Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset laitetaan harrastuksiin ja heistä tulee valjuja ja epäluovia!

Vierailija
18.01.2014 |

On todella kauheaa, miten nykypäivänä lapsia kuskataan illat harrastuksiin, kavereille ja leikille ei jää aikaa. Vanhemmat työntävät lapset harrastuksiin saadakseen itse puuhailla keskenään, siemaista samppanjaa tai sherryä ja nautiskella, kun joku muu ottaa lapset kontolleen illaksi. Miksi teette lapsia, jos kuitenin tungette ne harrastuksiin?

Lapselle pitäisi opettaa pienestä pitäen, että elämä ei ole tivolia. Välillä pitää olla tylsää ja pitkästyttävää, vetelehtiäkin ja kuljeskella ja herätellä luovuutta. Mutta harrastusperheiden lapset tottuvat siihen, että aina on ohjattua toimintaa ja kivaa ja härdelli yllä. Heistä kasvaa värittömiä, valjuja ja mielikuvituksettomia, joilla luovuus on tyrehtynyt kun koskaan ei voi olla tylsää, aina kivaa pitää olla yllä ja meteli päällä ja täysi sirkus.

Julkisuudessa hyvä esimerkki tästä on sen "Super-Marjon" perhe. Hirveää yliharrastamista, äiti toteuttaa omia lapsuuden haaveitaan lapsilla ja tyttäriä ollaan tunkemassa väkisin julkisuuteen. Sääliksi käy lapsia.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:34"]

Perustuuko ap:n näkemys täysin yhteen esimerkkitapaukseen?

Meillä lapsilla on paljon harrastuksia ja koko ajan kipuilen sen kanssa, että niitä on liikaa. Me vanhemmat joudumme liian lujille. On vain vaikeaa sanoa lapselle ei, kun intoa riittää eikä mistään haluaisi luopua. Toistaiseksi kun koulu sujuu ja lapsella riittää energiaa sekä vapaapäiviä, ollaan annettu tehdä mielensä mukaan, mutta se tarkoittaa sitä, että me vanhemmat käytämme illat ja viikonloput peleissä ja myymässä pullaa ja makkaraa.

Lapsi ei ole valju vaan energinen ja luova, koulussa mukana oppilaskunnassa ja kerhoissa, jokaisessa juhlassa esiintyy ja nauttii esiintymisestä. Missään kilparyhmissä lapsi ei olekaan vaan harrastaa vain omaksi huvikseen.

Harrastuksen hyviä puolia meidän perheessä:

- lapsi liikkuu sen 2 tuntia päivässä ihan meidän kanssamme eikä tarvitse luottaa koululiikuntaan tai välituntiliikkumiseen.

- lapsella on tekemistä ja puuhaa iltaisin

- lapsi tapaa kavereita, kun asumme syrjässä eikä naapurustoa ole.

- Tutustumme samanhenkisiin vanhempiin ja saamme vertaistukea/vaihdamme kokemuksia

- Tiedämme, mitä lapsemme puuhaa iltaisin. Kummityttöni asuu isossa omakotilähiössä ja lapsi sisaruksineen katoaa illaksi ja vanhemmat saavat soitella saadakseen pikkukoululaisen kotiin. Kotona sitten kertoo tai ei kerro, kenen luona on ollut ja mitä on tehnyt, mutta vanhemmilla ei siitä ole hajuakaan.

- Lapsi nauttii

Huonoja puolia:

- Me vanhemmat harrastamme lapsen harrastuksia, kun useampana iltana on viemisiä ja vaikka kuinka jaammekin niitä, niin silti niitä riittää.

- Arki on usein kiireistä ja koko perheen yhteistä aikaa kölliä on aika vähän, vain kahtena arki-iltana ja viikonloppuisin.

- Lapsen harrastuksen myötä omat harrastukset ovat loppuneet tai harventuneet

- Aika kallistahan tämä on.

- Koko ajan pitää olla kartalla siitä, jaksaako lapsi todella ja riittääkö voimat koulutyöhön.

Kultainen keskitie on paras. Mielestäni lapsella on hyvä olla harrastuksia, koska niissä harrastuksissa opitaan sitoutumista projektiin, tavataan uusia kavereita ja opitaan uusia taitoja.

[/quote]

Ei tarvitse luottaa koululiikuntaan? Wtf?

Vierailija
22/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 12:50"]

Luitko ollenkaan aloitustani? Minä nimenomasn sanoin, että kun lapset kuskataan joka ilta harrastuksiin, niin heille ei jää aikaa kavereille ja leikille. Nyt luetunymmärtämistä kehiin!

