muilla kokemuksia ruokafobiasta?
miten aloitte paranemaan siittä?
Kommentit (18)
en uskalla syödä juuri mitään kunnollista, siis käytännössä ruokavalioni perustuu hapankorpuista (juustolla ja meetvusrtilla) sekä proteiniipatukoista
olen jonossa terapiaan mutta jonot on pitkät enkä ole saanut siittä viellä mitään tietoa
en osaa sanoa mistä tämä alkoi, ruokavalioni alkoi vaan pikkuhiljaa kaventua ja tähän on pikkuhiljaa mennyt
ap
pääasiassa pelkään saavani jonkinlaisen allergisen reaktion ruuasta (minulla siis nuorempana tuli yllättäen allerginen reaktio kalasta, vaikka olin ennen pystynyt sitä syömään)
ap
No jos on saanut allergisen reaktion tavallaan ymmärtää että siitä voi jäädä ikäviä tunteita, jotka yhdistää ruokaan. Mutta millä järkeilyllä olet päätynyt noihin valitsemiisi ruokiin, jos vain kalalle voisit olla allerginen?
Voisit syödä normaalia lihaa ja kanaa, hedelmiä ja vihanneksia, yms. Kala-allergiassa vältetään vain kalaa ja äyriäisiä.
Mitä allegiatutkimuksissa selvisi? Ei kai lääkärisi puolla tuota nykyistä "ruokavaliota".
söin yhteen väliin töysin normaalisti, mutta joissain vaiheessa tämä pelko alkoi kehittymään, jolloin aloin pikkuhiljaa vähentämään joidenkin ruokien syömistä ja jossain vaiheessa en enää ole uskaltanut syödä niitä
siis pelkään että tulen yhtälailla yllättäen allergiseksi jollekin toiselle ruualle sen kalan lisäksi
ymmärrän kyllä tavallaan sen että se on hyvin epätodennäköistä, mutta jotenki se pelko on ottanut minusta vallan
olen kyllä usemapaan kertaan jo päättänyt että tää pelkääminen loppuu tähän ja lähtenyt kauppaan hakemaan aineksia oikeanlaista ateriaa varten, mutta siinä vaiheessa ko luen sitä tuoteselostetta niin niissä on niin palion minulle vieraita aineita etten uskalla syödä niitä
tiiän kyllä että tämä luultavasti kuullostaa melko järjettömältä monen mielestä ja tätä voi olla vaikia ymmärtää
pikkuhiljaa ruokavaliostani on vaan jäänyt pois kaikki muut ruuat
No just tuollaisella välttämisdieetillähän sitä voi pahoja allergisia reaktioita kohta tullakin kaikelle. Varmuuden vuoksi ei pidä vältellä, usein kala-allergikkokaan ei ole kaikille kaloille allerginen.
http://www.fit.fi/ravintotieto/vaalitko-allergiaasi-turhaan/1647
Todennäköisesti olet saanut histamiinimyrkytyksen kalasta. Se on aika harvinainen eikä todellakaan pitäisi aiheuttaa tuommoisia pelkotiloja. Sinun pitää saada psykiatrista apua.
kiitos tuosta linkistä, sen lukeminen sai kyllä vähän ajattelemaan
ei kai se auta ko pikkuhiljaa yrittää alkaa taas lisäämään niitä ruokia ruokavalioon, vaikka se ei oo helppoa nii ei tää näinkään voi jatkua..
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:03"]
Todennäköisesti olet saanut histamiinimyrkytyksen kalasta. Se on aika harvinainen eikä todellakaan pitäisi aiheuttaa tuommoisia pelkotiloja. Sinun pitää saada psykiatrista apua.
[/quote]
olenkin jonossa terapiaan, ei tosin viellä tietoa koska sinne pääsen
Älä osta ruokia, joissa on pitkät listat valmistusaineita = eineksiä ja valmisaterioita! Osta käsittelemättömiä luomuvihanneksia ja hedelmiä yms. ja valmista itse ruokasi! Tiedät, mitä ruokasi sisältää ja voisit ehkä hallita fobiaasi tällä tavalla.
Ei ihan tuollaisesta, mutta pelkään ruokamyrkytystä (erityisesti botuliinia) ja tukehtumista. Edellisen vuoksi mm. kaikki säilykkeet ja luomuvalmisteet ovat pannassa. Jälkimmäisen vuoksi en uskalla syödä esim. appelsiinia ja karkkeja.
hyvä idea, niin tosiaan tietäisin aivan varmaksi mitä syön niin niistä olisi turvallisempaa aloittaa:) ehkä sitten pikkuhiljaa taas sais luottamusta ja uskaltais kokeilla jotain muuta
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:28"]
hyvä idea, niin tosiaan tietäisin aivan varmaksi mitä syön niin niistä olisi turvallisempaa aloittaa:) ehkä sitten pikkuhiljaa taas sais luottamusta ja uskaltais kokeilla jotain muuta
[/quote]Varo luomutuotteita, tappavia myrkkyjä on ollut mm. oliiveissa ja teessä.
En kyennyt lapsena juomaan hanavettä. Olin nähnyt, kun vessan lavuaariin oli jäänyt pitkiä hiuksia ja veden valuessa viemäriin ne kiertyi viemäriritilään. Jotenkin kai ajattelin, että ne hiukset tulee siitä vedestä.
Mielessäni näin oman nieluni kuin lavuaarin viemärinä, jossa olisi samanlainen ritilä ja ne hiukset kiertyisi siihen.... Yöööök.
Pariin vuoteen en kyennyt juomaan hanavettä lainkaan. Kaivovettä join mielelläni mökillä. Osaksi johtui varmaan myös siitä, että Turun vesi oli niin kaamean makuista silloin. Sen sijaan join mehua... ja hampaat kiitti...
Pikku hiljaa vain vieroituin siitä fobiasta. Nykyisin juon mielelläni hanavettä. Joka edelleen on Turun vettä.
Hei, jos pystyt syömään hapankorppua, silloinhan voit syödä kaikkia muitakin leipiä, jotka on tehty ruisjauhosta, suolasta ja vedestä. Eikö?
Jos voit syödä juustoa, voit syödä muitakin maitotuotteita.
Jos voit syödä metwurstia, voit syödä niitä raaka-aineita, joita siinä on.
Ja jos voit syödä proteiinipatukoita, voit syödä niitä viljoja ja marjoja ja hedelmiä, joita niissä on.
Voisiko noista aloittaa?
Millä tavoin se sinulla ilmenee?