Voiko määräaikaisen työsuhteen irtisanoa?
Millaisilla ehdoilla? Onnistuuko, jos vaan antaa esimiehelle kirjallisen irtisanomisilmoituksen.
Minkälaista sanktiota tästä seuraa?
Kommentit (6)
Sanktiona voit joutua maksamaan esim. 1-3 kk palkkaa vastaavan summan.
Mutta voi asioista sopiakin.
Vain näillä ehdoilla
- sopimukseen on kirjoitettu irtisanoutumismahdollisuus (itselläni on määräaikainen sopimus jossa on kuitenkin myös irtisanoutumismahdollisuus 2 vk irtisanoutumisajalla)
- työnantaja suostuu työsuhteen lopettamiseen
Mikäli nämä ehdot eivät täyty, työnantaja voi vaatia sanktioita. Esim, 1-3 kuukauden palkka tai seuraavan työntekijän rekrytointikulut (tästä on kokemusta, ei omalla kohdallani mutta kollegalle laitettiin tuo vaatimus, kustannukset olisivat olleet noin 5000 e)
Yleensä ei tule seuraamuksia, sillä harva määräaikainen on niin korvaamaton, että joutuisi maksamaan työnantajalle jotain todellisia kuluja. Teoriassa voi joutua maksamaan jotain, mutta en ole kuullut, että kukaan olisi koskaan joutunut.
Varsinkin pitkiin määräaikaisiin kannattaa aina pyytää irtisanomispykälä TES:n mukaan. Silloin ei mitään ongelmaa ole.
Työttömyystukeen tulee karenssi, jos itse irtisanoutuu. Työtodistuksella mainittu irtisanoutuminen aiheuttaa karenssin. Hyvä varautua
Itse irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteesta kun tuli toinen parempi työtarjous. Yritys ei vaatinut korvauksia, vaikka yrittivätkin minut sitten kovasti pitää firmassa. Tarjosivat lisää palkkaa, esimiesasemaa ja vakkarisopimusta ja silti lähdin koska voin siellä niin huonosti. Eivät varmana ottaisi minua takaisin töihin, sen verran kurjaksi se tilanne meni kun piti torpata heidän jokainen vastaehdotus. Henkistä varautumista siis suosittelen, jonkinlaista vääntöä voi olla tiedossa vaikkei suoria sanktioita.
Yleensä ei ilman seuraamuksia.