Siinäpä sen taas huomaa "ystävien" arvostuksen, jos et ole facessa.
Porukalla päätetään facessa, että silloin ja silloin mennään sinne, kaikki mukaan. Sitten kuuluu "ai nii, me unohdettii sulle ilmottaa ku sulla ei oo sitä facea." Liity sinäki sinne nii näkee suaki joskus porukassa.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:45"]Ei minun kavereista kaikki ole facessa. Ja jos siellä jotakin suunnitellaan, otan heti alussa jo yhteyttä niihin jotka eivät siellä ole. Ihan vain puhelimella soitan :) Jos ei vastata, laitan tekstarin, kerron asiani ja yleensä kaveri soittaa takaisin kun ehtii :)
Sen olen tosiaan huomannut, että osa on unohtanut miten tavataan kavereita livenä. Siellä ne vaan facessa jaarittelee miten menee. Eristäytyvät kotiin koska on niin helppoa facen kautta pitää yhteyttä. Öööh joopasen joo. Ennemmin koko face kiinni ja kasvotusten lätisemään kavereiden kanssa :)
[/quote]Joillakin ei taida olla ystäviä ja kavereita kuin kotikylässään. Minulla on esimerkiksi ystävä ausseissa ja japanissa. Face on erittäin kätevä yhteydenpitoväline heihin.
[/quote]
Voithan sinä soittaa ja tekstailla heille ja laittaa sähköpostia
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:37"]
Mulle tulee sähköpostit reaaliajassa puhelimeen. Sama osoite ollut käytössä n. 15 vuotta. Sama puhelinnumerokin on ollut yli 10 vuotta. Whatsappikin on ollut suurin piirtein siitä lähtien, kun koko sovellus ilmaantui saataville. Eli mut kyllä saa halutessaan kiinni helposti ja nopeasti.
En pidä Facebookista, olin siellä monta vuotta ja sitten vain tajusin, että en tuntenut niistä kaverilistani ihmisistä valtaosaakaan. Lapsuuden koulukaverit on lapsuuden koulukavereita, ei tämän päivän kavereita. Mä pidin jo yhteyttä lapsuudenkavereihini ennen Facebookia, siihen on syynsä miksen pidä yhteyttä kaikkiin. Tämä asia vain hämärtyi Facebookin myötä. Sama pätee muihinkin ihmisiin elämässäni.
Nyt vaalin aitoja ystävyyssuhteitani entistä tarkemmin, osaan arvostaa sitä, että mua arvostetaan. En todellakaan koe olevani parempi ihminen tai arvostele niitä, jotka ovat Facebookissa, se ei vaan sopinut mulle ja onneksi ystäväni ymmärtävät tämän eivätkä ole katkaisseet välejään muhun tämän takia. Toisaalta mulle on jostain syystä kertynytkin kaveripiiriin paljon niitä, jotka eivät ole koskaan Facessa olleetkaan, ehkä me erakot vaan vedetään toisiamme puoleemme =)
[/quote]
Tätä en oikeasti ymmärrä. Jos joku on haalinut kaikki kummin kaimat kaverikseen ja kirjoittelee sinne typeriä päivityksiä, hän kokee yhtäkkiä valaistumisen ja eroaa siitä.
Sen jälkeen vuodatetaan, kuinka typerä paikka se on ja kuinka typeriä ihmiset kirjoittaa sinne.
Oletko ajatellut, että kaikki eivät käytä sitä niin. Minulla on 25 kaveria ja päivittelen todella harvoin. Mutta muutama minulle tärkeä ryhmä siellä on.
Jos on niin typerä, että haalii kaikki vanhat kaverit, se on oma vika, eikä sosiaalisen median vika.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:37"]
Mulle tulee sähköpostit reaaliajassa puhelimeen. Sama osoite ollut käytössä n. 15 vuotta. Sama puhelinnumerokin on ollut yli 10 vuotta. Whatsappikin on ollut suurin piirtein siitä lähtien, kun koko sovellus ilmaantui saataville. Eli mut kyllä saa halutessaan kiinni helposti ja nopeasti.