Ja tämä harrastusperheiden lasten epäluovuus on ihan tutkittu juttu. Se, että sinä vastustat sitä, ei muuta faktaa miksikään.

Ap

[/quote]

Meillä harrastaa lapsi joka ilta. Mutta lukee myös kokeisiin ja näkee päivittäin ystäviäkin, ja muutaman tunnin päivässä on sitten kotonakin. Kaikkea meillä ainakin ehditään, eikä me tarjota kaikkea valmiina. Kyllä meilläkin lapsi saa ihan luovasti keksiä rakentaako majaa vai piirteleekö.

Meillä on kotona ajatusmaailma että kaikki harrastaa jotain ja myös me vanhemmat otetaan aikaa omaan harrastamiseen ja kotona tehdään remontteja ja ollaan luovia mutta meille on tärkeää ettei lapset räi tuolla jossain keskustassa perjantai- iltaisin. Parhaimmillaan silloin on ne HARKAT! Sen jälkeen on ihana syödä yhdessä tehtyä ruokaa ja nauttia joku leffa. Ei muksukaan sitten enää jaksa rilluttelemaan, ehtii sitten lauantaina aikasin herätä ja lähteä vaikka pillkimään ennen kisoja. Te varmaan heräätte viikonloppuna puolenpäivän jälkeen kun harrastus vie kaiken ajan? 

Pistähän linkkiä tuohon "epätaiteellisuuteen" joka on ihan tutkittukin asia. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, useimmiten on kyllä niin miten ap kertoo. Ja on ihan fakta, että jos lapsi tottuu siihen, että koko ajan on ohjattua toimntaa ja mitään ei tarvitse tehdä itse, niin tuleehan siitä lapsesta epäluova ja väritön.

Jos lapsella on välillä tylsääkin ja "ei mitään tekemistä", niin hänen idearikkautensa ja mielikuvituksensa kehittyy. Ihan turhaan te mammat kiukkuatte. Aloitus nyt vain oli fakta, ja faktaa tämäkin, eikä se teidän Reetta-Annukoiden kohdalla muuksi muutu.

Vierailija
24/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 09:02"]

No, useimmiten on kyllä niin miten ap kertoo. Ja on ihan fakta, että jos lapsi tottuu siihen, että koko ajan on ohjattua toimntaa ja mitään ei tarvitse tehdä itse, niin tuleehan siitä lapsesta epäluova ja väritön.

Jos lapsella on välillä tylsääkin ja "ei mitään tekemistä", niin hänen idearikkautensa ja mielikuvituksensa kehittyy. Ihan turhaan te mammat kiukkuatte. Aloitus nyt vain oli fakta, ja faktaa tämäkin, eikä se teidän Reetta-Annukoiden kohdalla muuksi muutu.

[/quote]

Ap:n aloitus ei ole faktaa.

On totta, että jos lapselle ei jää aikaa luovalle leikille, hän turtuu eikä mielikuvitukselle jää tilaa.

Mutta ap kirjoittaa, että näin käy harrastaville lapsille ja niille, joita kuskataan kavereille. Ap ei määrittele, montako kertaa viikossa saa  harrastaa vaan nimenomaan tuomitsee harrastukset, koska silloin vanhemmat saavat nauttia hänen mukaansa sherrystä (muuten ilmeisesti pitäisi viihdyttää lapsia). Koko aloitus on täysin epälooginen.

Siitä olen samaa mieltä, että lapsella pitää olla tylsääkin. Se, pitääkö sitä olla jokaikinen ilta ja onko jotenkin parempaa, jos vanhemmat harrastukseen kuskaamisen sijaan viihdyttää sitä lastaan, onkin toinen juttu.

Meillä lapsi harrastaa kolmena arki-iltana ja yhtenä viikonloppuaamuna. Sille vapaalle leikille jää aikaa kahtena arki-iltana kokonaan ja viikonloppunakin kaikki muu aika paitsi se yksi tunti sunnuntaiaamuisin. Lisäksi harrastuspäivinäkin lapsi ehtii tehdä monenmoista koulun jälkeen. Lapsemme koulu päättyy klo 13 viimeistään, hän puuhailee kavereiden kanssa koulun jälkeen vähintään pari tuntia, tämän jälkeen klo 16 minä saavun kotiin ja laitan ruokaa, jolloin hän leikkii pikkuveljen kanssa. Klo 16.30 syömään ja harrastukset alkavat klo 17-19 välisenä aikana tunnin verran. Iltaisin jää aina pari tuntia aikaa puuhata vielä lisää.

