Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni neljän osakkeen rivitaloyhtiö: Voiko naapurini rahavaikeudet (perintäkirjettä pukkaa jne...) vielä kaatua minunkin niskaani?

herttinen
16.10.2020 |

Eli naapurissa asuu perhe, joiden rahankäyttö on ollut vähän sellaista leväperäistä. Ihan mukavia toki, mutta olen jo aiemmin huomannut, että selkeitä heräteostoksia tehdään ja muutenkin tunnutaan elävän vähän "paremman perheen muottiin". Ovat siis ihan perus duunareita. Ja nyttemmin kait sitten lomautettuja. No, olen vähän turvannut selustaani ja vähän etunojaisesti katsellut näiden posteja, ja siellä todellakin on kirjeitä mm. sellaisilta firmoilta, joista en ole itse edes koskaan kuullutkaan! Eli googlettelun perusteella perintäyhtiöitä, ja siinä mielessä aika "varma case". Nyt sitten rupesi huolettamaan. Ilmeisesti kaikki yhtiö- ja rahoitusvastikkeet on maksettu, mutta mihin tämä tulee johtamaan? Kannattaako jo tässä vaiheessa varautua, että asia tulee välillisesti koskettamaan jotenkin minuakin?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa taloyhtiössäni oli erään varakkaan pariskunnan 6 kuukauden vastikkeet maksamatta. Sain tietää asiasta kun minut valittiin hallitukseen. Olin vähän virkaintoinen ja halusin katsella yhtiön tilitietoja. Oli siellä muitakin. Korotonta lainaa taloyhtiötä saivat n. 2500 euroa- isännöinti ei ollut laittanut perintään. Taitavat kuulua samaan lions-porukkaan.

Vierailija
22/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin (vilaisin nopeasti) samalla kun hain omatkin postini postilaatikosta.

ap

Miksi teillä ei ole lukollisia postilaatikoita?

Ei meilläpäin ole. Asutaan "maalla".

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käytännössähän se menee niin että kun vastikkeita jää maksamatta jossain vaiheessa taloyhtiö ottaa asunnon hallintaan ja myy sen. maksamattomat laskut kuitataan myyntihinnasta

tällöin tärkeää on tietysti se että asunto on alueella jolla kauppa käy. 

Sori, taloyhtiö ei voi myydä sitä asuntoa.

Antaa vuokralle kyllä siksi kunnes velat kuitattu. Vaatii huomautuksia, ja sitten erillisen yhtiökokouksen jotta käräjäoikeudelle saadaan vaade vietyä.

Kannattaa olla osaava isännöitsijä, faijan taloyhtiössä isännöitsijä oli jättänyt perimättä 12(!!!!!!) kuukauden vastikkeet eikä ollut kertonut hallitukselle.

Vierailija
24/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku näki puuhastelusi, jotta sana lähtee kiertämään taloyhtiössä millainen mielenterveystapaus talosta löytyy. Osaavat naapurisi sitten varautua aivan lopulliseen sekoamiseesi, kuten sinäkin jaksat varautua heidän kuviteltuihin ja mahdollisiin rahavaikeuksiin. Päälääkettä saa lääkäristä, hae.

Vierailija
25/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on viestintäsalaisuuden rikkomista. Toisen postit eivät kuulu sinulle.

Vierailija
26/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Kånalassa? Meitin yhtiössä on näet vastaava case.

Mä olin jo aikeissa kirjoittaa että onneksi asun Hesingissä, täällä ei kyttäillä naapureiden posteja, mutta näköjään kyttäillään. No, onneksi en asu Konalassa.

Posteja ei kytätä vaan ihan tiedetään, että fyrkat tiukilla. Me osaamme jutella naapurien kanssa.  Itseasiassa ei ap voi olla täältä sillä meillähän on lukittavat postilaatikot kuten 95% stadilaisista on.

Mistä tiedätte sellaisen?

Vierailija
27/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku näki puuhastelusi, jotta sana lähtee kiertämään taloyhtiössä millainen mielenterveystapaus talosta löytyy. Osaavat naapurisi sitten varautua aivan lopulliseen sekoamiseesi, kuten sinäkin jaksat varautua heidän kuviteltuihin ja mahdollisiin rahavaikeuksiin. Päälääkettä saa lääkäristä, hae.

