Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

E-pillerit ja paniikkikohtaukset

Vierailija
28.05.2023 |

Onko ketään muuta, jolla hormonaalinen ehkäisy aiheuttanut paniikkikohtauksia? Itselläni ihan selkeä yhteys näillä ja lopetin pillerit, jotta oloni paranisi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla vaikuttaa ja toisilla ei

Vierailija
2/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa itse tajunnut aiemmin. Söin monta vuotta ja muutuin ihan eri ihmiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi paniikit 2 kk pillerien jälkeen. Ei ole tullut takaisin ilman pillereitä ollessa.

Vierailija
4/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minipillereistä tuli (muista e-pillereistä aiemmin ei, vaan sopivat hyvin). Tuli paljon muitakin sivuvaikutuksia, ja kuten joku edellä totesi, minäkin muutuin aivan toiseksi ihmiseksi ja kadotin kiinnostukseni ihan kaikkeen.

Vierailija
5/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita saitte? Olen edelleen aivan järkyttynyt miten sekaisin olin. Se paniikkiherkkyys aivan hirveää. Koko ajan syke oli pilvissä, puutumisen tunnetta ym pelottavaa...

Vierailija
6/22 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyrengas teki itselläni. Mulle markkinoitiin sitä "pienihormonisena ja paikallisesti vaikuttavana" ... Ei pystynyt pitämään alakerrassa kuin muutaman viikon kun kunnon ahdistus alkoi. Onneksi tajusin yhdistää heti kyseiseen kapistukseen ja noin viikko lopettamisen jälkeen olo oli normaali.

Vierailija
7/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikutti mielialaan. Olin jotenkin säikympi ja ahdistuneempi.

Vierailija
8/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen seurustelukumppanini oli juoppo ja ehkä myös narsisti, mutta hänessä oli hyvääkin, eikä sänkyhommissa juuri moitteen sijaa. Vannotti, kun aloimme seurustella, etten saa aloittaa e-pillereitä. Sanoi niistä menevän pään sekaisin. Hänen edellisillä seurustelukumppaneillaan oli mennyt. aolin tosi helpottunut. Olen kokeillut e-pillereitä kahteen otteeseen. Vuonna 2008 ja 2011. 2008 poikaystävä joutui ajamaan keskellä yötä kesämökiltä sadan kilsan päästä luokseni, kun niin pelkäsin, että nyt on se veritulppa mitä nuo pillerit voi aiheuttaa... 2011 multa meni halut. Tuntu tosi oudolta, kun oli umpirakastunut, eikä pystynyt kunnolla kiihottumaan, vaikka elämäni rakkaus kosketti. Lopetin pillerit. Pyysin kuparikierukkaa, mutta sitä ei suostuttu julkisella laittamaan, koska en ole synnyttänyt. Olin 25, nykyään laitetaan kuulemma teineillekin. No meillä oli sitten ehkäisynä vaan varmat päivät ja keskeytetty yhdyntä ja en tullut raskaaksi. En ole sen jälkeen käyttänyt muuta ehkäisyä, kuin satunnaissuhteissa kondomia. 37v ja lapsiluku nolla.

Vierailija
9/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen seurustelukumppanini oli juoppo ja ehkä myös narsisti, mutta hänessä oli hyvääkin, eikä sänkyhommissa juuri moitteen sijaa. Vannotti, kun aloimme seurustella, etten saa aloittaa e-pillereitä. Sanoi niistä menevän pään sekaisin. Hänen edellisillä seurustelukumppaneillaan oli mennyt. aolin tosi helpottunut. Olen kokeillut e-pillereitä kahteen otteeseen. Vuonna 2008 ja 2011. 2008 poikaystävä joutui ajamaan keskellä yötä kesämökiltä sadan kilsan päästä luokseni, kun niin pelkäsin, että nyt on se veritulppa mitä nuo pillerit voi aiheuttaa... 2011 multa meni halut. Tuntu tosi oudolta, kun oli umpirakastunut, eikä pystynyt kunnolla kiihottumaan, vaikka elämäni rakkaus kosketti. Lopetin pillerit. Pyysin kuparikierukkaa, mutta sitä ei suostuttu julkisella laittamaan, koska en ole synnyttänyt. Olin 25, nykyään laitetaan kuulemma teineillekin. No meillä oli sitten ehkäisynä vaan varmat päivät ja keskeytetty yhdyntä ja en tullut raskaaksi. En ole sen jälkeen käyttänyt muuta ehkäisyä, kuin satunnaissuhteissa kondomia. 37v ja lapsiluku nolla.

Mulla vaivasi myös haluttomuus ja kuivuus. Itkuisuus myös.

Vierailija
10/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen oudon jutun havaitsin vaihdettuani minipillereistä estrogeenia sisältäviin e-pillereihin, että parissa kuukaudessa muutuin ihan järjettömän itkuherkäksi ja aloin muun muassa yhtäkkiä katumaan eroa, jonka olin siis tehnyt ihan järjissäni ja omaa parastani ajatellen joitakin kuukausia aiemmin.

En uskalla kuitenkaan lopettaa pillereitä kun minipillerit eivät pitäneet vatsakipuja poissa. Mietin että miten paljon nämä oikeasti vaikuttavat esim. siihen, että jos nyt alan treffailemaan että vääristävätkö ne "parinvalintaa" pahastikin.

Vierailija
11/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aiheuttanut masennusta, itsetuhoisuutta, itkuisuutta. Sama oli jo parikymppisenä, mutta silloin pistin nuoruuden ja huonon parisuhteen piikkiin.

Nyt 36v. aloitin pillerit uudestaan ja muutaman kuukauden jälkeen taas samanlaista oireilua, vaikka nyt hyväparisuhde ja elämäntilanne, ei vielä vaihdevuosioireiluakaan.

Vierailija
12/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko nuo hormonit vielä vaivaa kun lopettaa käytön?

Vierailija
13/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla teki jatkuvasti käden jotenkin puutuneeksi. Lopetin käytön ja oire hävisi. Lisäksi oli mielenterveys haasteita

Vierailija
14/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet syö vuosia kunnes osaa yhdistää mielialan muutoksiin

Vierailija
15/22 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää

Vierailija
16/22 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollut yli 2 viikkoa ilman ja olo alkaa tasaantua.

Vierailija
17/22 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cerazette ja slinda 

Eka paniikkia ja toinen masennusta

Zoely

Todella kamalia paniikkioireita.

Qlaira

Ei ole vielä aiheuttanut paniikkia tai masennusta. Paino vähän noussut. 

Luulen että sen paniikin aiheuttaa keltarauhashormooni. 

Vierailija
18/22 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Dienorette nimiset e-pillerit aiheuttanut kauheita paniikkikohtauksia useita kertoja viikossa. Mulla myös ollut normaalia enemmän päänsärkyä, ahdistusta ja pahoinvointia.

Nyt menee sitten Slinda nimiset minipillerit testiin, ja toivottavasti oireet katoaa.

Vierailija
19/22 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näiitä yhteiskunta kustantaa alle 25-vuotiaille vaikka matala syntyvyys on eksistentaalinen ongelma ja mt-ongelmat kasvaa koko ajan. 

Pitäisi olla sanakirjassa kohdassa perse edellä puuhun.

Vierailija
20/22 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itselläni on suurin osa täällä kuvatuista oireista, vaikka en ole koskaan hormonivalmisteita käyttänyt. Olkaa onnellisia te, jotka pääsette näistä oireista vain lopettamalla hormonivalmisteen käytön, sillä silloin kun kyseessä on ns. oikea vaiva, eikä jonkun muun haittavaikutus tästä ei sitten parannutakaan.