Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan myyjän kauhun hetket alkoivat, kun naamioitunut ryöstäjä astui sisälle ja osoitti aseella - miten nuo asiakkaat käyttäytyvät ihan normaalisti??

Vierailija
16.10.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006671173.html

Tuo mieskin tuossa takana jonottaa ihan normaalisti ostostensa kanssa vaikka myyjää uhataan juuri aseella ja toinen jatkaa ihan pokkana pelikoneella pelaamista. Minä ainakin olisin juossut ulos minkä olisin jaloistani päässyt.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pelaaja-ukko olisi hyvin voinut mennä takaapäin kamppaamaan rosmon nurin, kun se oli kassalla keskittynyynä suorittamaan ryöstöänsä. Ihme lampaita ihmiset on 🐑🐑😒

Miksi ihmeessä riskeerata? Eri asia, jos olisi kyseessä panttivankitilanne tai ihmisiin ensisijaisesti kohdistuva teko, mutta se halusi pelkästään rahaa. Rahan takia ei kannata alkaa sankaroimaan.

Vierailija
22/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pelaaja-ukko olisi hyvin voinut mennä takaapäin kamppaamaan rosmon nurin, kun se oli kassalla keskittynyynä suorittamaan ryöstöänsä. Ihme lampaita ihmiset on 🐑🐑😒

Jaa että pitäisi mukiloida ryöstäjää tai saada kuulasta puolustaessaan R-kioskin omaisuutta ja rahoja :-)

Äläs nyt hulluja puhu.

Tämähän vaikuttaa yhtä pähkähullulta kuin mennä sotimaan puolustaessaan Pörriäisten ja sähkönsiirtoyhtiöiden oikeutta varastaa suomalaisten rahoja.

Omaansa sitä yleensä puolustetaan ja ellei omista R-kioskia tai sähkönsiirtoyhtiöiden osakkaita, kannattaa jättää se tappeleminen omistajille itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi parhaimmassa tapauksessa saanut pahoinpitelytuomion, rikosrekisterin, kymmenien tuhansien eurojen korvaukset uhrille.

Ei mitään yläpuolta, vain haittapuolta.

Suomen kaltainen maa ei palkitse sankareita.

Eri asia jos siinä olisi vaikka joku raiskaus ollut tapahtumassa, sen olisi voinut mennä estämään potkaisemalla tyyppiä päähän. Siitäkin tietenkin tulisi jotain tuomioita, mutta ainakin saisit taatusti hyvää karmaa.

Vierailija
24/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tsiisus tota pelaajaa ja jonottavaa miestä?!?! Eikö käy mielessä lähteä litomaan ja soittaa apua?! Pelaaja vois mennä autoonsa/ muuten etäälle ja kattoo tuntomerkkejä, pakosuuntaa, ehkä ajaakin perään. Daijut!!!

Vierailija
25/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos menet väliin, saat tuomion. Ryöstäjälle ei tule seuraamuksia.

Siksi.

Menisitkö itse väliin jos ryöstäjällä on ase? Mitä kuvittelisit voivasi tehdä? Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja siinä jotenkin yritin olla mahdollisimman normaalisti ja huomaamaton, sitten heti ryöstäjän poistuttua 112.

Ainakin tuossa tilanteessa olisin mennyt. Kun tietää keinot ja treenaa niitä säännöllisesti niin tuossa tilanteessa tulos olisi ollut satavarma.

Tuon ryöstäjän kehonkieli ei kertonut millään tavalla että kyseessä olisi ollut todellinen väkivaltarikollinen. Hän kuljetti asetta varsin passiivisesti ja yksinkertaisesti meni liian lähelle kohdetta. Huomio oli aivan muualla kuin ympäristössä. Kassallahan ihmiset pääsivät kävelemään jopa hänen takaansa ilman mitään huomiota.

Vierailija
26/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa olla niin tavallista Suomessakin, surullista."

