Päivähoito
10,5 kk lapseni on aloittamassa päiväkodissa. Hän on illan virkku aamun torkku ollut aina:)
Menee nukkumaan klo 20 ja herää noin 7:30. Nukkuu kahdet päikyt 11:30 ja 16:30. Ekat noin 2h ja toiset tunnin tai puol.
Joskus joudun viemään jo ennen seitsemää hoitoon joten herätys jo kuudelta :(
Tuottaakohan tuskaa?
Kommentit (16)
Hei, meidän tyttö oli myös illan virkku ja aamun torkku. Hän kylläkin meni/menee nukkumaan klo 23 ja herää klo 10. Hän aloitti tarhan 14 kk iässä ja olihan siinä vähän harjoittelemista, mutta nopeasti hän oppi uuden rytmin. Älä ole huolissasi, alku voi olla hankalaa, mutta kyllä se siitä. Aloittakaa harjoittelu vähän ennen tarhan alkamista ja pitäkää viikonloppuisinkin mahdollisimman sama rytmi :)
Tsemppiä!
Sydän vuotaa verta, kun lukee tällaisia aloituksia.
Olen pph ja pystyn huomioimaan noiden alle 1v lasten oman päivärytmin. Päiväkodissa se ei kyllä toimi lapsen parhaaksi. Ei siellä riitä henkilökunta kun lapsia on niin paljon. En koskaan laittaisi ainakaan alle 2v lasta päiväkotiin.
No uskokaa pois, kyllä äidinkin sydän verta vuotaa edes ajatuksesta että lapsi menee hoitoon.
Ja joidenkin on vaan ihan oikeesti pakko mennä sinne töihin, kun on iso laina maksettavana + muut kulut päälle... Se vaan on karu totuus.
Mutta annan teille edes vähän mielenrauhaa ja kerron että jään osittaisille ja lapsi max 13pv hoidossa.
Mutta asiaan, tulisiko aamuja jo nyt aikaistaa?
Montako tuntia tuon ikäinen tarvitsee unta?
No uskokaa pois, kyllä äidinkin sydän verta vuotaa edes ajatuksesta että lapsi menee hoitoon.
Ja joidenkin on vaan ihan oikeesti pakko mennä sinne töihin, kun on iso laina maksettavana + muut kulut päälle... Se vaan on karu totuus.
Mutta annan teille edes vähän mielenrauhaa ja kerron että jään osittaisille ja lapsi max 13pv hoidossa.
Mutta asiaan, tulisiko aamuja jo nyt aikaistaa?
Montako tuntia tuon ikäinen tarvitsee unta?
:) kyllä se lapsi tottuu uuteen rytmiin. Todennäköisesti ottaa aamutorkut rattaissa kun ulkoilevat ensimmäisen kerran. Sitten ruokaa ja kunnon päikkäreille. Mutta kyllähän se helpottaisi sun ja lapsen elämää (sekä tarhan henkilökunnan) jos rupeaisit nyt heti kääntämään rytmiä. Noihan on ihan Päiväkodin rytmit kun viimeiset päikkärit jää pois varmasti aika nopeastikin.
Ja nämä sydäntä raastaa kirjottelut voit jättää omaan arvoonsa. Minä ja mun lapset ollaan aina viihdytty tarhassa vaikka alle vuoden vanhana on aloitettu. Enkä näe itseäni traumatisoituneena mitenkään.
Päiväkodin rytmihän menee: (tähän voit kotona pyrkiä mutta ei haittaa vaikka ei onnistukkaan)
8.00 aamupala
9:30 ulkoilemaan
11:00 lounas ja sen jälkeen nukkumaan
14:00 välipala ja sen jälkeen ulkoilemaan ja kotiin.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:54"]Olen pph ja pystyn huomioimaan noiden alle 1v lasten oman päivärytmin. Päiväkodissa se ei kyllä toimi lapsen parhaaksi. Ei siellä riitä henkilökunta kun lapsia on niin paljon. En koskaan laittaisi ainakaan alle 2v lasta päiväkotiin.
[/quote] no kun hoitoon hirmu jonot niin ei siinä voi yks äiti sanoa että meidän poika pph lle. Sinne oli ykköshaku mut ei päästy:(
Ja päiväkodissa sanovat että lapsen rytmi täsmää heidän rytmiin.
Huolissani olen vaan noista aamuista. Että miten ennakoisin niitä.
