Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tekee nimettömän lastensuojelun ilmoituksen voiko siitä jäädä kiinni?

Vierailija
15.10.2020 |

Joudun valitettavasti tekemään naapurin 4 lapsesta lasun. Syitä en ala erikseen tähän luottelemaan mutta kyse vakavista asioista kuiteskin kyse. En haluaisi kuitenkaan saada ketään kimppuuni. Onko varma, että nimettömänä ilmoitus pysyy?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lastensuojelussa tietävät nämä korona-ajan huolestumiset. Eristäytyminen ei sovi kaikille.

Vierailija
42/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksen teon jälkeen oma mielenterveytesi pääsee todennäköisesti suurennuslasin alle.

Huoli herää sun jaksamisesta ja lopulta joudut pois Julkiterhikistä.

Tuskinpa lähihoitajien mielenterveyttä aletaan erikseen tutkimaan.... Että siitä voit jo päätellä jotain, että onko tämä ilmoitus perätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olet naapurina kuullut sellaista jota kukaan muu ei ole -> kohde arvaa kantelijat heti.

Oletko lomautettuna ja sinulla on liikaa aikaa? Pahan olon siirtäminen toisiin lieventää omaa pahaa oloasi vain hetken ajan.

En ole lomautettuna. Olen töissä. En tunne hänen kavereitaan joten en ole kuullut mitään muilta. Mutta naapureita kylläkin. Oon täällä muutkin naapurit huolissaan äidin voinnista ja etenkin näistä lapsista. Äidin käytös on jotain kurjaa katsottavaa, että oikein itkettää, miten kehtaakin kohdella lapsiaan niin julmasti. Että ei ole perätön ilmoitus millään tavalla.

Millä tavalla kurjaa? Miten kohtelee julmasti?

Vierailija
44/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksen teon jälkeen oma mielenterveytesi pääsee todennäköisesti suurennuslasin alle.

Tuskinpa lähihoitajien mielenterveyttä aletaan erikseen tutkimaan.... Että siitä voit jo päätellä jotain, että onko tämä ilmoitus perätön.

Mitä merkitystä ammatilla on?

Vierailija
45/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää ihan yleisellä tasolla, millainen käytös on kurjaa katsottavaa. Millainen pitäisi olla, että ei olisi kurjaa katsottavaa?

Vierailija
46/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähärien mielenterveys on sossussa hyvin tiedossa. Ei ne lähärien tekemiä ilmoituksia edes käsittele.

Vierailija
47/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki näissä nimettömissä ilmoituksissa edes on? Sinne voi soittaa kuka tahansa ja selittää mitä tahansa mitä nyt päähän pälkähtää....

Etkö todella keksi? OIkeastiko kuvittelet, että nimettömiä ilmoituksia tehdään vain siksi, että saadaan kiusata naapureita?

Entäs jos tiedät, että esim. omalla lapsellasi on vaikea päihdeongelma, jota salailee? Ja samalla kaltoinkohtelee lapsia, esim. pahoinpitelee? Ja tiedät, että jos teet lapsesta nimelläsi ilmoituksen, niin et enää näe lapsenlapsiasi koskaan?

Tai naapurissa asuu päihdeperhe, josta kuuluu jatkuvasti tappelun ääniä ja lasten lohdutonta itkua? Menet vaan asiallisesti koputtelemaan ovelle ja kertomaan, että minäpä nyt teen teistä lasun, kun tuntuu vähän pahalta teidän lasten puolesta?

Nämä jotka täällä pelottelee sossuilla ja poliiseilla on selkeästi itse niitä, joilla ei kotona lapset voi hyvin. Ymmärrän oikean vainoamisen, ja siihen puuttumisen tärkeyden, mutta nämä täällä kirjoitellut pelottelut ei oikeasti pidä paikkaansa.

Vierailija
48/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää ihan yleisellä tasolla, millainen käytös on kurjaa katsottavaa. Millainen pitäisi olla, että ei olisi kurjaa katsottavaa?

Etkö oikeasti keksi? 

No kuule, vaikkapa sellainen lasten riuhtominen ja reuhtominen, lapsille jatkuvasti huutaminen, ylipäätään henkinen väkivalta.

Vierailija
49/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oikeasti keksi? 

