milloin luovutaan rattaista?
Mulla pian 3v poika jolla käytän rattaita vielä paljon... Kävelee tuskallisen hitaasti ja kävellään kaikkialle tai käytetään polkupyörää. Väsyneen lapsen kävely taas lähes toivotonta. Potkupyöräilee monesti matkoja, mutta taas väsyneenä/nälkäisenä ei tule mitään. välillä myös pitkiä päiviä julkisilla liikkeellä sukulaisissa, jolloin nukkuu rattaissa. Milloin autottomat on luopuneet rattaista. Ei toista lasta, joten mitään seisomalautaa ei ole apuna.
Kommentit (21)
Siinä vaiheessa, kun ei enää pääse maksutta julkisiin.
Kyllä sen huomaa, kun rattaita ei enää tarvita, turha murehtia etukäteen. Rattaat on ihan hyvät, jos on autoton, saa kuljetettua ostokset ja mahdollisesti sen väsyneen lapsen.
Se tosiaan riippuu tilanteesta. Meillä luovuttiin suhteellisen aikaisin, en muista paljonko käytettiin rattaita enää kun lapsi oli 3-vuotias. Mutta me kuljemme suurimman osan matkoista autolla. Lähialueella lapsi pyöräili itse tai istui pyörän istuimessa.
Naapuri käytti rattaita pidempään, mutta lähinnä vain silloin kun kävi pitemmällä juoksulenkillä lasten kanssa.
Sanoisin, että silloin luovutaan rattaista, kun muilla kulkuvälineillä kulkeminen on ihan yhtä tai edes lähes yhtä helppoa.
Meillä esikoinen lopetti rattailun alle 4-vuotiaana kun tuplat myytiin pois. Toki hän väsyy vieläkin pidemmillä kävelyillä, ja silloin yritämme saada hänet mahtumaan jotenkin kuopuksen kanssa rattaisiin. Se on molemmille epämukavaa, joten ei hän varmaan turhaan kyytiin halua. Nyt 2,5-v kuopuskin jaksaa jo kävellä melko pitkiä matkoja, mutta rattaat on oltava jos hän väsähtää tai uhmiskohtaus iskee.
En voisi kyllä kilometrin päiväkotimatkoja kävelyttää vielä hänen ikäistään, varsinkinniltapäivällä kun lapsi on väsynyt,voisi matkasta tulla tuskainen... Esikoisellekin se 1km voisi olla raskaan päivän jälkeen liikaa. Meilläkin esikoinen on käyttänyt jo pitkään potkupyörää, 3km reissut menee sillä ihan kivastti.
Kiitos vastauksista. Me kuljetaan siis paljon myös potkupyörällä että lapsi saa eksraliikuntaa. Rasittaa vaan, kun lapsi on tavallaan niin iso että moni ei varmaan enää käytä rattaita, toisaalta taas useat päivät ovat niin liikkuvaisia että ilman rattaita ei ikinä onnistuisi... ehkä tätä voi n. vuoden vielä katsella
Oma lapseni ei ole vielä noin vanha, mutta sanoisin, että tapauskohtaisesti! Meilläkin lapsi tulee käyttämään rattaita pitkään, koska asutaan paikassa, missä ei ole jalkakäytäviä laisinkaan. Ei kauheasti houkuttele lähteä alle kolmevuotiaan (tai vielä kolmevuotiaankaan) kanssa kävelemään kantatien reunaa! Mun lapsi on myös aika hidas kävelijä, yritetään kyllä sitten kävellä muuten, esim. lenkkeillään oman pellon reunaa.
Meillä on 3-lapsinen autoton perhe. Rattaista on luovuttu kokonaan vähän sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 4 vuotta. Toki sitä ennenkin on kuljettu paljon ihan kävellen.
Sitten kun olosuhteet ovat suotuisat.
Meillä neljän ja viiden vuoden välillä.
Samaa olen miettinyt. Mulla on poika nyt 3v3kk vanha ja usein ei viitsis kävellä 100 metriä pidempään.Hirveä uhma päällä ja vetää itsensä "jalattomaksi", jos pitäisi kävellä yhtään pidempään. Alkaa jo itseäkin ottaa päähän 18-kiloisen jössikän lykkiminen rattaissa.
