Kuinka pian töihin nielurisaleikkauksen jälkeen
Olen menossa nielurisaleikkaukseen parin päivän päästä, joten vinkkejä ja kokemuksia sairaslomaksi kaivataan! Miten sait kivut pysymään kurissa? Monesta paikasta olen netistä lukenut, että syömättömyys on aiheuttanut ummetusta, onko tähän vinkkejä? Onko jotain nestemäistä kuitulisää olemassa? Mitä söitte toipilasaikana? Ja ennenkaikkea kuinka nopeasti palasitte töihin (riittikö 2 viikon sairasloma) ja millainen oli vointi siinä vaiheessa kun palasitte?
Kommentit (7)
Minulta leikattiin nielurisat viime lokakuussa. Olin tasan 2vko sairaslomalla. Kipulääkkeitä söin sairaalassa määrätyt maksimit koko tuon 2vko eikä se riittänyt läheskään pitämään kipuja poissa (Panadol 1g + Ketorin 100 mg, normaalisti määrätään Panacodia, mutta olen allerginen sen sisältämälle kodeiinille). Kivut oli todella kovat, välillä tuntui että ehkä hitusen alkoi helpottamaan ja sitten taas noin viikon kuluttua leikkauksesta kun katteiden irtoileminen alkoi, niin paheni totaalisesti. Täytyy sanoa, että kivut voitti jopa synnytyskivut, koska ne sentään on vuorokauden sisään ohi, ja nielurisaleikkauskivut kesti helvetillisinä sen pari viikkoa.
Söin haaleaa pinaattikeittoa, sosekeittoja ym. Ja mehujäitä, mehujäitä, mehujäitä, jääpaloja, mehujäitä, join kylmiä mehuja, mehujäitä ja ainiin mehujäitä. Kylmä turrutti kipua edes hetkeksi. Laihduin 5kg sen parin viikon aikana eli tehokas dieetti.
9pv kohdalla alkoi kurkusta vuotamaan suoni, jonka ensin sain kotikonstein kylmällä loppumaan, mutta parin tunnin kuluttua alkoi niin kovana, että vuodin koko ambulanssimatkan sairaalaan ja siellä polttivat vuotavat suonet tukkoon. Tämä ei vaikuttanut sairasloman pituuteen.
Kipulääkkeita aloin vähentämään kun palasin töihin, mutta jouduin syömään niitä enemmän tai vähemmän vielä 3vko töissä ollessani. Nyt 2,5kk leikkauksesta kipuja ei ole, kieli ei ole enää puutunut ja ruoka maistuu normaalilta, mutta jäljellä on vielä kurkussa kummallinen tunne, ihan kuin joku kieleke vieläkin roikkuisi siellä ja sitä yrittää karistella edes takaisin. Kuorsaus ja nenän tukkoisuus öisin on kadonnut lähes täysin. Kuumetta ei ole ollut kertaakaan eikä mitään nenän vuotoja, kurkku kipuja, flunssia tänä aika (ennen leikkausta oli ketjussa sairauksia).
Töihin palatessani söin varovasti pehmeää leipää ja pehmeitä ruokia, kuten makaronilaatikkoa ym. Suosiolla jätin vielä karheat raasteet ym. väliin. Noin 3-4vko leikkauksesta pystyi syömään kuten ennenkin (vielä tuolloin kipulääkkeiden voimin jatkuvasti vähentäen otto kertoja) ja 5vko leikkauksesta jätin kipulääkkeet pois kokonaan.
Henki haisee tosi pahalta jonkun viikon. Se voi olla sosiaalisesti rajoittavaa.
Minä olisin päässyt töihin jo varmaan 1,5 viikon päästä. Risat leikattiin torstaina ja ensimmäisen kerran pääsin ihmisten ilmoille seuraavan viikon lauantaina. Sitten maanantaina menin jo kouluun, tosin aika heikossa kunnossa olin silloinkin enkä kauheasti pystynyt puhumaaan vieläkään. Luulen, että se pari viikkoa on ihan hyvä aika, saa ainakin toipua rauhassa.
Niin ja tosiaan kannattaa ottaa särkylääkkeet tosiaan kellon mukaan eikä kipujen. Muuten kivut ovat sietämättömät. Itselläni sopiva aika taisi olla 7 tunnin välein pari särkylääkettä. Yöllä jos ei muistanut laittaa kelloa herättämään, niin heräsi aivan hillittömään kipuun.
Sairaslomalla pitää olla pari viikkoa. Syömisiksi vähiten kivuttomia vaihtoehtoja olivat mehukeitot ja velli. Kipulääkkeistä helpoiten nieltävä oli nestemäinen Panadol, jota lapsetkin voivat käyttää.
Tsemppiä toipumiseen!
Tähän aiheeseen liittyen tuli lisäkysymys asian kokeneille laulua harrastaville.. (En ole ap) Muuttuuko ääni leikkauksen jälkeen tai onko se mahdollista? Aiheuttaako laulamiseen muutoksia?
Kaksi viikkoa oli juuri sopiva, töihin palatessani olin kunnossa. Söin jugurttia ja mehukeittoa. Ja heti kun pystyin, palasin normaaliin ruokaan. Kipuihin auttoi Panacod ja Burana. Otin ne ihan kellon mukaan. Kipua ei kannata odottaa, vaan napsia vaan lääkkeet ajallaan, auttavat siten paremmin.