Kuinka paljon olettaisitte että poika vielä kasvaa?
hurja murrosikä tuli jo 11-vuotiaana, nyt poika täytti 13 ja murrosikä jo tasaantunut. Eli tuli siis etuajassa. 11-12 -vuotiaana oli myös hurja kasvupyrähdys, nyt 12-13 -vuotiaana kasvu oli hillitympää.
Kuinka paljon voisi olettaa pituutta vielä tulevan? Nyt sitä on 160 cm.
Kommentit (7)
Vaikkaampa, että 10-15cm tulee tuohon lisää. Muistan itse olleeni 13v. tuon pituinen ja "seukkasin" pojan kanssa, joka oli saman mittainen. Nyt se poika on jotain 170+cm. Kuinka pitkä on pojan isä, entä muut suvun miehet?
Oma poikani on nyt 11 ja vielä aivan lapsi, kuten myös kaikki muutkin samalla luokalla olevat pojat...Aika vaikealta tuntuu nyt edes kuvitella, että murrosikä ja pituuskasvu voisi jo seuraavan vuoden sisällä. Osa luokan tytöistä on kehityksessä jo selvästi pidemmällä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:16"]
Riippuu paljon vanhempien pituudesta. Oma 12-vuotiaani on nyt 169 cm eikä lainkaan luokan pisin.
[/quote]
ei taida välttämättä pelkästään riippuu vanhempien pituudesta, mun omat vanhemmat melko lyhyitä, minä (nainen) yli 180 cm. tulee jostain kauempaa tuo... voi pyrähtää pituutta vielä armeijan aikanaki, kuka tietää miten pitkä kustaki tulee ?!
Röntgenkuvista voi päätellä sen, tuleeko lapsi vielä kasvamaan. Meille jo väläytettiin sitä, koska lapsen kasvu tuntuu olevan jäissä. Syksyllä kontrolli, molemmat vanhemmat jonkin verran keskimääräistä pidempiä, lapsi ei. Lapsella on myös pietä häikkää terveyden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:47"]
Röntgenkuvista voi päätellä sen, tuleeko lapsi vielä kasvamaan. Meille jo väläytettiin sitä, koska lapsen kasvu tuntuu olevan jäissä. Syksyllä kontrolli, molemmat vanhemmat jonkin verran keskimääräistä pidempiä, lapsi ei. Lapsella on myös pietä häikkää terveyden kanssa.
[/quote]
Ehkä nyt saat vähän perspektiiviä siihen, miltä lyhyistä miehistä tuntuu kun haukutaan lassukoiksi ja reppanoiksi. Jos siis lapsi on poika.
Lapseni on poika. Minulle pituus ei ole ongelma, sillä seurustelin vuosia itseäni lyhyemmän kundin kanssa, pituudella ei väliä. Mutta lapsella voi olla muuta häikkää, ja toi pituuskasvu korreloi siihen.
Riippuu paljon vanhempien pituudesta. Oma 12-vuotiaani on nyt 169 cm eikä lainkaan luokan pisin.