Sitten viimeistään, kun lapsi alkaa istumaan rattaissa lytyssä polvet suussa.
Miksi luovut rattaista jos ei ole pakko?
Meillä esikoinen joutui pois rattaista ollessaan 2v3kk. SIihen asti kuljin tuplien kanssa, mutta kun ne hajosivat, päätin, että vanhempi joutuu jalkamieheksi. Välillä valittaa ja kitisee ja joskus keeeeestäääää älyttömän pitkään päästä perille.
Kuopus on vasta vähän yli vuoden, mutta kunhan lumet sulavat aletaan kävellä myös pidempiä matkoja ja toivoisin, että kolmeen vuoteen mennessä voidaan myydä isommat rattaat ja kulkea tarvittaessa matkisten kanssa, jos on pakko. Yli neljävuotiasta en suostu rattaissa työntelemään.
No se ongelma tietysti on se että jos lapsi ei saa kävellä niin se kävelynopeus on hidas vielä viisvuotiaanakin. Kyllä kai sitä jossain määrin pitää siihen totuttaa, muutenkin nykyajan lapset saa liian vähän liikuntaa niin jos ees oppisivat kävelemään. Mut tittakai ne ostoksetkin on saatava tehtyä eikä aina voi mennä lapsen vauhtia.
Toki lapsen kokokin vaikuttaa, 90cm pitkä kolmevuotias kävelee varmasti hitaammin kuin 105cm..
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:24"]
Miksi luovut rattaista jos ei ole pakko?
[/quote]
Meillä rattaista alettiin huomautella päiväkodissa. Sanottiin, että tuon ikäisen (silloin oli juuri täyttänyt 3v) pitäisi kävellä 1km matkat päiväkotiin ja takaisin. Itse hiukan ihmettelin, koska muut lapset näkyy kuljetettavan autolla. Onko se sitten rattaita parempi vaihtoehto?
T: Vastaaja 6
6: Minä vien kolmevuotiasta vielä rattailla päiväkotiin, vaikka matkaan on tosi vähän. Syy; jokainen minuutti on mulle aamulla tärkeä, ja lapsi on uninen ja haluton kävelemään. En ole ajatellut vielä lähitulevaisuudessa käyttää aamusta ylimääräistä puolta tuntia siihen, että saan aamuhämärissä tapella väsyneen lapsen kanssa. Kotimatkat kävelee, ja siihen menee tosiaan matkaa puolesta tunnista eteenpäin. Syön aina jotain pientä ennen lapsen hakemista ja puen superpaljon vaatetta päälle, että jaksan hermostumatta keskustella jäätyneestä koirankakasta ja sirkuttavasta varpusesta. En mitenkään kykenisi aamulla vastaavaan suoritukseen. ;)
Meillä 3-vuotias osasi jo kävellä ja rahapulassa myytiin rattaat.
Meillä on kolme lasta, ja 3-4 vuoden välillä luovuttu rattaista. Esikoinen ja keskimmäinen istuivat joskus (yksös)rattaissa yhdessä, kokeiltiin vielä myös seisomalautaa mutta silloin yhteispainoa oli lapsilla jo niin paljon että aika tuskaista työntämistä oli.
Kuopuksen vierotin rattaista jokseenkin tasan kolmivuotiaana, päätin että mulle riitti rattaissa lykkimiset.
Poikkeuksena näistä ajoista olen varmaan jokaista lasta vienyt vielä vähän isompana rattaissa lääkäriin, jos ovat olleet kuumeisia ja väsyneitä.
Meillä on 3-vuotiaalla matkarattaat käytössä tarvittaessa. Hän kyllä kävelee hyvin ja mielellään, mutta joskus vain ollaan liikkeellä pitkiä aikoja jolloin väsyttää ja kiukuttaa.
Mun lapsi ei enää hiukan yli kaksi vuotiaana suostunut rattaisiin ollenkaan, ja aiemminkin oli jo vaikeaa. puoli vuotta myöhemmin käytettiin kerran, kun lapsi loukkasi jalkansa, ja mentiin lääkäriin. Se oli viimeinen kerta ja annoin rattaat kaverille aika pian. Meillä ei ollut autoa, joten mentiin julkisilla tai käveltiin.
Kasarmin portilla olisi korkea aika.