Pitääkö paikkansa, että korkeakoulutut uraäidit palaavat pian vanhempainvapaan
jälkeen töihin ja vähemmän koulutetut äidit jäävät lastensa kanssa kotiin.. Tuo keskustelu 1-vuotiaan hoitopäivistä sai mut pohtimaan, että pitääkö tämä yleistys paikkaansa vai ei?
Kommentit (36)
Itse palasin töihin kun lapseni olivat 1v2kk ja 1v1kk, ainakin tuen stereotypiaa siinä mielessä.
Pitää paikkansa munkin ystäväpiirissä ja omalla kohdallani (olen tohtori/yliopistotutkija). Luultavasti asiaan vaikuttaa se, että korkeakoulutetut miehet myös tuntuvat jäävän hanakammin hoitovapaalle. Ja mikäs siinä, kun korkea koulutus usein myös tarkoittaa naisella korkeampaa palkkaa, eli mies voi hyvin jäädäkin kotiin.
Olen maisteri ja olen viettänyt elämästäni kuusi vuotta kotiäitinä. Mieheni on ollut koti-isänä puoli vuotta. Päätös lasten hoitamisesta kotona syntyi vaiston, lapsieni tuntemisen, tieteelliseen tietoon perehtymisen ja hoito-oloihin perehtymisen yhteistuloksena. Kauan kerkeän olla palkkatöissäkin. :)
Meillä hoidettiin pitkään kotona. Samoin toimivat kaikki akateemisesti koulutetut äidt täällä arvoalueella. Nopeasti töihin palasivat yo-pohjalla toimistotöitä vääntävät äidit.
Ainakin mun tuttavapiirissä näin on. Itse olen ihan vaan sairaanhoitaja ja olen mennyt töihin lasten ollessa 2v.
Mua muuten ärsyttää ihan pirusti, että taas kirjoitellaan vain äideistä ja heidän ratkaisuistaan. On kai niillä lapsilla usein isäkin, joka voi vuorostaan jäädä kotiin. Itse en ainakaan ole persus ruvella itseäni tohtoriksi asti lukenut, jotta olisin vuosikaudet kotona.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:41"]Mua muuten ärsyttää ihan pirusti, että taas kirjoitellaan vain äideistä ja heidän ratkaisuistaan. On kai niillä lapsilla usein isäkin, joka voi vuorostaan jäädä kotiin. Itse en ainakaan ole persus ruvella itseäni tohtoriksi asti lukenut, jotta olisin vuosikaudet kotona.
[/quote]
Tämä siis vastaajalta nro 13
Olen itse juristi ja tuntemani juristiäidit on kaikki (paitsi ne jotka on saaneet toisen tai kolmannen lapsen heti perään) palanneet viimeistään vuoden päästä lapsen syntymästä töihin.
Minun tuttavapiirissäni korkeasti koulutetut PARIT jakavat hoitovastuun. Äiti saattaa palata töihin varhain, mutta isä jää joksikin aikaa hoitovapaalle. Ihmettelen samaa, miksi tässä puhutaan taas vain äideistä?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:40"]
Meillä hoidettiin pitkään kotona. Samoin toimivat kaikki akateemisesti koulutetut äidt täällä arvoalueella. Nopeasti töihin palasivat yo-pohjalla toimistotöitä vääntävät äidit.
[/quote]
Onko näillä akateemisilla työtä johon palata tai ura? Olen huomannut omassa tuttavapiirissäni, että akateemiset pätkätyöläiset ja humanistisilla aloilla olevat palaavat hitaammin työelämään, kun taas uran omaavat akateemiset palaavat nopeammin takaisin työpaikalleen.
No kyllä se on kaikissa tutkimuksissa tullut ilmi, että korkeakoulutetut palaavat kaikista vanhemmista töihin aikaisimmin.
On, itse asiassa tekevätkin töitä koko ajan. Lääkäreitä, arkkitehtejä, psykologeja, mainosväkeä, yeittäjiä. Itsellänikin oma firma, jota pyöritin lasrenhoidon ohessa.