En tapa lasteni luovuutta harrastuksilla. Ap ei puhu faktaa vaan hän taitaa yrittää väittää, että lapset lykätään harrastuksiin, jotta vanhemmat saisivat omaa aikaa. Jotenkin typerä väite. Oma koululaiseni ei estä sitä, että voin tehdä omiakin juttuja. Sherryä en juo, mutta kahvia pystyn ryystämään, vaikka lapset nököttäisivät vieressäkin, ja harrastusten aikana olen itse seuraamassa tai joskus käyn kävelyllä tai kaupassa, useimmiten seuraan harrastusta.

Ap:ltä haluaisin kysyä, miten hän varmistaa koululaisensa saavat kaksi tuntia reipasta hikiliikuntaa jokaikinen päivä. Kun kavereiden kanssakaan ei ap:n mukaan ollut suotava liikkua, niin menettekö koululaisten kanssa koko perhe jokainen arki-ilta reippailemaan. Ja jos menette, niin milloin lapsenne tapaa kavereitaan, leikkii luovasti ja saa niitä loistavia ideoita, kun se kaveripiirikin oli niin pahasta ja harrastukset vielä pahempia. Onko jotenkin parempaa, että vanhempi sanelee, mitä tehdään kuin että se sanellaan harrastuksessa?

Vierailija
25/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko ollenkaan aloitustani? Minä nimenomasn sanoin, että kun lapset kuskataan joka ilta harrastuksiin, niin heille ei jää aikaa kavereille ja leikille. Nyt luetunymmärtämistä kehiin!

Ja tämä harrastusperheiden lasten epäluovuus on ihan tutkittu juttu. Se, että sinä vastustat sitä, ei muuta faktaa miksikään.

Ap

Vierailija
26/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa aidosti tuo luovuuden ja harrastusten välinen korrelaatio. Ap, voitko linkata tutkimuksen aiheesta.

Keskitie on tässäkin asiassa varmaan paras, eli kohtuullisesti harrastuksia ja myös aikaa vapaalle leikille ja tylsistymiselle.

Vierailija
27/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuudessa hyvä esimerkki tästä on sen "Super-Marjon" perhe. Hirveää yliharrastamista, äiti toteuttaa omia lapsuuden haaveitaan lapsilla ja tyttäriä ollaan tunkemassa väkisin julkisuuteen. Sääliksi käy lapsia.

[/quote]

Super-Marjo on hyvä äiti. Antaa lapsille mahdollisuuden terveeseen elämään, kannustaa liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon. 5-vuotiaasta tekniikkatreenejä, no, saattaa lapsesta tuntua tylsältä mutta antaa tulevaisuuteen hyvät eväät.

Marjo on itse kertonut, että monien harrastusten myötä hänen tyttäristään on tullut lähes ihmelapsia. Ihailen aktiivista ja vahvaa tyyliä ja elämäntapaa, jolla Marjo vie perhettään.

Mitä haittaa lapsille on julkisuudesta? Nuo lapset tykkäävät olla esillä ja saada ihailua, miksi sitä pitäisi karsia? Minusta on vain hyvä juttu, että Marjo totuttaa lapsiaan esiintymiseen ja aktiivisuuteen.

Taidat itse olla vain tuikitavallinen ja tylsä, saamaton äiti joka kadehtii Niittyviitoja hyvästä julkisuudesta ja perheen aktiivisuudesta.

Vierailija
28/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:27"]

[/quote]

Super-Marjo on hyvä äiti. Antaa lapsille mahdollisuuden terveeseen elämään, kannustaa liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon. 5-vuotiaasta tekniikkatreenejä, no, saattaa lapsesta tuntua tylsältä mutta antaa tulevaisuuteen hyvät eväät.

Marjo on itse kertonut, että monien harrastusten myötä hänen tyttäristään on tullut lähes ihmelapsia. Ihailen aktiivista ja vahvaa tyyliä ja elämäntapaa, jolla Marjo vie perhettään.

Mitä haittaa lapsille on julkisuudesta? Nuo lapset tykkäävät olla esillä ja saada ihailua, miksi sitä pitäisi karsia? Minusta on vain hyvä juttu, että Marjo totuttaa lapsiaan esiintymiseen ja aktiivisuuteen.

Taidat itse olla vain tuikitavallinen ja tylsä, saamaton äiti joka kadehtii Niittyviitoja hyvästä julkisuudesta ja perheen aktiivisuudesta.

[/quote] BUAHHAHHAAAA :D Marjo tuli linjoille !

Vierailija
29/29 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote] BUAHHAHHAAAA :D Marjo tuli linjoille !

[/quote]

Hehheh :D Nauran kippurassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän