(Vaate?)lahja vauvalle
Itselläni ei ole lapsia, joten olen eksyksissä, kun haluaisin hankkia lahjan ystäväni vauvalle, joka syntyy hetken päästä.
Mistä kaupoista kannattaisi etsiä esimerkiksi vaatelahjaa? Hyviä verkkokauppoja? Mitkä merkit ovat "in"? Millaisia vaatteita (tai jos ei vaatteita, niin mitä) kannattaa hankkia, eli mitkä olisivat myös "hyödyllisiä" lahjoja, jotka ilahduttaisivat vanhempia? Ehdotuksia kehiin, kiitos!
Kommentit (30)
Body tai puolipotkarit (housut, joissa kärjet) 62 cm käytännöllisin tai koko pyjama.
Vaatteita tulee joka tuutista, vie mieluummin vaikka villasukat ja -lapaset jos teet neulomuksia. Tai jos hinta ei ole este, niin vie lampaantalja vauvalle lämmikkeeksi. On käyttöä pitkään!
nro 23 ehti ensi ehdottaa villasukkia ja -lapasia :) Juuri vein kaverin lapselle itse neulotut sukat ja lapaset, pipokin olisi ollut kiva, mutta sitä en ehtinyt tehdä.
Muuten tykkäsin juurikin kaikesta muusta kuin vaatteista, helistimet, vauvalelut (ei pehmo), lasten aterimet, ruokalaput oli omilla lapsillamme "hyödyllisimmät" lahjat. Vaatteita tulee monesti tosi paljon, joten jos niihin päädyt, niin sitten oikeasti vähän isompaa kokoa, onhan sitten jo valmiina varastossa.
Kirjoittelin jo aiemmin, mutta tuli vielä yksi asia mieleen. Jos vaatelahjaa viet, niin mieti tarkkaan, millaista vaatetta olet viemässä ja missä koossa. Jos et tiedä vauvan kokoa, osta jotain sellaista, mitä voi käyttää vuodenajasta riippumatta (bodyt, yöpuvut jne). Mikään ei ole tylsempää, kuin saada lahjaksi joku vaate, joka on sopiva vääränä vuodenaikana. Esim. hellemekko, joka on sopiva talvella tai villahousut, jotka ovat jo pienet sitten kun niitä seuraavan kerran tarvitsisi.
Tai sitten varmista vanhemmilta, minkä kokoista vaatetta toivotaan (näin olen itse joskus toiminut). Tästäkin ketjusta huomaat, että osaa ehdottaa, että osta isompaa ja osa taas sanoo, että olisi toivonut niitä pieniäkin.
Laatu on aina in lastenvaatteissa, tärkeintä on kuitenkin käytännöllisyys. Söpöstelyvaatteita on turha ostaa, jos niistä on tehty niin hankalia pukea ja riisua, että jäävät kokonaan käyttämättä.
Meidän saamistamme vauvalahjoista eniten käytössä ovat olleet pentikin kudottu puuvillapeitto, villapeitto, -sukat ja -housut, settinä saatu fleece lakki, tumput ja tossut, ruokalappu ja ruokailuvälineet (babybjörn). Kätevimmät vaattet lapsella olivat puolipotkarit, siis vyötärömittaiset housut, mutta umpinainen jalkaosa (meillä ei alussa pysynyt lapsella sukat jalassa millään)
Vaipat tuntuu ehkä antajalta tylisltä, mutta 99% äitikavereistani on sanonut että on ihanaa kun joku tuo vaippoja.
Tee vaikka vaippakakku =D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:10"]
Vaatetta jos ostat, niin ei ihan pienimpää kokoa. Bodyt ja pyjamat on hyödyllisiä. Monet ostaa vaatetta, joten jokin muu lahja voisi olla kivempi. Esim. Arabian Muumi-aterimet, Marimekon ruokalappu, Pentikin pehmopupu, Brion helistin tai jokin muu puulelu, valokuvakehykset.
[/quote]
Muista AP, että ihmiset ovat erilaisia. Minä pitäisin näiden edellä mainittujen lahjojen antajaa simppelinä, koska aterimia ja helistimiä saa halvemmallakin. (ei mitään kirjoittajaa kohtaan, en vain tajua, miksi kaikesta pitää maksaa liikaa, ei ollut tarkoitus tölväistä)
Kysy äidiltä itseltään vihjeitä. Tarjoudu vaikka tuomaan kunnon ihrapitsa sairaalalle tai mene kylään sapuskaa mukanasi. Tai tarjoudu hoitamaan lasta sen aikaa, että äiti saa päiväunet.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:55"]Ei pehmoleluja, niitä tulee kuitenkin monia. Ja mä olisin kyllä myös toivonut, että osa vaatteista olisi ollut ilman kasvunvaraa. Meidän 45 senttisenä syntynyt vauva käyttää niitä 68 senttisiä vaatteita puolivuotiaana...
[/quote]
meidän 45 senttisenä syntynyt tyttö käyttää 68-koon vaatteita nyt 9-kuisena
itse mieluiten saisin ja annan taas jotain sellaista mitä ei itse raaski ostaa, ei mitään Lindexin bodyja tai vaippaharsoja. Joku yksittäinen ihana kalliimpi vaate tai kiva lelu. Riipuu niin ihmisestä kenelle antaa tietenkin, jos on köyhä opiskelija, ehkä joku 50 e pipo on tyhmä lahja.
Älä osta bodyja, mieluummin vaikka pyjama, housut tai sukkia/sukkahousut. Bodyja hankkii melkein jokainen lahjaksi. Ja jos tyttövauva, älä osta mekkoa (hyvin epäkäytännöllisiä pienellä kannettavalla vauvalla). Kevyet puuvillaiset käsineet jotka estävät kasvojen raapimisen voisivat tulla tarpeeseen. Kot sanoo kana-kirja on hyvä pienokaisen ensikirja ja samalla tekijällä on myös katselukortteja (onni ja ilona). Sophie-kirahvi on oikeasti hyvä ensilelu.