En pidä Facebookista, olin siellä monta vuotta ja sitten vain tajusin, että en tuntenut niistä kaverilistani ihmisistä valtaosaakaan. Lapsuuden koulukaverit on lapsuuden koulukavereita, ei tämän päivän kavereita. Mä pidin jo yhteyttä lapsuudenkavereihini ennen Facebookia, siihen on syynsä miksen pidä yhteyttä kaikkiin. Tämä asia vain hämärtyi Facebookin myötä. Sama pätee muihinkin ihmisiin elämässäni.
Nyt vaalin aitoja ystävyyssuhteitani entistä tarkemmin, osaan arvostaa sitä, että mua arvostetaan. En todellakaan koe olevani parempi ihminen tai arvostele niitä, jotka ovat Facebookissa, se ei vaan sopinut mulle ja onneksi ystäväni ymmärtävät tämän eivätkä ole katkaisseet välejään muhun tämän takia. Toisaalta mulle on jostain syystä kertynytkin kaveripiiriin paljon niitä, jotka eivät ole koskaan Facessa olleetkaan, ehkä me erakot vaan vedetään toisiamme puoleemme =)
[/quote]
Tätä en oikeasti ymmärrä. Jos joku on haalinut kaikki kummin kaimat kaverikseen ja kirjoittelee sinne typeriä päivityksiä, hän kokee yhtäkkiä valaistumisen ja eroaa siitä.
Sen jälkeen vuodatetaan, kuinka typerä paikka se on ja kuinka typeriä ihmiset kirjoittaa sinne.
Oletko ajatellut, että kaikki eivät käytä sitä niin. Minulla on 25 kaveria ja päivittelen todella harvoin. Mutta muutama minulle tärkeä ryhmä siellä on.
Jos on niin typerä, että haalii kaikki vanhat kaverit, se on oma vika, eikä sosiaalisen median vika.
[/quote]
Jos luet ton mun tekstin ajatuksella, niin huomaat, että aivan erikseen sanoin etten arvostele Facebookin käyttäjiä ;-) MULLE se ei sopinut. Ja kyllä, silloin vuosia sitten tuli tyhmänä hyväksyttyä niitä kaveripyyntöjä myös niiltä, jotka oli joskus menneisyydessään tuntenut. Työyhteisö on iso ja kun hyväksyi pari ekaa, oli vaikea kieltäytyä lopuista. Olin tyhmä ja koen ettei musta olisi vieläkään kieltäytymään läheskään kaikista niistä kaveripyynnöistö, joita mulle tulisi. Ja toisaalta, ne ihmiset, joihin haluan pitää yhteyttä, olen saanut pidettyä ilman Facebookiakin. MINÄ en siis tarvitse Facebookia yhtään mihinkään, joten miksi ihmeessä pitäisin siellä profiilia? Mulla ei ole mitään ryhmää, johon mun siellä pitäisi kuulua, ei ole tiivistä harrastus- tai opiskeluporukkaa. Työpaikalla on siellä suljettu ryhmä ja se oli aivan kauheaa seurattavaa, kun ihmiset kirjoittelivat sinne kännipäissään ja mitä milloinkin.
Mitä se on keltään pois, jos en kuulu yhteisöön, jolla ei ole mulle mitään hyvää annettavaa? Ja miten se, että sillä ei ole mulle mitään tarjottavana, vaikuttaa siihen, etteikö siitä voisi olla sulle paljonkin iloa?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:41"]Facessa saa laitettua viestin kerralla vaikka 100 kaverille, mutta sulle täytyy vaivautua aina, joka asiasta laittamaan erikseen, eri välineellä, koska sä olet niin erityinen? Jonkun täytyy ottaa tehtäväkseen toimia sun sihteerinä/tiedottajana koska sä et periaatteesta voi itse lukea ilmoitustaulua? Voihan siellä olla vaikka salanimellä, jonka jakaa ainoastaan sen parhaan kaverin kanssa.
