Kannattaako sijoittaa Nordean rahastoihin vai nordnet indeksirahastoon?
Olen ihan aloittelija. Toiset puhuvat Nordean puolesta (mulla on siellä tili) ja toiset ihan vastaan. Etf-sijoitusta kuitenkin mietin. Onko jollain kokemusta kummastakin, mitä suosittelet? Tarkoitus olisi sijoittaa ~tonni.
Kommentit (29)
Indeksirahasto ja indeksiosuusrahasto (etf) ovat eri tuotteita. Ota nyt ensin selvää mihin olet sijoittamassa.
Suosittelen sulle kuitenkin perinteistä listaamatonta rahastoa ja ajallista hajauttamista, jos toi tonttu on 100% sijoitusvarallisuutesi. Nordnetin kautta löytyy paljon eri pankkien ja rahastoyhtiöiden vaihtoehtoja ja on Nordeallakin ihan ok omia tuotteita. Itellä on rahastosijoituksia molemmissa.
Jos kysyt mikä "kannattaa", niin todennäköisesti indeksirahasto tuottaa paremmin kuin yhdistelmärahasto tai aktiivisesti hallinnoitu rahasto, koska vertailuindeksin tai keskimääräisen tuottoindeksin voittaminen on vaikeaa/arpapeliä, mutta indeksirahastokin vain mukailee sitä ja periaatteessa häviää kulujen verran. Ylituottojen etsijän on valittava jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kurssit ovat nyt huipussaan, ei osakemarkkinoille kannata näinä aikoina sijoittaa. Esimerkiksi Nordean sijoitusneuvojan kanssa kannattaa jutella vaihtoehdoista.
On totta että osakkeet on nyt kalliita, mutta niin on kaikki muukin.
Patjan alla on nyt paras paikka rahoille. Sijoita ne sitten kun rysähtää.
Laatu maksaa. Halvalla ei saa hyvää.
Minusta paras sijoitusvinkki on: Älä noudata muiden sijoitusvinkkejä. Oikeasti parasta on itse perehtyä riittävästi aiheeseen asiantuntijalausuntojen ja -kirjallisuuden kautta, ja sitten laatia oma sijoitusstrategia. Muistaa myös pysyä siinä strategiassa.
Indeksirahasto ei ole automaattisesti parempi sijoitus seuraavista syistä:
-tiettyyn alan erikoistunut rahasto voi löytyä vain aktiivisista, eikä löydy indeksirahastona. Tämä ala voi kuitenkin olla hyvin voimakkaasti kasvava eli aktiiviseen rahastoon sijoittaminen on kannattavampaa
-myöskin indeksirahastoissa kulut vaihtelee suuresti, esim aktiivinen halpa 1,0% ja kallis indeksirahasto 0,8%, ei välttämättä ole suuri ero kuluissa.
Parhaat sijoitusvinkit
AV-palsta!