Miksi ihmiset eivät käytä maskia julkisilla paikoilla?
Kävin isossa marketissa, jossa minun lisäkseni vain muutamalla asiakkaalla oli maski. Asumme alueella, jolla korona on kiihtymisvaiheessa. Haluaisin kuulla, miten joku perustelee sen, ettei käytä maskia ihmisjoukossa liikkuessaan. Minusta syynä ei ole mikään muu kuin täydellinen piittaamattomuus muiden terveydestä. Edelläni kassalla oli iäkäs pariskunta, jolla oli ostoskori täynnä olutta, ja kassalta ostettiin vielä tupakkaa. Ilman maskeja tietysti kumpikin. Jos elämäntavat ovat jo muutenkin rempallaan, näyttää olevan yhdentekevää, tuleeko korona ja tappaa. Olen ollut jo pitkään huolissani suomalaisten lukutaidosta, ja huoli vain kasvaa: on näköjään ylivoimaista ymmärtää lukemaansa ja kuulemaansa, kun puhutaan maskisuosituksesta.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että joku vieläkin puhuu koronasta ja sen vaarallisuudesta kuoleman kautta. Johan tuo on WHO:n ja THL:nkin toimesta todettu, että kuolleisuus on maksimissaankin samaa tasoa influenssan kanssa. Vaarallisuus perustuu ihan muihin asioihin.
Niin, uusi maailmanjärjestys ja ihmisten oikeuksen rajoittaminen, se se vasta on vaarallista.
??? En ole mikään nwo-hörhö. Puhun nyt esimerkiksi pitkittyneistä oireista, jälkitaudeista ja sairaalahoidon tarpeesta. Tästä puhui THL:n Hanna Nohynek tällä viikolla Iltalehden Päivärinta -ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttivätkö he siltä, että syövät suositusten mukaisesti puoli kiloa kasviksia päivässä? Jos eivät, eivät siis piittaa omasta terveydestään. Jos eivät piittaa omasta terveydestään, miksi kuvittelet heidän piittaavan muidenkaan terveydestä?
Puoli kiloa kasviksia ei kerro terveestä ravinnosta yhtään mitään, se on vain mantra, jota toitotetaan ilman mitään perusteita. Toisekseen jonkun ruokakori ei ilmaise mitään ostajan syömisistä. Itse tilaan kotiinkuljetuksella ruuan, mutta lonkerot joudun itse kaupasta hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta maskittomia kohtaan. Ilmoitettu asiattomaksi.
Mitä asiatonta on siinä, että huomauttaa aiheestakin siitä, etteivät ihmiset noudata terveyssuosituksia, kun kyseessä on pahimmillaan tappava tauti? Aloitusviesti on asiallinen ja täyttä totta.
Ei ole totta, eikä ole mitenkään varmaa, että suurimman osan väärin pitämät retaleet naamalla estäisivät yhtään mitään.
Haukkuminen ei ole asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta maskittomia kohtaan. Ilmoitettu asiattomaksi.
Mitä asiatonta on siinä, että huomauttaa aiheestakin siitä, etteivät ihmiset noudata terveyssuosituksia, kun kyseessä on pahimmillaan tappava tauti? Aloitusviesti on asiallinen ja täyttä totta.
Minkälaisia hyötyjä ajattelit tuolla huomauttelulla saavuttavasi? Veikkaan, että lopputuloksena on lähinnä vastareaktio. Kaikki eivät syystä tai toisesta tule maskia koskaan käyttämään ja sille et voi yhtään mitään.
Koska puoli vuotta mentiin suosituksella että ei maskeja. Voi olla vaarallista jne. Hyvin meni eka aalto ilman. Toka aalto ja pöpö heikentynyt.
Maskilla lähinnä voit itse suojata sitä, ettet mahdollisena taudin kantajana tartuta lisää porukkaa.
Kuten sanottu maskissa on myös isot riskit jos sitä ei käytä oikein. Maskiin ei saisi koskea käytön aikana ja turvaväleistä huolehtia ja käsihygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kun poistetaan ilmiannon ansiosta, niin sanon, että terve ihminen ei maskia tarvitse. En käytä, koska olen terve.
Eikö ole hankalaa joka päivä ottaa se tikku nokkaan ?
Ja kallistakin, tuskin julkisella päivittäin tekevät ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttivätkö he siltä, että syövät suositusten mukaisesti puoli kiloa kasviksia päivässä? Jos eivät, eivät siis piittaa omasta terveydestään. Jos eivät piittaa omasta terveydestään, miksi kuvittelet heidän piittaavan muidenkaan terveydestä?
Puoli kiloa kasviksia ei kerro terveestä ravinnosta yhtään mitään, se on vain mantra, jota toitotetaan ilman mitään perusteita. Toisekseen jonkun ruokakori ei ilmaise mitään ostajan syömisistä. Itse tilaan kotiinkuljetuksella ruuan, mutta lonkerot joudun itse kaupasta hakemaan.