[/quote]
Tässäpä tuli jo aika hyvin esille se, miksi olen iloinen, että lähdin Facebookista. 100:lle kaverille viesti, kyllähän siinä joukossa tunteekin olevansa henkilö, jonka kanssa halutaan viettää aikaa xD
Mun ystävät jaksaa kyllä naputtaa mulle viestin, kun mua haluavat tavata. Ja mä heille. Ei ole mitenkään ylitsepääsemätön ongelma kenellekään tai siis ongelma ylipäätään. Nykyään kun mut kutsutaab jonnekin, ni tiedän, että mut halutaan paikalle mun itseni takia eikä vain kutsuta sen takia, ku on "hienoa" luoda tapahtuma, jonne saa kutsuttuq mahdollisimman paljon porukkaa, jotta voi todistaa olevansa niiiiin kovin suosittu.
[/quote]
No esim. tässä pari hankaluutta, kun joillain ei ollut fb tiliä
-polttariporukka. Suunnittelimme polttareita kaverillemme. Olemme jo keski-ikäisiä, joten jokaisella on omat kiireet. Oli fb.n kautta helppo heittää ehdotuksia, käykö 12.5 vai 16.5 tapaaminen. Siihen heitti muut ehdotuksia, milloin sopii. Kun sovittiin sitten kaikille sopiva päivä 13.5, piti miettiä, kuka lähettää tekstarin niille, joilla ei ole tiliä. Sitten alkoi vinkuminen, ettei mulle käy se päivä,miks te ootte sen päivän sopineet, kun mun pojalla on jalkapalloharkat. No aloitettiin uusi keskustelu ryhmässä, että sopiiko ja taas sama ruljanssi.
-harrasteryhmä. Kokoontumiset. Kukaan ei ollut ns. sihteeri, eikä johtaja. Eli joku heitti ehdotuksen, että mennään ens viikon keskiviikkona sille kentälle treeneihin. No sitten unohtui laittaa niille facettomille viesti, koska kaikilla ei ollut kaikkien numeroa edes. Ja ketään ei voinut valita viestinviejäksi, joka sitten hoitaa viestittelyn niille, jotka ei olleet ryhmässä. Kun ryhmässämme oli muitakin, kuin bestiksiä, niin en minäkään katsonut tarpeelliseksi ottaa heidän numeroitaan ja ottaa vastuulle sitä, että viestitän erikseen tapaamiset.
[/quote]
Miten ihmeessä te selvisitte ennen facea?
[/quote]
No miten ihmeessä selvittiin ennen juoksevaa hanavettä, sisävessaa, autoja... Jos asioita on kehitetty helpottamaan arjen toimivuutta, miksi niitä ei käytettäisi!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:41"]
Facessa saa laitettua viestin kerralla vaikka 100 kaverille, mutta sulle täytyy vaivautua aina, joka asiasta laittamaan erikseen, eri välineellä, koska sä olet niin erityinen? Jonkun täytyy ottaa tehtäväkseen toimia sun sihteerinä/tiedottajana koska sä et periaatteesta voi itse lukea ilmoitustaulua? Voihan siellä olla vaikka salanimellä, jonka jakaa ainoastaan sen parhaan kaverin kanssa.
[/quote]
Juuri näin! Mikä ihme siinä FB:ssä on niin pelottavaa, ettei sinne voi luoda tiliä? Jotkut kyllä tuntuu karttavan sitä siksi, että "ei oo tarpeeksi kavereita", ihan kuin siellä ei voisi olla jos kaverilistalla ei ole vähintään 300 tyyppiä.
[/quote]
No mulla on ainakin sukulaisia, serkuista vanhoista luokkakaverista ym saisi jo pari sataa, vaan ei kiinnosta. Niin, haluan tehdä toisin kuin muut ja toisekseen en halua antaa ilmaiseksi firmoille tietojani joita ei saa koskaan pois otettua.
Minä en kuulu Facebookiin enkä mihinkään muihinkaan appseihin tai grammeihin tai mitä ovatkaan. En ole tuntenut tarvetta niihin. Minulla on kännykkä ja sähköposti. Pystyn pitämään hyvin yhteyttä lähellä ja kaukana oleviin ystäviini, ei ole ollut lainkaan ongelmia tavata pienellä tai isolla kokoonpanolla. Lisäksi minusta on paljon kivempaa jutella puhelimessa, kun kuulee ystävän äänen, tai tavata naamatusten, se on sitä oikeaa sosiaalista elämää. Siinä tulee pohdittua kahvikupin äärellä asioita monelta kantilta ja otettua välillä henkilökohtaisempiakin juttuja esille. Keskustellessa saa sellaista sielun sympatiaa, jota ei ruudun välityksellä koe.