No kuule, vaikkapa sellainen lasten riuhtominen ja reuhtominen, lapsille jatkuvasti huutaminen, ylipäätään henkinen väkivalta.

"Henkinen väkivalta", eli lapsi ei saa sanoittaa tunteitaan itseään vapaasti ilmaisten vanhemman jakamattoman huomion kohteena. Esimerkiksi kun äiti komentaa sisälle, lapselle ei jätetä aikaa ja tilaa kertoa omaa näkemystään asiaan ja esittää perusteltuja vasta-argumentteja.

Vierailija
50/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysy. Poliisilla on velvollisuus selvittää ja keinot siihen. Tutkitaan kuten rikosta mikäli kiusantekoa. Mikäli olet oikeasti huolissasi teet nimelläsi. Nimettömät ovat näitä kiusailmoituksia erittäin suurella todennäköisyydellä. Yleensä vanhemmat arvaavat kuka heitä kiusaa.

T. Sossu

Höpöhöpö. 10 vuotta lasussa töissä ja monia nimettömiä ilmoja käsitelty, koskaan ei ole poliisi mitään kysellyt, vaikka jokusen on kohde vienyt eteenpäin. Vain murto-osa nimettömistä ilmoituksista on kiusantekoa ja ne jotka ovat,ovat yleensä sellaisia aika selkeästi.

Noissa käy oman käden oikeus. Ei ne vanhemmat teille ilmoita että käyvät vetämässä kurkkuun viillot. Ilmoittelijan jääkaappiin :)

Miettikääpä palstalaiset, että tällaisia kirjoittelevilla ihmisillä saattaa ihan oikeasti olla siellä kotona niitä omia lapsia. Voi vaan arvailla millaista perhehelvettiä ne lapsiparat elää, koska yhdelläkään tervepäisellä ihmisellä, joka osaa kohdella lapsiaan oikein, ei ole tarvetta kirjoittaa tällaista sairasta tekstiä.

Vierailija
51/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olet naapurina kuullut sellaista jota kukaan muu ei ole -> kohde arvaa kantelijat heti.

Oletko lomautettuna ja sinulla on liikaa aikaa? Pahan olon siirtäminen toisiin lieventää omaa pahaa oloasi vain hetken ajan.

En ole lomautettuna. Olen töissä. En tunne hänen kavereitaan joten en ole kuullut mitään muilta. Mutta naapureita kylläkin. Oon täällä muutkin naapurit huolissaan äidin voinnista ja etenkin näistä lapsista. Äidin käytös on jotain kurjaa katsottavaa, että oikein itkettää, miten kehtaakin kohdella lapsiaan niin julmasti. Että ei ole perätön ilmoitus millään tavalla.

Huutaa ja räyhää lapsilleen päivittäin joko pihalla tai kotona. Paiskoo tavaroita niin että lasten itku kuuluu minulle asti. Yksi aamu töihin lähtiessäni huomasin tämän äidin raahavan taaperoaan perässään hirveän vihaisen oloisena. Kiroilu vaan kuului autolle asti. Milloin kellekin lapselle huusi milloin mitäkin. Epäilen vahvasti äidin olevan narsisti.

Vierailija
52/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki näissä nimettömissä ilmoituksissa edes on? Sinne voi soittaa kuka tahansa ja selittää mitä tahansa mitä nyt päähän pälkähtää....

Etkö todella keksi? OIkeastiko kuvittelet, että nimettömiä ilmoituksia tehdään vain siksi, että saadaan kiusata naapureita?

Entäs jos tiedät, että esim. omalla lapsellasi on vaikea päihdeongelma, jota salailee? Ja samalla kaltoinkohtelee lapsia, esim. pahoinpitelee? Ja tiedät, että jos teet lapsesta nimelläsi ilmoituksen, niin et enää näe lapsenlapsiasi koskaan?

Tai naapurissa asuu päihdeperhe, josta kuuluu jatkuvasti tappelun ääniä ja lasten lohdutonta itkua? Menet vaan asiallisesti koputtelemaan ovelle ja kertomaan, että minäpä nyt teen teistä lasun, kun tuntuu vähän pahalta teidän lasten puolesta?