Samaa mantraa kuin se, että maskeista olisi oikeasti jotain hyötyä. Mä en ottanut kantaa ruokakorin sisältöön , mutta ihan vinkiksi, että Saksasta saa tilattua alkoholijuomia kotiinkuljetuksella. On vielä paljon halvempaakin kuin Suomesta ostettu. Joku keväällä palstalla laittoi linkin ja sen koommin ei ole tarvinnut käydä kaupassa alkoholijuomienkaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mantraa kuin se, että maskeista olisi oikeasti jotain hyötyä. Mä en ottanut kantaa ruokakorin sisältöön , mutta ihan vinkiksi, että Saksasta saa tilattua alkoholijuomia kotiinkuljetuksella. On vielä paljon halvempaakin kuin Suomesta ostettu. Joku keväällä palstalla laittoi linkin ja sen koommin ei ole tarvinnut käydä kaupassa alkoholijuomienkaan takia.
Voitko laittaa sen linkin?
Jos tulee maski pakolliseksi niin käytän sitä samaa joka paikassa enkä pese ollenkaan. Tuuletan sen vain parvekkeella. Yli 70v äitini on tehnyt koko ajan samalla tavalla. Ei pula-ajan ihminen ala maskeja tuhlaamaan eikä meillä pesty mitään ellei siinä ollut näkyvää likaa tai haissut pahalle. Vettäkään meillä ei saanut tuhlata vaan saunassa käynti kerran viikossa riitti kokopesuun ja osapesua muulloin. Oltiin kyllä terveempiä sillä se liika peseminen ja saippuiointi vie luonnollisen happokelmun ihosta ja silloin on alttiimpi kaikille sairauksille. Jos ei likaista raskasta työtä tee niin liika peseminen on ihan turhaa ja jopa haitallista kuivaihoisille. Itse en käytä saippuaa muuta kuin käsien pesuun.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä yksi pöljimpiä syitä ikinä. Maskeja suositellaan melkein kaikkiin tilanteisiin kaikille paitsi lapsille. Kaikki nämä ei ole altistuneita 🙄
Eikös maskia suositella just siksi, että ei tartuttaisi koronavirusta muihin?
Näetkö ihmisestä, onko hänellä korona vai ei? Jos näet, tämä varmaan kiinnostaa tutkijoita.
Koska en ole vielä löytänyt sellaista maskia (kuminauhat ristiin), jonka kanssa näkisin jotain silmälasieni kanssa ilman teippailua. Ihan joka kaupassa käynnin takia ei viitsi teipata haavateipillä kasvomaskia naamaan, mitä joudun tekemään _jotta voin työskennellä_ niiden lasieni kanssa.
Salaa tosin toivon, että korona tervehdyttää meidän huoltosuhdetta tässä samalla. Mutta ei nyt aleta ajatuspoliiseiksi kuitenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Jos joku käyttää maskia, niin oletan, että hänellä on korona, tai on altistunut sille. Itse en ole.
Toivottavasti ymmärrät pysyä myös etäällä, muuten saatan nostaa maskia ja hönkästä suoraan päin näköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkostore
https://alkostore24.com/fi/
Ja toinen on Netpris
https://www.netpris.net/alkoholi.html
On varmasti muitakin, mutta mä olen käyttänyt näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä yksi pöljimpiä syitä ikinä. Maskeja suositellaan melkein kaikkiin tilanteisiin kaikille paitsi lapsille. Kaikki nämä ei ole altistuneita 🙄
Eikös maskia suositella just siksi, että ei tartuttaisi koronavirusta muihin?
Näetkö ihmisestä, onko hänellä korona vai ei? Jos näet, tämä varmaan kiinnostaa tutkijoita.
En tietenkään näe eikä näe kukaan muukaan. Mutta jokainen tietää itse, onko ollut sellaisissa tilanteissa, joissa olisi voinut altistua koronavirukselle. Keväällä annetut ohjeet (turvavälit, käsienpesu jne) eivät ole kadonneet yhtään minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkostore
Ja toinen on Netpris
On varmasti muitakin, mutta mä olen käyttänyt näitä.
Kiitos, nyt maskihullut voi rauhoittua mun osalta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkostore
Ja toinen on Netpris
On varmasti muitakin, mutta mä olen käyttänyt näitä.Kiitos, nyt maskihullut voi rauhoittua mun osalta :)
Ainakin Netprisistä tulee toimitus kotiovelle reilussa viikossa, alle kahdessa kuitenkin. On tietysti mahdollista, että kun eri puolilla Eurooppaa aletaan taas tekemään kaikenlaisia rajoituksia, noissa liikkeissä tilausten määrä taas kasvaa ja sen vuoksi toimitus voi kestää pidempään.
Maskiurpot ne jaksaa jauhaa, ilmeisesti typerän kangaslappusen pitäminen naamalla tuottaa sellaset endorfiinipöllyt että sen jälkeen voi turvallisesti käydä ravintoloissa ja matkustella koronapesäkkeistä karanteeneista piittaamatta koska MASKI!
90 prosenttia maskia käyttävistä käyttää sitä väärin
En jaksa vastata enää näihin aloituksiin. Ap ajatelkoon mitä ajattelee. Mikäkin pidän apta hyvin umpimielisenä ääliönä.