Kyllä minulle on ne ilmoittaneet aina, jotka on minut tosissaan mukaan halunneet.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:56"]
Minä en kuulu Facebookiin enkä mihinkään muihinkaan appseihin tai grammeihin tai mitä ovatkaan. En ole tuntenut tarvetta niihin. Minulla on kännykkä ja sähköposti. Pystyn pitämään hyvin yhteyttä lähellä ja kaukana oleviin ystäviini, ei ole ollut lainkaan ongelmia tavata pienellä tai isolla kokoonpanolla. Lisäksi minusta on paljon kivempaa jutella puhelimessa, kun kuulee ystävän äänen, tai tavata naamatusten, se on sitä oikeaa sosiaalista elämää. Siinä tulee pohdittua kahvikupin äärellä asioita monelta kantilta ja otettua välillä henkilökohtaisempiakin juttuja esille. Keskustellessa saa sellaista sielun sympatiaa, jota ei ruudun välityksellä koe.
[/quote]
Kokemukseni mukaan - viisi vuotta Facessa - Fb ei vähennä kasvokkaista kanssakäymistä, vaan lisää sitä.
Esimerkkejä hyödyistä, joita olen itse saanut Facesta yksistään tällä viikolla:
- kotipaikkakunnallani alkoi uusi joogaryhmä, joka perustettiin yksinomaan Fb:n paikkakunnan äitiryhmän ansiosta
- samaisessa ryhmässä tiedotettiin nopeasti paikkakunnalla riehuneesta häiriköstä ja autotiellä hilluneista pikkupojista - oma poika oli yksi näistä...
- sain lainopillista neuvontaa eri paikkakuntien käytännöistä yhdessä työasiassa (suljettu Fb-ryhmä)
- olen katsellut ja inspiroitunut hienoista valokuvista valokuvaryhmässä ja käsitöistä käsityöryhmässä
- olen löytänyt tiedon koirauintimahdollisuudesta ihan lähellä
- rikoin puhelimeni - nyt olen täysin Fb:n kommunikoinnin varassa. Yksityissähköpostia ihmiset lukevat vain jonkun kerran viikossa, Fb on ystävilläni auki koko ajan. Chattaamme siellä, juuri sovimme esim. Leffareissun, en jaksa lähteä taarustamaan kotioville 15 asteen pakkasessa.
- olen lukenut monta, monta hyvää kavereiden linkittämää tai itse tilaamaani lehtijuttua (lehtien nettisivut) ja nähnyt hauskoja tai vaikuttavia kuvasarjoja ja videoita - siis viihdyttänyt itseäni ja sivistynyt)
keskustelut face-ryhmissä tuntemattomien kanssa ovat niin paljon fiksumpia kuin keskustelut täällä. Oman nimen käyttö hillitsee kummasti törkeilyä. Olen siis reilusti tosi juntti, lapsellinen, hölmö ja ties kitä kaikkea, kun tykkään Facebookista! :)
[/quote]
Kokemukseni mukaan - viisi vuotta Facessa - Fb ei vähennä kasvokkaista kanssakäymistä, vaan lisää sitä.
- kotipaikkakunnallani alkoi uusi joogaryhmä, joka perustettiin yksinomaan Fb:n paikkakunnan äitiryhmän ansiosta
- samaisessa ryhmässä tiedotettiin nopeasti paikkakunnalla riehuneesta häiriköstä ja autotiellä hilluneista pikkupojista - oma poika oli yksi näistä...
- sain lainopillista neuvontaa eri paikkakuntien käytännöistä yhdessä työasiassa (suljettu Fb-ryhmä)
- olen katsellut ja inspiroitunut hienoista valokuvista valokuvaryhmässä ja käsitöistä käsityöryhmässä
- rikoin puhelimeni - nyt olen täysin Fb:n kommunikoinnin varassa. Yksityissähköpostia ihmiset lukevat vain jonkun kerran viikossa, Fb on ystävilläni auki koko ajan. Chattaamme siellä, juuri sovimme esim. Leffareissun, en jaksa lähteä taarustamaan kotioville 15 asteen pakkasessa.
