GALLUP: Ärsyttävin/tyhmimmän kuuloinen MURRE?
Minusta Jyväskylän seudulla/Keski-Suomessa puhutaan ylivoimaisesti junteinta murretta. Jotenkin sitä puhuvat ihmiset kuulostavat hiukan vajailta/hitailta. Hyvänä kakkosena tulee Tampereen murre...
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:01"]Kaikki muut murteet on ärsyttäviä ja tyhmiä paitsi oma murre. Kaikki ovat samaa mieltä. Ei tarvitse jatkaa tätä ketjua. Asia on loppuun käsitelty.
[/quote] I must disagree. Olen tamperelainen ja musta kaikki paitsi neutraali yleiskieli kuulostaa vajaalta. Myös tampereen murre. Esimerkiksi en voi sietää d:n korvaamista r:llä. Totta kai omaan murteeseen tottuu korva niin ettei se enää osu korvaan. Monen puhe on nykyään myös aika neutraalia. Inhokkini ovat lapin murre, pohjanmaa ja savo. Vajaalta kuulostaa varsinkin jos sitä murretta pitää vääntämällä vääntää. Lievä aksentti ei ole niin karmean kuuloista. Inhoan erityisesti tiettyjä murresanoja kuten "niinko". Yök! Varsinkin kirjoitetussa kielessä käytettynä pistää murteen käyttö v***ttamaan.
[/quote]
Entäpä "niinkö", ja "nuin", "varkut" ja "reenaaminen" - huhhuh!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:37"]
Pääkaupunkiseudun lesoilumurre ja njoo, Tampere kuulostaa kans tosi kamalalta.
[/quote]
Pääkaupunkiseudun puhetapa on standardi johon kaikki pyrkii olivat sitten mistä päin suomea tahansa.
[/quote]
- Buahaha! Siinä varmaan pääkaupunkiseudun asukkaan kommentti?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:53"]
Rauman murre ehdottomasti kamalin! Turku hyvänä kakkosena.
[/quote]
Herttaisia, ihania murteita. Ovat myös nopeaälyisten ihmisten puhetta: sanatkin puolitetaan, jotta puhe pysyisi nopean järjenjuoksun tahdissa.
Meidän Murre on paras haukkuukin ihan tasapuolisesti.
Mie-sie -kieli saa mun selkäpiin karmimaan. Mä i n h o a n sitä murretta syvästi eikä sitä tule mikään muuttamaan.
Toi naapurin Murre kuulostaa välillä vähän ärsyttävältä, mutta onneksi se haukkuu vain satunnaisesti.
Oulun murre! Ookkonää, pelekääkkönää, alakkonää, meekkönää ja teekkönää jne.
Tamperetta puhuva MIES on kauheinta.
[/quote]
Pääkaupunkiseudun puhetapa on standardi johon kaikki pyrkii olivat sitten mistä päin suomea tahansa.
Seinäjoella puhuttava murre kamalaa!
Esimerkkejä: tulee = tuloo, menee = menöö jne.
Tosi junttia!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:48"]
[/quote]
[/quote]
Pääkaupunkiseudun puhekieli tuskin on standardi missään muualla kuin sinun päässäsi.
Murteet yleensä tarttuvat, joten eivät kaikki Helsinkiin muuttavat välttämättä yritä väkisin vääntää stadia, vaan puhetapa yksinkertaisesti tarttuu. Ihmistä pidettäisiin aika outona, jos hän englanninkieliseen maahan muuttaessaan tarkoituksellisesti pitäisi kiinni rallienglantiaksentistaan. En ymmärrä miksi murre ei saisi samaan tapaan muuttua ympäristön vaikutuksesta.
Minulla ja miehelläni on kummallakin erilainen murretausta. Asumme vielä paikassa, jonka murre on kummallekin vieras. Kumpikin meistä on saanut tahattomia vaikutteita toisen murteesta, vaikkei meillä edes ole tästä mitään hyötyä asuinpaikkakunnallamme. Asuinpaikkakunnan murre on tietysti vaikuttanut meihin vielä enemmän.
JYVÄSKYLÄ/KESKISUOMI ylivoimaisesti ärsyttävin.
Yhdyn ap:hen eli keskisuomen ja Tampereen murre kuulostavat junteimmalta. En osaa sanoa kumpi pahemmalta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:04"]
Pohjois-Pohjanmaan murre on ihan hirveää. Kaikki muut menee.
[/quote]
Se johtuu niistä ihmisistä. Jos sisällä on synkkää kateellista paskaa, niin siltä se myös ulospäin kuulostaa.
Itse taas hämeenmurretta puhuvana tykkään jyväskylänseudun murteesta ja tampereen murteesta
Jyväskylän murre on aika kamalan kuuloista kieltämättä, jotenkin hitaus ja sanojen venyttäminen antavat ihmisestä vähän höntin kuvan.
Rauman murre ehdottomasti kamalin! Turku hyvänä kakkosena.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:01"]Kaikki muut murteet on ärsyttäviä ja tyhmiä paitsi oma murre. Kaikki ovat samaa mieltä. Ei tarvitse jatkaa tätä ketjua. Asia on loppuun käsitelty.
[/quote] I must disagree. Olen tamperelainen ja musta kaikki paitsi neutraali yleiskieli kuulostaa vajaalta. Myös tampereen murre. Esimerkiksi en voi sietää d:n korvaamista r:llä. Totta kai omaan murteeseen tottuu korva niin ettei se enää osu korvaan. Monen puhe on nykyään myös aika neutraalia. Inhokkini ovat lapin murre, pohjanmaa ja savo. Vajaalta kuulostaa varsinkin jos sitä murretta pitää vääntämällä vääntää. Lievä aksentti ei ole niin karmean kuuloista. Inhoan erityisesti tiettyjä murresanoja kuten "niinko". Yök! Varsinkin kirjoitetussa kielessä käytettynä pistää murteen käyttö v***ttamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:48"]
Heli Laaksonen
[/quote]
Ei, vaan ihan paras (sanoo lounaismurteen käyttäjä).
Itämurteet kuulostavat minun korvissani jotenkin lipeviltä.