Mites tämä nykynuorten itsenäistyminen oikein menee?
Kun nuori haluaa muuttaa kotoa pois niin meneekö hän sossuun ja sieltä järkätään asunto ja maksetaan vuokra?
Meillä olis kanssa tuommonen parikymppinen nuori mies, opiskelija joka haluaisi päästä omilleen mutta rahaa ja työpaikkaa hänellä ei ole.
Miten menetellään?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:12"]
Kun nuori haluaa muuttaa kotoa pois niin meneekö hän sossuun ja sieltä järkätään asunto ja maksetaan vuokra?
Meillä olis kanssa tuommonen parikymppinen nuori mies, opiskelija joka haluaisi päästä omilleen mutta rahaa ja työpaikkaa hänellä ei ole.
Miten menetellään?
[/quote]
opiskelija-asuntoon
[/quote]Jos paikkakunnalla ei ole sellaisia tai niitä ei saa. Ja saako siellä solussa asua kuinka kauan valmistumisen jälkeen?
Miten menetellään?
[/quote]
AAAAAArgh! Se menee kuule nykynuorilla ihan samalla tavalla kuin entisillä nuorilla. Hommataan opiskelupaikka ja asunto, ja maksetaan ne ihan itse töitä tekemällä, opintotuella ja -lainalla. Tai mennään töihin. Sossu ei ole mikään jokakansalaisen asunnonvälitys, joka automaattisesti hommaa ja maksaa kaiken. Töihin tai sillan alle sanon minä!
Jospa nyt asuisi kotona, kunnes löytäää työtä.
Miksi kummassa sossu mitään järkkäisi??
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:33"]
Miten menetellään?
[/quote]
AAAAAArgh! Se menee kuule nykynuorilla ihan samalla tavalla kuin entisillä nuorilla. Hommataan opiskelupaikka ja asunto, ja maksetaan ne ihan itse töitä tekemällä, opintotuella ja -lainalla. Tai mennään töihin. Sossu ei ole mikään jokakansalaisen asunnonvälitys, joka automaattisesti hommaa ja maksaa kaiken. Töihin tai sillan alle sanon minä!
[/quote]Mut asutaan siis kotona siihen asti kunnes saadaan se työpaikka?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:34"]
[/quote]En mä tiedä. Siksi kysynkin. Minusta välillä tuntuu, että olen pihalla kaikista nykyisistä avustus ynnä muista kuvioista.
Mä aloitin miehen kanssa yhteiselämän miehen työsuhdeasunnossa aikoinaan mutta nykynuoret kun ei saa työsuhteita saati sitten asuntoa niin olen vähän pihalla tosiaan.
No sitten opiskelija vuokraa asunnon yksityisiltä vuokramarkkinoilta, jos paikkakunnalla ei ole opiskelija-asuntosäätiötä. Ei opiskelijalla nytkään ole mikään pakko vuokrata asuntoa opiskelija-asuntosäätiön kautta, mutta monet vuokraavat koska vuokrat ovat siellä yleensä markkinahintoja alhaisempia.
Opiskelijat eivät saa pääasiassa mitään sossusta (pl. ne, joille ei ole luottotietoja ja opintolainaa ei voida tällöin myöntää). Opiskelija saa opintotukea, joka on maksimissaan nettona 469 euroa. Tämä opintotuki sisältää opintorahan sekä asumislisän. Asumislisä on maksamissaan n. 201 euroa eli kallista vuokra-asunto ei kannata ottaa koska asumislisä (opiskelijan asumistuki) on niin pieni. Tuo 469 euroa on siis korkeakouluopiskelijan opintotuki (ilman lainaa), amisopiskelijalla opintotuki on vielä pienempi. Jos tuo raha ei riitä, tulee opiskelijan turvautua opintolainaan, sossusta ei pääosin saa mitään.
Opiskelija-asuntosäätiöissä (ainakin osassa) saa käsittääkseni asua valmistumisen jälkeen puoli vuotta, jonka jälkeen on pakko muuttaa pois.
Ostakaa sille oma kämppä ja muuttaa sitten siihen. Mutta jos poika on yhtä avuton kuin äitinsä ottamaan asioista selvää, niin miten kuvittelet että pärjää omillaan?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:38"]
[/quote]En mä tiedä. Siksi kysynkin. Minusta välillä tuntuu, että olen pihalla kaikista nykyisistä avustus ynnä muista kuvioista.
Mä aloitin miehen kanssa yhteiselämän miehen työsuhdeasunnossa aikoinaan mutta nykynuoret kun ei saa työsuhteita saati sitten asuntoa niin olen vähän pihalla tosiaan.
[/quote]
Opintotuki, opintolaina?
Oikeasti, jos 2-kymppinen ei osaa ottaa näistä asioista selvää, ei hän ole valmis itsenäistymään. Anna asua siellä kotona vaan, tai sitten vaihtoehtoisesti laita se lapsi itse selvittämään tukimuotonsa ja mahdolliset asunnot. Niin kai sitä itsekin piti tehdä taannoin 90-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:38"]
[/quote]
No olet pihalla. Ei oma asunto ole mikään kansalaisoikeus nykyäänkään. Kyllä se pitää ihan itse hommata ja maksaa. Kai se sun aikuinen lapsesi osaa itse ottaa selvää mitä avustuksia on oikeutettu saamaan. Raivostuttaa tuollainen oletus että yhteiskunta hommaisi ja maksaisi kämpät kaikille.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:40"]
Ostakaa sille oma kämppä ja muuttaa sitten siihen. Mutta jos poika on yhtä avuton kuin äitinsä ottamaan asioista selvää, niin miten kuvittelet että pärjää omillaan?