- olen lukenut monta, monta hyvää kavereiden linkittämää tai itse tilaamaani lehtijuttua (lehtien nettisivut) ja nähnyt hauskoja tai vaikuttavia kuvasarjoja ja videoita - siis viihdyttänyt itseäni ja sivistynyt)
keskustelut face-ryhmissä tuntemattomien kanssa ovat niin paljon fiksumpia kuin keskustelut täällä. Oman nimen käyttö hillitsee kummasti törkeilyä. Olen siis reilusti tosi juntti, lapsellinen, hölmö ja ties kitä kaikkea, kun tykkään Facebookista! :)
[/quote]
Tälleen minäkin Facea käytän. Asialliaet keskustelut tuntemattomien kanssa ovat loistavia, mutta niin ovat myös turhat lätinät ja linkittelyt kavereiden kanssa privaviestein.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
Tälleen minäkin Facea käytän. Asialliaet keskustelut tuntemattomien kanssa ovat loistavia, mutta niin ovat myös turhat lätinät ja linkittelyt kavereiden kanssa privaviestein.
[/quote]
Haukkukaa nyt nämäkin hörhöt? Kaikki nuo asiat voi tehdä muilla tavoin, mikseivät tee??
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Haukkukaa nyt nämäkin hörhöt? Kaikki nuo asiat voi tehdä muilla tavoin, mikseivät tee??
[/quote]
Minä en tarvitse tällaisia ryhmiä ja joogaryhmiä. Minun poikani ei rieku keskellä tietä, joten en tarvitse tällaisia ryhmiä ja keskusteluja. Minulla on oikea elämä ja en vietä sitä koneen ääressä roikkumalla ja typeriä keskustelemalla.
Olen aidosti läsnä töissä ja kotona lasten kanssa ja siivoan aidosti ja kotona on siistiä, kun en roiku tyhjänpäiväisissä ryhmissä. Lapseni ovat kilttejä ja en tarvitse tietoa kylällä liikkuvista pedofiileistä, koska lapseni eivät kulje yksin missään. Olen aidosti heidän tukenaan ja läsnä koko ajan.
Ystäväni ovat jaksavia ja ehtivät kipaista ovellani, jos heillä on jotain asiaa.
En tarvitse ystäviä mantereen toiselta puolelta. Jos olisi, he voisivat kirjoittaa paperikirjeen, missä olisivat aidosti läsnä.
Olen niin aidosti läsnä koko ajan ja en tuhlaa aikaani koneella roikkumassa ja päivittelemässä hassuja kuvia ja mietelauseita, mitä' koko typerä fb on täynnä ja itsensäkehumista ja yrittämistä osoittaa, että olen parempi, kuin ne tuhat tutun tuttua, joita on kavereina.
En halua eri firmojen tietää, missä olen kouluni käynyt ja mikä on pankkitilin numeroni ja sosiaaliturvatunnukseni ja veriryhmäni, enkä halua lapsieni alastonkuvia pedofiilien sivuille.
Minä olen saanut aitoja ja läsnäolevia ystäviä ihan aidosti ja en tarvitse siihen typeriä nettejä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:33"]
Sitä en ymmärrä, miksi ihmisten mielestä FB vie ykstyisyyden. Totta kai se vie, jos a) laittaa sinne kaikki tiedot sotusta alkaen ja b) tekee profiilistaan kokonaan julkisen. Jos ei laita sinne muuta kuin profiilikuvan (joka sekin voi olla vaikka kukkanen) eikä kerro itsestään muuta kuin nimen (eikä sekään ole pakollinen, sen voi myös keksiä), niin mihin ne huippusalaiset yksityistiedot voisivat vuotaa? On ihan omaa tyhmyyttä, jos menee laittamaan Faceen tai nettiin ylipäätään jotain sellaista, mitä ei voisi näyttää mummolleen tai pomolleen!