Nämä jotka täällä pelottelee sossuilla ja poliiseilla on selkeästi itse niitä, joilla ei kotona lapset voi hyvin. Ymmärrän oikean vainoamisen, ja siihen puuttumisen tärkeyden, mutta nämä täällä kirjoitellut pelottelut ei oikeasti pidä paikkaansa.

Mistä tiedät naapurin päihteiden käytöstä tai käyttämättömyydestä?

Vierailija
53/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutaa ja räyhää lapsilleen päivittäin joko pihalla tai kotona. Paiskoo tavaroita niin että lasten itku kuuluu minulle asti. Yksi aamu töihin lähtiessäni huomasin tämän äidin raahavan taaperoaan perässään hirveän vihaisen oloisena. Kiroilu vaan kuului autolle asti. Milloin kellekin lapselle huusi milloin mitäkin. Epäilen vahvasti äidin olevan narsisti.

Mitä hän tarkalleen huusi?

Vierailija
54/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain kirosi turvavöitä ja kun lapset eivät suostuneet olemaan siellä autossa nätisti. Hirvee itku ja huuto kuului minun autolle asti. Haukkui niitä lapsia aika lailla siinä samassa.

Vierailija
55/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa lastensuojelun päivystykseen ja tehdä sinne ilmoituksen. sanot selvästi, että haluat pysyä anonyyminä, etkäkerro sellaista, mistä sinut voi tunnistaa. Yksityishenkilöillä on mahdollisuus tehdä ilmoitus nimettömänä, tämä on ihan lakiin kirjattu. Kukaan ei tule jälkikäteen selvittämään, kuka ilmoituksen teki.

T. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Vierailija
56/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain kirosi turvavöitä ja kun lapset eivät suostuneet olemaan siellä autossa nätisti. Hirvee itku ja huuto kuului minun autolle asti. Haukkui niitä lapsia aika lailla siinä samassa.

Hei ootko kuullut huonoista päivistä?

Vierailija
57/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, mistä kuulit kiroilun? Jospa vain sanoi, että laitapa turvavyö päälle? Mistä tiedät tuon tilanteen taustan oikeasti? Jso auton ovet olivat kiinni, niin mistä tiedät, mitä puhuivat auton sisällä?

Lisäkysymys: mitä aikuinen voi tehdä, jos lapsi itkee tai huutaa jostain muusta syystä? Onko niin, että lapsi ei saisi itkeä lainkaan tai joku on tekemässä lasua?

Vierailija
58/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kirjoitti:

Voit soittaa lastensuojelun päivystykseen ja tehdä sinne ilmoituksen. sanot selvästi, että haluat pysyä anonyyminä, etkäkerro sellaista, mistä sinut voi tunnistaa. Yksityishenkilöillä on mahdollisuus tehdä ilmoitus nimettömänä, tämä on ihan lakiin kirjattu. Kukaan ei tule jälkikäteen selvittämään, kuka ilmoituksen teki.

T. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Äläpäs valehtele. Kyllä poliisi tulee. Jos se kohde tekee rikosilmoituksen.

Älä myöskään heti ota asennetta, että vanhempi on paska ja kyylä joku hellantelttu, joka tarvitsee erityistä suojelustanne. Se hellantelttu voi olla juurikin se piina-naapuri, joka harrastaa tällaista kiusaamista.

Sinä et tiedä yhtikäs mitään. Älä oleta tietäväsi.

Vierailija
59/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi, että ei liiku lainkaan julkisilla paikoilla lasten kanssa, jos lapsen itku tai riehuminen on riittävä syy lastensuojeluilmoitukseen ja vanhemman syyllistämiseen. :(

Vierailija
60/66 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ystäväni työskenteli lastensuojelussa ja kävi tietenkin meillä usein. Naapurissa asui aika epämääräinen perhe. Mieheni kerran pelasti perheen kolmivuotiaan järven rannalta missä oli yksin, kotiin matkaa kilometrejä. En tehnyt ilmoitusta vaikka olisi pitänyt, joku toinen oli tehnyt ja lapsi otettiin huostaan. Naapurin nainen näki tämän "sossutädin" seurassani ja siitä alkoi vihanpito, eipä haitannut pätkän vertaa ja todellakin myöhemmin toivoin että olisinkin ollut se ilmoittaja