Mitä mieltä siitä että mieheni "piilottelee" minusta ottamiaan hyviä kuvia ja antaa minun nähdä vain rumat?
Olen aina (vuosia) ihmetellyt, ettei mieheni koskaan onnistu ottamaan minusta hyviä kuvia, vaan aina kun hän lähettää minulle ottamiaan kuvia minusta, ne ovat ihan oikeasti aivan kamalia, kaikkein epäedullisimmista kulmista, huonoin ilmein yms. En koskaan voi jakaa niitä missään tai edes oikein iloita niistä yhteisistä kuvistamme kun ne on sellaisia.
Mutta nyt selvisi, että hänellä kyllä on läjäpäin hyviä ja onnistuneita kuvia minusta, sellaisia joita olisin halunnut itsellenikin. Hän vain on piilotellut niitä eikä ikinä näyttänyt niitä edes minulle! Satuin huomaamaan tämän kun katsottiin yhdessä hänen tiedostojaan muista syistä, eikä hän oikein voinut noita kuvia piilottakaan.
Tuli jotenkin ihan karmaiseva olo kun kyse on vuosista ja juttu tuntuu toistuvuutensa takia ihan systemaattiselta. Mitä mieltä olette, mitä hittoa hän on ajatellut?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap miehesi sanoi kun näit - ja kysyit kuvista?
Ohitti asian oikeastaan vastaamatta, meillä oli toinen asia siinä kesken minkä vuoksi ylipäätään niitä tiedostoja katselimme niin en alkanut jankkaamaan. Ja tajusin muuten myös, että hän oli itseltäänkin poistanut ne huonot kuvat ja jättänyt juuri ne nätit jotka olisi olleet niitä joita olisin halunnut itsellenikin. En vain ollut tiennyt että niistä tilanteista oli siis nättiäkin kuvia minusta. -ap
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että mies yrittää latistaa sun itsetuntoa. Pakkohan tuon on olla tahallista. Ottaisin asian uudelleen, tiukasti, esille ja kertoisin tajunneeni koko kuvion. Varaudu kuitenkin siihen, ettei mies myönnä mitään. Reaktiosta riippuen harkitsisin vakavasti eroa.
Vierailija kirjoitti:
Selvää alistamista ja mitätöintiä.
Haha. Tiesinhän että mammat uskovat.
Trolli sinällään on päätön.
Mies haluaa, että pidät itseäsi rumana. Haluaa tahallaan murentaa itsetuntoasi.
Sen myöntäminen itselleen, että kumppani on tuollainen ja jonkunlainen luonnehäiriöinen tai ainakin pahantahtoinen, on todella vaikeaa. On vaikeaa katsoa totuutta silmiin. Tuossa tilanteessa moni yrittää aktiivisesti ummistaa silmänsä totuudelta tai unohtaa sen tms. Pitää olla rohkea, että pystyy myöntämään sen ja vetämään siitä johtopäätöksiä. Toivottavasti sinä olet rohkea.
Miehesi ei halua, että ”ylpistyt” ts. miehelläsi on huono itsetunto ja hän on mielestäni luuseri. En luottaisi tuollaiseen mieheen, hänen reagointi kun asiat eivät mene kuin ennen, työpaikan vaihto, sairastumiset, työttömyys, voi miehelläsi olla ihan mitä vaan. Miten nyt puolison huono itsetunto parisuhteessa vaikuttaa. Jos vielä on huono itsetuntemus, käsitys ettei elämässä ole saanut sitä mitä itselle ”kuuluu” ja heikosta itsetunnosta johtuen syyllistää tästä puolisoaan niin ero tulee ennemmin tai myöhemmin.
Ottaisin itsestäni kuukauden ajan hyviä kuvia ja lähettäisin ne miehelle. Kaveri ottamaan kuvia, Instaan ja muualle someen, mielellään kaverikuvia ja niissä miespuoleinen tuttava. Paljon kuvia, onnistuneita kuvia. Ja kaikki kuvat miehellesi.
Jos hän kysyy miksi niin ei sinun tarvitse vastata. Tai vastaat että mietit saako sinusta hyviä kuvia ollenkaan tai millaisena miehesi näkee sinut. Tai suoraan, jos sinun tarkoituksesi on vähätellä naistasi niin tässä sinulle vastaus ettei se onnistu eikä se ole totta eikä se ole reilua. Pidän sinusta vähemmän tämän luonteesi heikkouden vuoksi mutta jos opit tästä jotain niin silloin tästä episodista oli jotain hyötyä meille.
Inhoan tuollaisia miehiä tai naisia, jolla oman itsetuntonsa ja pelokkuuden vuoksi on tarve vähätellä kumppaniaan, joten en voisi sietää miestäsi ja en haluaisi jakaa elämääni hänen kanssaan.
Kuulostaa omituiselta. Mitäpä jos et silti laittaisi omanarvontuntoasi kuvien varaan? Kuvat, ovat huonoja tai upeita eivät kuitenkaan näytä kuin yhden nopean väläyksen sinusta.
Jos mies tekee tuollaista hänellä on pakko olla muitakin outoja piirteitä. Kannattaa tarkkailla.