[/quote]
Etkö tiedä, että fb säännöissä kielletään käyttämästä väärää nimeä? Edes lempinimi ei ole sallittu. Jos fb epäilee tai saa tietää, että joku on siellä väärällä nimellä, hänen tilinsä suljetaan.
Ei minulla olisi mitään sellaista palvelua vastaan johon voisin liittyä anonyyminä ja itse hallita mitä tietoja jakaa ja kenelle. Sellainen palvelu olisi aivan loistava. Harmi ettei kukaan ole keksinyt sellaista. Tai yrittihän jotkut mutta hanke on nyt kariutunut. Tai kariutettu.
Mieti tarkkaan. Miksi jollein amerikkalaiselle yritykselle on niin hiivatin tärkeää, että olet siellä omalla nimelläsi? Aina sanotaan, että joo varmaan jotain NSA:ta hirveesti kiinnostaa mitä joku tavis perheenäiti puuhailee mutta niinhän niitä näyttää kiinnostavan. Senhän takia niitä tietoja kerätään.
Miksi ei ole palvelua johon voisi liittyä anonyymisti? Miksi se on joillekin suuri uhka, että ihmiset voisivat verkottua ja pitää yhteyttää ilman isoveljen valvovaa silmää?
Hiljenitte kun esitin hyviä kysymyksiä.
-89
Ei jeesus mitä ruikutusta ja ylidramatisointia. "Minä en ainakaan jaa tietojani minnekään, minä en halua feikkiystäviä...". No jumalauta ei sinne mitään oikeita tietoja itsestä tarvitse laittaa, ei tarvitse julkaista yhtään mitään jos ei halua, ei tarvitse lisätä kavereita jos ei halua. Sun nimi voi olla Kaila Riukkujärvi ja ystävinäsi voi olla Saila, Jenni ja Marketta niin että tiedät koska tehdään retki Tampereen kesäteatteriin.
"Tosi" hyviä kysymyksiä 89 :D jos hetken vaivaat päätäsi, niin keksit varmasti ratkaisun itse. (Pssst, esim. täällä av:lla huomaa hyvin miksi olisi suositeltavaa esiintyä oikealla nimellään) ja kyllä niitä anonyymejäkin verkostoitumisia on. Lisäksi hyvin on Facebookista kansannousujakin liikkeelle lähtenyt vaikka foliohattuja pelottaa. ;)
Itse käytän mm. Facebookia, Twitteriä, pinterestiä, whatsappia, tumblr:ää, instagramia, sms:iä yms. kaikkia sekaisin onnistuneena keitoksena.
Ne tutut joille pitäisi lähettää orjan päänahkaan raapustettu viesti kuten "ennenvanhaan", ovat kyllä hiukan jääneet vähälle yhteydenpidolle, minusta kun tuo on hiukan epähumaania.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:23"]
"Tosi" hyviä kysymyksiä 89 :D jos hetken vaivaat päätäsi, niin keksit varmasti ratkaisun itse. (Pssst, esim. täällä av:lla huomaa hyvin miksi olisi suositeltavaa esiintyä oikealla nimellään) ja kyllä niitä anonyymejäkin verkostoitumisia on. Lisäksi hyvin on Facebookista kansannousujakin liikkeelle lähtenyt vaikka foliohattuja pelottaa. ;)
Itse käytän mm. Facebookia, Twitteriä, pinterestiä, whatsappia, tumblr:ää, instagramia, sms:iä yms. kaikkia sekaisin onnistuneena keitoksena.
Ne tutut joille pitäisi lähettää orjan päänahkaan raapustettu viesti kuten "ennenvanhaan", ovat kyllä hiukan jääneet vähälle yhteydenpidolle, minusta kun tuo on hiukan epähumaania.
[/quote]
Minä tiedän kyllä miksi fb saa liittyä vain omalla nimellä mutta tiedättekö te?
