Paino: läski vs. lihas, 2 kg lihasta kk:ssa?
Aloitin kuntosalilla käymisen n. 2 ja 1/2 kk. sitten. Painoa oli 59.5 kg. Pituutta minulla on n. 166 cm. Olin ns. laihaläski, eli hoikka mutta lihasta minimaalisesti ja rasvaa tilalla. Siis reidetkin olivat sellaisen pullataikinamaisen löllön peittämät mutta ohuet. Näin huonoon kuntoon pääsin toisen raskauden jälkeen, olen nuoruudessani urheillut aktiivisesti.
Nyt siis salilla käynnin jälkeen paino on edelleen suurin piirtein samoissa lukemissa 58-59 kg mutta reidet ei ole enää löllyvät ja vatsan seudulta on selkeästi lähtenyt tavaraa. Sairastin yhdessä välissä vatsataudin, jolloin painoa lähti 2,5 kg (nestettä suurin osa, tiedän) ja takaisin sen jälkeen tuli n. kilo. Eli onko siis mahdollista, että lihasta on tullut jopa sen 2 kiloa 2 kuukaudessa? Itse en oikein usko tähän mutta vaaka näyttäisi toista. Sallia käyn 2-3 kertaa viikossa ja treenaan n. tunnin ajan.
Ja ihan ohis mutta ensi kesänä voin taas käyttää lyhyempiä hameita, kun reidet ei ole enää valkoista ihraa...
Kommentit (11)
"Kiitos" "asiallisesta" vastauksesta. En minä niitä kiloja niinkään tuijota mutta nuo vaa'an lukemat vaan ihmetyttää. Ja mitä pantavuuteen tulee, riittää, kun oma mies haluaa (Ja haluaahan se).
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 05:56"]
Aloitin kuntosalilla käymisen n. 2 ja 1/2 kk. sitten. Painoa oli 59.5 kg. Pituutta minulla on n. 166 cm. Olin ns. laihaläski, eli hoikka mutta lihasta minimaalisesti ja rasvaa tilalla. Siis reidetkin olivat sellaisen pullataikinamaisen löllön peittämät mutta ohuet. Näin huonoon kuntoon pääsin toisen raskauden jälkeen, olen nuoruudessani urheillut aktiivisesti.
Nyt siis salilla käynnin jälkeen paino on edelleen suurin piirtein samoissa lukemissa 58-59 kg mutta reidet ei ole enää löllyvät ja vatsan seudulta on selkeästi lähtenyt tavaraa. Sairastin yhdessä välissä vatsataudin, jolloin painoa lähti 2,5 kg (nestettä suurin osa, tiedän) ja takaisin sen jälkeen tuli n. kilo. Eli onko siis mahdollista, että lihasta on tullut jopa sen 2 kiloa 2 kuukaudessa? Itse en oikein usko tähän mutta vaaka näyttäisi toista. Sallia käyn 2-3 kertaa viikossa ja treenaan n. tunnin ajan.
Ja ihan ohis mutta ensi kesänä voin taas käyttää lyhyempiä hameita, kun reidet ei ole enää valkoista ihraa...
[/quote]Mee pakkotoistolle. Yleensä ei kyllä tule noin nopeasti lihasta, mutta alussa lihas kerää nestettä ja voi siksi tulla painoa lisää.
Googlaa vaikka asiasta.
Tuossa on paremepi selitys eli tuskinpa olet saanut lihaskasvua paremmin aikaiseksi kuin ammattilaiset: http://kuntoplus.fi/ravinto/painonhallinta/vaakaan-ei-kannata-aina-uskoa
"Syy ei ole niinkään siinä, että lihakset kasvaisivat äkkiä, kun liikuntamäärää lisätään. Lihasten kasvu on harvoin syynä muutamien viikkojen aikana tapahtuneeseen usean kilon painon nousuun. Todennäköisempi syy on, että kuntoilu vaikuttaa veren määrään elimistössä, hiilihydraattien varastoitumiseen lihaksissa sekä kehon nestetasapainoon."
# 4
OK, kiitti vastauksesta. En siis itsekään uskonut, että lihas voi kasvaa noin nopeasti. Mutta tuloksia on jo selkeästi näkyvillä!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 09:23"]
OK, kiitti vastauksesta. En siis itsekään uskonut, että lihas voi kasvaa noin nopeasti. Mutta tuloksia on jo selkeästi näkyvillä!
[/quote]joo minustakin kroppa jotenkin tiivistyy melko nopeasti saliharjoittelun alkaessa. Itse aloitin 12 vuotta sitten ja vaikka treenasin ihan väärin, paino kasvoi ja kroppa meni kovemmaksi. (Treenaus oli kyllä niin vääränalista, että olisi vaan huonompaan suuntaan menny, jos olisi jatkanut. Tein niin isoilla painoilla,e ttä jaksoin tehdä vain 3*5 toistoa.) Sittemmin olen saanut noin 5 kiloa lisää lihasta, mutta päätavoitteeni ei ole lihaskasvussa.
nro 4 ja 5.
Montako toistoa muuten olisikaan hyvä jaksaa, jos haluaa lisää voimaa? Teen nyt sellaisilla painoilla (emmekä puhu tosiaankaan suurista painoista =D ), että jaksan n. 12-15 toistoa ensimmäisessä sarjassa. Toisessa ja kolmannessa yleensä tietysti vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:12"]Montako toistoa muuten olisikaan hyvä jaksaa, jos haluaa lisää voimaa? Teen nyt sellaisilla painoilla (emmekä puhu tosiaankaan suurista painoista =D ), että jaksan n. 12-15 toistoa ensimmäisessä sarjassa. Toisessa ja kolmannessa yleensä tietysti vähemmän.[/quote] Haluatko juuri voimaa vai lihasmassaa?
sama # 4 jne.
Tyhmänä kysyn - eiks ne ole aika sama asia? ö.ö No voimaa ensisijaisesti, mutta lihasmassaakaan en "pelkää" (ts. tiedostan, että aika hitsisti saisi tehdä töitä, että ne näkyisivät jotenkin silmiinpistävästi)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:06"]Tyhmänä kysyn - eiks ne ole aika sama asia? ö.ö No voimaa ensisijaisesti, mutta lihasmassaakaan en "pelkää" (ts. tiedostan, että aika hitsisti saisi tehdä töitä, että ne näkyisivät jotenkin silmiinpistävästi)[/quote] Ei ole sama asia. Voimaa tehdään pääliikkeissä; kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus ja joskus leuanveto. Onko näihin mahdollisuutta salilla. Ja vapaalla tangolla nuo.
Naisilla lihasta tulee max n. 2 kg/vuosi ja siihenkin saa tehdä pirusti hommia. Että ei kyllä kuukaudessa eikä kahdessa ole tuo mahdollista.
Mitä väliä kilolla tai kahdella? Tärkeintä on, että oletko kiinteän ja pantavan näköinen, vaiko edelleen riippureisinen laihaläski. Kuntoile niin että perseesi ja reitesi ovat pyöreän tiukat ja panovalmiit, sen voi päätellä siitä että tuntemattomat miehet alkavat ehdottelemaan reiän höyläystä vaikka siellä kuntosalilla.