Kiitos kaikille jotka vastailette. :)
En tosiaan laita omanarvontuntoani noiden tai minkään kuvien varaan, mutta tuo miehen systemaattinen tapa näiden kuvien kanssa vaan sai tosi voimakkaan reaktion minussa aikaan kun näin tuon hänen kuva-arkistonsa.
Ja kun mietin kokonaisuutta, alan muistaa tai tajuta muitakin asioita joita olen ohittanut. Mieheni ei esim. pidä työtäni juuri missään arvossa (kuulemma kaikki ammattini edustajat ovat luusereita jne), vaikka olen ihan arvostetussa työpaikassa.
Tässä varmaan on vakavan mietinnnän paikka noin yleisestikin, oli vaan hyvä saada näkökulmaa tähän kuva-asiaan ilman että pohjustan aloitustani kertomalla kaiken muunkin mitä välillä saan niskaani. Ajattelin kommenttien olevan siten "aidompia" kun en syötä mitään mielikuvaa kenellekään valmiiksi.
Kiitos teille! -ap
Ajattele kuinka kiva olisi puoliso, joka tukee ja arvostaa. Jos suinkin mahdollista niin ota mukava mies, mukavan miehen kanssa pärjää aina mutta kusipään kanssa tulee vaikeuksia ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla ihan todellinen juttu ei provo. Exäni harrasti samaa, hän otti minusta tarkoituksella ihan hirveitä valokuvia. Mielestäni kivat kuvat olivat exäni mielestä epädaidon näköisiä ja rumia. Hän kehui näitä kamalia otoksia aidon ja minun näköiseksi. No mies osoittautui pers.häiriöiseksi pettäjäksi, joka yritti lytätä itsetuntoni ja alistaa minua.
Ex-miehesi oli viaton, tai ainakin hänellä oli mahdollisuus olla viaton. Hän näkee sinut sellaisena kuin hänen ottamista kuvista näyttäydyt. Eli olet sen näköinen, mitä niissä ns. huonoissa kuvissa olet, ja mies tykkää sinusta ja tästä sinun ulkonäöstäsi sellaisenaan.
Miksi sitten ihan aidosti uskot näyttäväsi erilaiselta eli paremmalta? Se johtuu psykkeen psykologisesta taipumuksesta välttää kipua. Oikean ulkonäkösi - sen mitä miehesi näkee - hyväksyminen olisi liian kivuliasta psykkeellesi, joten se suojelee sinua siltä kognitiivisen dissonanssin avulla. Otat aina peilin edessä tietyt ilmeet sekä kuvissa kuvakulmat ja ilmeet, jotta kokonaisuus vastaa sitä käsitystä sinun ulkonäöstä, joka sinulla on. Tämä näkemys eroaa ainakin exäsi näkemyksestä sekä tutkimusten mukaan myös muiden näkemyksestä. Eli ohikulkija kadulla näkee sinut kuten exäsi ei kuten sinun mielesi luoma ideaalikuvasi itsestäsi tietyillä ilmeillä luotuna. T. Psykan laitos 1. vuosikurssi
Mun kaverissa on samoja piirteitä. Tekee ihan samaa.
Niin, ”Psykan latos” -miten se sitten sopii teoriaasi tuo ap:n mies on ”poistanut ne huonot kuvat ja jättänyt juuri ne nätit jotka olisi olleet niitä joita olisin halunnut itsellenikin.”.
Seli seli miten saa psykan kirjalla selitettyä sen, että tämä mies on yksinkertaisesti ikävä ihminen.
Höpöä. Kaikki valitsee isosta läjästä kuvia ne mitkä haluaa säästää. Jos on hyvissä väleissä kaverin kanssa niin säästää hänestä edustavat kuvat ja laittaa huonot pois. Jos huonoissa väleissä, niin joku voi säästää huonot kuvat ja poistaa hyviä kuvia.
Mulla oli kaveri joka oli illanvieton jälkeen suuttunut. Arvatkaa millaiset kuvat päätyi instaan.
Jos ap selkeästi näkee että mies on piilottanut hyvät kuvat vuosien ajan niin miettisin parisuhteen tilannetta.
Siskoni teki tuota myös. Kerran hän teki kuvakokoelman, jossa oli muistoja - joka ainoassa kuvassa itse oli onnistunut, mutta minusta oli mukaan päässyt vain hirveimmät otokset! Somessa ei sentään julkaissut kuviani luvatta, koska varmaan arvasi, että olisin pyytänyt vain poistamaan ne.
Siskoni myös inhoaa sitä, kun joku sanoo, että olemme samannäköiset. Jos hän on mielestään kaunis ja minä hänestä ruma, niin emmehän saa olla samannäköiset...
Myös eksäni oli alistava mm. tuossa asiassa, minkä huomasin paljon jälkikäteen. Niin ristiriitaista ja hienoista sekä pikkuhiljaa pahenevaa se käytös oli. Muistan yhden kuvan, mistä sanoin, että näytän kivalta siinä. Hän oli hetken hiljaa ja sanoi "Näytät hyvältä, mutta et itseltäsi." Vaikka asia olisikin noin jonkun tietyn kuvan kohdalla, niin empaattinen ja hyväntahtoinen ihminen antaisi toisen vaan pitää hyvän mielensä. En ainakaan keksi syytä, miksi itse sanoisin noin jollekin.