On, itse asiassa tekevätkin töitä koko ajan. Lääkäreitä, arkkitehtejä, psykologeja, mainosväkeä, yeittäjiä. Itsellänikin oma firma, jota pyöritin lasrenhoidon ohessa.
riippuu myös varmaan siitä, mitä on "palaa töihin". Esim. mun tuttavapiirissä on lääkäreitä, jotka on saattanut palata töihin lapsen ollessa esim. 2 v, mutta niin, että tekee kaksi päivää viikossa, jolloin taas esim. isä tekee etätöitä kotona tai mummi on hoitamassa tai... eli asiat järjestetään niin, että äiti ei palaa kokoaikaiseen työhön ja lapsen ei tarvitse mennä päiväkotiin.
Just kerran puistoporukan kanssa naureskeltiin kuinka meitä oli siinä lääkäriä, lakimiestä, psykologia, markkinointialan asiantuntijaa sekä kasvatusalan asiantuntijaa ja muitakin akateemisen tutkinnon omaavia, jotka olivat olleet jo useampia vuosia kotiäiteinä tai ainakin osittaisina sellaisina, lapset ilman päivähoitoa siis. Kyllä se meidän porukassa tuntui olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.
Olennaista on varmaan se "uraa tekevä" eikä se akateemisuus.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:47"]
riippuu myös varmaan siitä, mitä on "palaa töihin". Esim. mun tuttavapiirissä on lääkäreitä, jotka on saattanut palata töihin lapsen ollessa esim. 2 v, mutta niin, että tekee kaksi päivää viikossa, jolloin taas esim. isä tekee etätöitä kotona tai mummi on hoitamassa tai... eli asiat järjestetään niin, että äiti ei palaa kokoaikaiseen työhön ja lapsen ei tarvitse mennä päiväkotiin.
Just kerran puistoporukan kanssa naureskeltiin kuinka meitä oli siinä lääkäriä, lakimiestä, psykologia, markkinointialan asiantuntijaa sekä kasvatusalan asiantuntijaa ja muitakin akateemisen tutkinnon omaavia, jotka olivat olleet jo useampia vuosia kotiäiteinä tai ainakin osittaisina sellaisina, lapset ilman päivähoitoa siis. Kyllä se meidän porukassa tuntui olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.
Olennaista on varmaan se "uraa tekevä" eikä se akateemisuus.
[/quote]
Just kerran puistoporukan kanssa naureskeltiin kuinka meitä oli siinä lääkäriä, lakimiestä, psykologia, markkinointialan asiantuntijaa sekä kasvatusalan asiantuntijaa ja muitakin akateemisen tutkinnon omaavia"
:D:D:D Kuulostaa painajaiselta! "Me vähän naureskeltiin"
Niin että mitä naureskelitte? Sitä, että olette liian pro kotiäideiksi vai?
Minun tuttavapiirissä ei pidä paikkaansa. Pikemminkin päinvastoin, vähän koulutetut joutuneet pian töihin taloudellisista syistä. Itse olen korkeasti koulutettu uraäiti ja esikoisen kanssa olin kotona 3 v, nyt kuopuksen kanssa tarkoitus olla reilu 2v. Työpaikka on odottamassa, sinne ehdin vielä, mutta lapset on pieniä vain kerran.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:50"]Niin että mitä naureskelitte? Sitä, että olette liian pro kotiäideiksi vai?
[/quote]
No onhan tuo tietyllä tavalla koulutuksen ja verovarojen hukkaan heittämistä. Koulutus on hemmetin kallista Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:50"]Niin että mitä naureskelitte? Sitä, että olette liian pro kotiäideiksi vai?
[/quote]
No onhan tuo tietyllä tavalla koulutuksen ja verovarojen hukkaan heittämistä. Koulutus on hemmetin kallista Suomessa.
Omassa lähipiirissäni näin.