Uni on yksillöllinen asia, me emme tiedä paljonko ap:n lapsi tarvitsee unta.
Sen tiedän, että kun aamuherätys aikastuu niin ensimmäiset päikkärit myös aikastuu ja miten se toteutuu päiväkodissa.. Voiko lapsi nukkua rattaissa ulkoiluaikana. ota selvää.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:00"]:) kyllä se lapsi tottuu uuteen rytmiin. Todennäköisesti ottaa aamutorkut rattaissa kun ulkoilevat ensimmäisen kerran. Sitten ruokaa ja kunnon päikkäreille. Mutta kyllähän se helpottaisi sun ja lapsen elämää (sekä tarhan henkilökunnan) jos rupeaisit nyt heti kääntämään rytmiä. Noihan on ihan Päiväkodin rytmit kun viimeiset päikkärit jää pois varmasti aika nopeastikin.
Ja nämä sydäntä raastaa kirjottelut voit jättää omaan arvoonsa. Minä ja mun lapset ollaan aina viihdytty tarhassa vaikka alle vuoden vanhana on aloitettu. Enkä näe itseäni traumatisoituneena mitenkään.
Päiväkodin rytmihän menee: (tähän voit kotona pyrkiä mutta ei haittaa vaikka ei onnistukkaan)
8.00 aamupala
9:30 ulkoilemaan
11:00 lounas ja sen jälkeen nukkumaan
14:00 välipala ja sen jälkeen ulkoilemaan ja kotiin.
[/quote] kiitos sinulle! :)
Tuo rytmi meillä onkin. Ja vikat päikkärit varmaan jääkin kohta puoleen pois ku on jo ton ikäinen. Tosin voi nukkua ne vaikka kotimatkalla.
Yksityisiäkin pph:ta on olemassa. Minä laitoin tytön 10kkk ikäisenä yksityiselle kun kunnalta ei saanut, kolme vuotiaana siirtyi tarhaan isoveljen aloittaessa eskarin.
Pph oli siitä kätevä, että lapsi sai rauhassa nukkua silloin kun nukutti. Nyt likka on jo 9v ja edelleen hoitotäti ja hänen miehensä ovat tärkeitä henkilöitä joita muistamme aikaajoin visiitillä.
Ei se pieni jaksa valvoa sinne 11.30 jos heräätte totutusta aiemmin. Tajuut kai ap sen? Lounasta ei sitten jaksa syödä kun nuokkuu syöttötuolissa.
Kyllä ap tajuaa sen!!
Ja ovat sanoneet että voipi nukkua aamu unet.
Mulla lapsi 10 kk ja täsmälleen sama rytmi ollut vastasyntyneestä. Totuttelee nyt tammikuun ajan hoitoon pph:n luona. (Tosin hoidossa jatkossa max 1-2 pv/vko ja silloinkin vain yleensä aamupäivällä 3-4 tuntia, aluksi on vaan tunnin ulkoilemassa). Kyllä mullekin pph puhui, että pitäis alkaa kääntää rytmiä. En rupea tuohon, vaan nukkuu sitten kun nukkuu, siellä meidän poika on pienin ja kolme muuta lasta ovat 2v. sekä kaksi 4 vuotiasta. Itselläni sama rytmi, siksi valitsin alan, jossa voin tehdä yövuoroja ym ja nautin siitä, ettei ole aamuherätyksiä!!! Jos minä kärsin ja olen 35 v., kyllä lapsikin kärsii. Luotan siihen, että rytmi muuttuu itsekseen, ensin torkkuu ulkona jne. Näin kävi esikoisenkin kanssa. Tsemppiä
Ap:n lapsella näyttäsi olevan sama rytmi kuin pk:ssa. Joten ei hätää;)
Herätkää tällä viikolla vaikka puoli 7, niin se auttaa jo paljon. Testaa jaksaako lapsesi valvoa lounaaseen, jos ei ota aamuunet!
Luota itse että kaikki menee hyvin, niin tulee tapahtumaan!
No tottakai tuottaa tuskaa. Mieti itse, miltä tuntuisi herätä esimerkiksi kolmelta tai neljältä joka aamu, jos olet tottunut heräämään paljon myöhempään?
Ja miksi ihmeessä laitat noin pienen vauvan PÄIVÄKOTIIN?? Rahaa pakko saada? Ei ole!