[/quote]En mä ole avuton. Mä kysyn VAUVA-PALSTALTA! Jos täällä ei jotakin tiedetä niin sitä ei tarvitse tietääkään. Suomen paras tietotoimisto.
Vaikutat tosi idiootilta. Toivottavasti poikasi ei ole tullut sinuun, vaikka siltä ehkä näyttää, kun mamman pitää tulla tänään kyselemään yleissivistykseen kuuluvia asioita.... Noloa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:40"]
[/quote]En mä ole avuton. Mä kysyn VAUVA-PALSTALTA! Jos täällä ei jotakin tiedetä niin sitä ei tarvitse tietääkään. Suomen paras tietotoimisto.
[/quote]
Kysyä saa,mutta mieti hyvä ihminen ensin että mitä kysyt! Miksi sä edes oletit voivasi kysyä tuosta? Totta hemmetissä se sun aikuinen lapsesi menee töihin ja hankkii ihan itse asuntonsa.
Tätä saa kun poikalapsien äidit kantaa pojilleen selkä vääränä voileipiä tietokoneelle.
Miksi hyökkäätte täällä noin vahvasti ap:n kimppuun? Hän esitti ihan asiallisia kysymyksiä että miten kannattaisi menetellä. Eihän se ole nykyisenlaisessa tukiviidakossa mikään ihme, että tavallinen ihminen jonka ei ole tarvinnut turvautua erilaisiin tukiin, ei ole tietoinen mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Nykyään kun on vaikka minkälaista tukimuotoa.
Onnea ap:n pojan opiskeluihin! Parempihan pojan on opiskella ja hankkia itselleen ammatti kuin jäädä kotiin makaamaan.
Mitäpä jos muuttaisi tyttöystävän luo.
En usko että tyttöystävää löytyy. Ei osaa edes itseään elättää niin miten olis pillua saanut.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:52"]
Miksi hyökkäätte täällä noin vahvasti ap:n kimppuun? Hän esitti ihan asiallisia kysymyksiä että miten kannattaisi menetellä. Eihän se ole nykyisenlaisessa tukiviidakossa mikään ihme, että tavallinen ihminen jonka ei ole tarvinnut turvautua erilaisiin tukiin, ei ole tietoinen mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Nykyään kun on vaikka minkälaista tukimuotoa.
Onnea ap:n pojan opiskeluihin! Parempihan pojan on opiskella ja hankkia itselleen ammatti kuin jäädä kotiin makaamaan.
[/quote]Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta! Mä lähdin kyllä ihan oikeasti asiaa kyselemään tuon 25v poika makaa kotona -ketjun innoittamana koska meilläkin asia on kohta ajankohtainen mutta mä en ole näissä asioissa ollenkaan ajan hermoilla enkä tiedä miten olisi parasta menetellä.
Se mikä päti 30 vuotta sitten ei ehkä päde enää nykyään.
Itsenäistyminen alkaa siitä, että itse otetaan asioista selvää.
Se menee niin, että nuori opettelee rahan käyttöä kotoa asuessaan. Alaikäiselle vanhempi maksaa tiettyä kuukausirahaa, josta nuori hankkii kaiken tarvitsemansa. (Esim meillä minä maksoin 100 euron kuukausirahalla kaiken muun paitsi harrastukset ja koulukirjat, eli vaatteet, humputukset, bussilipun yms). Jos rahat ei riitä niin kipin kapin töihin (itse kävin iltaisin siivoamassa ja vahtimassa lapsia). Omaan kotiin muutetaan sitten kun kykenee maksamaan sen aiheuttamat kulut (joko käymällä töissä tai opintotuella ja -lainalla) sekä lisäksi hoitamaan itsenäiseen asumiseen liittyvät asiat, eli laskujen maksamisen, siivoamisen, ruoan laittamisen, mitkä toivottavasti on opeteltu kotona vanhempien avustuksella!
Kai nyt jokainen aikuinen ihminen tietää että jos muuttaa kotoa pois siihen tarvitaan asunto, joko vuokra- tai omistus. Ja asunnon saa kun on rahaa maksaa, työpaikka, perintöjä tms. Näin käsittääkseni tavallinen ihminen ajattelee.
Sitten erikseen on se porukka jonka mielestä yhteiskunnan pitää huolehtia kaikesta ja antaa melkein ilmaiseksi kaikki ja jättää meidän muiden maksettavaksi.
Kasvattakaa ihmiset lapsenne ja kasvakaa myös itse siihen että itse hoitaa omat asiansa ja elämänsä. Nyt jo kasvaa uudet sukupolvet joilla ei oikeasta elämästä ole mitään tajua, kuulevat vaan kotona miten sossusta saa, järkyttävää miten kehtaatte antaa lapsillenne sellaisen mallin. Sehän on vain hätäkeino jos ei muuten pysty asioitaan hoitamaan. Kyllä meistä tavallisista olisi kamala häpeä ja iso kynnys jos siihen joutuisi turvaamaan elämänsä.
Miten menetellään?
[/quote]
opiskelija-asuntoon