"Uudelleensynnyttäjä voi lähteä sairaalaan kun supistukset säännöllisiä."
Esikoisen synnytys alkoi lievillä supistuksilla jotka alle neljässä tunnissa säännöllistyi sairaalaanlähtökuntoon (alle 5min välein tulevia) ja jotka ei kuitenkaan olleet kovin kipeitä. Eli neljä tuntia, ei kovia kipuja mutta toki kohtalaista epämukavuutta supistuksen aikana, sairaalaan ja 5cm auki, siitä vajaat neljä tuntia ja vauva syntyi.
Nyt ootan seuraavaa lasta, pari viikkoa laskettuun. Yöllä supisteli muutaman tunnin ajan säännöllisesti ja tiheästi, leli oli yli minuutin kestäviä supistuksia parin minuutin välein, oikean tuntuisia mutta lieviä. Sellaisia että torkahtelin niiden välissä, pariin otteeseen pariksi kymmeneksi minuutiksikin kunnes taas havahduin. Tuon tiheyden ja keston vuoksi olisi pitänyt siis jo olla menossa sairaalaa, mutta arvelin että ei nyt kuitenkaan, kun olivat niin lieviä. Ajattelin että en minä nyt sentään pystyisi nukkumaan synnytyksen ohi... Parin tunnin torkkumisen jälkeen supistukset oli jo selkeämpiä ja vähän napakampia, joten nousin ylös. Mutta pystyssä ne ei enää tuntuneetkaan ollenkaan yhtä selkeiltä, vain epämääräiseltä jomotukselta, ja tunnin tai parin kuluttua meninkin takaisin nukkumaan ilman supistuksia. Nyt ei tunnu taas mitään ja vaikuttaa siltä että vauvakin on yhä kyydissä :).
Niin mistä minä sitten tiedän, jos ne alkaa uudestaan, koska pitää lähteä sairaalaan? Miksi ne on säännöllisiä ja tiheitä, jos synnytys ei kuitenkaan ole ajankohtainen?
Kommentit (6)
Itse synnytin toisen lapseni vain Panadolia ottaneena ja ensimmäisestä supistuksesta syntymään oli tasan 2 h 4 min (sattumalta ensimmäinen supistus tuli tasan klo 12 päivällä). Sairaalassakin sanottiin ettei ole mitään kiirettä ja joudun vielä odottelemaan saliin pääsyä kun vaadin että katsovat onko auki (oli, 8 cm).
Pelkään että mulle käy samalla tavalla, vitonen! :) Just että "ei mitään kiirettä", ja minä uskon niissä synnytyshuuruissa joiden takia kaikki tieto haihtuu päästä. Varsinkin kun oletettavasti lähtö ei tapahdu ihan niin kuin esikoisen kanssa sairaalan vieressä asuessa, vaan vaatii vähän järjestelyjä että pääsee edes liikkeelle. Ja ajomatka pidempi. Esikoisestakin kätilölle tuli kolmeen kertaan yllätyksenä että oho, olikin pidemmällä kuin näytti päälle päin. Ensin yllätys oli se 5cm, sitten 10 cm ja viimeisenä se että pää syntyykin jo. Toivon että tämä kakkossynnytys ei mene "helpommin", jos silloin edes omia tuntemuksia voisi yrittää muistella ja jotenkin luotettavasti verrata, että missäköhän kohtaa mahtaa synnytys olla.
ap
Lähde vain ajoissa, jos matkaakin on. Toisen kanssa suppareita ei välttämättä kauhean pitkään tule. Itsellä olisi vauva tullut autoon ellei sairaala olisi ollut lähellä.
Omalla kohdallani on toiminut se sääntö, että jos gramma panadolia lievittää supistuksia, ne ovat harjoitussuppareita. Jos kipulääke ei auta, ne ovat synnytyssupistuksia. Minulla on siis tullut säännöllisiä ja kipeitä supistuksia päiväkausia ennen synnytystä, yleensä iltaisin tai öisin.
Mulla aika sama tilanne oli. Vedet meni kotona kahden vuorokauden supistelun jälkeen. Sitten alkoi tapahtua ja vauva oli 2 tunnissa ulkona. Eli heti lähtö sairalaan jos vedet menee. Muuten voi olla HYVIN ikåvä automatka..
Kiitos, pitää seuraavalla kerralla kokeilla tuota Panadolia. Vesien menosta lähtisin tosiaan minäkin, automatkaa on jonkun verran. Esikoisesta vedet meni vasta ponnistaessa ja siksi varmaan se avautumisvaihe olikin vähemmän kivulias, kun oli sitä täytettä välissä.