Et taida nähdä oikein missä suunnassa tässä se ongelma on? Olen vain huolissani, sekä omista että myös naapurini rahoista. Sitä paitsi en koskaan ole avannut posteja vaan katsonut vain ulkopuolelta.

ap

Vierailija
28/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida nähdä oikein missä suunnassa tässä se ongelma on? Olen vain huolissani, sekä omista että myös naapurini rahoista. Sitä paitsi en koskaan ole avannut posteja vaan katsonut vain ulkopuolelta.

ap

Olet siis käynyt hänen postilaatikollaan?

Vierailija
29/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisellä tasolla: kannattaa hakeutua hoitoon, jos elämä pyörii naapurin tekemisten ja olemisen ympärillä. Tuo ei ole tervettä millään tasolla ja tuo on jopa rikollista touhua.

Oletko se sama, joka aiemmassa ketjussa loppukesästä kyttäili kaihdinten asentoa ja seuraili, kuinka usein naapurisi vie roskia? Miksi sinua kiinnostaa naapurisi elämä?

Vierailija
30/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka v tun sekopää menee katsomaan toisten posteja?

Vierailija
31/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modet: tapauksen voisi vinkata eteenpäin.

Vierailija
32/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein olet käynyt hänen postilaatikollaan?

Vierailija
33/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

#poliisi

#nettipoliisi

Vierailija
34/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytännössähän se menee niin että kun vastikkeita jää maksamatta jossain vaiheessa taloyhtiö ottaa asunnon hallintaan ja myy sen. maksamattomat laskut kuitataan myyntihinnasta

tällöin tärkeää on tietysti se että asunto on alueella jolla kauppa käy. 

EEEHHHEEEI!

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta myydä asuntoa vaan ottaa se hallintaan määräajaksi ja vuokrata ulkopuoliselle. Käytännössä taloyhtiö saa vastikkeen vuokralaiselta (ja velaksi jääneet vastikkeet), mutta varsinaiset muut tuotot vuokraamisesta menevät asunnon omistajalle eli taloyhtiön osakkaalle. Toisin sanoen taloyhtiö ei voi ryöstää osakkaan osuutta vaan kuitata tappiot vuokraamalla sen.

Mutta eikö huostaanotto lopu, kun vastikevelka ja mahdolliset muiden osakkaiden ylimääräiset vastikkeet taloyhtiön maksukyvyn turvaamiseksi on maksettu? En tiedä! Meidän (isossa) taloyhtiössä taisi mennä 9 kuukautta, ennenkuin huoneisto otettiin haltuun ylimääräisesssä yhtiökokouksessa. Laissa varmaan joku määräaika, ennenkuin haltuunotto voidaan suorittaa.

Noin pienessä taloyhtiössä voit siis joutua maksamaan ylimääräisiä vastikkeita, jos taloyhtiön talous kuralla, mutta saanet alennusta, kun haltuunotettun huoneiston käypä vuokra on kattanut taloyhtiön tappion ja maksamasi ylimääräiset vastikkeet.

Kysy isännöitsijältä ja jos hän esim. yksi osakkaista, ei varmaan osaa vastata, mutta Isännöitsiliiton sivuilta löytynee faktatieto.

Vierailija
35/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitutaanpas vähän nyt :). Kumpihan tässä on enenmmän rikollinen: naapurini, joka on elänyt yli varojensa, eikä ole kerännyt riittävää taloudellista puskuria, vai minä joka olen sattumalta nähnyt naapurini posteja kun niitä on vahingossa silloin tällöin jaettu omaan laatikkooni?

ap

Vierailija
36/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpas vähän nyt :). Kumpihan tässä on enenmmän rikollinen: naapurini, joka on elänyt yli varojensa, eikä ole kerännyt riittävää taloudellista puskuria, vai minä joka olen sattumalta nähnyt naapurini posteja kun niitä on vahingossa silloin tällöin jaettu omaan laatikkooni?

ap

Sinä.

Ja äsken "vähän vilkaisit" naapurin postilaatikkoon.

Vierailija
37/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatketa tätä enää. Tämä on provo.

ap

Vierailija
38/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Seliseli. Itse myönsit, että olit katsellut posteja, sillä laatikkoon oli pääsy.

Itsellänikin on riesanani myös henkilö, joka kiusaa ja joka on liian kiinnostunut äärimmäisen tylsästä elämästäni, joten tällainen aloitus nostaa karvat pystyyn. Toisten posteja ei tutkita. Piste.

Vierailija
39/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jatketa tätä enää. Tämä on provo.

ap

Ei mene läpi.

Vierailija
40/49 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa, jos ap:n kaltaisia on olemassa.

Moderaattorit: vinkatkaa eteenpäin.