No on kummallista, jos noin maailma pyörii yhden nettisivun ympärillä, ettei voi sen ulkopuolelle avata silmiään. Sen takia kyseiseltä sivustolta lähdinkin, kun ihmiset elävät niin syvällä siellä virtuaalimaailmassa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:49"]
[/quote]
Minusta on kiva tehdä käsitöitä täällä kotona. Valokuvaan myös mielelläni ja käyn valokuvanäyttelyssä yhdessä kaverini kanssa. Voin päivitellä riehuvia kakaroita kaiket päivät töissä ihan kasvotusten muiden kanssa. En halua harrastaa virtuaalijoogaa, ja lainopillista neuvontaa saan maksuttomasti omalta liitoltani. Luen mieluiten paperilehtiä, ja netistä saa kyllä tiedon koirauintimahdollisuudesta ilman FB:iakin, tai tarvittaessa vaikka vastaantulevalta koiranulkoiluttajalta. En näe mitään syytä, miksi FB:ssä pitäisi olla.
En tarvitse viittäsataa "ystävää" ympäri maailmaa, minulle riittää ihan hyvin nuo viisi oikeaa ystävää, joiden kanssa puhun puhelimessa tai tavatessamme oikeasti.
En halua kirjoitella minulle tapahtuneista asioista tai ladata valokuvia perheestäni millekään hakkeroitavalle sivustolle. En halua, että jokin nettisivusto etsii signaalisanoja teksteistäni ja myy tiedot suomalaisille mainostajille, jotka sitten hukuttavat minut yksilöidyn mainosprofiilin mukaisiin mainoksiin postitse tai puhelimitse (niin kauan kuin kyseinen ammattikunta vielä on olemassa).
Eikä FB:hen liittymistä kannusta varsinkaan se, ettei sitä omaa tiliään saa oikeasti koskaan sieltä suljettua vaan se on olemassa aina ja ikuisesti, vaikka sen laittaisikin passiivitilaan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:07"]
Ap on oikeassa, eilä osa vastaajista sitä ymmärrä. Kenenkään ei ole pakko julkistaa itsestään ja elämästään tietoja NSA:lle ja liudalle ns. Ystäviä (joukossahan on väistämättä paljon tutun tuttuja).
Jos joku kokee sen erikoisuuden tavoitteluksi ja nirppanokkaisuudeksi, niin voi voi, se luulo kertoo enemmän luulijasta itsestään.
fakta on, että asiat muistaa, jos ne kokee muistamisen arvoisiksi. Simple as that. Jos joku ei muista kertoa tapaamisesta jollekulle, se kertoo ihan selvästi, ettei hän pidä sen ihmisen mukanaoloa tärkeänä. Eli ap oli ihan oikeassa....
[/quote]
Minä olen kanssa siitä ollut hyvin huolissani, että NSA on kiinnostunut polttariporukkamme viestittelystä ja vakoilee kaikin tavoin. Polttariohjelmamme on erittäin salainen, joten en halua sen joutuvan ilkeiden vakooja-agentti-setien käsiin. Olen alkanutkin käyttämään foliohattua, koska se suojaa vakoilulta.
[/quote]
On ihmisiä, jotka eivät tietosuojasyistä halua olla netissä kuin pakottavista syistä. Heidän työnsä voi vaatia nettinäkyvyyden minimointia turvallisuussyistä tai siksi, että työ on salaista. Tällaiset ihmiset eivät halua (tai eivät jopa saa) käyttää Facebookia, koska sen kautta heidän kaveripiirinsä pystyttäisiin selvittämään liian helposti. Tällaisia saattavat olla esimerkiksi merkittävät johtajat ja tietyissä tehtävissä toimivat poliisit ja sotilaat. Yksi tuttu ei kuulemma puhu edes puhelimessa mistään työhönsä liittyvästä ja suurimmasta osasta työstään hän ei puhu edes puolisolleen saati sitten kavereille. Hänet löytää kyllä netistä nimellä hakemalla, mutta sielläkin kaikki maininnat ovat työhön liittyviä tiedotteita ja lehtijuttuja.
[/quote]
Kuinkahan työnantaja saa selville esimerkiksi ryhmässämme olevasta paavo Pesusienestä, Uuno turpapurosta ja Kaino Sielusta. Huh, nyt varmaan tulee potkut heille, vaikka kukaan meistä ei edes tiedä heidän oikeaa henkilöllisyyttä.
On se työnantaja ihmeellinen, kun noin saa tongittua tuosta itsekehun ja itsensäylistämisen viidakosta omat työntekijät :)