Juu, näitähän ei ole koskaan tapahtunut täällä ennen...

Vierailija
27/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

Ei mene noin. Tuomiot tulevat rikoslain hätävarjelupykälän rikkomisesta. Hätävarjelu ja voimankäyttö tulee erottaa toisistaan ja molemmat tulee mitoittaa oikein. Tuomiota ei tule jos ei ole ylilyöntejäkään.

Suurimmat ongelmat tulevat siinä vaiheessa kun ryöstäjän aiheuttama uhkatilanne on konkreettisesti ohi ja voimakeinoja käytetään kostomielessä. "Oikeudeton, välitön uhka" olisi tässä tapauksessa päättynyt jos ryöstäjältä olisi saanut riistettyä aseen. Tämän jälkeen käytössä olevat keinot ovat lähinnä pakenijan seuraaminen.

Vierailija
28/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se yleisohje ole, että sankaria ei kannata ruveta leikkimään tuossa tilanteessa. Ei myyjän eikä kenenkään muunkaan.

Pahimmassa tapauksessahan se sankarius tietää kuolemaa tai loppuiän kestävää pilliruokintaa.

Vierailija
29/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa näissä tilanteissa tuntomerkkien ottaminen. Vaatetus: yläosa, alaosa, kengät. Pituus: verratkaa kiinteisiin kohteisiin kuten ovenpielet. Ruumiinrakenne: laiha, normaali, tukeva. Näillä poliisi tunnistaa kohteen katukuvasta.

Takki voidaan hylätä paon aikana helposti joten housut, kengät, pituus ja ruumiinrakenne ovat tärkeimpiä.

Vierailija
30/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se yleisohje ole, että sankaria ei kannata ruveta leikkimään tuossa tilanteessa. Ei myyjän eikä kenenkään muunkaan.

Pahimmassa tapauksessahan se sankarius tietää kuolemaa tai loppuiän kestävää pilliruokintaa.

Nimenomaan näin jos taidot eivät riitä. On muistettava kuitenkin että poliisin virkakaan ei tee supersankariksi. Poliisi treenaa tätä varten ja hänellä on oikeus voimankäyttöön. On olemassa suuri joukko kansalaisia jotka myös treenaavat tätä varten samoilla opeilla kuin poliisitkin mutta esim. työvuoronsa vuoksi eivät omaa voimankäyttövaltuuksia. Tällöin kyseeseen tulee hätävarjelupykälät jotka myös antavat melko riittävän temppuvalikoiman.

Hätävarjeluhan ei koske pelkästään omaa henkeä. Sillä voidaan suojella myös muita henkilöitä ja omaisuutta.

Vierailija
31/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa on hyvin paljon pelkureita, siksi jäävät seisoskelemaan tekemättä mitään.

Olin itse kerran tuollaisessa ryöstätilanteessa, ei tosin ollut aseita ja minä olin ainoa kaupan asiakkaista, jotka auttoivat myyjää. Yksi pelasi rahapelejä, yksi alkoi sopivasti tuijotella kenkänsä kärkiä, yksi pakeni porkkanapusseja valitsemaan. Minä toimin, koska minusta se tuntui oikealta, en olisi voinut vain jäädä katselemaan, kun toista ryöstetään. Lisäksi tilanteessa oli niin helppo toimia, kaikki olisivat keksineet saman tavan saada ryöstäjä maihin, myyjä ei voinut sitä tehdä, kun oli kassan takana. 

tki jälkeenpäin poliisi sanoi, että "ei kannata itseä riskeerata noin", mutta he sanovat niin, koska heidän täytyy virkansa puolesta niin sanoa. Epävirallisesti sitten sanoivat muuta.

Välinpitämättömyys on tämän ajan kirous. sen näkee   koronankin kanssa.

