Kokemuksia paastoamisesta
Olen ketoillut enemmän ja vähemmän neljä vuotta. Nyt taas menossa todella tiukka ketokuuri, mutta tuloksia ei kuulu ei näy. Niin ajattelin kokeilla tuota paastoamista, kun monet kehuneet että sillä saa alkuun. Onko n. 20tuntia liikaa joka päivä? Kun saisin ruokaa vasta töiden jälkeen, eli kuuden maissa illalla. Onko täällä ketään kellä paasto auttanut?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tota paastoa sitten pitäisi pitää? Vai onko se ikuinen, alkaako paino heti taas nousemaan jos palaa "normaaliin" ja alkaa taas syödä aamupalaa ja lounasta?
Pätkäpaasto ja pidemmät paastot ovat elämäntapa, eivät mikään ihmedieetti, jolla sinnitellään hetki. Itse olen nyt pätkäpaastonnut puolitoista vuotta enkä usko lopettavani koskaan. Toki se auttaa painonhallinnassa mutta se on vain yksi syy. Paastolla on merkittäviä terveysvaikutuksia. Eikä se tuhoa aineenvaihduntaa, päinvastoin, ja tästä on ihan tutkimuksia Nobel-tasolle asti.
Mutta jos on jollain dieetillä tms. ja sen myötä laihtuu ja sitten palaa vanhaan, niin tietenkin lihoo takaisin. Sama pätee ihan riippumatta siitä, miten on laiharilla syönyt. Vain pysyvät elämäntapamuutokset tuovat pysyviä tuloksia!
Anorektikkona olen eri mieltä. Paastoilut todella ovat pilanneet aineenvaihduntani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tota paastoa sitten pitäisi pitää? Vai onko se ikuinen, alkaako paino heti taas nousemaan jos palaa "normaaliin" ja alkaa taas syödä aamupalaa ja lounasta?
Pätkäpaasto ja pidemmät paastot ovat elämäntapa, eivät mikään ihmedieetti, jolla sinnitellään hetki. Itse olen nyt pätkäpaastonnut puolitoista vuotta enkä usko lopettavani koskaan. Toki se auttaa painonhallinnassa mutta se on vain yksi syy. Paastolla on merkittäviä terveysvaikutuksia. Eikä se tuhoa aineenvaihduntaa, päinvastoin, ja tästä on ihan tutkimuksia Nobel-tasolle asti.
Mutta jos on jollain dieetillä tms. ja sen myötä laihtuu ja sitten palaa vanhaan, niin tietenkin lihoo takaisin. Sama pätee ihan riippumatta siitä, miten on laiharilla syönyt. Vain pysyvät elämäntapamuutokset tuovat pysyviä tuloksia!
Anorektikkona olen eri mieltä. Paastoilut todella ovat pilanneet aineenvaihduntani.
Se piti vielä sanoa, että Nobelia en ole saanut. Perustuu ihan omaan kokemukseen tämä.
Ajattelin että josko tuolla paastoamisella saisi aineenvaihdunnan "normalisoitumaan", että pystyisi joskus syömään normaalisti kolme ateriaa päivässä lihomatta. Nyt siis syön aamupalan, lounaan ja päivällisen, ja lihon. Kevyttä ketoruokaa, mutta silti paino vain nousee.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että josko tuolla paastoamisella saisi aineenvaihdunnan "normalisoitumaan", että pystyisi joskus syömään normaalisti kolme ateriaa päivässä lihomatta. Nyt siis syön aamupalan, lounaan ja päivällisen, ja lihon. Kevyttä ketoruokaa, mutta silti paino vain nousee.
Jos syöt liian vähän niin ei se paino putoa vaan menee säästöliekille. Sillon tietysti lihoo. Nosta kalorit hetkeksi ylemmäs ja kokeile sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt liian vähän niin ei se paino putoa vaan menee säästöliekille. Sillon tietysti lihoo. Nosta kalorit hetkeksi ylemmäs ja kokeile sitten.
On tullut välillä herkuteltuakin kun menee hermo kun tulos on sama, söi tai ei.
AP
Jos ap:lla paino jumittaa, niin pidä herkuttelupäivän jälkeen 36 tunnin paasto. Sen pitäisi saada kroppa reagoimaan. Tai 48 tuntia, jos pystyt. Eli vaihtelevuutta tarvitaan.
Mutta paasto kannattaa kyllä aloittaa pehmeällä laskulla, esim. syö ensin muutama viikko kaavalla 16:8, sitten 18:6, 20:4 jne... Kunnes löytyy se itsellesi parhaiten sopiva paastoaika.
Sen lisäksi sitten näitä pidempiä spurtteja kerran viikossa tai nimenomaan herkuttelun jälkeen. Kokeilemalla sen näkee, mikä toimii itselle. Ainahan voi palata "normaaliin" ruokailurytmiin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti pystyn olemaan tuon 20 tuntia joka päivä. Se helpottaa elämää. Ei tarvitse ehtiä syödä aamupalaa eikä töissä lounasta. Mutta en minä sillä laihdu. Siihen tarvitaan ne miinuskalorit. Mutta minua motivoi arjen helpottumisen lisäksi paaston lukuisat terveysvaikutukset.
Miten sä ehit ja jaksat illalla parin tunnin aikana vetää yli 2000kaloria? Vai mitä oikein syöt?
Ihan helposti. Kunnon pala esimerkiksi lohta, kananmunia, kaalisalaattia, oliiviöljyä, jokin lämmin kasvislisuke ehkä kermalla tai juustolla, pähkinöitä tai siemeniä, avocadoa, kookosmaitoon tehty chia-vanukas, sokeritonta tummaa suklaata, vähän marjoja... Tuossa aika tyypillisiä juttuja, joita menee pari lautasellista. Helposti tulee noin 2000 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä juuri SIKSI painosi nousee, jos syöt KEVYTTÄ ruokaa. Keto-ruokavaliolla syödään aitoa ruokaa ilman kevennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä juuri SIKSI painosi nousee, jos syöt KEVYTTÄ ruokaa. Keto-ruokavaliolla syödään aitoa ruokaa ilman kevennyksiä.
Joo en vedä voita, kermaa ym. superrasvaista, vaan otan rasvani lähinnä pähkinöistä ja oliiviöljystä. Myös proteiinin määrän pyrin pitämään n. 50-70grammaa. Eli lähinnä syön salaattia ja kasviksia.
Tuli mieleen tuossa aamulääkkeitä ja vitamiineja ym. ottaessa, että onkos nekään paastolla sallittuja? Lääkkeethän on pakko ottaa, mutta muut.
Minä sain kivasti painoa putoamaan 20/4 rytmillä, se oli myös helppoa ja mulle luonnollista. Viikon-parin välein paastosin myös kertaalleen 24 h.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kivasti painoa putoamaan 20/4 rytmillä, se oli myös helppoa ja mulle luonnollista. Viikon-parin välein paastosin myös kertaalleen 24 h.
Paastoatko noin edelleen vai palasitko normaaliin ruokarytmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoatko noin edelleen vai palasitko normaaliin ruokarytmiin?
Elämässä tuli kaikenlaista takapakkia ja kaikki rytmit meni sekaisin. Haaveilen joskus palaavani tuohon rytmiin kyllä.
Sama täällä. Vuosien huono syöminen ja kilpirauhasen vajaatoiminta täälläkin.
T. se anorektikko