Lakto-ovovegetaristista pescovegetaristiksi?
Onko kenellekään kasvissyöjällä kokemusta, että on aloittanut syömään kalaa? Jätin teini-ikäisenä lihan, kalan ja kanan pois. Nyt haluaisin terveyssyistä aloittaa kalan syönnin uudelleen, mutta elimistö ei kestä enää edes kalaa.
Olisiko vinkkejä, mistä kannattaisi aloittaa?
Kommentit (9)
Millaisia reaktioita sulla siis tulee? Mulle ei tullut mitään. En ollut kyllä hirveän monta vuotta syömättä kalaa, ehkä n. 7. Aluksi ei kyllä maistunut, nyt parin vuoden jälkeen maistuu ihan hyvin.
Niin ja mä aloin siis raskauden aikana syömään kalaa, munia ja maitotuotteita. En ollut vegaani, mutta mulle ei sopinut maito juustoa lukuun ottamatta vuosiin, ja muna jäi pois muista syistä. Kananmunan syöminen oli vaikeinta, mutta nyt syön aika paljon munia!
2
Siis tulee ylös puolen tunnin sisällä siitä, kun olen syönyt. Muutaman kerran myös mennyt vatsa sekaisin usemmaksi tunniksi.
Ongelma taitaa olla siitä, että jätin kaiken lihan pois kasvuiässä. Olen ollut noin 15 vuotta lakto-ovovegetaristina.
ap
Millaisia määriä olet kokeillut kerralla?
Ihan pieniä määriä. Noin alle ruokalusikallisen seiteä ja tonnikalaa saman verran. Kerran haukkasin kalapuikosta aika suuren haukun.
Hei, minä aloitin kalan syömisen kymmenen kasvissyöntivuoden jälkeen, eikä se tuottanut mitään ongelmia. Olin täysin ilman lihaa 15-vuotiaasta 25-vuotiaaksi. Itse aloitin myös terveyssyistä, ja siksi, että halusin jättää tehotuotetut maitotuotteet ja kananmunat kokonaan pois ruokavaliosta. Täysvegaanismin sijaan aloin syödä kotimaista järvikalaa pari kertaa viikossa.
Olen ollut tällä ruokavaliolla nyt kolme vuotta, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Ei edes alussa. Ihmisen kroppa taitaa vain reagoida henkilöstä riippuen niin erilaisilla tavoilla.
Kala on vieläpä tosi helposti sulavaa verrattuna esim. punaiseen lihaan, joka aiheuttaa pitkän tauon jälkeen tosi usein ruuansulatusvaivoja.
Olisiko mahdollista, ettei kala sovi sinulle? Oliko sinulla ennen kasvissyönnin aloittamista ikinä ongelmia sen kanssa?
Vai voisiko kyseessä olla psykofyysinen juttu? Jos et vaikka itse oikein koe kalaa vielä ruuaksi, elimistö saattaa reagoida. Joskus jos on ollut kauan ilman jotain, etenkin eettisistä syistä, sen asian syömisestä saattaa muodostua tabu. Itselleni kävi näin. Puraisin pari vuotta sitten kasvisannokseeni vahingossa eksynyttä lihanpalaa ja nielaisin sen. N. puolen tunnin päästä oksensin. En tarkoituksella, mutta kroppa reagoi, kun asia kuvotti minua niin paljon.
Aika harva ihminen voi syödä mitä tahansa kropalleen vierasta ilman vatsaongelmia, esim. vauvat, turistit tai kasvissyöntiä aloittelevat (jos ei aiemmin ole syönyt papuja ym.). Useimmilla kestää semmoinen pari viikkoa että keho tottuu, sitten osa on luonnollisesti tätä sopeutuvampia tai herkempiä. Parin viikon kalaöljykuuri alkuun voisi tepsiä, ota ensin vaikka teelusikallinen tutun ruuan kanssa. Myös maitohappobakteereista, riittävästä kuidunsaannista ym. voi olla apua.
Ihminen on kaikkiruokainen, ja sillä on kaikkiruokaisen geenit. Mitään peruuttamatonta ei siis ole tapahtunut, eikä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa että aloitit kasvissyönnin kasvuiässä.
Olen miettinyt asiaa ja kaivannut juttuseuraa aiheesta. Puritaanipuolen ihmiset eivät hirveästi innostu keskustelemaan. Kai taustalla on ajatus kasvissyönnistä joka pohjaa joko a) siihen että eläimillä on riippumattomat yksilönoikeudet samoin kuin ihmisillä vai b) tehotuotanto on perseestä.
Olen alkanut kallistumaan b-hen koska oma ruumiini mennee myös käyttöön joskus. Lihaa en silti halua ja kalassakin arveluttaa tehotuotannon mahdollisuus. Sellaista aitoa "luomua" ei ole jota voisinkin suosia: eläin saisi aidosti elää elämänsä loppuun, ilman että se tapetaan, lajityypillisellä tavalla, ja kun sitten joskus kuolee, on ok hyödyntää ruho.
Joten, näitä pyörittelen. Itse kalastettu kala, ok? Jostain syystä päässä kiertää ajatus siitä että kalat syö ruumiita...mutta sellasta se on elämä, ei voi aina voittaa:)