Vierailija
32/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran tolle ukkelille joka chillisti tulee kassalle omien ostosten kanssa ja jää kattelemaan siihen :D

Vierailija
33/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

Ei mene noin. Tuomiot tulevat rikoslain hätävarjelupykälän rikkomisesta. Hätävarjelu ja voimankäyttö tulee erottaa toisistaan ja molemmat tulee mitoittaa oikein. Tuomiota ei tule jos ei ole ylilyöntejäkään.

Suurimmat ongelmat tulevat siinä vaiheessa kun ryöstäjän aiheuttama uhkatilanne on konkreettisesti ohi ja voimakeinoja käytetään kostomielessä. "Oikeudeton, välitön uhka" olisi tässä tapauksessa päättynyt jos ryöstäjältä olisi saanut riistettyä aseen. Tämän jälkeen käytössä olevat keinot ovat lähinnä pakenijan seuraaminen.

Näinpä. Tuo ainainen jauhaminen muka automaattisesti tulevista rapsuista on ihan huuhaata. Typeriä tekosyitä vain olla auttamatta oikeasti vakavissa tilanteissa. 

Vierailija
34/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa on hyvin paljon pelkureita, siksi jäävät seisoskelemaan tekemättä mitään.

Olin itse kerran tuollaisessa ryöstätilanteessa, ei tosin ollut aseita ja minä olin ainoa kaupan asiakkaista, jotka auttoivat myyjää. Yksi pelasi rahapelejä, yksi alkoi sopivasti tuijotella kenkänsä kärkiä, yksi pakeni porkkanapusseja valitsemaan. Minä toimin, koska minusta se tuntui oikealta, en olisi voinut vain jäädä katselemaan, kun toista ryöstetään. Lisäksi tilanteessa oli niin helppo toimia, kaikki olisivat keksineet saman tavan saada ryöstäjä maihin, myyjä ei voinut sitä tehdä, kun oli kassan takana. 

tki jälkeenpäin poliisi sanoi, että "ei kannata itseä riskeerata noin", mutta he sanovat niin, koska heidän täytyy virkansa puolesta niin sanoa. Epävirallisesti sitten sanoivat muuta.

Välinpitämättömyys on tämän ajan kirous. sen näkee   koronankin kanssa.

Aikamoista sanoa tuollaista pelkuruudeksi. Kerro nyt ihmeessä yksityiskohtaisesti mitä teit tuossa tilanteessa.

Vierailija
35/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät puutu ryöstöihin. Siksihän niitä tapahtuu kun niihin ei puututa.

Vierailija
36/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sitten saa pahoinpitelystä ehdollista ja maksaa tonnien korvaukset ryöstäjälle koska tällä tuli pipi ja paha mieli.

Vierailija
37/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät puutu ryöstöihin. Siksihän niitä tapahtuu kun niihin ei puututa.

Puututaanhan niihin. Tuokin tyyppi jäi kiinni.

Vierailija
38/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Ei tehrä tästä ny mitään numeroa ” tuumas nuo touhujaan jatkaneet ukot 🤣

Naiset otti kaikki jalat alleen.

Vierailija
39/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

400e takia en rupea kenenkään aseen kanssa kamppailemaan. Paras tapa toimia on pysyä rauhallisena ja mahdollisuuksien mukaan poistua tilanteesta. Toki sitten kun on poistunut niin pitää heti soittaa häkeen. 

Kyllä poliisikin ensisijassa käskyttää maahan, painiminen alkaa vasta jos muita vaihteohtoje ei ole. 

Vierailija
40/42 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi.

Juuri tämä. Sama asia kun kyseessä räiskäys, ei siihen kannata sekaantua millään tavalla, varsinkaan kun kohteet on itse halunneet aavikoiden ja savannien Don Juanit tänne. No ehkä sen verran voi sekaantua, että menee taputtamaan nylkytykselle tahtia ja lopuksi pistää ylävitoset Don Juanin kanssa, onnistuneen astumisen kunniaksi.