Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vahingoittanut sikiötä?

Vierailija
14.01.2014 |

Jos olen n. 7. viikolla raskaana ja raskaudesta tietämättäni käyttänyt usein alkoholia viimeisen kahden kkn aikana, kuinka todennäköistä että sikiö on vaurioittunut?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin joskus, että sikiö on turvassa alkoholilta rv4 saakka. En tiedä väitteen todenperäisyydestä, mutta googlella ei löytynyt nopeasti katsomalla mitään.

Vierailija
2/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:50"]

Jos olen n. 7. viikolla raskaana ja raskaudesta tietämättäni käyttänyt usein alkoholia viimeisen kahden kkn aikana, kuinka todennäköistä että sikiö on vaurioittunut?

[/quote] Eihan se sikioon vaikuta jos kaksi kk sitten joit jos kerran olet 7. viikolla raskaana. Raskaus viikot lasketaan viimeisten kuukautisten alku pv. Eli olet 4vk raskaana kun kuukautiset jaavat pois. Et ehtinyt juoda kauaa sen jalkeen , joten kaikki varmaan ok. Ela nyt oikein terveellisesti! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viimeisen kahden kuukauden aikana olen juonut, viimeksi perjantaina. Menkkoja ei oo ollut marraskuun jälkeen, mutta testit on näyttäneet negatiivista. Mulla on tosi oudot sivuoireet pillereistä enkä siis epäillyt raskautta kun kaksi testiä näytti negaa.

Tänään tein positiivisen testin ja jos menkat on viimeksi olleet marraskuussa niin jotakuinkin 7 viikkoa arvioin olevani raskaana. Nyt pelottaa että onko sillä vammoja, voiko sitä selvittää tässä vaiheessa.... Pelottaa :(

Vierailija
4/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä. Napanuora alkaa kehittymään siinä 5-8 raskausviikolla ja on kehittynyt täysin 9-12 rv mennessä. Eli on mahdollista että sikiölle ei ole koitunut mitään haittaa.

Varmasti eniten vaikuttaa nyt se, oletko kuinka paljon juonut alkoholia viime viikkojen aikana. Ensimmäisien raskausviikkojen juomiselle ei periaatteessa pitäisi olla mitään väliä.

Vierailija
5/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testi nega, ei istukka ole kunnolla toiminnassa. Lääkärin vastaus: http://www.tohtori.fi/iframe/is/kysy-asiantuntijalta/kysymys/0018781

Vierailija
6/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää :) vauvalla on ollut vielä omat systeeminsä! Ite olen ollu samassa tilanteessa rv7 ja uskon että varmaan huolestuttaa, mutta mulle kaikki lääkärit sanoi että jos olisin jotain tuhoa saanut niin aikaisessa vaiheessa aikaiseksi niin raskaus olisi mennyt kesken.

Vierailija
7/7 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoissa sanotaan, ettei virallisesti mitään turvallista rajaa alkoholille missään vaiheessa raskautta ole olemassa, koska ei voida taata ettei siitä voisi aiheutua minkäänlaista haittaa. Kuitenkin käytännössä (nyt kun olen raskaana ja kysellyt) lääkärit ovat sanoneet, että koska sikiön solut ovat totipotentteja rv4 asti, tuolloin alkoholin käytöllä ei pitäisi olla vaikutusta. Tämä siis vastaa aikaa siihen asti, jolloin kuukautisten pitäisi alkaa. Samaten eräs lääkäri sanoi, että n. puoli lasia viiniä voi silloin tällöin ihan hyvin juoda raskaana.

Monet tuttuni ovat sanoneet juoneensa tietämättään alkoholia runsaastikin raskaana jopa melko pitkään, ja heidän lapsensa (osa jo aikuisiksi kasvaneita) ovat ihan normaaleja, joten tuskin tuollaisesta muutamasta viikosta on merkittävää haittaa. Sitten ihan alkoholismi raskauden aikana tai todella runsas käyttö on asia erikseen. Ja en nyt tietenkään sano, että olisi ok juoda tietoisesti alkoholia raskaana, mutta ei kannata turhaan murehtia sillä vaikutus on todennäköisimmin pieni. Esim. lieväkin kilpirauhasen vajaatoiminta alkuraskaudessa (joka minulla todettiin) on varmaan sikiön kehitykselle paljon merkittävämpi ongelma, ja siltikin odotan kyllä saavani ihan normaaliälyisen lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän