Nöyristeletkö uudessa työpaikassa?
Mä olen huomannut nöyristeleväni.
Tänään suututin erään työntekijän, kun otin talon auton, jota vain tämä henkilö kuvittelee saavansa käyttää työssä.
Töiden suunnitteluun en "saa" osallistua, kun pidemmän aikaa ko. toimipisteessä olleet tekevät sen, ja nakittavat paskat hommat mulle. Kyse ei ole siitä, etten osaisi. Mulla on yli kymmenen vuoden kokemus samasta työstä, vain eri toimipiste on kyseessä.
Ärsyttää. En haluaisi olla hankalan maineessa, mutta ylikävely ottaa päähän.
Kommentit (10)
Tavallaan nöyristelen vieläkin vaikka olen ollut samassa työssä jo yli kuusi vuotta. En vain jotenkin pysty tuomaan omaa persoonaani esille "täydellä teholla" ja se ärsyttää usein.
Kyllä vaan. Koeajan peitän todellisen persoonani ja otan paskaa vastaan nöyränä hymyillen. Sen jälkeen siirryn tossa lajissa antopuolelle. Kostaminen on mahtavaa.
Tunnistan tyyppisi. Tulet muualta ja kerrot, että osaat, tiedät ja teet paremmin kuin muut. ET kuuntele toisia, et ota muita huomioon, puhut muiden päälle ja osoitat kaikin tavoin, että muut eivät osaa mitään.
Miksi otit talon auton, jos muutkin käyttävät sitä? Yleensä ko. asiat sovitaan eikä noin vain napata autoa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:48"]
Tunnistan tyyppisi. Tulet muualta ja kerrot, että osaat, tiedät ja teet paremmin kuin muut. ET kuuntele toisia, et ota muita huomioon, puhut muiden päälle ja osoitat kaikin tavoin, että muut eivät osaa mitään.
No et kyllä tunnistanut sitten yhtään. Olen hiljainen ja tarkkaileva ihminen, liiankin myötäilevä. Autosta: vain minulla ja tällä toisella oli ajokortti kyseisenä päivänä. Ja tämä toinen pitää autoa omanaan, tarvitsi sitä tai ei. Ensin henkilö nakitti mut hakemaan auton tallista, ja sitten kuvitteli että pääsee itse huristelemaan valmiiksi lämmitetyssä autossa.
Ap
Miksi otit talon auton, jos muutkin käyttävät sitä? Yleensä ko. asiat sovitaan eikä noin vain napata autoa.
[/quote]
Hups, lainauksessa tapahtui pieni erhe :)
Tässäpä omaa elämää paljon koskettava aihe. Meidän työssämme ajetaan autoilla koko ajan. Olen nyt kohta neljä vuotta ajanut talon romulla, ja vain koska talossa pidempään ollut on joskus ottanut asenteekseen saada itse valita millä työkaluilla työtään tekee. Sanoikin kerran, ettei suostuisi ajamaan ko. romulla. Kaikki oli silloin aluksi ok kun vielä opettelin hommia. Nyt melkein neljä vuotta myöhemmin on aika linssiin kustu olo.
Autokaluston ero toisiinsa nähden on kuin yöllä ja päivällä. Pienessä työyhteisössä hyvät välit työkavereiden kanssa ovat elintärkeät. Asian puheeksi ottaminen mistään missä haluaisin puuttua hänen etuoikeuksiinsa on todella raskasta, ja varsinkin siksi koska hän silloin tällöin uhoaa tekevänsä tietyt asiat omalla tyylillään ja jos ne eivät esim. työnantajaa tai muita tahoja miellytä, uhkailee hän työpaikan vaihdolla.
Todella veemäisiä tällaiset sankarit. Tämäkin tapaus on oikeasti siviili-ihmisenä täysin ok reilu tyyppi, mutta on häneen on vain pinttynyt todella huonoja ja itsekkäitä tapoja työelämässä, joista hän ei haluakaan päästä eroon.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:48"]
No et kyllä tunnistanut sitten yhtään. Olen hiljainen ja tarkkaileva ihminen, liiankin myötäilevä. Autosta: vain minulla ja tällä toisella oli ajokortti kyseisenä päivänä. Ja tämä toinen pitää autoa omanaan, tarvitsi sitä tai ei. Ensin henkilö nakitti mut hakemaan auton tallista, ja sitten kuvitteli että pääsee itse huristelemaan valmiiksi lämmitetyssä autossa.
Ap
[/quote]
[/quote]
Hienoa - tuolla asenteella olet se työkaveri, jota ei todellakaan kutsuta kesäjuhliin! Oletko harkinnut, että puhuisit työkavereille?
No ei ne kesäjuhlat mua niin paljon kiinnosta. En koe tarpeelliseksi kaveerata työkamujen kanssa, he ovat vain työkavereita. Asialliset hommat hoidetaan, muuten ei kiinnosta. Ap
En nöyristele. Johtuu varmaan melko pitkästä työkokemuksesta ja koulutuksesta. Eli uudessa työpaikassa minua kohdellaan asiantuntijana, joka tuntee työn sisällön, mutta joka pitää perehdyttää talon tavoille. itse käyttäydyn myös sen mukaisesti: kyselen asioista tarpeen mukaan, otan asioista selvää ja ryhdyn työhön. Ilman nöyristelyä, mutta ilman ylimielisyyttä myöskään. Toki alku uudessa työpaikassa vaatii tietynlaista nöyryyttä, kun pitää perehtyä kaikkeen, mutta nöyristelyä ei tarvita.
uppp