Kannattaako edes yrittää tupakan lopettamista ja painon pudottamista YHTÄ AIKAA?
Seuraako vaan pahempi repsahdus? Olisko järkevämpää aloittaa toisesta ja sitten kun se on hanskassa, siirtyä toiseen? Ensin paino ja sitten tupakka?
-10kg
Kommentit (13)
Mä aloitin, en jaksa rääkätä itseäni ikuisuuksia, kerralla poikki. Niin, alkoholi myös minimiin ja urhelua tilalle :)
Mä myös. Katkaisin kerrasta viinin latkimise, tupakan ja liian syömisen. Kaksi viikkoa mennyt ihan helposti. Tavoite -10 kg toukokuuhun mennessä.
Alkoholi ei ole ongelma, sitä kuluu tyyliin 1 siideri viikossa. liikuntaa pitää lisätä, se on ihan selvä.
ap
Itse aloitin liikkumaan enemmän tuossa laihiksen ohessa niin kyllä se rööki jäi aika nopeesti pois kun keuhkot laulo hoosiannaa :D piti mun kieltämättä tosin sit keksiä kaikkea kevyttä välipalaa millä koitin välttää niitä niksavittuuntumisia, että se kyllä vähän oli siinä laihistelun tiellä...
Pohdin ihan samaa. Tunnen itseni. Olen ollut joskus polttamatta. Tupakkalakko tarkoitti minulle silloin sitä, että jääkaapin ovi kävi tiuhemmin ja painoa tuli lyhyessä ajassa +8kg.
Nyt olen jo aloittanut laihduttamisen. Se on hyvällä alulla. Olen jo mielessässi hahmottanut päivämäärää milloin tupakkalakko alkaa. Ja samalla uritän tsemppaa itseäni ettei se paino sitten lähtisi nousuun.
Ja todellakin käytän sanaa tupakkalakko. Nii kauan kunnes se lakko on alkanut ja ollaan siinä pisteessä, että voi sanoa lopettaneensa.
Jos sä juot noin vähän niin miksi ylipäätään juot ollenkaan? Alkoholi kuitenkin lihottaa.. Itse lopetin polttamisen 4 vuotta sitten eikä ole ylimääräisiä kiloja tullut.
Mun kaveri lopetti 15 vuotta kestäneen tupakanpolttonsa syksyllä 2012, ja aloitti samalla kuntoilun ja sen myötä painon pudotuksen. Keventyi noin vuoden aikana lähes 30 kiloa.. vaikken polta tai ole ylipainoinen, pidän suoritusta huikeana, sillä hän teki lyhyessä ajassa kaksi todella suurta muutosta elämäänsä. Moni meistä ei nimittäin pysty kumpaankaan.
Itselläni on ylipainoa 40 kiloa ja jos olisin vielä tupakoitsija, niin ehkä yrittäisin panostaa ensin siihen tupakasta irti pääsemiseen, mutta samalla yrittäisin katsoa tarkemmin mitä syön. Vuoden alusta oon alkanut syömään päivittäin salaatteja (kana, tonnikala, kinkku) eli itsetehtyjä pääasiassa. Jos syön jotain muuta kuin salaattia (esim. vieraillessa äidin luona on makaroonilaatikkoa), niin otan sen ruoan jälkiruokalautaselle. Opettelen sietämään nälän tunnetta, koska haluaisin vatsalaukkuni pienemmäksi, jotta tulisin kylläiseksi vähemmästä ruokamäärästä. En yritä kieltää itseltäni mitään ruokaa, mutta mitä epäterveellisempi, niin sitä vähemmän sitä syön. Itselle suklaa on vähän kuin se tupakka tupakoitsijalle. Eli pieni herkuttelu vaikka joka toinen päivä, niin en repsahda viikon jälkeen ja osta kasoittain suklaata. Käyn myös useamman kerran viikossa puntarissa, jotta tiedän missä mennään. Olen päättänyt olla masentumatta, vaikka joka punnitus ei näyttäisi miinusta edellisestä. Oma hyvä olo on tärkein. Olen nyt 3 kiloa pudottanut painoa ja koiran kanssa ulkoillessa alaselkä ei olekaan enää kipeä!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:43"]
Jos sä juot noin vähän niin miksi ylipäätään juot ollenkaan? Alkoholi kuitenkin lihottaa.. Itse lopetin polttamisen 4 vuotta sitten eikä ole ylimääräisiä kiloja tullut.
[/quote]
Koska joskus on kiva juoda se yksi siideri ja useimmiten porukassa vielä kivempi. En usko mun alkoholinkäyttöni mua lihottavan=) Kyllä ne kilot tulee makeasta ja liikkumattomuudesta.
ap
Itse lopetin tupakanpolton reilu kuusi vuotta sitten ja lisäsin liikuntaa pahimpiin vieroitusoireisiin, joten painoa tippui, vaikken varsinaisesti laihduttanut. Olen tämän kuuden vuoden aikana kaksi lasta, eikä painoa ole silti tullut lisää. Joten kyllä nuo kaksi voi samaan aikaan hoitaa pois alta. Tsemppiä sinulle!
Liikunta helpottaa kun lopetat tupakanpolton, aika nopeasti jaksaa jo esim. lenkkeillä paljon pidempään. Älä ota liian kovaa tavoitetta painonpudotukseen niin eiköhän nuo ole mahdollista yhdistää. Tsemppiä!
Itselläni tuli +20kg tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Silti verenpaine laski ja kunto parani. Nyt ollut 4 vuotta polttamatta. Painoa ehtii pudottamaan loppuelämän ajan.
Minusta kannattaa lopettaa tupakointi ensin ja huolehtia, ettei painoa tule lisää. Sitten kun tupakasta luopuminen on turvallisesti takana päin, voi aloittaa painon pudottamisen. Tupakoinnin lopettaminen ja painonpudotus ovat sen verran vaativia elämänmuutoksia molemmat, ettei kannata yrittää samaan aikaan.