo, eikö tuon verta vielä olisi nyt mennyt?! Ei olis.
Eli viikottain jokunen ruokalusikka. Valitettavasti.
Harmittavan paljon, vaikka aina luulen, että osaan ostaa vain tarpeeseen. Hedelmien pilaantuminen harmittaa eniten. Asun yksin ja monet ruokapakkaukset ovat liian isoja. Leivät kyllä puolitan heti eikä sitä erityisesti menekään hukkaan, mutta tarkoitan nyt sellaisia ruokia, joita ei voi laittaa pakkaseen. Sitäpaitsi minulla on vain pieni jääkaapin sisällä oleva pakastinlokero, jonne ei paljon mahdu. Pitäisi vain pakottaa itsensä syömään samaa ruokaa monta päivää, eikä ostaa uutta vaihtelun vuoksi.